כירופרקטיקה לכאבי צוואר

כירופרקטיקה לכאבי צוואר

כירופרקטיקה לכאבי צוואר היא אפשרות טיפולית יעילה ביותר. רוב בני האדם סובלים בשלב כזה או אחר מכאב בצוואר. הכאבים הללו פוגעים בשגרת החיים, בפריון בעבודה ויוצרים עומס על שירותי הבריאות. ברוב המקרים הכאבים הללו נובעים מנזק קל לשריר או לרקמה רכה אחרת וחולפים במהרה. לעיתים, הכאב בצוואר הוא תסמין לנזק משמעותי יותר.

מגוון רחב של טיפולים מוצע לחולים אך רובם אינם יעילים ולעתים אפילו מזיקים. מחקרים שונים אישרו את היעילות של הטיפול הכירופרקטי בכאבי צוואר. הטיפול הכירופרקטי עשוי להיות הפתרון המתאים לאלו המחפשים אפשרויות טיפול לא ניתוחיות. כירופרקט, הידוע גם כדוקטור לכירופרקטיקה (D.C.s), מתמחה באבחון ובטיפול בהפרעות שונות במערכת שריר ושלד ובכלל זה הפרעות צוואר שונות. במאמר הנוכחי, "כירופרקטיקה לכאבי צוואר" נדון בנושא בהרחבה.

כירופרקטיקה לכאבי צוואר – רקע

כאבי צוואר הם בעיה נפוצה המשפיעה על אנשים רבים בשלב כלשהו בחייהם. השכיחות של כאבי צוואר משתנה לפי הגדרות המחקר, מיקומו, המגדר של הנחקרים וגילם. על פי הערכות שונות:

  • שניים מתוך שלושה אנשים יחוו כאבי צוואר במהלך חייהם
  • נשים ואנשים בגיל העמידה סובלים מכאבי צוואר בשיעור גבוה יותר

מחקר אחר בחן את השכיחות של היצרות תעלת השדרה הצווארית, הפרעה שגורמת לכאבים בצוואר. על פי ממצאי המחקר היצרות תעלת השדרה הצווארית שכיחה בקרב:

  • 4.9% מהאוכלוסייה הבוגרת
  • 6.8% מהאוכלוסייה מעל גיל 50
  • 9% מהאוכלוסייה מעל גיל 70

לכאבי צוואר יכולות להיות סיבות שונות, כגון מתח פיזי, יציבה לקויה, מתח נפשי, הזדקנות, מצבים ניווניים, פציעות או בעיות בריאותיות אחרות. כאב צוואר יכול להיות מורגש ככאב מתמשך, תחושת דקירה או צריבה, או כאב המקרין לכתפיים או לזרועות. חולים עם כאב צווארי יכולים להתלונן גם על סימפטומים אחרים, כגון כאבי ראש, נוקשות, ניידות מופחתת של הצוואר או חוסר תחושה.

כאבי צוואר יכולים להפריע לפעילות היומיומית ולהפחית את איכות החיים אם אינם מטופלים. עם זאת, רוב המקרים של כאבי צוואר אינם רציניים וניתן לטפל בהם באמצעות טיפולים שמרניים, כגון כירופרקטיקה, שינוי באורח חיים, תיקון יציבה, ניהול מתחים ועוד. מחקרים הצביעו על היעילות של הטיפול הכירופרקטי בכאבי צוואר ראשוניים לא ספציפיים וכרוניים. במקרי קיצון, כאבי צוואר עשויים לדרוש טיפול תרופתי ו/או כירורגי.

הפרעות צוואר שבהן מטפל כירופרקט

במהלך הכשרתו לומר הכירופרקט לטפל בהפרעות בריאותיות רבות בצוואר. הטיפול הכירופרקטי אינו כולל תרופות או ניתוחים. חלק מההפרעות הבריאותיות בצוואר שבהן מטפל הכירופרקט כוללות:

נזקים לדיסק הבין חולייתי בצוואר

כאבי צוואר נגרמים לעתים קרובות גם בגלל בלט דיסק או פריצת דיסק בעמוד השדרה הצווארי. הטיפול הכירופרקטי בכאבי צוואר על רקע זה יעיל ברוב המכריע של המקרים. רק חלק קטן מהחולים הללו יזדקק לניתוח.

