תרופות נוגדות דלקת גורמות לכאב כרוני

תרופות נוגדות דלקת גורמות לכאב כרוני

תרופות נוגדות דלקת גורמות לכאב כרוני? רוב בני אדם סובלים או יסבלו מכאבים בגב התחתון כאשר כמחציתם ימשיכו להתלונן על כאבי גב כרוניים. כאב גב תחתון הוא הכאב הכרוני השכיח ביותר. כאב כרוני יכול להתפתח מכל שלב של כאב חריף. עם זאת, למרות החשיבות, התהליך של המעבר מכאב חריף לכאב כרוני אינו ברור כל צרכו. כאבים כרוניים יוצרים מעמסה אדירה על החולים ועל החברה. הפגיעה באיכות החיים של החולים ושל החברה היא עצומה. הפגיעה היא בעיקרה כלכלית ונובעת בין היתר:

  • מאובדן הכנסות
  • אובדן ימי עבודה
  • טיפולים תרופתיים, אשפוזים, פיצויים ועוד

הנשק העיקרי של הממסד הרפואי בהתמודדותה עם הכאב הוא באמצעות תרופות נוגדות דלקת וסטרואידים. במחקר (1) הנוכחי נמצא ששימוש בסטרואידים ובתרופות נוגדות דלקת לטיפול בכאב מעלה את הסבירות שהכאב יעשה כרוני.

תרופות נוגדות דלקת גורמות לכאב כרוני – רקע

כל האנשים חווים כאב בשלב זה או אחר בחייהם. ברוב המקרים מדובר בכאב חריף שנמשך זמן קצר עד להחלמה. הכאב החריף מטריד, מציק, משתק אך בסופו של דבר חולף. המאפיינים של הכאבים הכרוניים אם שונים. בניגוד לכאב חריף הכאב הכרוני נמשך מעל שלושה חודשים. כאבים כרוניים נובעים לרוב מהפרעות בריאותיות כרוניות בגב התחתון, במפרקים ועוד. יש חוקרים הטוענים שכמעט מחצית מהאוכלוסייה בעולם סובלים או יסבלו מכאב כרוני.

לכאבים הללו ישנה משמעות אדירה בכל הנוגע לאיכות החיים של החולים. החולים הללו:

  • מדוכאים
  • תלויים בסביבתם
  • מנותקים חברתית ועוד

המדינה נושאת בעלויות עצומות הנובעות מטיפולים רפואיים, אשפוזים, אובדן הכנסות מעבודה, תשלומי פיצויים ועוד. הנזקים האדירים הנגרמים בגין הכאב גורמים להפניית משאבים עצומה במטרה למגרם. הרפואה מטפלת בכאבים הללו באמצעות תרופות נוגדות דלקת שאינם סטרואידים ואם זה לא עוזר אז לסטרואידים. האם זה יעיל?

המחקר שלפנינו שבחן סמני דלקת אצל חולים, ערך ניסוי על עכברים וניתח מאגר מידע רפואי נרחב נתונים טוען: "טיפולים תרופתיים נוגדי דלקת וסטרואידים לא זו בלבד שאינם מרפאים כאב אלא עלולים להמיר כאב חד בכאב כרוני". כתבות שסקרו את המחקר הזה פורסמו בעיתון הארץ ובערוץ הטלוויזיה מאקו. חלק מהממסד הרפואי מתנגד לממצאי המחקר ולהמלצותיו. אחרים סבורים שמדובר בקריאת השכמה.

תרופות נוגדות דלקת וסטרואידים

הממסד הרפואי ממליץ לחולים הסובלים מכאבי גב על טיפול תרופתי. למעשה, תרופות נוגדות דלקת שאינם סטרואידים וסטרואידים הם "הנשק" העיקרי שמערכת הבריאות משתמשת בו כדי להתמודד עם הפרעת כאב. התרופות המומלצות כוללות תרופות נגד כאבים, תרופות נוגדות דלקת ובמידת הצורך תרופות נוגדות דלקת על בסיס סטרואידים.   תופעות הלוואי של הטיפולים התרופתיים בכאב כוללים:

  • התמכרויות
  • דימומים פנימיים
  • הפרעות לב
  • פגיעה במערכת העיכול
  • מחקר ישראלי (2) מצא שתרופות מקבוצת האופיואידים לשיכוך כאב עלולות להגביר משמעותית את הסיכון לדמנציה ועוד

