האם יישור שיניים משנה את היציבה

האם יישור שיניים משנה את היציבה

האם יישור שיניים משנה את היציבה? סמכים אורתודונטיים הם מכשירים המשמשים לתיקון מנשך, או חוסר יישור של השיניים והלסתות. הם פועלים על ידי הפעלת לחץ מתמיד והדרגתי על השיניים, כדי להעבירם למצב הרצוי. עם זאת, ישנם חוקרים שמצאו שהטיפול האורתודנטי עלול בנוסף גם לגרום ליציבה לקויה של הצוואר. הטיפול לטענת החוקרים משנה את הזווית הגולגולת-צוואר וגורם לליקוי הקרוי "מנח ראש קדמי".

מנח ראש קדמי עלול לגרום נזקים בצוואר, להתפתחות כאבי צוואר, נוקשות וטווח תנועה מופחת. חשוב לציין שהראיות להשפעת הסמכים האורתודנטיים על תנוחת הצוואר אינן חד משמעיות. ישנם מחקרים שלא מצאו כל השפעה ואחרים שמצאו השפעה הפוכה. יש צורך במחקר נוסף כדי לקבוע את הקשר המדויק בין טיפול אורתודנטי לבין תנוחת הצוואר. כמן כן, חשוב לעקוב אחר הנערים והנערות שעוברים טיפול כזה ולזהות בהקדם כל שינוי שמתפתח ביציבה. במאמר הנוכחי "האם יישור שיניים משנה את היציבה" נדון בנושא בהרחבה.

האם יישור שיניים משנה את היציבה – רקע

אורתודונטיה (יישור שיניים) היא התמחות של רופאי השיניים המטפלת בין היתר באי-סדירות השיניים. הטיפול האורתודונטי משנה את מיקום ומנח השיניים עד הגעתם למצב תקין מבחינה אסתטית ותפקודית. לצורך הטיפול מכניס האורתודנט מתקן הכולל חוטי מתכת וסמכים (ברקטים) או סדים ייעודיים אחרים. אלה מפעילים לחץ על השיניים ובהדרגה מזיזים את השיניים למיקום הרצוי.

ישנם סוגים שונים של סמכים, כגון קשתיות מתכת, קרמיקה, לשוניות ושקופות. לכל סוג יתרונות וחסרונות משלו, בהתאם לצרכי המטופל, העדפותיו ותקציבו. חלק מהיתרונות של הליך יישור השיניים הם:

  • טיפול יעיל אפילו במקרים חמורים של שיניים עקומות או חופפות.
  • מאפשרים לעיסה ועיכול נאותים של מזון על ידי שיפור המנשך והתפקוד של השיניים.
  • משפרים את המראה ואת ההערכה העצמית של המטופל על ידי יצירת חיוך ישר ויפה.
  • מפחית סיכון להפרעות, כגון עששת, מחלת חניכיים, אובדן עצם והפרעת מפרקים טמפורומנדיבולרית (TMJ), שיכולה לנבוע ממנשך לקוי.

עם זאת, טוענים חוקרים מסוימים, הטיפול האורתודנטי עלול גם לשבש את היציבה של הצוואר והראש. במאמר הנוכחי "האם יישור שיניים משנה את היציבה" נדון בנושא.

החשיבות של היציבה של הראש והצוואר

היציבה של הצוואר מתייחסת למיקום של הצוואר והראש ביחס ליתר חלקי הגוף. לתקינות היציבה של הצוואר ישנה חשיבות משמעותית בכל הנוגע:

  • לתפקוד התקין של הצוואר ובשל כך לבריאות הצוואר
  • התפקוד התקין של מערכת הנשימה
  • ולתפקודם התקין של שרירי הלעיסה ומפרקי הלסת

יציבה לקויה של הצוואר כגון מצב של מנח ראש קדמי (forward head posture) עלולה להתפתח מסיבות רבות ובכללן:

  • חסימה באף (nasal obstruction)
  • נשימה מהפה (oral respiration)
  • כאבי צוואר כרוניים
  • שימוש ממושך במחשב
  • וגם טיפול אורתודנטי

נזקים צפויים מיציבה לקויה של הצוואר והראש?

