מתיחת שריר בגב התחתון

מתיחת שריר בגב התחתון

מתיחת שריר בגב התחתון היא סיבה שכיחה לכאבי גב תחתון ותסמינים נוספים. עמוד השדרה המותני, תלוי ברקמות רכות כדי לעזור להחזיק את הגוף זקוף ולתמוך במשקל הפלג הגוף העליון. אם מופעל לחץ רב מדי, שרירי הגב התחתון או רקמות רכות אחרות יכולות להיפצע ולכאוב. מתיחת שריר בגב התחתון עשויה להיראות כמו פציעה קלה, אך הכאב כתוצאה מכך והתכווציות השרירים יכולים להיות חמורים באופן מפתיע.

מתיחת שריר בגב התחתון יכולה לנבוע משימוש יתר, הרמה לא נכונה, תנועה פתאומית או טראומה. אפשרויות הטיפול במתיחת שריר כוללות מנוחה, שינויים באורח חיים ובמידת הצורך כירופרקטיקה או טיפולים רפואיים. בדרך כלל יותר מ -90% מהמטופלים עם מתיחת שריר בגב התחתון יחלימו באופן מלא תוך עד חודש ימים. אם הכאב נמשך יותר משישה שבועות, מחמיר למרות הטיפול, או מלווה בתסמינים כגון חום, חוסר תחושה או אובדן שליטה במעיים או בשלפוחית השתן, יש לפנות לעזרה מקצועית.‏

מתיחת שריר בגב התחתון – רקע

כאבי גב תחתון (LBP) הם בעיה בריאותית נפוצה המשפיעה על אנשים בכל הגילאים והעיסוקים. כאבים אלה הם אחד הגורמים המובילים לנכות והיעדרויות מהעבודה ברחבי העולם. מעריכים כי עד 80% מהמבוגרים יחוו LBP בשלב כלשהו בחייהם. השכיחות של LBP משתנה במידה רבה בהתאם להגדרות המחקרים השונים. לדוגמה, סקירה שיטתית של מחקרים שנערכו בנושא מצאה טווח שכיחות שנעה בין:

  • 4.6% עד 57.8%

גורמי הסיכון ל-LBP הם רב-גורמיים וכוללים גורמים אישיים, תעסוקתיים, פסיכו-סוציאליים וסביבתיים. חלק מגורמי הסיכון הנפוצים הם גיל, מין, השמנת יתר, עישון, פעילות גופנית, יציבה תעסוקתית, הרמה, לחץ ודיכאון. הפתופיזיולוגיה של כאב גב תחתון מורכבת ואינה מובנת במלואה. היא עשויה לכלול תהליכים מכניים, דלקתיים, נוירופתיים או ניווניים המשפיעים על מבני עמוד השדרה. בין המבנים המושפעים נציין שרירים (מתיחה או קרע), דיסקים (בלט או פריצה), עצבים (צביטה) ועוד.

ניהול LBP תלוי בחומרה, משך והגורם הבסיסי לכאב. זה עשוי לכלול התערבויות פרמקולוגיות, לא פרמקולוגיות או כירורגיות. הראיות ליעילותם של טיפולים שונים משתנות, ולעתים קרובות אינן חד-משמעיות.

סימנים ותסמינים

מתיחת שריר בגב התחתון היא פציעה נפוצה שיכולה לנבוע ממתיחת יתר, קרע או שימוש יתר בשרירים או ברצועות התומכים בעמוד השדרה. חלק מהסימנים והתסמינים של מצב זה הם:

  • הופעה מהירה של כאב גב תחתון שעוצמתו יכולה לנוע בין כאב קל לכאב חמור ומשתק
  • הכאב עשוי להקרין לישבן ולירך, אך בניגוד לסיאטיקה הכאב לא אמור להשפיע על הרגליים
  • הכאבים בגב התחתון צפויים להימשך לכל היותר 10 – 14 ימים
  • החמרת כאבים בתנועות מסוימות כגון כפיפה, בקימה מישיבה ובקימה ראשונה מהמיטה בבוקר
  • רגישות במגע
  • נוקשות באזור הגב התחתון, הגבלת טווח התנועה והגבלות תפקודיות מסוימות
  • חוסר יכולת לשמור על יציבה תקינה עקב נוקשות ו/או כאב
  • התכווצויות שרירים כואבת בפעילות או במנוחה

