מתיחה של שרירי הבטן

מתיחה בשרירי הבטן

מתיחה של שרירי הבטן או שרירי בטן תפוסים הם בעיקר תלונות של ספורטאים. השרירים בבטן יחד עם שרירי הגב יוצרים את שרירי הליבה. לשרירי הליבה ובכלל זה השרירים בקיר הבטן יש מספר תפקידים:

  • תומכים בגוף ובאיברים הפנימיים
  • שומרים על היציבות ועל שיווי המשקל של הגוף בכלל ושל עמוד השדרה בפרט
  • מאפשרים תנועה

הגורמים לפציעת השרירים בבטן כוללים מתיחת יתר, שימוש יתר או נזק טראומטי. המאמץ הגבוה שאליו נדרשים שרירי הליבה ושרירי הבטן כדי לאפשר פעילות גופנית מעלה את הסבירות להתפתחות בקע ספורטאים – מתיחה או קרע של שרירים וגידים בבטן בקרב ספורטאים.

תנועות חזקות של פיתול, כפיפה ופשיטה חושפות ספורטאים לפציעה של שרירי הבטן. הנזקים במקרים הללו יכולים להיות מהסוג המצטבר או מהסוג החריף. בין ענפי הספורט הללו נמנה כדורסל, טניס, סוגים מסוימים של אתלטיקה, אומנויות לחימה ועוד.

מתיחה של שרירים בבטן – רקע אנטומי

שכיחות המתיחה של שרירי הבטן אינה מתועדת היטב בספרות. עם זאת, מדובר בפציעה נפוצה שיכולה להשפיע על אנשים בכל הגילאים ובכל רמות הפעילות. מתיחה של שרירי הבטן, שרירי בטן תפוסים, הם פציעה באחד השרירים של דופן הבטן. פציעה כזאת יכולה להתרחש כאשר השריר נמתח מעבר ליכולותיו הפיזיולוגיות ונפגע.

הגורמים לשרירי בטן תפוסים כוללים:

  • פעילות גופנית מוגזמת או לא נכונה, הרמת חפצים כבדים, פיתול פתאומי של הגוף, שיעול או התעטשות כרוניים ופגיעה קודמת באזור.

הסימפטומים של שרירי בטן תפוסים כוללים:

  • כאב, רגישות, כאב, נפיחות, שטפי דם, התכווצויות שרירים, קושי במתיחת השריר וחולשה באזור הפגוע.

האבחנה של פציעת שריר בבטן מבוססת בדרך כלל על ההיסטוריה והבדיקה הגופנית של המטופל. ניתן להזמין בדיקות הדמיה כגון אולטרסאונד או MRI כדי לשלול מצבים אחרים כגון בקע או נזק לאיברים.

הטיפול בשרירי בטן תפוסים תלוי בחומרת הפציעה ובמטרות המטופל. עקרונות הטיפול במקרים קלים כוללים:

  • מנוחה, קומפרסים, חגורות תמיכה, משככי כאבים וחזרה הדרגתית לפעילות

במקרים קשים יותר עלול להיות צורך בטיפול מקצועי של כירופרקט ואפילו של כירורג.

אנטומיה של שרירי הבטן

השרירים בבטן כחלק מרכזי משרירי הליבה תורמים לייצוב ולתמיכה בגוף ובעמוד השדרה, תמיכה באיברים הפנימיים, סיוע לתהליך הנשימה, תנועה ועוד.  שרירי בטן חלשים יגדילו את העומסים על חלקי הגוף השונים ובעיקר על עמוד השדרה, יפגעו ביעילות הנשימה, יתרמו ליציבה לקויה ולמראה מרושל (כרס) ועוד. ארבע קבוצות שרירי הבטן כוללים את:

שריר הבטן המלוכסן החיצוני (TA: Musculus obliquus externus abdominis) הוא אחד מהשרירים המהווים את דופן הבטן ואחד מהמניעים של הגו. מבין שלושת השרירים המרכיבים את דופן הבטן הקדמי-צידי (המלוכסן החיצוני, שריר הבטן המלוכסן הפנימי ושריר הבטן הרוחבי), המלוכסן החיצוני הוא הגדול ביותר והשטחי ביותר (הקרוב ביותר לעור).

