למינקטומיה צווארית סיבוכים אפשריים

למינקטומיה צווארית סיבוכים אפשריים

למינקטומיה צווארית סיבוכים אפשריים אינם שכיחים אך עלולים להיות חמורים. הליך כירורגי זה כולל את הסרת הלמינה, שהיא הקשת האחורית של החולייה המכסה את תעלת עמוד השדרה. מטרת הניתוח היא הסרת הלחץ מעל חוט השדרה או שורשי העצבים. לחץ על חוט השדרה והעצבים עלול לגרום לכאב, חוסר תחושה, חולשה, קושי בהליכה או בשליטה על הסוגרים.

עם זאת פרוצדורה זאת כרוכה גם בסיכונים משמעותיים ובכללם זיהומים, פגיעה עצבית כאבים כרוניים ועוד. ועל כן, חשוב לבצעה רק כאשר אפשרויות הטיפול השמרני, כגון כירופרקטיקה, לא הצליחו לשפר את מצב החולה. במאמר הנוכחי "למינקטומיה צווארית סיבוכים אפשריים" נדון בנושא בהרחבה.

למינקטומיה צווארית סיבוכים אפשריים – רקע

ניתוח למינקטומיה צווארית הוא הליך כירורגי הכולל הסרת קשת החולייה כדי ליצור מרווח עבור חוט השדרה והעצבים. הליך זה מבוצע לרוב עבור חולים עם מיאלופתיה ספונדילוטית צווארית. מיאלופתיה צווארית נגרמת על ידי שינויים ניווניים בעמוד השדרה הצווארי הגורמים בין היתר להיווצרות אוסטאופיטים. האוסטאופיטים הללו שהם זיזים גרמיים, גדלים ומתרחבים וגורמים בהדרגה להיצרות תעלת עמוד השדרה ולחץ עצבי.

כריתת קשת החולייה (למינה) יכולה להקל על תסמינים של מיאלופתיה צווארית. ובכלל אלו כאב, חולשה, חוסר תחושה ותפקוד לקוי של הגפיים העליונות והסוגרים. הכריתה של קשת החולייה היא הליך כירורגי נפוץ ויעיל עבור מטופלים שאינם מגיבים לטיפולים שמרניים. עם זאת, ישנם כמה סיכונים וסיבוכים משמעותיים הקשורים להליך. מסיבה זאת חשוב לוודא שאכן מיציתם את אפשרויות הטיפול השמרניות ובעיקר טיפולי כירופרקטיקה. כאשר הטיפול השמרני אינו משפר את מצב החולה, ניתן לבחון כמה טכניקות כירורגיות חלופיות שעשויות להציע תוצאות טובות יותר במקרים מסוימים.

היתרונות של למינקטומיה בצוואר

ברוב המקרים, למינקטומיה צווארית משפרת את מצבו של החולה. הניתוח מסיר את הלחץ שנוצר על רקמה עצבית באמצעות אוסטאופיטים וגורמים נוספים והתוצאה היא לרוב:

  • הפחתת כאב
  •  שיפור תפקודי
  • הפחתת התסמינים הנוירולגיים ובכלל זה שיפור תחושתי, הפחתת חולשה ועוד
  • הפסקת הנזק העצבי שנוצר באמצעות האוסטאופיט ועוד

מספר מחקרים מדגישים את היעילות של פרוצדורה זאת ובכלל אלה:

מאיו קליניק

מחקר שנערך על ידי מאיו קליניק דיווח כי למינקטומיה צווארית היא לרוב בטוחה ויעילה עבור מטופלים עם מיאלופתיה צווארית שאינם מגיבים לטיפולים שמרניים. ההליך יכול:

  • להפחית את הכאב המקרין הנגרם על ידי לחץ עצבי
  • אינו יכול לשפר את כאבי הגב הנגרמים על ידי דלקת פרקים

המחקר הזכיר גם כמה סיבוכים פוטנציאליים של כריתת קשת החולייה, כגון דימום, זיהום, קרישי דם, פגיעה עצבית ודליפת נוזל עמוד השדרה.