המגוון הרחב של תופעות הלוואי האפשריות לא מנע מרופאי המשפחה, אורתופדים, רופאי כאב ועוד להמשיך ולהמליץ על התרופות הללו. כך למשל תרופה נוגדת דלקת שאינה על בסיס סטרואידים בשם "ארקוקסיה" היא בין התרופות הנפוצות ביותר לטיפול בכאבי גב. במקרה הטוב, התרופות הללו מפחיתות את הכאב באופן זמני בלבד. החוקרים במחקר הנוכחי החליטו לבדוק האם המעבר מכאב גב תחתון חריף לכאב גב תחתון כרוני קשור בשימוש בתרופות נוגדות דלקת.

המחקר

כאבים כרוניים גורמים לקשיים עצומים אישיים ולאומיים. על פי מחקרים שונים מעל 50 מיליון אמריקאים הסובלים מכאב כרוני עולים למשלם המיסים האמריקאי כ- 300 מיליארד דולר לשנה. ברוב המקרים מקור הכאב הכרוני הוא בגב התחתון. אורח החיים המודרני הכרוך בישיבה ממושכת ונטול פעילות גופנית מוביל לפגיעות הגבוהה של עמוד השדרה בעיקר המותני.

מחקרים שונים מצביעים על כך שרוב אוכלוסיית העולה סובלת או תסבול מכאבי גב תחתון. עם זאת גם כאבי צוואר כרוניים וכאבי גב עליון כרוניים מוגדרים כשכיחים. בחלק מהמקרים הכאבים חולפים לחלוטין בחלק אחר הכאבים הופכים להיות כרוניים. האופן שבו כאב חריף הופך לכאב כרוני אינו ברור כלל. האם יכול להיות שזה קשור בתרופות?

תרופות נוגדות דלקת וכאב כרוני
תרופות נוגדות דלקת וכאב כרוני

אופן ביצוע המחקר

עשרות חוקרים ומדענים מאוניברסיטת מקגיל בקנדה ומאיטליה התמקדו בחקר הכאב על שלביו השונים. המחקר התבסס על:

  • בדיקה של סמני הדלקת בתאי דם של 98 חולים עם כאבי גב תחתון. כול 98 החולים אילו שכאבם חלף ואילו שכאבם הפך להיות כרוני נבדקו שוב לאחר שלושה חודשים
  • בדיקות ייעודיות שנערכו על עכברים עם תרופות נוגדות דלקת
  • ניתוח המידע הרפואי של 2,163 חולים שסבלו מכאבי גב תחתון קשים שהוצא ממאגר רפואי בריטי
  • ניתוח ממצאים של חולים שסבלו מכאבים בלסתות ובפנים

ממצאי המחקר:

  • בבדיקה הראשונה כול החולים עם כאב הגב הראו סימנים דלקתיים שהונעו על ידי נויטרופילים (Neutrophils).
  • החולים שלא נטלו תרופות נוגדות דלקת נהנו משינויים גנטיים משמעותיים בנויטרופילים. השינויים הללו כללו עלייה בכמות הנויטרופילים – תאים במערכת החיסון המעורבים בהתמודדות עם דלקות וכאב. הדלקת אצלם הייתה חריפה יותר.
  • בקרב החולים עם כאב גב שנטלו תרופות נוגדות דלקת לא נמצאו השינויים הגנטיים הללו. מצב הנויטרופילים בקבוצה זאת נותר נמוך וללא שינוי
  • מספר כפול של חולים שטופלו באמצעות תרופות נוגדות דלקת פיתחו כאבים כרוניים. נתון זה הוא בהשוואה לחולים שלא טופלו באמצעות תרופות נוגדות דלקת.
  • גם הממצאים מהעכברים הראו שעצירת התהליך הדלקתי עם תרופות נוגדות דלקת וסטרואידים גרמה לכך שכמות הנויטרופילים הייתה מועטה והסיכון להתפתחות כאב כרוני היה גבוה.
  • נתוני החולים עם כאבי גב תחתון מהמאגר הרפואי הבריטי (UK Biobank) חזקו את ממצאי החוקרים. גם כאן נמצא שעצירת הדלקת באמצעות תרופות נוגדות דלקת וסטרואידים הובילה להפחתת כמות הנויטרופילים וסיכון גבוה להתפתחות כאב כרוני.
  • נתונים דומים נמצאו גם בקרב חולים הסובלים מכאבים בלסתות ובפנים. אלו שכאבם חלף ללא טיפול תרופתי נהנו מפעילות מוגברת של נויטרופילים ושל גנים שאחראים על התהליך הדלקתי.
  • לא נמצאה השפעה דומה לתרופות שאינן נוגדות דלקת אלא נועדו להפחית כאב בלבד