נקיעה ומתיחה של רקמות בצוואר

רוב המקרים הכאב בצוואר נובע מנקיעה ומתיחה של רקמות. נזקים מסוג זה נגרמים בגלל עומס חוזרני (יציבה וארגונומיה לקויים), חבלה או "תנועה לא טובה". כירופרקטיקה מטפלת באופן יעיל ברובם המכריע של הנזקים מסוג הזה. רק מעטים מקרב החולים יזדקקו לטיפולים תרופתיים או אחרים לצורך ריפוי.

דלקת פרקים ניוונית בצוואר

כל בני האדם צפויים לסבול מניוון רקמות בגוף ובכלל. ניוון זה מתרחש גם במבנים וברקמות של עמוד השדרה הצווארי נובעים מדלקת פרקים ניוונית. דלקת פרקים ניוונית בעמוד השדרה הצווארי גורמת בין היתר לכאבי צוואר. כירופרקט מטפל ביעילות בכאבי צוואר הנובעים משינויים ניווניים בצוואר ובמפרקים הפצטליים. רק מיעוט מקרב החולים הסובלים מהפרעה זאת יצטרכו טיפול אחר לשיפור במצבם.

נזקי צליפת שוט

כירופרקטורים מנוסים מאוד בטיפול בכאבי צוואר על רקע של צליפת שוט. צליפת שוט מטיחה את הראש והצוואר ועלולה להזיק ברמות חומרה משתנות לכל הרקמות והמבנים בעמוד השדרה הצווארי. הכירופרקטורים מטפלים ביעילות ברוב הפציעות הנגרמות בגלל תאונת צליפת שוט.

אבחון כאב בצוואר -אבחון כירופרקטי

למעשה אין הבדל מהותי בין האופן שבו אורתופד או כירופרקט מאבחנים כאב בצוואר. בשני המקרים הערכה ש עמוד השדרה הצווארי תתבס על ממצאים שמופקים:

  • מההיסטוריה הרפואית
  • מהבדיקה הגופנית הכוללת בדיקות מיוחדות ובדיקה נוירולוגית
  • בדיקות מתקדמות ודימות המתבצעות על פי הצורך

לימוד של ההיסטוריה הרפואית

הכירופרקט ישאל מגוון שאלות במטרה ללמוד את ההיסטוריה הרפואית הרלוונטית לתלונות על כאבי צוואר. בין יתר השאלות יברר הכירופרקט:

  • מה הן התלונות, מתי וכיצד החלו, מה משפיע עליהם ועוד
  • על הרקע הבריאותי שלכם ושל משפחתכם
  • מקצוע, תחביבים, ספורט מועדף ועוד

בדיקה גופנית

הכירופרקט יבדוק את עמוד השדרה הצווארי ואת השרשרת הקינטית של הצוואר. השרשרת הקינטית של הצוואר הכוללת את יתר חלקי הגב עשויה להשפיע או להיות מושפעת מהצוואר. הבדיקה הגופנית של אזורי גוף אלה נעשית על ידי:

  • התבוננות על הצוואר ויתר חלקי עמוד השדרה בניסיון לאתר עיוותים, צלקות, נפיחות אדמומיות ועוד
  • מישוש של עמוד השדרה בניסיון לאתר אזורים נפוחים, כואבים, חמים למגע
  • הנעת עמוד השדרה בניסיון לאתר ליקויי תנועה

עוד נבצע בדיקות מיוחדות שמטרתן בין היתר ללמוד עם קיים לחץ עצבי ובדיקת נוירולוגית כדי לאתר חסרים נוירולוגיים. ברוב המקרים די במידע שנאסף עד השלב הזה כדי לבצע אבחנה מבדלת ולקבוע ברמת סבירות גבוהה את האבחון לבעיה. בחלק מהמקרים, כאשר קיים ספק לגבי הגורם או קיים חשד שיש להפריכו נפנה את החולה לבדיקות מתקדמות ו/או דימות.

הפנייה לבדיקות מעבדה ו/או דימות

במידת הצורך נפנה את החולה לבצע:

  • בדיקות מעבדה (בדיקות דם, EMG ועוד)
  • דימות (רנטגן, CT, MRI)

בהתבסס על האבחון שהגענו אליו נפתח תוכנית טיפול המותאמת לחולה. את המקרים שבהם נחשוב שדרושה התערבות כירורגית נפנה למנתח עמוד שדרה.