יציבה לקויה של הצוואר ובכלל זה מנח ראש קדמי יכולה להשפיע באופן שלילי הגוף. בין יתר ההשפעות השליליות השונות על הגוף, נמנה:

  • כאבי צוואר, נוקשות וטווח תנועה מופחת
  • טונוס שרירים גבוה, עוויתות ונקודות טריגר בצוואר, בכתפיים ובגב העליון
  • כאבי ראש, מיגרנות ועומס על העיניים עקב לחץ מוגבר על העצבים וכלי הדם באזור הראש והצוואר
  • ניוון ושחיקה מוגברת של עמוד השדרה הצווארי כולל של הדיסקים הבין חולייתיים (בלטים או פריצות דיסק) והמפרקים
  • זרימת דם מופחתת ואספקת חמצן למוח, שיכולים להשפיע על תפקוד קוגניטיבי, מצב רוח ורמות אנרגיה
  • קשיי נשימה, בליעה ודיבור עקב דחיסה של דרכי הנשימה ומיתרי הקול
  • זרימת דם לקויה וניקוז לימפטי לקוי, שיכולים לפגוע במערכת החיסונית ולהגדיל את הסיכון לזיהום
  • אסתטיקה. מי שמתחיל הליך של יישור שיניים מטעמים אסתטיים צריך להיות מודע לכך שגם יציבה לקויה של הצוואר אינה אסתטית.

כיצד משפיע המתקן האורתודנטי על היציבה?

המתקן האורתודנטי מפעיל לחץ על השיניים והלסתות כדי לשפר את המנשך ואסתטיקה. אך כאמור ללחץ הזה שמופעל על השיניים עלולה להיות השפעה ישירה ועקיפה על היציבה של הצוואר. כך למשל המתקן האורתודנטי:

  • משנה את המנשך ואת המיקום של הלסת
  • הוא משנה את עבודת שרירי הלעיסה
  • והוא משנה גם את האופן שבו אנו נושמים

כל אלה עלולים להשפיע על מיקום הצוואר והראש ולגרום ליציבה לקויה.

מחקרים בנושא יישור שיניים ויציבה

חשוב לציין שלא כל המחקרים תומכים בקשר שבין יישור שיניים ויציבה לקויה של הצוואר. הספרות על ההשפעות של מתקנים אורתודנטיים על תנוחת הצוואר היא מועטה ולא עקבית. ישנם מחקרים שדיווחו שמתקן אורתודנטי יכול אפילו לשפר את תנוחת הצוואר על ידי הפחתת מנח ראש קדמי והגברת הלורדוזיס הצווארי. מחקרים אחרים לא מצאו שינויים משמעותיים בתנוחת הצוואר לאחר טיפול אורתודנטי.

עם זאת חשוב לזכור:

  • הטיפול האורתודנטי הוא ממושך ונמשך כשנתיים
  • טיפול אורתודנטי מתבצע בגיל צעיר מאוד שבו הרקמות מתאימות עצמן ביתר קלות ללחצים חיצוניים.

כתוצאה מכך השוני ביציבה עלול לייצור שינויים קבועים במבנה ותפקוד החוליות והרקמות סביבן ולגרום לליקוי יציבתי קבוע. במילים אחרות אם הליך יישור השיניים אכן משבש את היציבה של הצוואר השיבוש הזה עלול להיות בלתי הפיך. חשוב לעקוב אחר יציבתם של נערים ונערות שעוברים טיפול אורתודנטי ולספק ייעוץ כדי למנוע או להפחית כאבי צוואר ותפקוד לקוי.

טיפול

יישור שיניים ויציבה
יישור שיניים ויציבה

יציבה לקויה של הצוואר עלולה להיגרם או להחמיר על ידי גשר אורתודנטי. כדי למנוע את הפגיעה ביציבה של הצוואר חשוב ראשית כל לבצע את השינויים הנדרשים בטיפול האורתודנטי. מיד לאחר מכן יש לפנות לכירופרקט לצורך:

כמה טיפים ארגונומיים למניעה או לשיפור של יציבת הצוואר כוללים:

  • שמרו על מסך המחשב במרחק זרוע ובגובה העיניים
  • השתמשו במשענות יד ובכיסא עם תמיכה טובה לגב התחתון
  • הימנעו מהחזקת הטלפון בין האוזן לכתף

על ידי ביצוע המלצות אלה ניתן למנוע יציבה לקויה של הצוואר ואף לשפרה.

יישור שיניים ויציבה – סיכום

לסיכום, אחד הגורמים האפשריים ליציבה לקויה של הצוואר הוא השימוש בסד אורתודנטי. סד אורתודונטיה יכול להשפיע על יישור השיניים והלסת, אשר בתורו יכול להשפיע על מיקום הראש והצוואר. הקשר בין יציבה ליישור שיניים הוא מורכב והדדי, כלומר הם יכולים להשפיע זה על זה בדרכים שונות.