אלבס ועמיתיו

מחקר רטרוספקטיבי שנערך על ידי Alves ועמיתיו העריך את התוצאות הקליניות של 51 מטופלות עם מיאלופתיה צווארית שעברו למינקטומיה צווארית בשנים 2006 – 2010. החוקרים מצאו כי שכיחות הפגיעה בתפקוד המוטורי לפני הניתוח הייתה 74.2% בגפיים העליונות ו-78.4% בגפיים התחתונות, בעוד שהפגיעה בתפקוד החושי הייתה 58.2%. השכיחות לפני הניתוח של פגיעה בתפקוד שלפוחית השתן הייתה 41.2%.

  • לאחר מעקב ממוצע של 24 חודשים, המחברים הבחינו בשיפורים משמעותיים בכל הפרמטרים הללו.

קים ועמיתיו

מחקר עוקבה שנערך על ידי קים ועמיתיו השווה את התוצאות של למינקטומיה צווארית בלבד לעומת למינקטומיה צווארית עם איחוי עבור מטופלי מיאלופתיה צווארית. המחקר כלל כללו 1,144 חולים. הם מצאו כי:

  • למינקטומיה צווארית עם איחוי היו תוצאות טובות יותר מאשר למינקטומיה צווארית בלבד. ההשוואה התייחסה לצורך לבצע ניתוח חוזר, לקיפוזיס שנוצר לאחר הניתוח ועוד.

ויינשטיין ועמיתיו

דו"ח של ויינשטיין ועמיתיו בחן את האפידמיולוגיה של ניתוחי עמוד השדרה בארצות הברית בין השנים 1992 ל-2003. המחברים השתמשו בנתוני תביעות מדיקר כדי להעריך את השיעורים של סוגים שונים של ניתוחי עמוד שדרה, כולל למינקטומיה צווארית. הם מצאו כי שיעור כריתת קשת החולייה בצוואר עלה:

  • מ-0.9 לכל 1,000 מוטבי מדיקר בשנת 1992 ל-1.3 לכל 1,000 מוטבי מדיקר בשנת 2003.

סיבוכים אפשריים במהלך ואחרי למינקטומיה צווארית

למינקטומיה צווארית
למינקטומיה צווארית

כמו כל ניתוח, גם למינקטומיה צווארית נושא כמה סיכונים וסיבוכים אפשריים. הסיכון לסיבוכים אלה תלוי במספר גורמים, כגון גיל המטופל, מצבו הבריאותי, היקף הניתוח וטכניקת הניתוח. על המטופל לדון בסיכונים אלה עם המנתח טרם תחילת הניתוח. הסיכונים והסיבוכים האפשריים כוללים:

דימום

ייתכן איבוד דם מוגזם במהלך הניתוח או לאחריו, אשר עשוי לדרוש עירוי דם או ניתוח נוסף

זיהום

אתר הניתוח עלול להזדהם, לגרום לחום, אדמומיות, נפיחות ועוד. מצב זה עשוי לדרוש אנטיביוטיקה או ניתוח נוסף

קרישי דם

קרישי דם עלולים להיווצר ברגליים או בריאות לאחר הניתוח, ולגרום לכאב, נפיחות, קוצר נשימה או כאבים בחזה. מצב זה עשוי לדרוש תרופות נוגדות קרישה או טיפול חירום.

פגיעה עצבית

חוט השדרה או שורשי העצבים עלולים להיפגע במהלך הניתוח, ולגרום לתסמינים נוירולוגיים חדשים או מחמירים כגון שיתוק, אובדן תחושה או תפקוד לקוי של סוגרי המעי או שלפוחית השתן. מצב זה עשוי להיות זמני או קבוע.

דליפת נוזל עמוד השדרה

הקרום המכסה את חוט השדרה (דורה) עלול להיקרע במהלך הניתוח, ולגרום לדליפה של נוזל מוחי שדרתי (CSF). הדבר עלול לגרום לכאבי ראש, בחילות, הקאות או דלקת קרום המוח. מצב זה עשוי לדרוש ניקור מותני או ניתוח נוסף.

