ניתוח איחוי חוליות C5-C6

ניתוח איחוי חוליות C5-C6

ניתוח איחוי חוליות C5-C6 הוא פרוצדורה שכיחה יחסית. פרוצדורה זאת מבוצעת במצבים שונים ובכללם שבר בעמוד השדרה, לחץ על חוט השדרה או על שורשי העצבים ועוד. בהליך זה מסירים את הלחץ מעל הרקמה העצבית ומקבעים את החוליות המעורבות עם שתל עצם, לוחות מתכת וברגים.

ישנן שיטות שונות של ניתוח קיבוע עמוד שדרה צווארי, כגון קדמי (מלפנים), אחורי (מאחור), או גישות משולבות, בהתאם למיקום והיקף הבעיה. קיימים סיכונים הכרוכים בניתוח איחוי חוליות בצוואר וחשוב לבצעו רק כאשר הטיפול השמרני כשל או בלתי אפשרי. חשוב לזכור שטיפול כירופרקטי יכול לטפל בהצלחה ברוב המקרים של כאבי צוואר. במאמר הנוכחי " ניתוח איחוי חוליות C5-C6" נרחיב בנושא.

ניתוח איחוי חוליות C5-C6 – רקע

ניתוח קיבוע חוליות בצוואר הוא אפשרות טיפול נפוצה. הניתוח מבוצע לחולים עם רדיקולופתיה צווארית, מצב הגורם לכאב, חוסר תחושה או חולשה בזרוע עקב לחץ עצבי בצוואר. במהלך הניתוח מסירים את הדיסק ו/או אוסטאופיט הלוחצים על העצב ומאחים שתי חוליות סמוכות או יותר באמצעות שתל עצם, פלטות מתכת וברגים. ניתוח איחוי חוליות C5-C6 מבוצע בתדירות הגבוהה ביותר בצוואר.

השכיחות של ניתוח קיבוע C5-C6 אינה מתועדת היטב, אך היא עשויה להשתנות בהתאם לטכניקה הניתוחית, ההתוויה ואוכלוסיית המטופלים. מחקר אחד העריך:

  • כ-10% מכל ניתוחי עמוד השדרה הצווארי בארה"ב בוצעו בחוליות C5-C6

מחקר אחר דיווח כי:

  • C5-C6 היו הגובה הנפוץ ביותר לכריתת דיסקטומיה ואיחוי חוליות צוואר בגישה קדמית (ACDF)

התוצאות של ניתוח קיבוע C5-C6 הן בדרך כלל חיוביות, עם שיעורים גבוהים של הקלה בתסמינים, שיפור תפקודי ושביעות רצון של מטופלים. אולם כמה סיבוכים ובעיות פוטנציאליים עשויים להתרחש לאחר הניתוח, כגון זיהום, דימום, כשל חומרה, כשל באיחוי, ניוון מקטע סמוך ושיתוק שורש עצב C5. הסיכון לסיבוכים האלה עשוי להיות תלוי בגורמים שונים, כגון גיל המטופל, תחלואה נלווית, מצב עישון, גישה כירורגית ומספר החוליות המאוחות.

לנוכח הסיכונים הללו חשוב:

  • לשקול היטב את הסיכונים והיתרונות של ניתוח איחוי חוליות C5-C6 לפני שתחליט על אפשרות טיפול זו
  • לבצע ניתוח איחוי חוליות רק כאשר טיפולים שמרניים כגון טיפולי כירופרקטיקה לכאבי צוואר, אינם מספקים הקלה או כאשר התפקוד הנוירולוגי מתדרדר

מה הן האינדיקציות לניתוח איחוי חוליות בצוואר?

ניתוח איחוי חוליות C5-C6 אינו מומלץ לכל מי שסובל מכאבים ותסמינים אחרים בצוואר. הניתוח הזה נשקל רק כאשר טיפולים שמרניים כגון כירופרקטיקה הצליחו לספק הקלה, וכאשר יש עדות ברורה ללחץ על חוט השדרה או שורש העצב במחקרי הדמיה. חלק מהאינדיקציות הנפוצות לניתוח קיבוע עמוד השדרה הצווארי הן:

תזוזה של חולייה

ספונדילוליסטזיס מתרחש כאשר חוליה אחת מחליקה קדימה או אחורה על פני אחרת. הפרעה זאת גורמת לחוסר יציבות ועלולה לגרום כאב ותסמינים נוירולוגיים שונים.

