קרע בשריר התאומים אבחון

קרע-בשריר-התאומים-אבחון

קרע בשריר התאומים – אבחון וטיפול מהירים עשויים למנוע קרעים חוזרים. שרירי השוק חשובים ליכולת התנועה של הגפיים התחתונות ובעיקר לביצוע תנועה מתפרצת. לכן, קרע בשרירי השוק האחורי היא פציעה שכיחה בקרב ספורטאים הזקוקים למהירות תנועה וכוח מתפרץ. ספורט שבו הפציעה שכיחה כוללים ענפי ספורט כמו טניס, כדורגל, כדורסל, אצנים ועוד. ענפי ספורט אלה מתבססים על ריצות מהירות ובלימות חדות, ניתורים, שינויי כיוון מהירים ועוד.

גם שריר התאומים וגם שריר הסוליה חשופים לפציעות וקרע. שריר התאומים חשוף לקרעים בין היתר בגלל היותו שריר שחוצה את שני המפרקים: ברך וקרסול. ברוב המקרים הקרע בשריר התאומים מתרחש בראש הפנימי. וליתר דיוק בצומת שבין רקמת השריר לבין רקמת הגיד (musculotendinous junction). הסימפטומים של קרע בשריר התאומים כוללים בין היתר כאב חד בשוק מאחור. עיכוב באבחון או אבחון שגוי יוביל לאיחור במתן טיפול ושיקום יעילים. עיכובים אלו עלולים לגרום להצטלקות קשה של השריר ופציעות חוזרניות.

קרע בשריר התאומים אבחון – רקע

שרירי השוק האחורי רקע אנטומי

שרירי השוק האחורי כוללים החל מהשכבה הרדודה ועד לשכבה העמוקה את:

  • שריר התאומים
  • את שריר הסוליה
  • ואת שריר הפלנטריס

השרירים הללו מתחברים יחדיו אל עצם העקב באמצעות גיד אכילס. שרירי התאומים יחד עם שריר הסוליה הם השרירים העיקריים בביצוע כפיפה פלנטרית של כף הרגל. שריר התאומים מסייע גם בכפיפה של מפרק הברך. שרירי השוק האחורי מספקים את כוח הדחף לצורך תנועת הגפיים התחתונות.

שריר התאומים אינו יכול להפעיל מקסימום כוח בו בזמן על שני המפרקים שהוא חוצה – ברך וקרסול. כאשר הברך כפופה שריר התאומים אינו יכול להפעיל את מרב כוחו על מפרק הקרסול ולהפך. שריר שחוצה ופועל על שני מפרקים חשוף לפציעות יותר משרירים הפועלים על מפרק בודד. דוגמאות לכך כוללות את:

  • שרירי המיתר (hamstrings)
  • את שריר הירך הישר (rectus femoris)
  • ואת שריר התאומים שבו אנו עוסקים

סיווג הקרע בשריר

אנו נדרג את הקרע על פי חומרתו לשלוש דרגות:

  • דרגה ראשונה – נזק מינימלי המקיף מספר קטן של סיבי שריר שניזוקו. חלק מהאנשים יכולים להמשיך להתאמן עם קרע מסוג זה. זמן החלמה צפוי כשבועיים.
  • דרגה שנייה – קרע חלקי של השריר. ללא יכולת להמשיך להתאמן או לשחק. זמן החלמה צפוי כחודש ימים.
  • דרגה שלוש – קרע מלא של השריר וללא יכול לכווץ אותו כלל. חזרה לפעילות כחצי שנה לאחר ניתוח.

גורמים לקרע בשריר התאומים

קרע של שריר התאומים מתרחש בגלל כוחות אקסצנטריים הפועלים על השריר. כוחות אלה פועלים כאשר אנו פושטים את הברך (מיישרים) בעוד שכף הרגל נמצאת במצב של כפיפה כלפי מעלה. הניסיון של שריר התאומים להתכווץ כדי ליישר את הברך כאשר השריר מתוח גורמים לפציעה של השריר. דוגמה לכך אנו רואים בשכיחות גבוהה יחסית של קרע בשריר התאומים בקרב שחקני טניס מבוגרים שצריכים באופן מהיר לפשוט את הברך בעוד שכף רגלם נמצא במצב של כפיפה דורסלית (כלפי מעלה). השכיחות הזאת שיש לקרע בשריר התאומים במגרשי הטניס העניקו לפציעה הזאת את הכינוי "רגל טניס".

