דלקת בכתף שיקום הוא השלב החשוב

דלקת בכתף שיקום הוא השלב החשוב

דלקת בכתף שיקום הוא השלב החשוב! פציעה ודלקת בכתף היא תופעה שכיחה. ברוב המקרים טיפול שמרני יועיל בהפחתת הדלקת וריפוי הכתף. יש לעתים שהנזק קשה ודרושה התערבות כירורגית. בין אם הטיפול הוא שמרני או כירורגי השלב החשוב בטיפול בפציעות כתף הוא השיקום. רק שיקום יסודי יאפשר ריפוי עמוק ויצמצם הסיכון להישנות הבעיה בכתף.

הרבה פעמים הטיפול הוא החלק הקל שבעניין. גם הניתוח אורך מספר שעות והחולה משוחרר לביתו לרוב עוד באותו יום. שיקום לאחר פציעת כתף או ניתוח כתף עשוי לקחת שבועות וחודשים. שיקום עלול גם להיות מתסכל. החולה כבר מרגיש בריא, אין כאב וטווחי התנועה שלו חזרו לתקנם אז למה לא לחזור למשחק? רק שיקום הכתף יאפשר למפרק הזה להתמודד עם עומסים בלי להיפצע. זכרו: דלקת בכתף שיקום זה השלב החשוב.

דלקת בכתף שיקום הוא השלב החשוב – רקע

הכתף היא אחד המפרקים המורכבים ובעל טווחי התנועה הגדולים ביותר בגוף האדם. עם זאת, ניידות זו גם הופכת אותו פגיע לפציעות. דלקת בכתף היא תופעה שכיחה הפוגעת בחלק ניכר מהאוכלוסייה. לפי מחקרים שונים עד רבע מכלל האוכלוסייה תסבול בשלב כזה או אחר בחיים מדלקת בכתף. קבוצות גילים הנמצאות בסיכון הגבוה ביותר להתפתחות דלקת בכתף כוללות את קבוצת הגיל 45 – 64 וקבוצת הגיל 12 – 18.

פציעה ודלקת בכתף עלולים להתפתח בגלל מגוון של הפרעות בריאותיות ומחלות. שיקום הכתף ממלא תפקיד מכריע בהחזרת התפקוד ובמניעת פציעות עתידיות. בין אם אתה ספורטאי המתאושש מפציעת כתף הקשורה לספורט או אדם המתמודד עם מחלת כתף נפוצה, הבנת החשיבות של שיקום כתף חיונית להשגת התאוששות אופטימלית ובריאות כתף לטווח ארוך. במאמר הנוכחי "דלקת בכתף שיקום הוא השלב החשוב" נדון בנושא בהרחבה.

פציעות כתף נפוצות והגורמים להן

לפני שנעמיק בפרטי שיקום הכתף, חשוב להכיר את פציעות הכתף הנפוצות ואת הגורמים להן. פציעות כתף יכולות לנבוע מגורמים שונים כולל בין היתר:

  • נזקים מכניים על רקע שימוש יתר (מתיחה, קרע חלקי של רקמות, שחיקת סחוס ועוד)
  • נזקי חבלה (שברים, קרעים, פריקות ועוד)
  • או נזקי מחלות כגון דלקת פרקים (שינויים ניווניים, הרס של רקמות ועוד)

בין הרקמות שעלולות להימתח, להיקרע או להילחץ נמנה גידים, השרירים המסובבים של הכתף, הגיד הדו ראשי, הבורסה, הלברום, הרצועות, קפסולת המפרק, עצמות המפרק ועוד. תסמונות כאב שכיחות בכתף הגורמת להתפתחות דלקת בכתף כוללות:

  • קרעים בשרוול המסובב עקב תנועות חוזרות ונשנות מעל הראש
  • תסמונת הצביטה בכתף משימוש חוזר ונשנה בכתף או מביומכניקה לקויה.
  • כתף קפואה בגלל דלקת בקפסולה של המפרק
  • פריקת כתף ועוד

מטרות שיקום הכתף

מטרות שיקום הכתף הן רבות פנים ומשתנות בהתאם לפציעה הספציפית ולצרכי האדם. עם זאת, כמה מטרות נפוצות של שיקום הכתף כוללות:

  • הקלה על כאבים ודלקות
  • החזרת טווח התנועה
  • שיפור כוח השרירים ויציבותם
  • שיפור היכולות התפקודיות
  • קידום חזרה בטוחה לפעילות רגילה

תהליך השיקום כולל בדרך כלל שילוב של טיפול מעשי, תרגילים ושינויים באורח החיים המותאמים לפציעה הספציפית של הפרט ומטרותיו.

