טיפול כירופרקטי לאחר קיבוע חוליות

טיפול כירופרקטי לאחר קיבוע חוליות

טיפול כירופרקטי לאחר קיבוע חוליות האם זה אפשרי? כאבי גב תחתון, כאבי צוואר וכאבי גב עליון ומרכזי כרוכים בעוגמת נפש ונזקים כלכליים אישיים ולאומיים נרחבים. בפני החולה המתלונן על כאבים ותסמינים נוספים עומדות מספר אפשרויות טיפוליות. בין יתר האפשרויות נציין טיפול כירופרקטי, טיפול תרופתי וטיפול כירורגי. מחקרים רבים מצביעים על הטיפול השמרני ובכלל זה הטיפול הכירופרקטי כטיפול המועדף ברובם המכריע של המקרים. עם זאת יש לעתים שאין די בטיפול כירופרקטי או שהמצב אינו מאפשר טיפול כירופרקטי.

במצבים אלו מופנה החולה לטיפול רפואי ולעתים גם לטיפול כירורגי. סוג הניתוח הנדרש לטיפול בכאבי גב תחתון, כאבי צוואר ולעתים גם בכאבי גב עליון משתנה בהתאם לגורם להם. בין האפשרויות הכירורגיות נציין גם ניתוח לאיחוי או קיבוע חוליות. ניתוח איחוי חוליות הוא ניתוח עם רמת סיכון משמעותית לסיבוכים. לעתים יש צורך להמשיך לטפל בכאבי החולה גם לאחר ניתוח קיבוע. ובכן האם טיפול כירופרקטי לאחר קיבוע חוליות הוא אפשרי? התשובה היא כן עם סייגים מסוימים.

טיפול כירופרקטי לאחר קיבוע חוליות – רקע

כאבים בחלק זה או אחר בעמוד השדרה הם נחלתם של כל בני האדם. בחלק ניכר מהמקרים הכאבים נמשכים מעל 3 חודשים ולכן מוגדרים ככרוניים. החולים הללו שסובלים מכאבי גב תחתון ו/או כאבי צוואר ו/או כאבים בגב העליון מבקשים מזור. כירופרקטיקה מהווה את אחת משיטות הטיפול היעילות ביותר ועל פי מחקרים שונים היעילה ביותר. עם זאת הטיפול הכירופרקטי אינו יעיל בכל המצבים. לעתים, כדי לעזור לחולה הסובל יש צורך בניתוח. בארצות הברית כ- 7.5% מהחולים הסובלים מכאבי גב תחתון עוברים ניתוח גב. בין הניתוחים נציין ניתוח שמטרתו לקבע מספר חוליות יחדיו.

ניתוח איחוי חוליות הוא ניתוח שכיח יחסית שמטרתו לייצב את עמוד השדרה ולמנוע פציעה עצבית וכאבים כרוניים. לצערנו לא בכל המקרים ניתוח קיבוע חוליות (ניתוח איחוי חוליות) משיג את מטרתו. למרות הפרוצדורות הכירורגיות שהחולים הללו עוברים מעל מחציתם ממשיכים לסבול מכאבי גב. לפחות חלק מהחולים הללו ממשיכים לחפש עזרה ומגיעים בין היתר לכירופרקט. האם כירופרקטיקה לעמוד השדרה לאחר קיבוע חוליות היא אפשרות שיש לשקול? הכירופרקט מעונין לשפר את טווחי התנועה של עמוד השדרה ואת איכות התנועה. האם שיפור טווחי התנועה של עמוד השדרה אינם עומדים בסתירה לקיבוע חוליות? האם טיפול כירופרקטי לאחר קיבוע חוליות יכול להועיל?

מהו טיפול כירופרקטי

כירופרקטיקה הוא מקצוע רפואי מורשה שמסיר חסמים ומקל על תהליך הריפוי העצמי של הגוף. הטיפול הכירופרקטי בכאבים הנובעים מעמוד השדרה משתנה בהתאם למהות הנזק וחומרתו. טיפול כזה עשוי לכלול:

  • הנחיה במגוון נושאים (ארגונומיה, פעילות גופנית, תזונה ועוד)
  • אמצעי עזר חשמליים כגון לייזר רך
  • טכניקות טיפול ידניות ובכללן הנעה פסיבית ואקטיבית של חוליות עמוד השדרה. הנעה פסיבית של חוליות עמוד השדרה נעשית בין היתר באמצעות מניפולציה של עמוד השדרה.