כאב גב תחתון בגלל מתיחת שריר צפוי לחלוף תוך עד שבועיים. אם הכאב נמשך יותר מ -6 שבועות או מחמיר בהדרגה פנו לקבלת חוות דעת מקצועית. מתיחת שריר בגב התחתון או מתיחת רצועה בגב התחתון אינם אמורים לגרום לתסמינים נוירולוגיים כמו חוסר תחושה, עקצוץ או חולשה. כמו כן, לא אמור להיות כל אובדן או פגיעה משמעותית בתפקוד הגוף. במידה ותסמינים אלה נוכחים מומלץ לקבל עזרה מקצועית.

גורמים אפשריים

שרירי הירך, האגן, הישבן ושרירי האמסטרינג מסייעים לשרירי הגב התחתון לתמוך בעמוד השדרה המותני. עמוד השדרה המותני יחד עם הרקמות הללו מחזקים, תומכים ומאפשרים את התנועה של הגוף. הסיבה השכיחה ביותר לכאבי גב תחתון היא מתיחה או קרע של אחד משרירים או הרצועות. הנזק מתרחש כאשר השרירים ו / או הרצועות עוברים עומס רב מדי או נמתחים באופן שאינם מסוגלים לשאת. במקרה של פגיעה תוך כדי מאמץ מותני, השריר הוא זה שנפגע וסיבי השריר נמתחים או נקרעים. בנקע מותני הרצועות המחזיקות את החוליות המותניות נקרעות עקב תנועה פתאומית או שימוש יתר חוזרני.‏ סיבות אפשריות לכך כוללות:

  • מאמץ פיזי מוגזם כגון הזזה או הרמת חפצים כבדים באופן לקוי (ספה, מקרר, קופסאות כבדות, מזוודות ועוד)
  • טראומה הנובעת מנפילה, תאונה, פציעת ספורט
  • עומסים חוזרניים הנובעים מארגונומית לקויה כגון כיפוף, כריעה או תנועות פיתול פתאומיות (טניס, גולף). גם יציבה לא נכונה, ישיבה באותה תנוחה לפרקי זמן ארוכים, ואפילו שיעול חמור יכולים לגרום למצב של מתיחת שריר בגב התחתון

גורמי סיכון

כמה גורמי סיכון לפתח נקע או מתח בגב התחתון כוללים:

  • ניוון שנלווה לגיל מבוגר
  • עישון
  • חוסר פעילות גופנית וכושר לקוי
  • התחלה של פעילות גופנית חדשה
  • שרירי גב או בטן חלשים, ו/או שרירי מיתר תפוסים שמסייעים לייצב את עמוד השדרה ולשמור על יציבה נכונה. שרירים חלשים או תפוסים עלולים לפגוע ביישור ובתפקוד של הגב התחתון ולהפוך אותו למועד לפציעות.
  • עודף משקל עלול ליצור עומס נוסף על שרירי הגב התחתון והרצועות, במיוחד במהלך פעילות גופנית או ישיבה ממושכת.
  • מתח נפשי כרוני
  • קימור הגב התחתון יתר על המידה. זה יכול ליצור לחץ מוגזם על עמוד השדרה המותני ולהגדיל את הסבירות לפציעה.
  • השתתפות בענפי ספורט מסוימים. ספורט הכולל התחלה מהירה, קפיצה, זריקה או הרמת משקולות כבדות עלול לחשוף את הגב התחתון לכוחות פתאומיים או מוגזמים שעלולים לפגוע בשרירים או ברצועות.

אבחון של מתיחת שריר בגב התחתון

האבחון של כאב גב תחתון בגלל מתיחה של שריר מתבסס על היסטוריה קלינית ובדיקה גופנית. ייתכן שיהיה צורך גם בבדיקות הדמיה כגון, צילומי רנטגן, CT או MRI כדי לשלול סיבות אחרות לכאבי גב תחתון.