  • השריר הישר בטני (rectus abdominis) הרדוד
  • את השריר האלכסוני חיצוני (External Oblique)
  • השריר האלכסוני פנימי (Internal Oblique)
  • שריר הבטן הרוחבי  (Transversus Abdominis) העמוק ביותר

השריר הישר בטני המחבר את הצלעות לאגן עטוף ברקמת חיבור ובמרכזה "הקו הלבן" (Linea alba). רקמות החיבור האלה מעניקות לשריר הישר בטני את מראה הקוביות. התכווצות של השרירי הישר בטני תגרום לכפיפה של הגו. השרירים האלכסוניים הפנימיים והחיצוניים ממוקמים משני צדי השרירי הישר בטני. כששני השרירים האלכסוניים החיצוניים (נראים אצל אנשים עם אחוזי שומן נמוכים) פועלים יחדיו הם מסייעים לישר בטני לכופף את הגו. כאשר הם פועלים בנפרד הם מכופפים את הגו הצידה ומסובבים את הגו לכיוון הנגדי למיקומם.

כששני השרירים האלכסוניים הפנימיים (העמוקים) פועלים יחדיו הם מסייעים לישר בטני לכופף את הגו. כאשר הם פועלים בנפרד הם מכופפים את הגב הצידה ומסובבים אותו. כל שריר אלכסוני לצד שלו. השריר העמוק ביותר מבין השרירים בקיר הבטן הוא השריר הרחב בטני. כאשר שני השרירים הרחבים בטנית פועלים יחדיו הם תורמים ללחץ תוך בטני ולטונוס השרירי של קיר הבטן וגם מעניקים תמיכה לאיברים הפנימיים. כאשר הם פועלים בנפרד הם מסייעים לתנועה סיבובית של הגו, כל שריר לצד שלו.

שרירי בטן תפוסים ותסמינים נלווים

מתיחה של שרירי הבטן תוביל להתפתחות דלקת מקומית ולתחושה של שרירי בטן תפוסים. הסימנים והתסמינים הנגרמים בשל מתיחה של שרירי הבטן תלויים:

  • בחומרת המתיחה
  • מיקום המתיחה
  • ובאופן שבו המתיחה התרחשה

הנזק לשרירים בקיר הבטן יכול לנוע החל ממתיחה קלה של השריר וכלה בקרע מלא שלו. נהוג לסווג את הנזק לשריר על פי חומרת הנזק:

נזק בדרגה ראשונה (Grade I strain)

מספר קטן של סיבי שריר נמתחו או נקרעו. סימפטומים במצב הזה יופיעו לרוב בהדרגה בעקבות ביצוע כפיפות בטן, משחק טניס או כדורגל ועוד. הסימפטומים עלולים לכלול תחושה של שרירי בטן תפוסים, רגישות וכאב מקומי. אלה מחמירים קמעה עם הפעלת השרירים בבטן, שיעול עיטוש ועוד. הכוח נותר שמור ואין מגבלות תנועה משמעותיות.

נזק בדרגה שנייה (Grade II strain)

מדובר בקרע חלקי גדול יותר של השריר. חומרת הסימפטומים תלויה בגודל הקרע אך עלולים להיות קשים בעיקר עבור הספורטאי. הסימפטומים יופיעו לרוב בצמוד לביצוע מאמץ חריג או פציעה טראומטית. הסימפטומים עלולים לכלול כאב חריף, נפיחות מקומית, שטף דם מקומי, פגיעה משמעותית בתנועה ובתפקוד.

נזק בדרגה שלישית (Grade III strain)

קרע מלא של השריר שעלול להתפתח בתחל, באחז או במרכז השריר. הסימפטומים יופיעו בצמוד למאמץ חריג או פציעה טראומטית. אלה יכללו רעש קריעה, נפיחות, כאבים קשים, רגישות למגע, שטף דם מקומי שיכול להתפשט באזור, מגבלות תנועה ותפקוד. לעתים ניתן לראות ולחוש במרווח הנוצר בשריר בגלל הקרע.  עוד יתכנו בחילה, הקאה, הזעת יתר, עור חיוור, קשיי נשימה, פעימות לב מואצות ועוד.

מתיחה בדרגה שנייה או שלישית בשריר הבטן המתרחש בעקבות מאמץ חד פעמי קיצוני או בגלל חבלה יובילו לכאבים חריפים ומידיים, נפיחות מקומית, שטף דם מקומי, חולשה של השרירים, תחושת נוקשות בשרירים, מגבלה תפקודית עד כדי חוסר יכולת לבצע מאמץ עם שרירי הבטן ועוד. במצב הזה גם שיעול, עיטוש, צחוק, נשימה עמוקה, עמידה, הליכה והרמת היד כדי לאסוף משהו מעל הראש עלולים להיות כרוכים בכאבים משמעותיים.