יחסית לשכיחות הגבוהה של קרע בשריר התאומים קרע של שריר הסוליה שכיח פחות ופחות משמעותי מבחינה קלינית. קרע בשריר התאומים מתרחש לרוב בקרב מבוגרים בגילים 45 – 65. שתי קבוצות סיכון לפציעה זאת כוללות ספורטאים במצב גופני טוב ואנשים במצב גופני ירוד. קרע בשריר התאומים הזאת שכיח בקרב שחקני טניס, כדורגל, כדורסל, רקדנים, אצנים ועוד. כך למשל נמצא שכמעט 15% מפציעות השרירים בקרב שחקני כדורגל הן פציעות של שרירי השוק האחורי. עוד מתברר שנגרמו קרעים חוזרים של שריר התאומים אצל 16% משחקני הכדורגל באוסטרליה שאובחנו עם קרע בשרירי השוק האחורי.

קרע בשריר התאומים אבחון – שלבים

אבחון של קרע בשריר התאומים התבסס על הממצאים שמופקים:

  • מההיסטוריה הרפואית
  • מהבדיקה הגופנית
  • ובמידת הצורך מאמצעי הדמיה כגון אולטרה סאונד

ההיסטוריה הרפואית

אבחון קרע בשריר התאומים או של שריר הסוליה יתחיל מלימוד של ההיסטוריה הרפואית של הפציעה. הקשבה זהירה לאופן שבו הסימנים והתסמינים התפתחו תעשה עבורנו את רוב מלאכת האבחון. עם זאת לעתים נתקשה להגיע לאבחון מדויק של מקור כאבים בשוק האחורי בגלל ההפרעות הבריאותיות הרבות שיכולות לגרום לכך. במהלך הלמידה של ההיסטוריה הרפואית נלמד בין היתר מה הם התלונות של החולה מה הם תסמיניו. אלה במקרה של קרע בשריר התאומים יכולים לכלול:

  • כאב חד ופתאומי בשוק לרוב בראש הפנימי של השריר. החולה יכול לתאר זאת כירייה או כבעיטה בשוק מאחור
  • אם הקרע סמוך לברך החולה ידווח על כאבי ברך אחוריים
  • נפיחות
  • שטף דם
  • רגישות למגע
  • נוקשות שרירית
  • עווית שרירית
  • צליעה שעלולה להיות חמורה ועוד

עוד נלמד:

  •  מהו סוג הכאב ומה עוצמתו (כאב חד, כאב קהה, כאב המופיע לסירוגין, כאב קבוע בעצמה אחידה)
  • מתי וכיצד החלו (פעילות גופנית, עבודה, נפילה…)
  • האם הסימנים והתסמינים הופיעו באופן מהיר?
  • מה משפיע על הסימנים והתסמינים (תנועות, מאמצים גופניים, שכיבה)
  • נלמד על הרקע הבריאותי של החולה ומשפחתו (מחלות לב וכלי דם, פקקת ורידים עמוקה)
  • נחקור את אופי עבודתו (סוג המאמצים), תחביביו וספורט מועדף (טניס, כדורגל). ננסה להעריך האם התלונות על כאבים בשוק קשורים למידע הזה

בדיקה גופנית

התבוננות

בשלב הבא נערוך בדיקה גופנית. הבדיקה הגופנית תכלול התבוננות על הגב התחתון, אגן, גפה תחתונה ובעיקר על השוק. ננסה לאתר סימנים המצביעים על הפרעה בריאותית ובכלל זה:

  • נפיחות
  • שטף דם שסביר להניח כבר ירד לכיוון כף הרגל
  • אדמומיות מקומית
  • פצעים
  • צלקות
  • עיוות חיצוני ובכלל זה מדרגה בשרירי השוק מאחור
  • נמשיך בהתבוננות על החולה בעודו הולך (האם יש צליעה)
  • נבקש מהחולה לעמוד על קצות האצבעות (האם זה כואב?)
  • האם הוא מסוגל לקפץ במקום (כואב מידי, לא אפשרי עם קרע בשרירי התאומים).
מישוש

נעבור למישוש של חלקי הגוף השונים שעלולים להיות קשורים לכאבים הללו בשוק האחורי. נתחיל במישוש של השוק עצמה וננסה לאתר:

  • אזורים כואבים וחמים למגע
  • לזהות "מדרגה" שנגרמה בגלל הקרע לרוב בצומת שבין רקמת הגיד לרקמת השריר.