היסטוריה רפואית

בשלב הזה נברר פרטים אודות הסימטומים ובכלל זה:

  • מה הם התסמינים, איך החלו, האם היייתה טראומה, גורמים שמקלים או מחמירים את הכאב ועוד
  • נלמד על הרקע הבריאותי של החולה, תחביבים, מקצוע, פעילות גופנית ועוד

בדיקה גופנית

בשלב הזה נתבונן, נמשש ונניע את האזור הכואב בגב בחיפוש אחר:

  • רגישות למגע, נפיחות, כאב, מגבלות תנועה
  • נבצע בדיקות מיוחדות ובדיקות נוירולוגיות כדי לשלול מעורבות של לכידה עצבית כגון סיאטיקה

בשלב הזה נוכל לשלול פגיעה נוירולוגית או פגיעה חמורה בעמוד השדרה ולצמצם את האבחנה למתיחת שריר. רק, אם נחשוד שמדובר בהפרעה אחרת (סיאטיקה, היצרות תעלת השדרה) יש טעם לבצע בדיקות הדמיה. לרוב, בהיעדר ממצאים נוירולוגיים או כאב שנמשך מעל 6 שבועות, אין תועלת בהערכה רדיוגרפית או MRI. חשוב לציין שמתיחה של שריר לא ניתנת לאבחון ב- MRI או בשיטות הדמיה אחרות.

טיפול במתיחת שריר בגב התחתון

מתיחת שריר בגב
מתיחת שריר בגב

ברוב המקרים, אין צורך בטיפול במתיחת שריר בגב התחתון. פציעות אלה חולפות מעצמן בדרך כלל, תוך שבוע או שבועיים. רק אם התסמינים אינם חולפים או משתפרים מומלץ לקבל עזרה מקצועית.

טיפול עצמי

טיפים לעזרה עצמית כוללים:

  • מנוחה קלה מכיפוף/פיתול והרמה
  • מנוחה מלאה במיטה אינה מומלצת מכיוון שהיא עלולה לגרום לאובדן כוח השרירים והגביר את נוקשות השרירים
  • קומפרסים של חום לשיפור זרימת הדם
  • שינויים ארגונומיים כגון שיפור עמדת העבודה ואופן ביצוע העבודה, ישיבה נכונה, הרמה נכונה ועוד
  • בצעו פעילות גופנית מותאמת למצבכם. העדיפו הליכה
  • שיפור היציבה

טיפול כירופרקטי

במידה והתסמינים אינם משתפרים מומלץ לפנות לכירופרקט. הטיפול הכירופרקטי כולל שימוש בעזרים כגון לייזר רך, טכניקות טיפול ידניות והנחיות במגוון נושאים. השילוב הזה משפר את תפקוד עמוד השדרה והשרירים סביבו, מפחית דלקת וכאב.

טיפול רפואי

הטיפול הרפואי במצב של מתיחת שריר בגב התחתון כולל:

  • תרופות נוגדות דלקת שאינם סטרואידים NSAIDs, מרפי שרירים ועוד (חשוב להיות מודע לתופעות הללואי)
  • רוב המקרים של מאמץ גב תחתון מחלימים מעצמם תוך מספר שבועות, אך חלקם עשויים לדרוש זמן החלמה ארוך או ניתוח.

שיקום ומניעה

כדי למנוע מתיחת שריר בגב התחתון חשוב לעקוב אחר כמה הנחיות בסיסיות:

  • התחממו לפני כל פעילות גופנית הכוללת כיפוף, פיתול או הרמה
  • תרגלו יציבה טובה וארגונומיה בעת ישיבה, עמידה או עבודה
  • הימנעו מכיפוף, או פיתול עמוד השדרה
  • דאגו לעמדת עבודה ואופן עבודה ארגונומיים
  • ה‏שרירים בגב התחתון, בבטן, בישבן ובירכיים נחוצים לתמיכה וייצוב עמוד השדרה. שמירה על שרירים אלה פעילים וחזקים יכולה לסייע במניעת מתיחת שריר בגב התחתון.

תוכנית אימוני גב מלאה צריכה לכלול:

  • מתיחות עדינות וזהירות וחיזוק שרירי הגב התחתון, הבטן ופלג הגוף התחתון
  • פעילות אירובית קבועה

תרגילים ספציפיים צריכים להיקבע על פי הצרכים האישיים. התוכנית הטובה ביותר עבורכת תהיה תלויה במידה רבה בגורמים כגון רמת כושר, אבחון ספציפי של כאבי גב והעדפות אישיות.