מה גורם למתיחה של שרירים בבטן

החשיבות של שרירי הבטן לבריאות, לביצועים ולמראה האסתטי גורמים לאנשים רבים לחזקם. מאמץ יתר או פציעה טראומטית עלולים לגרום להתפתחות מתיחה של שרירי הבטן או נזק חמור יותר. חשוב לאבחן ולטפל בפציעה הזאת בשרירי הבטן בהקדם וזאת כדי למנוע הפיכה הבעיה לכרונית. מתיחה של השרירים בבטן יכולה להתפתח בגלל שימוש יתר חוזרני בשריר, בגלל מאמץ חד פעמי גדול מיד או בגלל נזקי טראומטי לשריר. ביצוע חוזרני וממושך של כפיפות בטן היא דוגמה לשימוש יתר חוזרני. הנפת מחבט מהירה וכוחנית כדי להכות בכדור היא דוגמה למנגנון פציעה טראומטי של השרירים בקיר הבטן. שרירי הבטן עלולים להינזק גם בגלל נפילה, תאונה או פציעת ספורט.

גורמי סיכון להתפתחות מתיחה של השרירים בבטן כוללים אי הקפדה על עקרונות האימון הגופני הנכון ובכלל זה:

  • אי הקפדה על חימום ראוי
  • חוסר הקפדה על הדרגתיות במאמץ
  • אי הקפדה טכניקות משחק ואימון נכונים
  • חוסר שמירה על זמני התאוששות בין האימונים או המשחקים ועוד
  • סוגי פעילות גופנית הכרוכים בביצוע כפיפות, פשיטות ופיתולים של הגו באופן פתאומי וכוחני
  • פציעה מוקדמת של השרירים בבטן
  • שיעול ועיטוש אלימים ועוד

אבחון של מתיחה בשרירים בבטן

מתיחה של שרירי הבטן
מתיחה של שרירי הבטן

אבחון מתיחה של שרירי הבטן מתבצע באופן דומה לאבחון של הפרעות בריאותיות אחרות במערכת שריר ושלד. ראשית נתחיל עם למידה קפדנית של ההיסטוריה של הסימנים והתסמינים. בשלב הזה נלמד:

  • על תלונותיו הפצוע, מתי החלו, מה מחמיר ומה מפחית אותן

כדי לשלול נזק תוך בטני או כאלה שאינם שייכים לקיר הבטן נשאל את החולה:

  • האם הכאבים קבועים או פועמים
  • הכאבים קשורים לפעילות ומנחים (נזק מכני)
  • האם הכאבים קשורים לאכילה או לפעילות של המעי
  • מלבד הכאבים בבטן יש תסמינים מערכתיים כגון אובדן משקל, חום, צהבת, דימום ועוד.

לאחר מכן נעבור לבדיקה הגופנית. בשלב הזה:

  • נתבונן בחולה מבצע תנועות שונות, נתבונן על הבטן של החולה נחפש סימנים לנזק (נפיחות, אדמומיות, מדרגה)
  • נמשש את מקום הנזק (כאב ממוקד)
  • ונבדוק את היכולת התנועתית והתפקודית של השרירים בבטן

כול אלו אמורים לספק מספיק מידע כדי לקבוע אבחון. במקרים שבהם נרצה להעריך את חומרת הנזק נפנה את החולה לביצוע אולטרה סאונד אבחוני.

טיפול במתיחה של השרירים בבטן

מתיחה של שרירי הבטן מחייבת כצעד ראשון הפסקת כל עיסוק או פעילות המחמירה את הסימנים והתסמינים בבטן. יש הממליצים על הנחת קומפרסים של קרח על מקום הפציעה. כותב שורות אלה לא ממליץ על כך. מחקרים עדכניים שנערכו בנושא מצאו שקומפרסים של קרח פוגעים בהליך הריפוי ובאיכות הריפוי. במידת הצורך ניעזר בתחבושת אלסטית או תומך אחר כדי למנוע או לצמצם את העומס על השרירים בבטן. הטיפול במרפאה בשלב הראשוני התמקד בהפחתת כאב. נעשה זאת באמצעות לייזר רך וטכניקות טיפול ידניות.