תהליכים ניווניים במפרקי הפצט

דלקת פרקים ניוונית במפרקים הפצטליים גורמת לשחיקת הסחוס המכסה את המפרקים והיווצרות אוסטאופיטים. במצב זה עלול להיווצר לחץ על חוט השדרה או שורשי העצבים.

רקמת צלקת

בתהליך ההחלמה שלאחר ניתוח בעמוד השדרה הצווארי או לאחר פציעה צווארית נוצרת רקמה צלקתית. יש לעתים שרקמת הצלקת שנוצרת גורמת ללחץ על חוט השדרה או שורשי עצבים. יש לעתים שבמצב זה נדרש לנקות כירורגית את התעלה ולבצע ניתוח איחוי חוליות בצוואר

חוסר יציבות

עמוד השדרה הצווארי מיוצב בין היתר באמצעות רצועות המחזיקות את החוליות. יציבות זאת עלולה להיפגע מסיבות מולדות או נרכשות (טראומה) וכתוצאה מכך נוצרת תנועתיות יתר בצוואר וסיכון לפגיעה עצבית. חוסר יציבות משמעותית מחייבת ניתוח איחוי חוליות C5-C6

ניוון של הדיסקים בין חולייתיים

מחלת דיסק ניוונית גורמת לדיסקים המשמשים ככריות בין החוליות לאבד גובה וגמישות. שינויים ניווניים אלה עלולים לגרום להיצרות תעלת עמוד השדרה ולחץ עצבי

שברים

טראומה, זיהום או גידול עלולים להוביל לשבר באחת מחוליות הצוואר. שבר בעמוד השדרה הצווארי עלול לגרום לחוסר יציבות וכתוצאה מכך לתנועתיות יתר וסיכון גבוה לפגיעה בחוט השדרה ו/או בשורשי העצבים. שבר כזה מחייב ניתוח איחוי חוליות בצוואר

היצרות תעלת עמוד השדרה הצווארית

חוט השדרה ממוקם בתעלת השדרה. תהליכים ניווניים עלולים לגרום להתפתחות אוסטאופיטים, רצועות מעובות או פריצות דיסק ובכך להצר את תעלת חוט השדרה. גם טראומה עלולה לגרום להיצרות כזאת. בשל היצרות זאת עלולה להיגרם מיאלופתיה

רדיקולופתיה צווארית

פריצות דיסק, ספונדילוזיס, היצרות עמוד השדרה או טראומה עלולים להוביל להתפתחות רדיקולופתיה צווארית. מצב זה מתרחש כאשר נוצר לחץ על שורש עצב בצוואר ומתפתחת דלקת. התסמינים של דלקת כזאת כוללים כאב, חוסר תחושה, עקצוץ או חולשה בכתף, בזרוע או ביד.

תופעות לוואי אפשריות של ניתוח זה

בין תופעות הלוואי האפשריות של ניתוח איחוי חוליות C5-C6 נציין בעיות באיחוי, בעיות של חומרה ובעיות נוספות:

בעיות באיחוי

אי-איחוי לאחר ניתוח איחוי חוליות C5-C6 בצוואר היא אחת מתופעות הלוואי האפשריות. תופעת לוואי זאת עשויות להוביל להקלה לא מספקת בתסמינים, כישלון ריפוי השתלת עצם, קשיי בליעה, פגיעה עצבית, זיהום או דחיית רקמות. אי-איחוי לאחר הליך כירורגי לחיבור חוליות בצוואר עלול להיגרם גורמים כגון, עישון, השמנת יתר, טיפול בקרינה או טכניקה כירורגית. תופעת לוואי זאת עלולה לחייב ניתוח חוזר או טיפולים אחרים כדי לתקן את הבעיה.

בעיות עם הרכיבים המקבעים

הרכיבים המתכתיים המשמשים לקיבוע ואיחוי החוליות עלולים לגרום לתופעות לוואי שליליות. הרכיבים הללו עלולים לגרום:

  • לגירוי של הרקמות הסמוכות ולפציעתן.
  • לכרסום בגוף חוליות עצמן, החלשתן, וגרימת שברים.
  • לצביטה ולחץ על שורשי העצבים או חוט השדרה.