את הטיפול מתחיל הכירופרקט רק לאחר שזיהה את הנזק, מיקומו וחומרתו ואבחן את החולה. האבחון של הכירופרקט מתבסס על ממצאים המופקים מתשאול החולה, מהבדיקה גופנית שלו ומהבדיקות האחרות.

מהו ניתוח איחוי חוליות?

הסיבות לביצוע ניתוח איחוי חוליות כוללות בין היתר את ייצוב עמוד השדרה, מניעת כאב ומניעת נזק עצבי. רוב ניתוחי הקיבוע או איחוי חוליות מתבצעים בעמוד השדרה המותני ובעמוד השדרה הצווארי. ניתוחי קיבוע בעמוד השדרה הגבי מתבצעים בשיעור מופחת. במהלך ניתוח קיבוע חוליות:

  • מסירים את הדיסק הבין חולייתי
  • מחדירים שבב עצם
  • ותומכים את החוליות באמצעות ברגים ופלטות מתכת

תוך שלושה חודשים שבב העצם מתאחה עם החוליות ויוצר חולייה אחת גדולה. במהלך הזמן הזה המנותח צריך להימנע מתנועות ומאמצים שעלולים להפריע לתהליך האיחוי. בין יתר התנועות והמאמצים שעלולות לסכן את איחוי החוליות נציין כפיפה או סיבוב של עמוד השדרה, נשיאת משאות ועוד.

לאחר איחוי ראשוני של החוליות יש צורך במספר חודשים נוספים כדי לשפר את האיחוי. במהלך החודשים הללו חשוב להתחיל לבצע פעילות גופנית משקמת שמטרתה חיזוק השרירים סביב וחשוב יותר חיזוק האיחוי. ההחלמה הסופית מניתוח קיבוע או איחוי חוליות עלולה לקחת יותר משנה. כמובן שבריאותו הכללית של החולה עשויה להשפיעה על נתון זה.

תופעות לוואי וסיבוכים של ניתוח קיבוע

רוב החולים שעוברים ניתוח איחוי חוליות משפרים את מצבם הבריאותי. בקרב מיעוט מקרבם חלים סיבוכים ומתפתחות תופעות לוואי בעקבות הניתוח. ברוב המקרים הסיבוכים ותופעות הלוואי של הניתוח הם זמניים. עם זאת, ישנם לא מעט מקרים שבהם מצב החולה לאחר הניתוח טוב פחות ממה שהיה לפניו. תופעות לוואי וסיבוכים אפשריים בעקבות ניתוח קיבוע חוליות כוללים:

  • דימום יתר במהלך הניתוח
  • קרישי דם שעלולים להתנתק ולהגיע לריאות
  • נזק לשורשי העצבים ו/או לחוט השדרה שעלול לגרום לחוסר יכולת לשלוט על הסוגרים, לשיתוק ואף למוות
  • תגובה שלילית לתרופות או להרדמה
  • בשנים 1998 – 2008 מתו בארצות הברית אחד מכל 500 חולים שעברו ניתוח קיבוע
  • דלקת זיהומית. על פי מחקרים עד 3% מהחולים שעוברים את הניתוח הזה חשופים לכך (2010 ,European Spine Journal)
  • הכאב בגב התחתון אינו פוחת בקרב אחד מכול 5 מנותחים. התוצאות פחות טובות כאשר מקבעים יותר משתי חוליות.
  • הכאבים בגב התחתון ממשיכים גם לאחר הניתוח (שכיח)
  • כאב באזור שממנו נכרת שבב העצם
  • שבב העצם ו/או הברגים ומשטחי המתכת משתחררים (מחייב ניתוח חוזר)
  • התפתחות הפרעה דמוית דלקת פרקים (Pseudarthrosis) על רקע כישלון האיחוי
  • העומס החריג שנוצר בחוליות מעל ומתחת לחוליות המקובעות גורם לבלאי מואץ

כאמור, חולים רבים ממשיכים להתלונן על כאב גם לאחר הניתוח. בחלק מהמקרים הכאבים לאחר הניתוח חמורים יותר מהכאבים שהיו טרם הניתוח. חולים אלה זקוקים לעזרה. משנה לשנה מספר המנותחים בעמוד השדרה גדל ועל כן כמות החולים שתזדקק לעזרה לא צפויה לרדת. צריך לחשוב גם על דרכי טיפול בחולים הללו שאינם תרופתיים. האם כירופרקטיקה יכולה לבוא בחשבון? התשובה היא כן עם סייגים.

נכון שכירופרקט יטפל בחולה שעבר ניתוח קיבוע חוליות?