עם שוך הכאב נתחיל במלאת השיקום של שרירי הבטן. נעשה זאת באמצעות תרגילי גמישות וחיזוק הדרגתיים. בתחילת השיקום תרגילי החיזוק יהיו איזומטריים ותרגילי הגמישות יהיו מינימליים כדי לא לקרוע שוב את סיבי השריר. ככול שההחלמה תתקדם נוכל לעבור לתרגילים קונצנטריים. עם שוך הכאב ועם טווחי תנועה תקינים נתחיל לעבוד על הכישורים הייחודיים הנדרשים עבור החולה שלנו. כך למשל נקפיד ששחקן טניס שצריך לעבוד על מכות ההגשה שלו יעשה זאת נכון ובאופן הדרגתי וכך הלאה. החזרה לפעילות גופנית שגרתית תתקיים בתנאי שטווחי התנועה מלאים ונטולי כאב ושרירי הבטן חזרו לכוחם המקורי.

References:

Ruff AN, Cornelson SM, Panter AS, Kettner NW. Rectus abdominis muscle tear diagnosed with sonography and its conservative management. J Ultrasound. 2020 Sep;23(3):401-406. doi: 10.1007/s40477-019-00416-y. Epub 2019 Nov 12. PMID: 31721108; PMCID: PMC7441127.

Abdominal Muscle Strain: Causes, Symptoms, Management & Prevention – Cleveland Clinic

Pulled stomach muscle: Causes, symptoms, hernias, and strains – Medical News Today

Dauty, M., Menu, P. & Dubois, C. Uncommon external abdominal oblique muscle strain in a professional soccer player: a case report. BMC Res Notes 7, 684 (2014). https://doi.org/10.1186/1756-0500-7-684

Pulled Abdominal Muscle Symptoms and Treatment – Verywell Health

Lee JS, Kim TH, Kim DY, Shim JH, Lim JY. Effects of selective exercise for the deep abdominal muscles and lumbar stabilization exercise on the thickness of the transversus abdominis and postural maintenance. J Phys Ther Sci. 2015 Feb;27(2):367-70. doi: 10.1589/jpts.27.367. Epub 2015 Feb 17. PMID: 25729169; PMCID: PMC4339139.

שימו סוף לכאב.

לאבחון מקצועי וייעוץ,
התקשרו: 03-6430372
או השאירו פרטים:

שימו סוף לכאב!

לאבחון מקצועי וייעוץ, התקשרו: 03-6430372
או השאירו פרטים ומיד נחזור אליכם:

קראו עוד באותו נושא:

יישור לורדוזיס אבחון וטיפול

יישור לורדוזיס אבחון וטיפול

יישור לורדוזיס הוא מצב של אובדן כול או חלק מקיעור הטבעי בעמוד השדרה. לעיתים קרובות יופיעו בדף הפיענוח של צילום הרנטגן שהופניתם לבצע בגלל כאבי צוואר או כאבי גב, המילים "יישור הלורדוזיס המותני" או "יישור הלורדוזיס הצווארי". מה המשמעות של המשפט הזה? 

דורבן ברגל טיפול

דורבן ברגל טיפול

דורבן ברגל? טיפול הניתן ללא דיחוי עשוי למנוע סימנים ותסמינים כרוניים. מדובר בתסמונת כאב טורדנית המופיעה בעקב כף הרגל. הגורם הוא לרוב עומסים חוזרניים על העקב. לא מדובר בבעיה בריאותית מסוכנת אלא, בבעיה שפוגעת באיכות החיים. 

גלי הלם טיפול יעיל בדלקות

גלי הלם טיפול יעיל בדלקות

גלי הלם? טיפול באמצעות גלי הלם הוא אחד הטיפולים היעילים בדלקות גידים כרוניות ועקשניות שאינן מגיבות לטיפולים תרופתיים או טיפולים אחרים. גלי הלם המוטחים על מוקד הדלקתי יוצרים שינויים מקומיים וגורמים לגיוס מוגבר של מערכות הגוף לצורך ריפוי הנזק.

סקרואילאיטיס אבחון

סקרואילאיטיס אבחון

סקרואילאיטיס? אבחון ובמידת הצורך טיפול ימנעו נזקים כרוניים. כשליש מהמקרים של מיחושים בחלק התחתון של הגב נגרמים בגלל פגיעה במפרק הזה. האבחון מאתגר שכן, הסימנים והתסמינים הנובעים מבעיה זאת דומים לאלה הנובעים מבעיות גב אחרות.