התוצאה עלולה להיות חוסר יציבות של עמוד השדרה, המשך ואף החמרת התסמינים, התפתחות תסמינים נוירולוגיים כגון, אובדן תחושתי, כאבים, חולשה, ואובדן שליטה על הסוגרים. בכל המקרים הללו עלול להידרש ניתוח חוזר כדי להסיר את הרכיבים המתכתיים ולתקן את המצב שנוצר

בעיות נוספות

מגוון תופעות לוואי אחרות עלולות להתפתח בגלל ניתוח איחוי חוליות C5-C6. בין תופעות הלוואי הללו נמנה:

  • דימום
  • זיהום בחוליות המעורבות או באזור הניתוח
  • קרישי דם מאזור הניתוח שעלולים להגיע למוח או לריאות
  • החוליות מעל ומתחת לחוליות המאוחות עלולות להתבלות מהר יותר. התוצאה עלולה להיות דלקת פרקים ניוונית, פריצת דיסק, כאבים ושאר תסמינים. על פי הערכות כ- 25% מכלל החולים שעוברים ניתוח איחוי חוליות יסבלו מהפרעות בחוליות מעל או מתח לחוליות המאוחות תוך 10 שנים.
  • קשיים בבליעה
  • פציעה בעצב המעצבב את מיתרי הקול וגרימת קשיי דיבור
  • קרע של השק הדורלי ונזילה של נוזל השדרה
  • נזק לשורש העצב או לחוט השדרה

חלופות לניתוח איחוי חוליות בצוואר

לנוכח הסיכונים שמתלווים לניתוח איחוי חוליות בצוואר יש לחפש חלופות. ראשית יש לחפש חלופות טיפוליות ובעיקר טיפולים שמרניים. כאשר טיפולים שמרניים אינם מועילים או אינם אפשריים יש לחפש חלופות כירורגיות:

טיפולים שמרניים

כאשר הכאב בצוואר אינו נגרם מחוסר יציבות, גידול סרטני, דלקת זיהומית או מפתולוגיות קשות אחרות רצוי לטפל בו באופן שמרני. למעשה, ברוב המקרים של כאבי צוואר ניתן ורצוי לטפל באופן שמרני וללא ניתוח איחוי חוליות בצוואר. אפשרויות הטיפול השמרני כוללות בין היתר:

  • מנוחה
  • שינויים באורח חיים
  • שיפור יציבה
  • תיקונים ארגונומיים
  • טיפולי כירופרקטיקה

במצבים קשים במיוחד יוצע לחולה לטפל בכאביו באמצעות תרופות נוגדות דלקת שאינם סטרואידים, משככי כאב תכן ועוד

חלופות כירורגיות לאיחוי חוליות בצוואר

ניתוח איחוי חוליות בצוואר
ניתוח איחוי חוליות בצוואר

ישנן חלופות מסוימות לניתוח איחוי חוליות בצוואר. כמובן, שבחירת הניתוח המתאים ביותר צריכה להיקבע על ידי מנתח עמוד שדרה מוסמך בהתבסס על מצב המטופל, העדפותיו ומטרותיו. החלופות הללו כוללות בין היתר:

  • החלפת הדיסק הבין חולייתי בדיסק מלאכותי המחקה את תנועת הדיסק הטבעי
  • כריתה חלקית של הלמינה (Laminoforaminotomy) כדי ליצור יותר מקום עבור שורש העצבים

חלופות אלה לניתוח איחוי חוליות בצוואר עשויות להיות בעלות יתרונות כגון:

  • זמן החלמה קצר יותר
  • שיעור סיבוכים נמוך יותר
  • פחות איבוד דם
  • סיכון מופחת לניוון מקטע סמוך

עם זאת, החלופות הללו עשוית שלא להתאים לכל מטופל ועלולות להיות כרוכות בתופעות לוואי משל עצמן.

סיכום

כאמור, ניתוח איחוי חוליות C5-C6 הוא ניתוח מורכב ובעל סיכונים פוטנציאלים משמעותיים. לניתוח כזה ניגשים רק לאחר שניסיתם להקל על התסמינים שלכם בכל דרך אפשרית אחרת. כאן המקום להזכיר שברוב המקרים של כאבי צוואר די בטיפולי כירופרקטיקה כדי לשפר את המצב. ובכל מקרה, אם הרופא הציע לכם ניתוח קיבוע על תוותרו על חוות דעת שנייה או אפילו שלישית. נסו לברר האם מצבכם אכן מחייב את הפרוצדורה הזאת.

