ורטיגו בגלל הפרעות במפרק הלסת

ורטיגו בגלל הפרעות במפרק הלסת

ורטיגו בגלל הפרעות במפרק הלסת האם זה אפשרי? הפרעות במפרק הלסת מתפתחות מפגיעה באחת או יותר מהרקמות המרכיבות ו/או מפעילות את המפרק. בין הרקמות שנוטות להיפגע נציין את שרירי הלעיסה, דיסק תוך מפרקי, סחוסים ועוד. הפרעות במפרק הלסת נגרמות בגלל עומסי יתר, חבלות ומחלות. הסימפטומים המתפתחים בשל כך כוללים כאבים בלסת, מגבלות תנועה, רעשים הבוקעים מהמפרק וגם ורטיגו, סחרחורת ועוד.

ורטיגו וסחרחורת הם סימפטומים הנגרמים בגלל פגיעה באיבר שיווי המשקל באוזן התיכונה. שיבוש האותות הבוקעים מאיבר שיווי המשקל גורמים לוורטיגו וסחרחורת. מה הקשר בן מפרק הלסת לבין איבר שיווי המשקל באוזן התיכונה? מחקרים מוצאים קשר בין הפרעה במפרק הלסת להתפתחות ורטיגו וסחרחורת. הקשר הזה לא הובהר דיו אך קיימות מספר תיאוריות שמנסות להסבירו. במאמר הנוכחי "ורטיגו בגלל הפרעות במפרק הלסת" נדון בנושא בהרחבה. בין היתר ננסה להבהיר את הקשר והמנגנון להתפתחות וורטיגו על רקע פגיעה במפרק הלסת.

ורטיגו בגלל הפרעות במפרק הלסת- רקע

תחושת ורטיגו היא תחושה של סחרור או אובדן שיווי משקל. ורטיגו יכולה להיגרם על ידי גורמים שונים, כולל תסמונת המפרק הטמפורומנדיבולרי (TMJ). תסמונת TMJ היא מצב המשפיע על שרירי הלסת, המפרקים והעצבים, ויכול לגרום לכאב, נוקשות, לחיצות ותנועת לסת מופחתת. הפרעת TMJ יכולה להשפיע גם על האוזן ועל מערכת שיווי המשקל, האחראים על שמיעה ואיזון, בהתאמה.

על פי סקירה שיטתית, השכיחות של ורטיגו הקשורה לתסמונת TMJ נעה:

  • בין 3.5% ל-40.8%, בהתאם לקריטריוני האבחון ולאוכלוסייה שנחקרה

מחקר אחר מצא כי:

  • 40.8% מחולי TMJ חוו ורטיגו הקשור לתסמונת
  • 55.1% מחולי TMJ חוו אוטלגיה (כאבי אוזניים)

ישנם גורמים אפשריים רבים להתפתחות ורטיגו. במהלך האבחון וביצוע אבחנה מבדלת יש לבחון גם את האפשרות שהגורם הוא הפרעה במפרק הלסת. הטיפול בסחרחורת הקשורה ל- TMJ תלוי בסיבה הבסיסית ובחומרת המצב. כמה אפשרויות טיפול נפוצות כוללות: כירופרקטיקה לשיפור התפקוד והניידות של מפרק הלסת, סד לילה, טיפול תרופתי ועוד.

מהי הפרעה במפרק הלסת

מפרקי הלסת ממוקמים משני צדי הפנים בסמיכות לאוזניים. המפרקים הללו מהווים למעשה את נקודת החיבור של הלסת אל הגולגולת. הפרעות במפרק הלסת מהוות תופעה שכיחה. כמעט כולנו נסבול במהלך החיים מכאב כזה או אחר שמקורו במפרק הלסת. עם זאת, רק 3% – 7% מכלל האוכלוסייה פונים לקבלת עזרה בגין הפרעות במפרק הזה. עם זאת מחקרים מצביעים על כך שעד 93% מכל האוכלוסייה סובלת לפחות מסימן או מסימפטום אחד במפרק הלסת. כך מתברר שקיימים שינויים ניווניים במפרקי הלסת אצל רוב בני האדם לאחר גיל 40.