טיפולי כירופרקטיקה לכאבי צוואר

כירופרקט לכאבי צוואר
כירופרקט לכאבי צוואר

לצורך הטיפול בכאבי צוואר משתמש הכירופרקט בטכניקות טיפול שונות ובאמצעים שונים ובכללן:

טכניקות טיפול ידניות

בין יתר טכניקות הטיפול הידניות מבצע הכירופרקט:

  • מניפולציה בעמוד השדרה לשיפור תנועת חוליות עמוד השדרה והפחתת הכאב
  • מוביליזציה של עמוד השדרה לשיפור תנועת חוליות עמוד השדרה והפחתת הכאב
  • טכניקות כיוונון ושחרור שונות של הצוואר ורקמותיו שיפור התפקוד השרירי והפחתת המתח השרירי, הרפיה, והפחתת הכאב

מכשור מקצועי

לצורך הפחתת הכאב וקידום הריפוי עושה הכירופרקט שימוש בעזרים ייעודיים שונים ובכללם בין היתר:

  • אולטרסאונד
  • לייזר רך מקצועי
  • גלי הלם

תרגילים לטיפול ולשיקום

הכירופרקט ימליץ על תרגילים ספציפיים שמטרתם האצה בקצב הריפוי ושיקום הצוואר.

הנחיות בתחומים שונים

מלבד הטיפול בעמוד השדרה הצווארי, ובמטרה להאיץ את קצב הריפוי הכירופרקט ינחה אתכם כיצד להתנהל בתחומים הבאים:

  • יציבה נכונה
  • ארגונומיה נכונה
  • פעילות גופנית מתאימה
  • הדרכה על תזונה
  • ניהול מתח נפשי ועוד

יעילות ובטיחות הטיפול הכירופרקטי בכאבי צוואר

מחקרים רבים בחנו את היעילות והבטיחות של טיפולי כירופרקטיקה בכאבי צוואר. חלק מהמחקרים הללו מהווה מקור למאמר הזה (ראו: References on the efficiency of chiropractic treatment). על פי המחקרים הללו ואחרים הטיפול הכירופרקטי הוכח כיעיל באותה מידה או יעיל יותר מתרופות, פיזיותרפיה או טיפול רפואי סטנדרטי לכאבי צוואר.

Background References:

Everyday Health. Ease Chronic Pain with Chiropractic Therapy [Internet]. Everyday Health [cited 2023 Sep 30]. Available from: https://www.everydayhealth.com/chronic-pain/chiropractic-therapy-how-can-it-help-chronic-pain/

Verywell Health. Chiropractic for Neck Pain: Does It Help or Hurt? [Internet]. Verywell Health [cited 2023 Sep 30]. Available from: https://www.verywellhealth.com/chiropractic-for-neck-pain-7564451

Nouri A., Tetreault L., Singh A., et al. Prevalence of cervical spine stenosis: anatomic study in cadavers. J Bone Joint Surg Am. 2007;89:376-380.

Kuć J., Żendzian-Piotrowska M. A pilot study evaluating the prevalence of cervical spine dysfunction among students of dentistry at the medical university. Front Neurol. 2020;11:200.

Fejer R., Kyvik K.O., Hartvigsen J. The prevalence of neck pain in the world population: a systematic critical review of the literature. Eur Spine J. 2006;15:834-848.

Dieleman J.L., Cao J., Chapin A., et al. US health care spending by payer and health condition, 1996-2016. JAMA. 2020;323:863-884.

Transform Chiropractic (2023). Should I Go To A Chiropractor for Neck Pain Relief? Retrieved from https://www.transformchiropractic.com/chiropractor-for-neck-pain/

Hurwitz EL, Carragee EJ, van der Velde G, et al; Bone and Joint Decade 2000–2010 Task Force on Neck Pain and Its Associated Disorders. Treatment of neck pain: noninvasive interventions: results of the Bone and Joint Decade 2000–2010 Task Force on Neck Pain and Its Associated Disorders. Spine (Phila Pa 1976). 2008;33(4 Suppl):S123-S152.