מסקנות החוקרים

  • חולים שנטלו תרופות נוגדות דלקת כגון איבופרופן או סטרואידים כגון דקסמטזון היו בסיכון כפול להתפתחות כאבי גב כרוניים. נתון זה הוא בהשוואה לחולים שלא נטלו תרופות או נטלו תרופות אחרות.
  • בלימת התהליך הדלקתי באמצעות תרופות נוגדות דלקת או סטרואידים מפחיתות את מספר הנויטרופילים ואת הפעילות הגנטית של מערכת החיסון ומעלה את הסבירות שכאב חריף יהפוך לכאב כרוני.
  • יתכן מאוד שטיפול תרופתי נוגד דלקת בחולים עם כאבי גב הוא ההיפך מהנדרש.
  • עד היום סברו שכאב כרוני מתפתח בגלל תגובת יתר של הגוף לדלקת חריפה וכאב חריף. המחקר מוכיח שההיפך הוא הנכון, תגובה דלקתית חריפה יעילה יותר למניעת כאבים כרוניים.

מומחים חיצוניים שנשאלו על תוצאות המחקר טען:

  • לחולה הסובל מכאב אנו ממליצים על תרופות נוגדות דלקת ואם לא עזר ממליצים על סטרואידים. המחקר הזה מראה שאנו טועים. אין לבלום את הדלקת אלא לרפא אותה.
  • גם איגוד רפואי המשפחה בארצות הברית אינו מעודד טיפול תרופתי נוגד דלקת כאפשרות ראשונה. על פי המלצתם יש ראשית להתחיל עם טיפולים שאינם תרופתיים.

מקורות:

1) Science translational medicine, 11 May 2022, Vol 14, Issue 644

2) Opioid Exposure and the Risk of Dementia: A National Cohort Study. The American Journal of Geriatric Psychiatry In Press Corrected Proof Published online: May 31, 2022

שימו סוף לכאב.

לאבחון מקצועי וייעוץ,
התקשרו: 03-6430372
או השאירו פרטים:

שימו סוף לכאב!

לאבחון מקצועי וייעוץ, התקשרו: 03-6430372
או השאירו פרטים ומיד נחזור אליכם:

קראו עוד באותו נושא:

למבוגרים עדיף לרוץ

מבוגרים רוצו כול עוד אתם יכולים

למבוגרים עדיף לרוץ! האופן שבו אתם צועדים מהווה אינדיקציה טובה לניבוי חולי בקרב מבוגרים. מבוגרים העוסקים בפעילות גופנית המתבססת על ריצה שומרים על היעילות אנרגטית של ההליכה שלהם יותר ממבוגרים העוסקים בספורט הכולל צעידה בלבד. 

כאבי צוואר ולסת

כאבי צוואר ולסת

כאבי צוואר ולסת מופיעים לעתים קרובות יחדיו. הקשר בין שני איברים אלה מוביל לכך שלעתים, תסמינים באזור אחד מובילים להתפתחות תסמינים באזור האחר. מה הקשר בין שני אזורים אנטומיים אלה? האם תנועה באחד גורמת בהכרח לתנועה באחר? 

צליעה אבחון וטיפול

צליעה אבחון וטיפול

צליעה? אבחון וטיפול מהירים ימנעו נזקים ארוכי טווח. הליכה היא דרכו של הגוף לנוע. אחד מגורמי הסיכון לצליעה היא גיל. ככול שאנו מתבגרים כך עולה הסיכון. ברוב המקרים ההליכה המשובשת היא זמנית וברת טיפול ובחלק אחר הסיבה עלולה להיות הפרעות בריאותיות קשות.