ההפרעות במפרק הלסת מתפתחות כאשר חלה פגיעה באחת או יותר מהרקמות המרכיבות ו/או מניעות את מפרק הלסת. בין הרקמות במפרק הלסת שמרבות להיפגע נציין:

  • שרירי לעיסה
  • סחוס תוך מפרקי
  • דיסק תוך מפרקי
  • החלקים הגרמיים של המפרק ועוד

הגורם העיקרי לפגיעה ברקמות מפרק הלסת הוא עומס יתר על רקע שימוש חוזרני. גורמים נוספים כוללים נזקים טראומטיים ונזקים הנובעים ממחלות ובכלל זה דלקת פרקים ניוונית ועוד. גורמי סיכון התפתחות הפרעה במפרק הלסת כולל בין היתר גיל מבוגר, הידוק לסתות, חריקת שיניים ועוד. עם זאת צעירים רבים סובלים מכך בשל טיפולי שיניים, הידוק לסתות, חריקת שיניים ועוד. ברוב המקרים מדובר בנזק קל וזמני שנובע ממאמץ יתר של שרירי הלעיסה. בחלק אחר של המקרים הנזקים הנגרמים למפרקי הלסת הם חמורים וכך גם הסימפטומים.

הפרעות במפרק הלסת – סימנים ותסמינים

פגיעה במפרק הלסת עלולה לגרום למגוון רחב של סימנים ותסמינים. חלק מהסימפטומים הללו "הגיוניים וצפויים" ואילו חלקם האחר אינם כאלה. כך למשל זה ניראה הגיוני שהפרעה במפרק הלסת תגרום לסימנים ולתסמינים הבאים:

  • כאבים במפרק הלסת
  • מגבלות תנועה של מפרק הלסת
  • קשיי לעיסה
  • כאבים בפנים
  • נעילה של הלסת
  • תנועה לא מאוזנת של מפרק הלסת
  • חריקות ורעשים שבוקעים ממפרק הלסת
  • נקודות הדק בשרירי הלעיסה ועוד

עם זאת, הפרעות במפרק הלסת עלולות לגרום להופעת סימפטומים שלכאורה אינם קשורים לפגיעה במפרק הלסת. בין הסימפטומים מהסוג הזה נציין ורטיגו וסחרחורת.

ורטיגו בגלל הפרעות במפרק הלסת

על פי אחד המחקרים 59% מהחולים הסובלים מהפרעות במפרק הלסת מתלוננים גם על סימפטומים "חריגים" שמקורם באיבר שיווי המשקל באוזן התיכונה. סימפטומים חריגים אלו שלכאורה אינם קשורים למפרק הלסת כוללים בין היתר:

  • כאב ראש
  • כאבים באוזן
  • טנטון
  • תחושת מלאות באוזן
  • ירידה בשמיעה
  • ורטיגו
  • פגיעה בשיווי משקל
  • תחושה של ראש מרחף
  • חוסר התמצאות
  • בחילות והקאות
  • תזוזה של גופים נייחים
  • ראש מרחף
  • בלבול ועוד

סימפטומים אלה ברובם קשורים לפגיעה באיבר שיוויי המשקל שבאוזן התיכונה. מה הקשר בין הפגיעה במפרק הלסת לשורה ארוכה של סימנים ותסמינים שמאפיינים פגיעה במערכת שיווי המשקל? למה 59% מהאנשים שסובלים מהפרעות במפרק הלסת מתלוננים על וורטיגו, טנטון וירידה בשמיעה? כיצד יתכן שפגיעה במפרק הלסת יכולה לגרום לפגיעה בשמיעה או לוורטיגו? טרם נענה על שאלות אלה נלמד מעט אודות מערכת שיווי המשקל באוזן התיכונה.

אוזן תיכונה ואיבר שיוויי המשקל

השמירה על שיווי המשקל שלנו נשענת על מידע המגיע אל המוח ממערכות הגוף הבאות:

המערכת הווסטיבולרית

ממוקמת באוזן התיכונה. מורכבת משלוש תעלות עגולות למחצה הממוקמות בכיוונים שונים. חלל התעלות הללו מלאות בנוזל וחלקן הפנימי מנוקד בקולטנים בצורת שיערות. תנודות הנוזל (בשל תנודות הראש) מעוררת את הקולטנים. הקולטנים בתורם מעבירים את המידע על התנועות וכיוון התנועות של הגוף והראש אל המוח. המוח משלב את המידע מהמערכת הווסטיבולרית יחד עם המידע ממערכת הראייה והמערכת הסומטוסנסורית ומכוון את הגוף לפעולה.

מערכת הראייה

באמצעות מערכת הראייה מקבל המוח את המידע הוויזואלי אודות מיקום הגוף במרחב. מידע כזה מאפשר למוח להבין את מיקומנו ביחס לעצמים אחרים סביבנו דינמיים או סטטיים. התובנות הללו של המוח מאפשרת לו להעריך את מהירות וכיוון תנועתנו. בשורה התחתונה מערכת הראייה עוזרת לנו למנוע נפילות ולהיתקל במכשולים.