References:

How Much Neck Mobility Is Lost After Fusion Surgery? | Spine-health https://www.spine-health.com/treatment/spinal-fusion/how-much-neck-mobility-lost-after-fusion-surgery

What are the Problems After a Spinal Fusion of C-5 & C-6? | Healthfully https://healthfully.com/what-are-the-problems-after-a-spinal-fusion-of-c-5-c-6-4378686.html

Shou, F., Li, Z., Wang, H. et al. Prevalence of C5 nerve root palsy after cervical decompressive surgery: a meta-analysis. Eur Spine J 24, 2724–2734 (2015).

Massaad E, Kiapour A, Shin JH. The Ongoing Debate of Arthroplasty or Fusion for Cervical Radiculopathy. JAMA Netw Open. 2021;4(8):e2119577.

Iyer S, Kim HJ. Cervical radiculopathy. Curr Rev Musculoskelet Med. 2016;9 (3):272-80.

Boyles R, Toy P, Mellon J, Hayes M, Hammer B. Effectiveness of manual physical therapy in the treatment of cervical radiculopathy: a systematic review. J Man Manip Ther. 2011;19 (3):135-42.

Kim KH, Choi SH, Kim TK, Shin SW, Kim CH, Kim JI. Cervical facet joint injections in the neck and shoulder pain. J Korean Med Sci. 2005;20 (4):659-62.

Ensrud KE, Schousboe JT. Vertebral Fractures. New England Journal of Medicine. 2011;364 (17):1634-1642.

Salari N. Top 5 Surgical Alternatives to a Spine Fusion Surgery. Sciatica.com. https://www.sciatica.com/blog/top-5-surgical-alternatives-to-a-spine-fusion-surgery/. Accessed December 14, 2022.

Epstein NE. Major risks and complications of cervical epidural steroid injections: An updated review. Surg Neurol Int. 2018;9:86.

Cervical Radiculopathy: Surgical Treatment Options – OrthoInfo – AAOS. https://orthoinfo.aaos.org/en/treatment/cervical-radiculopathy-surgical-treatment-options/. Accessed December 14, 2022

שימו סוף לכאב.

לאבחון מקצועי וייעוץ,
התקשרו: 03-6430372
או השאירו פרטים:

שימו סוף לכאב!

לאבחון מקצועי וייעוץ, התקשרו: 03-6430372
או השאירו פרטים ומיד נחזור אליכם:

קראו עוד באותו נושא:

תסמונת התעלה הקרפלית חכו עם הניתוח

תסמונת התעלה הקרפלית ללא ניתוח

חכו עם ניתוח התעלה הקרפלית? תסמונת התעלה הקרפלית מתרחשת כאשר עצב התווך העובר בתעלה בשורש כף היד נלחץ ומגורה. הפתרון השכיח המוצע לבעיה הוא ניתוח. המחקר הנוכחי מצא שהטיפול שמרני מפחית את הכאב ומשפר את תפקוד היד לא פחות טוב מניתוח.

ריצה על הליכון האם זה בריא

ריצה על הליכון האם זה בריא

ריצה על הליכון היא פתרון נהדר לימים גשומים ובשימוש נכון ומפוקח גם לצורך שיקום פציעות במערכת שריר ושלד. אבל לא הכול וורוד. חוסר הגיוון במשטח הריצה אינו מאפשר לשמר תכונות ויכולות גופניות חשובות. ריצה על הליכון לעומת ריצה בחוץ? היכן ש סיכוי גבוה יותר לפציעות?

נקע בקרסול פוגע ביציבות המפרק

נקע בקרסול פוגע ביציבות המפרק

נקע בקרסול? מפרק לא יציב היא תוצאה שכיחה. טיפול ושיקום נדרשים למניעת נקיעות חוזרניות. החזרת היציבות לקרסול לאחר נקיעה היא אתגר שיקומי. המפרק הזה ממחיש למעשה באופן מיוחד את הקשר שבין חוסר יציבות לבין נקיעות חוזרות ומחדד את הצורך בשיקום.