עם זאת כיוון שקרעים בשרירי השוק יכולים להתפתח גם באזורים אחרים נקפיד לחפש את המגרעת ביתר חלקי השוק. יש להקפיד על ברך כפופה כדי שאפשר יהיה למשש את שריר הסוליה ואת הפלנטריס הממוקמים עמוק יותר בשוק האחורי.

תנועות ובדיקות מיוחדות

השלב הבא של הבדיקה הגופנית תתמקד ביכולות התנועה של האגן והגפה התחתונה ובעיקר של השוק וכף הרגל. נערוך בדיקה פסיבית ואקטיבית של טווחי התנועה במפרקים אלה. בדיקה כזאת בקרסול ובברך עשויה להצביע על הפרעה בשרירי השוק מאחור.

נערוך בדיקות מיוחדות ובכלל זה בדיקת תומפסון (Thompson's test). בבדיקה זאת נסחט את שרירי השוק מאחור ונתבונן בכף הרגל שאמורה לכפוף מטה. אם כף הרגל אינה נעה נסיק מזה שיש קרע מלא בשריר התאומים. נערוך גם בדיקות נוירולוגיות כדי לזהות חסרים נירולוגיים אפשריים ולהעריך מה עלול להיות הגורם להם. כך למשל חולשה של שריר התאומים יכולה להתפתח בגלל פגיעה בגב התחתון אבל גם בגלל קרע בשריר שנפגע.

בדיקות דימות

אם האבחון אינו ברור או שיש צורך להעריך את חומרת הנזק יהיה צורך לקבלת דימות של אזור השוק מאחור. צילום רנטגן לא יועיל אלא אם יש חשד לנזק גרמי. MRI יכול לשמש לצורך אבחון הנזק בשרירי השוק מאחור ולהערכת חומרתו אך עלותו הגבוהה היא חיסרון. לכן האמצעי המועדף במקרים הללו הוא אולטרה סאונד אבחוני. אולטרה סאונד אבחוני עשוי להדגים קרע בשריר התאומים באופן ברור וחד. כאשר קיים חשד לפקקת ורידים עמוקה (Deep vein thrombosis) נעשה שימוש בדופלר אולטרסאונד של כלי דם.

קרע בשריר התאומים אבחנה מבדלת

קרע בשריר התאומים מטניס
קרע בשריר התאומים מטניס

חשוב לדעת שכאבים שמופיעים בשוק מאחור עלולים לנבוע הפרעות בריאותיות נוספות שאותם יש לשלול באמצעות הליך של אבחנה מבדלת. בין ההפרעות הבריאותיות שיש לשלול במקרה של כאבים בשוק מאחור נכלול:

דלקת של שרירי השוק (Calf muscle myositis)

עלולה להיגרם בגלל דלקת זיהומית, מחלה אוטואימונית, גידולים סרטניים ועוד.

פקקת ורידים עמוקים (Deep Vein Thrombosis)

גם פקקת ורידים עמוקה (DVT) יכולה לגרום לכאבים בשוק, אדמומיות מקומית ועוד. גורמים אפשריים לכך כוללים כוללים גלולות למניעת היריון, ישיבה ארוכה, נסיעה ארוכה ו/או טיסה ארוכה.

ציסטה על שם בייקר

כאבים בשוק מאחור עלולים להתפתח גם בגלל קרע של ציסטה על שם בייקר (Baker’s cyst) הממוקמת בברך מאחור.

פציעה של גיד אכילס

כאבי שוק מאחור עלולים להתפתח גם בגלל מתיחה או קרע של גיד אכילס.

נזקי חבלה בשוק

כאבים בחלק האחורי של השוק יכולים להתפתח גם בגלל מכה ישירה. דוגמאות לכך כוללות בעיטה שחטפתם בשוק מאחור כפי שקורה לפעמים באומנויות לחימה או מסיבה אחרת.