המערכת הסומטוסנסורית

באמצעות המערכת הסומטוסנסורית עובר מידע פרופריוצפטיבי אל המוח. מהמידע הזה לומד המוח על הטונוס בשרירים, זוויות המפרקים השונים, המיקום היחסי של אברי הגוף ועוד. מקור המידע באברי התנועה הנמצאים בשרירים, ברקמות החיבור בגידים ובקפסולות של המפרקים ובתאי חישה בעור. בשורה התחתונה המערכת הסומטוסנסורית עוזרת לנו להעריך את מיקום אברי גופנו במרחב גם בחושך מוחלט. פגיעה במערכת הזאת פוגעת בשיווי המשקל ומעלה את הסבירות לנפילות.

מה זה ורטיגו?

סחרחורת בגלל הפרעות במפרק הלסת
סחרחורת בגלל הפרעות במפרק הלסת

ליקויים במידע המגיע אל המוח מהמערכות השונות גורם לאובדן שיווי משקל ותסמינים כגון ורטיגו וסחרחורת. ורטיגו היא תחושה שאתם נעים סביב או שהכול נע סביבכם. תחושה דומה תחושו כשתרדו לקרקע מוצקה מהגלגל הענק שעליו הסתובבתם. אף על פי שאתם על קרקע מוצקה אתם ממשיכים לחוש שאתם מסתובבים. התחושה הזאת נוצרת בגלל הדיווחים השונים המגיעים אל המוח:

  • הנוזל בתעלות החצי מעגליות באיבר שיווי המשקל ממשיך לנוע ולשדר זאת למוח באמצעות החיישנים
  • מערכת הראייה מדווחת למוח שאתם עומדים

חוסר "ההסכמה" בין המידע המגיע אל המוח מאיבר שיווי המשקל וממערכת הראייה הוא שגורם לתחושות הללו.

ורטיגו בגלל הפרעות במפרק הלסת – מה הקשר?

יש קשר בין פגיעה במפרק הלסת להתפתחות סימפטומים כגון כאבי אוזניים, טנטון, סחרחורת או ורטיגו? היתכן שליקוי תפקודי של מפרק הלסת יכול לגרום לליקוי תפקודי של חצוצרת השמע ובעקבות כך לתחושת מלאות באוזניים, לפגיעה בשיווי משקל, לפגיעה בשמיעה ועוד? אין תשובה חד משמעית לכך אך מחקרים (Int Arch Otorhinolaryngol. 2014 Jan; 18(1): 49–53) בנושא מצאו קשר משמעותי בין ורטיגו לבין הפרעות במפרק הלסת. השערות לקשר הזה מתבססות על כך שהשיבוש בתפקוד של מפרק הלסת משפיע על האוזן התיכונה. להלן שלוש התיאוריות:

  • ליקוי מכני במפרק הלסת מעביר עומסים מכניים לאוזן התיכונה באמצעות "רצועת הדיסק והפטיש" (discomaleolar ligament). רצועה זאת מחברת בין הדיסק והקפסולה של מפרק הלסת אל עצם הפטיש – אחד מעצמות השמע.
  • תפקוד לקוי של מפרק הלסת גורם לגירוי ישיר של עצב האפרכסת והרקה (auriculotemporal nerve). העצב הזה שמעצבב בין היתר את מפרק הלסת ואת תעלת השמע עובר אנטומית בסמיכות לראש מפרק הלסת. פגיעה במפרק הלסת עלולה לפגוע גם בעצב.
  • ליקוי תפקודי של מפרק הלסת גורם לטונוס גבוה של שרירים שפועלים במפרק הלסת ובאוזן. שרירים אלה כוללים את שרירי לעיסה, שריר מותח התוף הנאחז בפטיש, שריר המשוורת הנאחז בארכוף. כלל השרירים הללו מקבלים את העיצבוב שלהם מהעצב המשולש.

טיפול בוורטיגו שנובע מהפרעה במפרק הלסת

הטיפול בוורטיגו שמקורו הפרעה במפרק הלסת צריך להתמקד בהחזרת הכשירות התפקודית של מפרק הלסת. החזרת הכשירות התפקודית של מפרק הלסת מתבססת על שיפורי התפקוד של הרקמות במפרק ובעיקר שרירי הלעיסה ושיפור התנועה. שרירי לעיסה תקינים, תנועה מאוזנת וטווחי תנועה תקינים יפחיתו את הסיכון להתפתחות דלקת במפרק הלסת ובעקבותיו התפתחות סימפטומים כמו ורטיגו. הטיפול בוורטיגו שנובע מהפרעה במפרק הלסת יכלול:

  • שימוש במכשור כגון לייזר רך מקצועי שמטרתו ריפוי דלקת במפרק
  • טכניקות ריפוי ידניות שמטרתן שיפורי התפקוד של מפרק הלסת ושל עמוד השדרה הצווארי. הטיפול בצוואר נובע מהקשר התנועתי, עצבי ועוד שבין מפרק הלסת לעמוד השדרה הצווארי

עוד יינתנו הנחיות לגבי התנהלות נכונה שתקדם את בריאות מפרק הלסת ותועיל בהעלמת הוורטיגו. הנחיות הללו יעסקו בין היתר:

תנועות פה ואכילה

הקפדה על אכילת מזון רך והימנעות מפעירת פה מורחבת תצמצם את העומס על מפרק הלסת. הימנעו מלעיסות מיותרות (מסטיק). צמצום העומס יקדם את החלמת מפרק הלסת ואת הסימפטומים השונים ובכלל זה ורטיגו.

שימוש במנשך

בחלק מהמקרים שימוש במנשך מונע או מצצם את הידוק הלסתות או חריקת שיניים. פעולות אלה גורמות נזק למפרק הלסת ומובילות בין היתר להופעת סימפטומים כגון ורטיגו.

טיפול במנשך

יש לעתים שהפרעות במפרק הלסת מתפתחות בגלל ליקוי במנשך. חשוב שרופא שיניים יבחן את המנשך ובמידת הצורך יתקנו.

טיפולים אחרים

אם הטיפול השמרני במפרק הלסת כשל נפנה את החולה לטיפול רפואי. הטיפול הרפואי בהפרעות במפרק הלסת עשוי לכולל טיפול תרופתי ו/או טיפול כירורגי.

References:

Machado E et al. Prevalence of temporomandibular disorder in patients with vestibular disorders: A systematic review. J Oral Rehabil. 2019;46(11):1084-1096.

de Toledo IP et al. Otologic symptoms of temporomandibular disorder and effect of orofacial myofunctional therapy. Cranio. 2017;35(6):369-374.

NYDNRehab.com. About Dizziness and TMJ. https://nydnrehab.com/blog/about-dizziness-and-tmj/

Matheson EM et al. Temporomandibular Disorders: Rapid Evidence Review. Am Fam Physician. 2020;107(1):52-58.

Alencar Fde G Jr et al. Evaluation of different occlusal splints and counseling in patients with temporomandibular disorders. J Appl Oral Sci. 2009;17(6):593-598.

Cetiner S et al. Comparison of effectiveness of platelet-rich plasma injection versus hyaluronic acid injection in temporomandibular joint osteoarthritis treatment: A randomized controlled trial with 12-month follow-up period. J Oral Maxillofac Surg. 2020;78(10):1720-1730.

Guo C et al. Arthrocentesis versus nonsurgical methods for the treatment of temporomandibular joint disorders: A meta-analysis of randomized controlled trials. J Oral Maxillofac Surg. 2017;75(8):1604-1615.

שימו סוף לכאב.

לאבחון מקצועי וייעוץ,
התקשרו: 03-6430372
או השאירו פרטים:

שימו סוף לכאב!

לאבחון מקצועי וייעוץ, התקשרו: 03-6430372
או השאירו פרטים ומיד נחזור אליכם:

קראו עוד באותו נושא:

תסמונת תעלת הגומד גורמים

תסמונת תעלת הגומד גורמים

תסמונת תעלת הגומד היא הפרעה בריאותית שבה עצב הגומד (Ulnar) שהוא אחד משלושת העצבים העיקריים הכוללים גם את עצב התווך (Median) ועצב החישור (Radial) נלכד בתעלה ע"ש גויון המצויה בשורש כף היד. אבחון וטיפול מהירים עשויים למנוע נזקים בלתי הפיכים.

כאב בברך טיפול ללא סטרואידים

כאב בברך טיפול ללא סטרואידים

כאב בברך? ריפוי ללא סטרואידים אפשרי ואף רצוי! כאבי ברכיים על רקע דלקת פרקים היא בעיה שכיחה. לעתים מוצע לחולים טיפול על ידי זריקות סטרואידים. המחקר הנוכחי מצא שזריקות אלו לא הפחיתו את הכאב וגרמו לשחיקה מהירה יותר של הסחוסים בברכיים.

התקררות בגלל חוסר שינה

חוסר שינה עלול לגרום להצטננות

חוסר שינה והתקררות? האם יש קשר ביניהם? על פי מחקרים שונים השינה של חלקים נרחבים מהאוכלוסייה המודרנית אינה איכותית ואינה כוללת מספיק שעות שינה. הדבר גורם לפגיעה במערכת החיסונית ובין היתר מוביל להתפתחות מחלות וירליות והצטננות.