מניעת פגיעות מעבודת מחשב

מניעת פגיעות מעבודת מחשב

מניעת פגיעות מעבודת מחשב או כיצד נצמצם פגיעות מעבודת מחשב? בעידן המודרני הגורם העיקרי לפגיעות מעבודה הוא לא סולם, לא מקדחה ולא פטיש אלא מחשב. עבודה עם מחשבים עלולה לגרום בין היתר לכאבים בצוואר, בגב התחתון, בגב העליון, בגפיים העליונות, בראש, בעיניים ועוד. הפרעות בריאותיות בשל עבודה עם מחשב נעשות שכיחות ומחקרים עדכניים מתריעים על כך שמדובר כבר במגפה.

פגיעות מעבודת מחשב שייכות לקבוצת פציעות שנקראת פציעות ממאמץ נשנה או פציעות משימוש יתר. ניתן למנוע פציעות מסוג זה באמצעות הקפדה על יציבה טובה והרגלי עבודה נכונים. עוד נציין את החשיבות של פעילות גופנית והפסקות התאוששות בעבודה לצורך מניעת פגיעות מעבודת מחשב. חשוב לעשות כל מאמץ למנוע את הפגיעות הללו. עם זאת לאחר שהתרחשו חשוב לטפל בהן בהקדם ולהחזיר את העובד לתפקוד מלא. עיכוב באבחון ובטיפול עלול לגרום לפגיעה להיעשות כרונית ולהשבית את העובד לזמן רב.

מניעת פגיעות מעבודת מחשב – רקע

המחשב הוא כלי חיוני לעבודה, ללימודים ועוד. עם זאת, עבודה עם מחשב כוללת גם מספר סיכונים לבריאות ולרווחה של עובדים. בין יתר הסיכונים הבריאותיים נציין הפרעות שרירים ושלד (MSD), מחלות לב וכלי דם ולחץ נפשי. ואכן שכיחות פציעות מעבודת מחשב מטפסת וזאת לנוכח השעות הארוכות שאנו מבלים, עובדים ולומדים מול מסך המחשב. שכיחות פציעות עבודה במחשב מושפעת מגורמים שונים, כגון תכנון ארגונומי, שעות עבודה, תנאי סביבה ומאפיינים אישיים. לפי מחקרים שונים, שיעורי ההיארעות של MSD בקרב עובדי מחשבים נעים:

  • בין 15% ל-69%, כתלות באזור הגוף ובמשך החשיפה

השכיחות של מחלות לב וכלי דם ולחץ נפשי גבוהה יותר גם:

  • בקרב עובדי מחשבים החשופים לשעות עבודה ארוכות, זיהום אוויר וסיכונים פסיכו-סוציאליים

מחקר אמריקאי שפורסם ביולי 2009 (American Journal of Preventive Medicine) מצא:

  • ב- 13 שנות המחקר מספר הפגיעות מעבודת מחשב עלו ביותר מפי 7. נתונים אלה מתייחסים גם לילדים ולפציעות הנגרמות מנפילת מסכים ומעידה בגלל הכבלים של מערכת המחשב.

לפגיעות הללו יכולות להיות השלכות חמורות על בריאותם, פריונם ואיכות חייהם של העובדים. לכן, חשוב ליישם אמצעי מניעה כדי להפחית את הסיכון לפציעות בעבודה במחשב ולקדם סביבת עבודה בריאה ובטוחה.

פציעות שכיחות מעבודת מחשב

בין ההפרעות הבריאותיות במערכת שריר ושלד שעלולות להתפתח בגין עבודת מחשב נציין:

  • נזקים לסחוסים ולדיסקים הבין חולייתיים בעמוד השדרה. כתוצאה מכך התפתחות של כאב ומגבלות תפקוד כולל: כאבי גב תחתון, כאבי צוואר וכאבי גב עליון
  • נזק לרקמות במפרקים ובכלל זה לסחוסים, לגידים ולשרירים. כתוצאה מכך התפתחות של כאב ומגבלות תפקודיות כולל: כאבים בכתף, כאב במרפק, כאבים בשורש כף יד, אצבעות ועוד

פגיעות שכיחות נוספות מעבודה עם מחשב כוללות:

  • הפרעות בריאותיות בעיניים
  • קרישי דם ושאר פגיעות בכלי דם

לכול הבעיות הללו ישנה משמעות גדולה על איכות החיים של החולה ועל:

  • פריון בעבודה
  • עלויות הטיפול בחולה ועוד

חולה שאינו חוזר בהקדם לעבודה נוטה לפרוש ממעגל העבודה. מכאן שיש חשיבות אדירה לכול דבר שיאפשר מניעת פגיעות מעבודת מחשב. עם זאת, לאחר שהעובד נפגע חשוב שיהיה מנגנון שיאתר מוקדם ככול האפשר את העובדים הללו יאבחן ויטפל בהם.