תרגילי שיקום כתף

תרגילי שיקום כתף ממלאים תפקיד מרכזי בשיקום ושיפור תפקוד הכתף. תרגילים אלה נועדו לשפר את הגמישות, הכוח, היציבות והשליטה העצבית-שרירית במפרק הכתף. חשוב לציין כי תרגילי שיקום צריכים להתבצע בהנחיית איש מקצוע מוסמך בתחום הבריאות. הנחיה כזאת תבטיח ביצוע מדויק, מניעת פגיעה נוספת וייעול התוצאות. ניתן לשלב מגוון תרגילים בתוכנית שיקום כתף בהתאם לפציעה ולצרכים האישיים. בין התרגלים נממה:

תרגילי מתיחה וטווח תנועה לכתף

מתיחות ותרגילי טווחי תנועה הם מרכיבים חיוניים בשיקום הכתף. תרגילים אלה מסייעים לשפר את הגמישות ולהחזיר את טווח התנועה במפרק הכתף.

תרגילי חיזוק לכתף

תרגילים לחיזוק השרירים חיוניים להשבת הכוח והיציבות בכתף. תרגילים אלה מסייעים לבנות מחדש את השרירים סביב מפרק הכתף, משפרים את התמיכה ומפחיתים את הסיכון לפציעות עתידיות.

התקדמות ושינויים בשיקום הכתף

שיקום כתף הוא תהליך פרוגרסיבי הכולל עלייה הדרגתית בעצימות ובמורכבות של התרגילים ככל שהאדם מתקדם. תוכנית השיקום צריכה להיות מותאמת לפציעה הספציפית של כל אדם, לצרכים ולשלב ההחלמה שלו. ככל שהכתף מחלימה וצוברת כוח, ניתן לשנות תרגילים כדי לאתגר את השרירים ולקדם התקדמות נוספת. התקדמות עשויה לכלול הגברת התנגדות, הוספת תנועות דינמיות, או שילוב פעילויות פונקציונליות המחקות משימות בחיים האמיתיים.

שיקום הכתף – השלבים הנדרשים

תכנית השיקום, אופייה ומשכה תלויים בין היתר:

  • במצב הבריאותי של החולה
  • מתי החלה הבעיה בכתף (חריף, כרוני…)
  • האם המפרק יציב, האם הוא נוטה לפריקות חוזרות ולאיזה כיוון
  • מה הם הנזקים הקיימים במפרק (גידים קרועים, לברום קרוע, רצועות קרועות, הנזק הנקרא על שם בנקרט, נזק על שם היל וזקס ועוד)
  • בחומרת הסימנים והתסמינים

תכנית שיקום המפורטת כאן מחולקת לארבעה שלבים. כל שלב בתוכנית נמשך מספר שבועות ובסך הכול תכנית השיקום של הכתף צפויה להימשך ארבעה עד שישה חודשים מרגע הפציעה או מיום הניתוח. המעבר בין השלבים השונים תלוי בהשגת המטרות של כל שלב.

חשוב לציין מלאכת השיקום של מפרק כזה או אחר היא יותר בגדר אומנות מאשר מדע מדויק. את המפרק הזה ניתן לשקם גם עם תרגילים אחרים ובמספר שלבים אחר. עוד נציין שאין זהות מלאה בין פציעות הכתף השונות ואין זהות גם במצב הגופני של כול אחד מהחולים. כל חולה מגיב אחרת ומתקדם אחרת. תקשורת תמידית בין הקלינאי המשקם לבין החולה יאפשר לבצע את השינויים הדרושים כדי להוסיף לשפר את הכתף בדרך לריפוי מלא.

השלב השיקומי הראשוני – השלב הפסיבי

השלב הראשוני של השיקום יתחיל כבר במהלך הטיפול. נמשיך לטפל בכאב ובדלקת בכתף באמצעות לייזר וגלי הלם. את השיפור ביכולות הגופניות של המפרק נבצע באמצעות תרגילי תנועה פסיביים כאשר טווחי התנועה יוגבלו על ידי הכאב. פרק זמן עלול להימשך עד מספר שבועות וזאת תלוי בחומרת הנזק ובמצב הכתף. אם המצב של הכתף הוא טוב יותר נתחיל מיד בשלב השני של השיקום.