התשובה לשאלה היא חיובית אבל ישנם מספר סייגים. בין הסייגים העיקריים נציין:

הסייגים העיקריים

טיפול שמרני לאחר קיבוע חוליות
טיפול שמרני לאחר קיבוע חוליות

חשוב לציין שברוב המקרים הכאבים שעליהם מתלונן חולה שעבר ניתוח קיבוע חוליות התמקדו בחוליות מעל ומתחת לחוליות שקובעו. טיפול כירופרקטי באזור המנותח או בסמוך לו יכול להתבצע רק לאחר שמולאו התנאים הבאים:

  • מלאו לפחות שלושה חודשים מאז הניתוח
  • הכאב אינו נובע מכשל ניתוחי מבני. כלומר קיים איחוי חוליות ראשוני והמבנה המתכתי נותר שלם
  • הטיפול שנעניק לחולה בפרק הזמן שבין שלושה חודשים ועד שנה לאחר הניתוח יהיה פסיבי והתבסס על עבודה על הרקמות הרכות, לייזר רך ועוד. לא נבצע מניפולציה או מוביליזציה משמעותית.

גם לאחר שנה מיום ניתוח קיבוע החוליות לא נבצע מניפולציה בחוליות שנותחו. חשוב לציין שגם אין טעם לבצע מניפולציה על החוליות שהתאחו משום שאין ביכולתן לנוע. נעשה שימוש בטכניקות הנעה עדינות ומדודות. בין טכניקות הטיפול נבחר על מתיחות עדינות, תנועות סיבוביות מדודות ואיטיות ועוד.

המלצות על כירופרקט מקצועי

קבלו המלצות מהמנתח או מרופא המשפחה על כירופרקט מנוסה. לפני הטיפול דווחו לכירופרקט אודות מצבכם ושאלו אותו לגבי טכניקות הטיפול שבהן הוא משתמש.

לסיכום

חלק ניכר מהמקרים שבהם חולים שעברו ניתוח קיבוע חוליות וממשיכים להתלונן על כאבים יכולים ליהנות מטיפול כירופרקטי. אבל קיימת בעיה משמעותית, המנתחים אומרים לחולים הללו לא ללכת לכירופרקט. כירופרקט יודע מתי קיימות התוויות נגד טיפול כירופרקטי. כך למשל:

  • לא נניע את חוליות עמוד השדרה של חולים שעברו הליך קיבוע בגלל גידול סרטני או שבר בעמוד השדרה

לעומת זאת חולים שעברו קיבוע חוליות בשל פריצת דיסק עשויים ליהנות מהטיפול שלנו. אנו נטפל בחולה הסובל מכאבים מכאבי עמוד שדרה לאחר ניתוח קיבוע תוך שינויים נדרשים בטכניקות הטיפול.

שימו סוף לכאב.

לאבחון מקצועי וייעוץ,
התקשרו: 03-6430372
או השאירו פרטים:

שימו סוף לכאב!

לאבחון מקצועי וייעוץ, התקשרו: 03-6430372
או השאירו פרטים ומיד נחזור אליכם:

קראו עוד באותו נושא:

דלקת פרקים ניוונית גורמים

דלקת פרקים ניוונית גורמים

דלקת מפרקים ניוונית? גורמים וגורמי סיכון עשויים להועיל לפחות בחלק מהמקרים במניעת החולי. ישנן מעל 100 סוגי חולי הפוגעים בפרקי הגוף. חלקם כרוכים בסימנים ותסמינים קשים במיוחד. חולי של מפרק כזה או אחר על רקע ניווני נחשב לשכיח ביותר.

אוסטאופורוזיס בקרב גברים

אוסטאופורוזיס בקרב גברים

אוסטאופורוזיס בקרב גברים היא תופעה שאינה ידועה מספיק. מחלת דלדול העצם נתפסת בטעות כבעיה נשית בלבד. גם גברים ובעיקר גברים מבוגרים מצויים בסיכון לסבול ממחלה זו וכתוצאה מכך לסבול מכאבי גב, כאבי ירך ואפילו מוות. 

כאבים בירך טיפול

כאבים בירך טיפול

כאבים בירך? טיפול מהיר נדרש כדי למנוע נזק בלתי הפיך במפרק. סימנים ותסמינים שמקורם במפרק הזה הם תלונה שכיחה. טיפול יעיל שמשמעותו טיפול מהיר ומתבסס על אבחון הנזק וחומרתו חייב להתחיל רק לאחר תהליך של אבחנה מבדלת.