עמדת עבודה ארגונומית למניעת פציעות?

כדי להפחית את הפציעות מעבודת מחשב יש להקפיד לעבוד בעמדת עבודה ארגונומית ולעבוד על פי עקרונות הארגונומיה. להלן פירוט העקרונות שעוסקות בתכנון עמדת עבודה ארגונומית ואופן עבודה ארגונומי. חשוב לציין שעמדת מחשב ארגונומית לא תמנע נזקים, אלא תצמצמם אותם בלבד. הסיבה לכך היא שגם ישיבה נכונה אינה פעולה בריאה עבורנו. הגוף שלנו תוכנן לנוע! ישיבה נכונה תגרום לפחות נזק אך לא תמנע אותו!

שינוי הרגלים אינו תהליך נוח. לא תרגישו נוח עם ההקפדה על ישיבה נכונה ועל צורת עבודה ארגונומית.  שכיחות הפציעות שלכם מעבודת מחשב תרד אם אתם תתעקשו, תתמידו ותתרגלו. להלן עקרונות עמדת העבודה הארגונומית:

התאמת כיסא

הקפידו על כיסא עבודה ארגונומי. כיסא כזה יעניק לכם תמיכה טובה יותר לגב התחתון ויאפשר לכם לבצע כיוונים והתאמות כולל התאמת גובה והתאמת זווית המשענת. התאימו את משענת הכיסא לישיבה בזווית של 90 מעלות. בחרו כיסא עם מושב רחב ועמוק אך לא עמוק מידי כדי שהשולי המושב לא יגיעו לברכיים. הצמידו את גבכם למשענת כך שהתמיכה הייעודית לגב התחתון (Lumbar Support) תומכת בגבכם התחתון. אם אין תמיכה טובה לגב התחתון הניחו שם כרית או גלגלו שמיכה. את הרגליים הכניסו מתחת לשולחן.

שולחן העבודה

התאימו את שולחן העבודה לגובה שלכם. שולחן שגובהו אינו מתאים יגרום לעומס יתר, פציעות וכאבים. על השולחן, הניחו פריטים כמו עכבר או טלפון שבהם אתם מרבים להשתמש קרוב אליכם. צג המחשב צריך להתמקם במרכז מולכם ובמרחק של אורך הזרוע. שולחן עבודה שיכול לשנות את גובהו יגוון את העומסים המוטלים על גופכם ובכך יצמצם את הסיכוי לפציעות.

 צג המחשב

על קו הראייה שלכם להיות מול קצהו העליון של המסך. מסך נמוך או גבוה מידי יעלה את העומס על הצוואר והגב העליון ויחשוף אתכם לפציעות וכאבי ראש. הטו מעט (כ- 5 מעלות) את מסך המחשב. מסך שטוח ובעל רזולוציה גבוהה יפחיתו עומס מהעיניים. תכונות אלה עשויות לגונן על העיניים. התאימו את תאורת הצג ובהירותו לתאורת החדר. בהירות נמוכה כאשר החדר חשוך ובהירות גבוהה כאשר החדר מואר בעוצמה.

עבודת מחשב בשעות הלילה עלולה לפגוע בשינה. אותיות חדות, שחורות ועם רקע בהיר יקלו על העיניים. הקפידו לנגב את האבק מעל הצג. מקמו את מתקן האחיזה למסמכים בצמוד לצג ובגובה נוח. במידת הצורך השתמשו ב משקפי ראייה ולא עם עדשות מגע.

המקלדת

מקמו את המקלדת מולכם, במרכז ובגובה המרפקים. מקלדת ארגונומית תאפשר התאמה מרבית באמצעות שינויי גובה המקלדת זוויות ועוד. הגבהת החלק האחורי של המקלדת עלולה לייצור עומסים גבוהים על שורשי כפות הידיים. בעת הקלדה הקפידו לא להישען על שורשי כפות הידיים. כדי להקליד השתמשו במאמץ וכוח מינימליים, אצבעות כפופות באופן טבעי ומרחפות מעל המקלדת. עומסי יתר על האצבעות ו/או על שורש כף היד עלולים להוביל להתפתחות:

  • דלקות בגידי האצבעות ו/או לתסמונת התעלה הקרפלית.