כמה מחקרים הציעו כי סד אורתודנטי יכול לשפר את היציבה על ידי תיקון המנשך ומבנה הגולגולת והפנים, בעוד שאחרים דיווחו כי סד כזה יכול להחמיר את היציבה על ידי שינוי האיזון של השרירים והמבנים בפה ובצוואר. לכן, חשוב לעקוב אחר יציבתם של נערים ונערות שעוברים טיפול אורתודנטי. במידת הצורך כירופרקט יכול לספק תרגילים מתאימים ייעוץ וטיפול כדי למנוע יציבה לקויה, כאבי צוואר ותפקוד לקוי.

References:

Posture Braces – Can They Really Help? – Neck Solutions https://www.necksolutions.com/posture-braces/

The effect of fixed orthodontic appliances on cervical lordosis: A retrospective study | Journal of Orthodontics https://journals.sagepub.com/doi/full/10.1177/1465312519863820

Büyükbayraktar ZC, Camcı H. Dentoalveolar, skeletal, pharyngeal airway, cervical posture, hyoid bone position, and soft palate changes with Myobrace and Twin-block: a retrospective study. BMC Oral Health. 2023;23(1):53.

The effect of fixed orthodontic appliances on head posture: A systematic review | Journal of Oral Rehabilitation https://onlinelibrary.wiley.com/doi/full/10.1111/joor.12967

Liu Y, Li J, Li X, et al. Does head and cervical posture correlate to malocclusion? A systematic review with meta-analysis based on observational studies. PLoS One. 2022;16(10):e0276156.

The effect of orthodontic treatment on head posture: A prospective clinical study | Angle Orthodontist https://meridian.allenpress.com/angle-orthodontist/article-abstract/89/2/217/42106/The-effect-of-orthodontic-treatment-on-head-posture

Sun FJ, Huang CQ. Effects of fixed orthodontic treatment on craniocervical angulation: A systematic review with meta-analysis. Am J Orthod Dentofacial Orthop. 2019;156(5):603-613.

The effect of fixed orthodontic appliances on craniovertebral angle in young adults with class II division 1 malocclusion | Journal of Clinical Medicine https://www.mdpi.com/2077-0383/10/2/232

The effect of fixed orthodontic appliances on cervical spine alignment in patients with class II division 1 malocclusion | Journal of Orofacial Orthopedics https://link.springer.com/article/10.1007/s00056-020-00248-9

Michikawa M, Ueno T, Ando F, Shimokata H. Factors associated with poor head posture in older adults: a population-based study. Geriatr Gerontol Int. 2012 Jul;12(3):397-403.

Perinetti G, Contardo L, Silvestrini-Biavati A, Perdoni L, Castaldo A. Dental malocclusion and body posture in young subjects: a multiple regression study. Clinics (Sao Paulo). 2010;65(7):689-95.

Baldini A, Nota A, Cozza P, Tecco S. Postural changes in orthodontic patients treated with clear aligners: a rasterstereographic study based on a sample of 30 subjects. Biomed Res Int. 2014;2014:320515.

“The Surprising Connection Between Your Posture and Your Jaw,” Fresh Orthodontics, 2018. Available: https://www.freshorthodontics.com/surprising-connection-between-your-posture-and-your-jaw/.

 “Posture and Orthodontics | Orthodontics in London,” Orthodontics in London, 09-Apr-2014. Available: https://orthodonticsinlondon.co.uk/blogs/posture-and-orthodontics.html.

שימו סוף לכאב.

לאבחון מקצועי וייעוץ,
התקשרו: 03-6430372
או השאירו פרטים:

שימו סוף לכאב!

לאבחון מקצועי וייעוץ, התקשרו: 03-6430372
או השאירו פרטים ומיד נחזור אליכם:

קראו עוד באותו נושא:

קרע במיניסקוס חכו עם הניתוח

קרע במיניסקוס חכו עם הניתוח

קרע במיניסקוס? חכו עם הניתוח והתחילו טיפול שמרני. קרע במיניסקוס הוא מהסיבות השכיחות לכאבים ומגבלות תנועה בברכיים. עד לפני שנים אחדות ניתוח היה הטיפול הכמעט אוטומטי שהוצע עבור בעיה זאת. היום מקובל שעדיף להתחיל עם טיפול שמרני.

מכתבי תודה

מכתבי תודה

בעמוד זה ריכזנו מקבץ של מכתבי תודה שנשלחו מהמטופלים במרפאה. בחרנו מתוך המכתבים את אלו שעוסקים בטורטיקוליס, פציעות ספורט, תסמונת מפרק הלסת, פריצת דיסק מותני וצווארי, כאבי כתפיים, כאבי רגליים הרצאות וארגונומיה.