השלב השיקומי השני – שלב איזומטרי

בשלב השני עדיין נרצה:

  • להפחית כאב
  • לשפר את מצב הדלקת
  • לייצב את המפרק
  • לשפר או לבלום אובדן מסת שריר
  • ולשפר שליטה עצבית

בכל הנוגע להפחתת הכאב וריפוי הדלקת בכתף נמשיך גם בשלב הזה עם השימוש באמצעי עזר חשמליים כגון לייזר רך וגלי הלם. בשלב הזה הגישה הבסיסית בשיפור היכולות הגופניות של מפרק הכתף היא אקטיבית יותר. את השיפור הגופני של הכתף נשיג בעיקר באמצעות תרגילים איזומטריים שיוגבלו על ידי הכאב. ניעזר:

  • תרגילים איזומטריים לחיזוק שרירים
  • פעילות לשיפור פרופריוספציה ושליטה עצבית-שרירית (גלגול כדור על קיר, ניקוי חלון ועוד)
  • תרגילים לייצוב המפרק (ביצוע תנועות כתף עם משקולת במשקלים שונים ובמנחים שונים) ועוד

גם השלב הזה של שיקום הכתף יימשך מספר שבועות.

השלב השיקומי השלישי – השלב הדינמי

דלקת בכתף שיקום
דלקת בכתף שיקום

השלב הראשוני של הטיפול מביא את החולה למצב שבו:

  • הכאב מינימלי
  • טווחי התנועה שלו טובים
  • מפרק הכתף יציב
  • חל שיפור בחוש פרופריוספציה ובשליטה עצבית שרירית

המטרות שאנו מציבים לשלב השיקומי השלישי כוללות:

  • המשך הפחתת הכאב
  • הגדלת טווחי התנועה
  • שיפור כוח השרירים הפועלים ומפעילים את הכתף
  • ייצוב המפרק
  • שיפור פרופריוספציה ושליטה עצבית שרירית

גם במהלך השלב השלישי ובהתאם לצורך נמשיך את השימוש בלייזר רך וגלי הלם כדי להפחית את הכאב ולהמשיך לקדם ריפוי של הדלקת בכתף. כדי להוסיף ולשפר את היכולות הגופניות של מפרק הכתף נמשיך לבצע תרגילי תנועה דינמיים במרפאה ובבית החולה. גם בשלב הזה נשים דגש על אימון הכתף בלי לגרום לכאב. נמשיך עם תרגילים דינמיים לשיפור כוח השרירים, לשיפור סיבולת השרירים, לשיפור פרופריוספציה ושליטה עצבית-שרירית ולייצוב היציבות הדינמית והסטטית של המפרק.

השלב השיקומי הרביעי – חזרה לפעילות

השלב השלישי של השיקום אמור להביא את החולה שלנו למצב שבו:

  • הוא לא מתלונן על כאב
  • טווחי התנועה שלו מלאים וללא כאב
  • המפרק נהנה מיציבות סטטית ודינמית סבירה
  • שרירי השרוול המסובב חזקים ובעלי סיבולת סבירה
  • המפרק נהנה מחוש פרופריוספציה ושליטה עצבית שרירית סבירה

מטרת השלב הרביעי בשיקום היא להביא את כלל היכולות של הכתף לרמת תפקוד מלאה. תפקוד שיאפשר לחשוף את המפרק לעומסים משמעותיים. כמובן ששחקן כדוריד, שחקן כדור עף, שחקן טניס או כל ספורט אחר הזקוק לכתף כשירה במיוחד הזדקק לשיקום אינטנסיבי וממושך יותר. גם השלב הזה בשיקום הכתף עשוי לקחת מספר שבועות.

לגבי אתלטים שהספורט שלהם כרוך בעומסים חריגים על הכתפיים רצוי לחזור לספורט שלהם לאט ובהדרגה. ראשית חשוב לשלב במהלך השיקום פעולות וחשיפה לעומסים אופייניים לספורט של החולה. אתלטים אלו צריכים להגיע זמן מה לפני תחילת הפעילות ולהקדיש את הזמן הנדרש לביצוע חימום יסודי לפני המשחק. עוד רצוי לחזור לאימונים המקצועיים או למשחק באופן חלקי בלבד. גם מבחינת פרק הזמן וגם מבחינת העצימות. בהדרגה ניתן להגדיל את פרק הזמן ואת העצימות. עוד חשוב לבנות את היכולות האתלטיות הכלליות.