Mayo Clinic. (2020). Neck pain – Symptoms and causes. Retrieved from https://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/neck-pain/symptoms-causes/syc-20375581

Cleveland Clinic. (2020). Neck Pain: 6 Common Causes and Treatments. Retrieved from https://my.clevelandclinic.org/health/symptoms/21179-neck-pain

NHS TIMS. (n.d.). All about neck problems. Retrieved from https://www.tims.nhs.uk/self-care/neck/

References on the efficiency of chiropractic treatment:

Gevers-Montoro C, Provencher B, Descarreaux M, Ortega de Mues A, Piché M. Clinical Effectiveness and Efficacy of Chiropractic Spinal Manipulation for Spine Pain. Front Pain Res. 2021;2:765921.

Haldeman S, Carroll L, Cassidy JD, et al. The Bone and Joint Decade 2000–2010 Task Force on Neck Pain and Its Associated Disorders: executive summary. J Manipulative Physiol Ther. 2009;32(2 Suppl):S7-S9.

Hoskins W, Leach MJ, French SD, et al. Chiropractic treatment of older adults with neck pain with or without headache or dizziness: analysis of 288 Australian chiropractors’ self-reported views. Chiropr Man Therap. 2019;27:65.

Bronfort G, Evans R, Anderson AV, Svendsen KH, Bracha Y, Grimm RH. Spinal manipulation, medication, or home exercise with advice for acute and subacute neck pain: a randomized trial. Ann Intern Med. 2012 Jan 3;156(1 Pt 1):1-10.

Gross A, Langevin P, Burnie SJ, et al. Manipulation and mobilization for neck pain contrasted against an inactive control or another active treatment. Cochrane Database Syst Rev. 2015;(9):CD004249.

Haas M, Sharma R, Stano M. Cost-effectiveness of medical and chiropractic care for acute and chronic low back pain. J Manipulative Physiol Ther. 2005;28(8):555-563.

Leaver AM, Maher CG, Herbert RD, et al; Australian Physiotherapy Association.. A randomized controlled trial comparing manipulation with mobilization for recent onset neck pain. Arch Phys Med Rehabil. 2010;91(9):1313-1318.

Miller J, Gross A, D'Sylva J, et al; Cervical Overview Group. Manual therapy and exercise for neck pain: A systematic review. Man Ther. 2010;15(4):334-354.

שימו סוף לכאב.

לאבחון מקצועי וייעוץ,
התקשרו: 03-6430372
או השאירו פרטים:

שימו סוף לכאב!

לאבחון מקצועי וייעוץ, התקשרו: 03-6430372
או השאירו פרטים ומיד נחזור אליכם:

קראו עוד באותו נושא:

תסמונת זנב הסוס אבחון וטיפול

תסמונת זנב הסוס אבחון וטיפול

תסמונת זנב הסוס? אבחון וטיפול צריכים להתבצע ללא דיחוי למניעת נזק בלתי הפיך. תסמונת זאת מתרחשת כאשר נוצר לחץ, לרוב באמצעות הדיסק הבין חולייתי המותני, על צמת העצבים המצויה בחלקו התחתון של חוט השדרה. מדובר במצב חירום קליני המחייב ניתוח. 

כאב פטלופמורלי מה גורם לזה

כאב פטלופמורלי מה גורם לזה

כאב פטלופמורלי? תסמינים אופייניים כוללים קושי בעלייה וירידה במדרגות. עומס היתר על הברכיים הנובע בין היתר מריצה או כפיפות חוזרניות של הברך עלול לגרום לנזקים כמו מתיחת שריר, קרע מיניסקוס, דלקת בגיד אך גם לשחיקת הסחוס מתחת לפיקה.

כאבים באגן אבחון וטיפול

כאבים באגן אבחון וטיפול

כאבים באגן? אבחון וטיפול הנעשים מהר עשויים למנוע בכייה לדורות. הגורמים האפשריים למיחושים באזור הזה הם רבים וכוללים החל מסקרואילאיטיס וכלה בגידול סרטני.  אבחון מדוקדק שיאפשר זיהוי הבעיה ואומדן חומרתה חייב להקדים את הטיפול.

כאבים במפרקים זו מגפה שמחמירה

כאבי פרקים זו מגפה עולמית

כאבים במפרקים, מגפה. כאב במפרקים היא תופעה שהולכת ומתרחבת בארצות הברית ורחבי העולם המערבי. ברוב המקרים הגורם הוא דלקת פרקים ניוונית. כאבי מפרקים חמורים מגבילים מאוד את אורח החיים של החולים ולפעמים מונעים מהם לעבוד.