References:

Urits, I., Burshtein, A., Sharma, M. et al. Low Back Pain, a Comprehensive Review: Pathophysiology, Diagnosis, and Treatment. Curr Pain Headache Rep 23, 23 (2019).

Edwards J, Hayden J, Asbridge M, Gregoire B, Magee K. Prevalence of low back pain in emergency settings: a systematic review and meta-analysis. BMC Musculoskelet Disord. 2017 Apr 4;18(1):143.

El Sayed M, Callahan AL. Mechanical Back Strain. [Updated 2023 Aug 8]. In: StatPearls [Internet]. Treasure Island (FL): StatPearls Publishing; 2023 Jan-.

Panjabi MM. A hypothesis of chronic back pain: ligament subfailure injuries lead to muscle control dysfunction. Eur Spine J. 2006 May;15(5):668-76.

Fatoye F, Gebrye T, Odeyemi I. Real-world incidence and prevalence of low back pain using routinely collected data. Rheumatol Int. 2019 Apr;39(4):619-626.

Andersson GB. Epidemiological features of chronic low-back pain. Lancet 1999; 354: 581–5.

Chou R, Qaseem A, Snow V, et al. Diagnosis and treatment of low back pain: a joint clinical practice guideline from the American College of Physicians and the American Pain Society. Ann Intern Med 2007; 147: 478–91.

Deyo RA, Weinstein JN. Low back pain. N Engl J Med 2001; 344: 363–70.

Hides JA, Jull GA, Richardson CA. Long-term effects of specific stabilizing exercises for first-episode low back pain. Spine 2001; 26: E243–8.

van Tulder MW, Koes BW, Bouter LM. Conservative treatment of acute and chronic nonspecific low back pain: a systematic review of randomized controlled trials of the most common interventions. Spine 1997; 22: 2128–56.

Paul W. Hodges and Lieven Danneels. Changes in Structure and Function of the Back Muscles in Low Back Pain: Different Time Points, Observations, and Mechanisms. Journal of Orthopaedic & Sports Physical Therapy 2019 49:6, 464-476
שימו סוף לכאב.

לאבחון מקצועי וייעוץ,
התקשרו: 03-6430372
או השאירו פרטים:

שימו סוף לכאב!

לאבחון מקצועי וייעוץ, התקשרו: 03-6430372
או השאירו פרטים ומיד נחזור אליכם:

קראו עוד באותו נושא:

צריבת דיסק בגב התחתון לא למהר

צריבת דיסק בגב התחתון לא למהר

צריבת דיסק בגב? לא למהר! סימנים ותסמינים הנובעים מנזקים לדיסקים בין חולייתיים מותניים פוגמים באיכות חיינו וצורכים משאבים אדירים. האם צריבת דיסק עשויה להועיל? מספר מחקרים שפורסמו בארצות הברית קובעים שלא. צריבת דיסק? נסו תחילה טיפול שמרני כירופרקטי.

כאבים בברך גורמים

כאבים בברך גורמים

כאבים בברך? גורמים אפשריים כוללים פציעה טראומטית ושימוש יתר. סימנים ותסמינים הנובעים ממפרק זה מהווים בעיה שכיחה ביותר שעלולה להתפתח עקב מחלה, נפילה, לאחר ריצה או סתם לאחר שטיפסתם על מדרגות. לרוב הם תוצר של עומס ותהליך ניווני שגורמים לנזק מצטבר.

עשן דיזל מוגדר כעת כחומר מסרטן

עשן דיזל מוגדר כעת כחומר מסרטן

עשן דיזל מסרטן! בעקבות הצטברות של עדויות ממחקרים שונים החליט ארגון הבריאות העולמי (WHO) לשנות את הגדרת השפעתו של עשן הדיזל ולקבוע באופן חד משמעי שהוא גורם וודאי לסרטן. על פי המלצת הארגון יש לצמצם את כמות עשן הדיזל שיוצרים ואת החשיפה אליו.

איחוי מהיר של שבר בירך

פעילות גופנית לאיחוי שבר בירך

איחוי מהיר של שבר בירך היא משאת נפשם של החולים שנפגעו והרופאים. המחקר הנוכחי טוען שהדרך להשיג זאת היא על ידי פעילות גופנית רציפה. שבר בירך או באגן בקרב מבוגרים היא תופעה שכיחה הגורמת בחלק ניכר מהמקרים לנכות ומוות.