שין ספלינט

שין ספלינט היא תופעה שכיחה הנגרמת בשל עומסי יתר חוזרניים וגורמת כאבים בחלק הקדמי פנימי של השוק. המונח המקצוע של שין ספלינט הוא “תסמונת עומס פנימי של עצם השוק” (medial tibial stress syndrome).

תסמונת המדור

תסמונת המדור (compartment syndrome) היא תופעה נוספת שיש לשלול במצב של כאבים בשוק. תופעה זאת כרוכה בכאבים קלים תחילה המופעים במהלך אימונים גופניים ונעלמים לאחריו. בשלבים מתקדמים יותר הכאבים הללו הופכים להיות קשים מנשוא ולמעשה מונעים פעילות גופנית כגון ריצה. סימנים ותסמינים נוספים כוללים בין היתר חולשה של שרירי השוק, נימול והירדמות של השוק ועוד.

סיאטיקה

כאבים בשוק האחורי עלולים להופיע גם בגלל פגיעה בגב התחתון הגורמת ללחץ על העצב הסיאטי וגורמת סיאטיקה. סיאטיקה היא תסמונת כאב הכוללת בין היתר כאבי גב תחתון עם הקרנות כאב במורד הגפה התחתונה. סימנים ותסמינים נלווים עשויים להועיל לכם בביצוע אבחנה מבדלת.

References:

Diagnosis and rehabilitation of gastrocnemius muscle tear: a case report. https://europepmc.org/articles/PMC3845475

Gastrocnemius Rupture – StatPearls – NCBI Bookshelf. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/books/NBK560869/

Torn Calf Muscle: Causes, Symptoms, Diagnosis & Treatment. https://my.clevelandclinic.org/health/diseases/21696-torn-calf-muscle

Medial Gastrocnemius Strain – Verywell Health. https://www.verywellhealth.com/medial-gastrocnemius-strain-2549420

Gastrocnemius Rupture Article – StatPearls. https://www.statpearls.com/articlelibrary/viewarticle/22092/

שימו סוף לכאב.

לאבחון מקצועי וייעוץ,
התקשרו: 03-6430372
או השאירו פרטים:

שימו סוף לכאב!

לאבחון מקצועי וייעוץ, התקשרו: 03-6430372
או השאירו פרטים ומיד נחזור אליכם:

קראו עוד באותו נושא:

מרפק טניס אבחון וטיפול

מרפק טניס אבחון וטיפול

מרפק טניס? אבחון וטיפול נדרשים למניעת נזקים כרוניים. מדובר בכאב המתפתח בצד החיצוני של המפרק הנובע מפציעה של הגידים ו/או השרירים שאחראים לפשיטה של כף היד. הגורם הוא לרוב פציעת ספורט על רקע ביצוע תנועות חוזרניות כמו במשחק טניס.

דלקת גיד בכתף חכו עם הניתוח

דלקת גיד בכתף חכו עם הניתוח

דלקת בגיד בכתף? חכו עם הניתוח והתחילו עם טיפול שמרני. דלקת באחד מהגידים בכתף בין אם היא מסויידת או בין אם לא היא תלונה שכיחה. התסמין העיקרי של דלקת זאת כולל כאב מקומי בכתף שמחמיר עם הרמת הכתף או עם שכיבה על הצד הכואב.

כמה זמן נשאר לי לחיות

כמה זמן נשאר לי לחיות

כמה זמן נשאר לי לחיות? יש להניח שמידי פעם השאלה הזאת עולה גם בראשכם. מתברר שישנן שיטות שבאמצעותן ניתן להעריך את אורך החיים הצפוי לכול אחד מאיתנו. אבל, כרגיל אין הסכמה גורפת לגבי מהי השיטה היעילה והמדויקת ביותר. 

כאבי בטן כרוניים

כאבי בטן כרוניים

כאבי בטן כרוניים הם עניין שכיח. פתולוגיות רבות עלולות לגרום ללתסמינים הללו כולל פגיעה באיבר פנימי כמו לב, ריאות, מערכת העיכול והמערכת הגניקולוגית וגם פגיעה שרירית בדופן. אבחון מדויק חשוב כדי להעניק טיפול טוב יותר למנוע סיכון מיותר.