העכבר

עכבר ארגונומי מאפשר מנח כף יד טבעי ותפעול עם מינימום כוח. יש למקם את העכבר קרוב למקלדת. מיקום מרוחק של העכבר יעצים את העומס על הכתף, שכמה וצוואר. היעזרו בתומך לאמת היד. תומך כזה יאפשר לעבוד במנח טבעי וללא הישענות על שורש כף היד. כרית ייעודית לעכבר עשויה להיות תחליף ראוי לתומך אמה. שנו את העכבר לעתים תכופות וזאת כדי למנוע מצב של ביצוע תנועות ומאמצים חוזרניים. עומס על שורש כף היד האוחזת בעכבר עלולה לגרום לפציעות ובכלל זה:

התאורה

רוב המידע מגיע אלינו מבעד לעיניים. תאורה מותאמת ללא צללים וללא בוהק תפחית את עייפות העיניים ותפחית את כאבי הראש. רצוי שחדר העבודה יהיה מואר אך נטול השתקפות של מקור האור על הצג. כדי לקרוא מסמכים מקדו את האור.

שיפור היציבה למניעת פציעות?

אין די בעמדת עבודה ארגונומית כדי למנוע פציעות מעבודת מחשב. מניעת פגיעות מעבודת מחשב מחייבת גם עבודה על פי עקרונות ארגונומיים ובכלל זה הקפדה על יציבה נכונה. לא ניתן למנוע פגיעות אם לא נוודא שחלקי גופנו ממוקמים ועובדים נכון. להלן אופן המיקום והעבודה הנכונים של חלקי הגוף השונים:

עמוד השדרה

יציבה נכונה של עמוד השדרה כוללת ראש, חגורת כתפיים וגב מיושרים אבל נינוחים. קו ישר צריך לחבר את הראש את הגב עליון ואת הגב התחתון. אל תקמרו את גבכם על הכיסא. נסר לקער אותו קמעה. הקעור בגב התחתון (Lordotic curve) שעון וצמוד למשענת. ללא תמיכה בגב התחתון נגלוש בהדרגה ונקמר את הגב התחתון. אם הכיסא אינו תומך באופן מובנה בגב התחתון היעזרו בתמיכה חיצונית (כרית או שמיכה מגולגלת) שאותה תדחפו בשקע של הגב התחתון. קימור ממושך של הגב התחתון יוצר עומסים קשים על הדיסקים הבין חולייתיים ועלול לגרום:

  • לבלט או פריצת דיסק

גפיים עליונות

הקפידו על חגורת כתפיים רפויה וידיים רפויות. שורשי כפות ידיים ניטרליים. מרפקים כפופים בזווית של 90 מעלות צמודים לגוף. אפשרו למרפקים "לנוח" על משענות הכיסא (Armrests). גפיים עליונות המושטות לפנים לזמן רב גורמות לעומסי יתר על הגב העליון והצוואר. עומסים אלה עלולים על ציר הזמן לפצוע את חלקי הגוף הללו ולגרום:

  • לכאבי ראש, כאבי צוואר וכאבי גב עליון.

גפיים תחתונות

מניעת פציעות מעבודת מחשב
מניעת פציעות מעבודת מחשב

הקפידו שכפות הרגליים יונחו על הרצפה או על הדום. הירכיים מונחות על המושב ללא לחץ על השרירים ועל כלי הדם. לחץ מוגבר על הירכיים עלול להוביל לשיבוש זרימת הדם, ליקוי תחושתי ברגליים, פגיעה בוורידים ועוד. מפרקי ירך ב- 90 מעלות. זווית קטנה יותר תעלה את העומס על המפשעה ואת הסיכון לנזק וכאב במפשעה. להימנע מישיבה עם רגליים מסוכלות. סיכול רגליים מעלה את הסיכון ללחץ על כלי דם. לחץ כזה פוגע בוורידי הרגליים ומעלה את הסבירות להתפתחות:

  • וורידי עכביש (Spider veins)
  • לחץ דם גבוה
  • צבטה של עצבים (Peroneal nerve), נימול וחולשת שרירים ברגליים
  • שיבוש מנח האגן והתפתחות נזקים וכאבים בגב ובצוואר.

צוואר

הצוואר צריך להיות במנח ניטרלי ובהמשך לעמוד השדרה הגבי. כאשר הראש במנח קדמי (ראש מושט לפנים) העומסים על עמוד השדרה עולים. כל סנטימטר שהראש והצוואר נמצאים בעמדה קדמית ביחס ליתר חלקי עמוד השדרה מגביר את העומסים על הצוואר בשני קילוגרם. שהות ממושכת של הצוואר ברוטציה בגלל שיחת טלפון או בגלל מסך שאינו ממקום נכון מעלים את העומס על הצוואר. גם רכינת ראש ממושכת בגלל הקלדה, קריאה או סיבה אחרת מעלים את העומס על הצוואר. עומסים אלה על הצוואר מעלים את הסיכון להתפתחות:

  • נזקים וכאבים בצוואר כולל פריצות דיסק וכאבי ראש.