מניעת פציעות כתף עתידיות

בעוד שיקום כתף מתמקד בהחלמה מפציעות קיימות, חשוב לא פחות למנוע פציעות כתף עתידיות. אימוץ הרגלים בריאים ושינויים באורח החיים יכול להפחית משמעותית את הסיכון לבעיות כתפיים בטווח הארוך. כמה טיפים למניעת פציעות כתף עתידיות כוללים שמירה על יציבה טובה, שימוש בטכניקות הרמה נכונות, הימנעות משימוש יתר או תנועות חוזרות, שילוב תרגילים ספציפיים לכתף באימונים קבועים, ופנייה להדרכה מקצועית בעת התחלת ספורט או שגרת אימונים חדשה.

References:

Ma R, Brimmo OA, Li X, Colbert L. Current Concepts in Rehabilitation for Traumatic Anterior Shoulder Instability. Curr Rev Musculoskelet Med. 2017 Dec;10(4):499-506. doi: 10.1007/s12178-017-9449-9. PMID: 29038953; PMCID: PMC5685970.

Zhang M, Zhou J, Zhang Y, Zhang X, Chen J, Chen W. Influence of Scapula Training Exercises on Shoulder Joint Function After Surgery for Rotator Cuff Injury. Med Sci Monit. 2020 Oct 29;26:e925758. doi: 10.12659/MSM.925758. PMID: 33116073; PMCID: PMC7607672.

Richardson E, Lewis JS, Gibson J, et al. Role of the kinetic chain in shoulder rehabilitation: does incorporating the trunk and lower limb into shoulder exercise regimes influence shoulder muscle recruitment patterns? Systematic review of electromyography studies. BMJ Open Sport & Exercise Medicine 2020;6:e000683. doi: 10.1136/bmjsem-2019-000683
Ribeiro DC, Jafarian Tangrood Z, Sole G, et al. Effectiveness of a tailored rehabilitation versus standard strengthening programme for patients with shoulder pain: a protocol for a feasibility randomised controlled trial (the Otago MASTER trial)
BMJ Open 2019;9:e028261. doi: 10.1136/bmjopen-2018-028261
Gilbert, A.W., Hauptmannova, I. & Jaggi, A. The use of assistive technology in shoulder exercise rehabilitation – a qualitative study of acceptability within a pilot project. BMC Musculoskelet Disord 19, 133 (2018). https://doi.org/10.1186/s12891-018-2042-6
Missmann M, Gollner K, Schroll A, Pirchl M, Grote V, Fischer MJ. Impact of Different Isokinetic Movement Patterns on Shoulder Rehabilitation Outcome. International Journal of Environmental Research and Public Health. 2022; 19(17):10623. https://doi.org/10.3390/ijerph191710623
Ann M. Cools, Annelies G. Maenhout, Fran Vanderstukken, Philippe Declève, Fredrik R. Johansson, Dorien Borms.The challenge of the sporting shoulder: From injury prevention through sport-specific rehabilitation toward return to play, Annals of Physical and Rehabilitation Medicine, Volume 64, Issue 4, 2021, 101384,ISSN 1877-0657,https://doi.org/10.1016/j.rehab.2020.03.009.
https://orthoinfo.aaos.org/en/recovery/rotator-cuff-and-shoulder-conditioning-program/
https://www.verywellhealth.com/rehab-exercises-for-shoulder-pain-2549815
שימו סוף לכאב.

לאבחון מקצועי וייעוץ,
התקשרו: 03-6430372
או השאירו פרטים:

שימו סוף לכאב!

לאבחון מקצועי וייעוץ, התקשרו: 03-6430372
או השאירו פרטים ומיד נחזור אליכם:

קראו עוד באותו נושא:

פריצת דיסק במותן - מכתב תודה

פריצת דיסק במותן – מכתב תודה

פריצת דיסק במותן

לד"ר יצחק בכר היקר,

רואה אני לנכון לעלות על הכתב את רגשי תודתי העמוקים בעבור טיפולך המצוין. זכור לי היטב כיצד הגעתי אליך על "ארבע" סובלת מכאבי תופת ובוכייה ולאחר שקולגות שלך החליטו שאין מה לעשות עם פריצת הדיסק שלי ולמעשה אין מנוס מניתוח. 

מוות מנפילה מסולם

מוות מנפילה מסולם

מוות מנפילה מסולם מתרחש לעתים קרובות מידי. אלפי בני אדם נהרגים ונפצעים מידי שנה, ברחבי העולם, בגלל תאונות עבודה ותאונות בבית. נפילה מסולם במקום העבודה או בבית מהווה גורם מרכזי למוות ולפציעות קשות בעלות השלכה על איכות החיים.