הקפידו על אופן עבודה

עמדת העבודה שלכם ארגונומית וגם היציבה שלכם נכונה אז למה אתם ממשיכים לסבול מפציעות? ובכן, חשוב שתקפידו לעבוד באופן ארגונומי.  בין יתר כללי העבודה הארגונומיים נציין:

  • להימנע מישיבה רצופה וממושכת. כל 20 -30 דקות קומו ולכו למשך 2 -3 דקות (שתו מים, קחו פרי, בצעו סיעור מוחות ועוד)
  • אפשרו לעיניים זמן מנוחה והתאוששות. כול 20 דקות של עבודה מול מסך הסירו מבטכם מהמסך למשך 20 שניות. בזמן הזה מקדו את המבט רחוק אל האופק.
  • גוונו ככול האפשר את מטלותיכם
  • בצעו פעילות גופנית באופן שגרתי
  • מתחו בעדינות מידי פעם במהלך יום העבודה
  • הימנו מלחצים נפשיים הנובעים מצפיות לא מעשיות מהעובד לייצר או להספיק יותר, מערכות יחסים עכורות במקום העבודה, תחושה של חוסר שליטה של העובד ועוד. העובד צריך לעשות מאמץ יחד עם המעביד לפתור את הבעיות ולהפחית את הלחצים בהם הוא נתון.

References:

Gosain L, Ahmad I, Rizvi MR, Sharma A, Saxena S. Prevalence of musculoskeletal pain among computer users working from home during the COVID-19 pandemic: a cross-sectional survey. Bulletin of Faculty of Physical Therapy. 2022;27(1):51.

WHO/ILO. WHO/ILO: Almost 2 million people die from work-related causes each year [Internet]. 2021 [cited 2023 Jan 27]. Available from: https://www.who.int/news/item/17-09-2021-who-ilo-almost-2-million-people-die-from-work-related-causes-each-year

Overheard on Conference Calls. 23 Must-Know Ergonomic Injury Statistics [2023] [Internet]. 2023 [cited 2023 Jan 27]. Available from: https://overheardonconferencecalls.com/office-chairs/ergonomic-injury-statistics/

myVA360. 10 Common Computer-Related Injuries (and How to Prevent Them) [Internet]. 2020 [cited 2023 Jan 27]. Available from: https://myva360.com/blog/10-common-computer-related-injuries-and-how-to-prevent-them

Safe Work Australia. Statistics on Work-Related Musculoskeletal Disorders [Internet]. 2016 [cited 2023 Jan 27]. Available from: https://www.safeworkaustralia.gov.au/system/files/documents/1702/statistics_on_work-related_musculoskeletal_disorders.pdf

Computer-related injuries – Better Health Channel

The impact of computer use on myopia development in childhood: the Generation R study.

Computer Ergonomics: How to Protect Yourself from Strain and Pain

Computer-related musculoskeletal disorders among office workers in a developing country: prevalence and risk factors

שימו סוף לכאב.

לאבחון מקצועי וייעוץ,
התקשרו: 03-6430372
או השאירו פרטים:

שימו סוף לכאב!

לאבחון מקצועי וייעוץ, התקשרו: 03-6430372
או השאירו פרטים ומיד נחזור אליכם:

קראו עוד באותו נושא:

כאבי ראש מה גורם להם

כאבי ראש מה גורם להם

כאבי ראש? סוגים שונים של כאבי ראש דורשים התייחסות שונה וטיפול שונה. מיחושים בראש מעכירים את חייהם של בני אדם מאז ומעולם. מעל מחצית מהאוכלוסייה בעולם סובלת לפחות מאפיזודה אחת של מיחושים אלו כול שנה ורבים סובלים מהם באופן כרוני על בסיס יומי. 

התמכרות לאינטרנט המגפה המודרנית

התמכרות לאינטרנט מגפה מודרנית

התמכרות לאינטרנט היא מגפה שמתפשטת במהרה. מדובר בשימוש יתר במחשב וביתר המכשירים המחוברים לאינטרנט עד כדי הפרעה לחיי היומיום. התופעה מקיפה בין 5%-10% מהגולשים. האם ישנם סימני אזהרה להתמכרות לאינטרנט ואם כן מה הם?