חוסר יציבות בעמוד השדרה

למינקטומיה צווארית עלולה להחליש את עמוד השדרה ולגרום לו להיות לא יציב. חוסר יציבות של עמוד השדרה הצווארי עלול לגרום לכאב, לחץ על חוט השדרה ונזקים עצביים. סיבוך זה עשוי לדרוש ניתוח קיבוע עמוד השדרה כדי לייצב את עמוד השדרה.

סיכום

למינקטומיה צווארית הוא הליך כירורגי להורדת הלחץ שנוצר בתעלת השדרה הצווארית. בכך מתאפשר למטופל להפחית כאבי צוואר ולשפר את התפקוד והתנועה של הצוואר והגפיים עליונות. עם זאת, מדובר בניתוח גדול שאינו חף מסיכונים. חשוב לוודא שאתם ניגשים לניתוח הזה רק לאחר שהטיפולים השמרניים כשלו או שהם אינם מתאפשרים. כאן המקום לציין שברוב המקרים של כאבי צוואר די בטיפול כירופרקטי כדי לשפר את המצב.

References:

Mayo Clinic, Laminectomy – Mayo Clinic, https://www.mayoclinic.org/tests-procedures/laminectomy/about/pac-20394533 (accessed January 25, 2022).

Alves O.L., de Andrade A.F., de Barros Filho T.E.P., Cristante A.F., Marcon R.M., de Oliveira R.P., Teixeira W.G.J., Cervical Spondylotic Myelopathy Treated by Cervical Laminectomy: Clinical Outcome Evaluation After a Mean Follow-Up Period of Eight Years, Global Spine Journal, 2015;5(6):472-478.

Kim J.H., Lee J.H., Lee S.H., Lee H.Y., Laminectomy alone versus laminectomy with fusion for multilevel cervical spondylotic myelopathy: a propensity score-matched cohort study using a nationwide database in Korea from 2007 to 2016, European Spine Journal, 2021;30(12):3439-3447.

Weinstein J.N., Lurie J.D., Olson P.R., Bronner K.K., Fisher E.S., United States' trends and regional variations in lumbar spine surgery: 1992–2003, Spine, 2006;31(23):2707-2714.

Kim BS, Dhillon RS. Cervical Laminectomy with or Without Lateral Mass Instrumentation: A Comparison of Outcomes. Clin Spine Surg. 2019 Jul;32(6):226-232.

Humadi A, Chao T, Dawood S, Tacey M, Barmare A, Freeman B. A Meta-Analysis of Cervical Laminoplasty Techniques: Are Mini-Plates Superior? Global Spine Journal. 2017;7(4):373-381.

Kato S et al. (2018). Complications associated with laminoplasty versus laminectomy with posterior spinal fusion for cervical spondylotic myelopathy: a propensity score-matched analysis using a nationwide inpatient database. Spine 43(9): E513-E520.

Kim CH et al. (2019). Comparative analysis of complications and outcomes between open-door laminoplasty versus laminectomy and fusion for treatment of cervical ossification of posterior longitudinal ligament: a meta-analysis. World Neurosurgery 122: e1492-e1500.

שימו סוף לכאב.

לאבחון מקצועי וייעוץ,
התקשרו: 03-6430372
או השאירו פרטים:

שימו סוף לכאב!

לאבחון מקצועי וייעוץ, התקשרו: 03-6430372
או השאירו פרטים ומיד נחזור אליכם:

קראו עוד באותו נושא:

כאבים כרוניים אבחון וטיפול

כאבים כרוניים אבחון וטיפול

כאבים כרוניים כרוכים בהוצאות עצומות וגורמים לפגיעה קשה באיכות החיים של רבים ברחבי העולם. מחקרים מצביעים על כך שהתופעה מקיפה מעל 20% מהבוגרים בארצות הברית כאשר ההשפעה על אורך החיים של 8% מסובלים מתסמין כרוני היא קשה במיוחד.

ורטיגו סירוגי תנוחתי

ורטיגו סירוגי תנוחתי

ורטיגו סירוגי תנוחתי היא תופעה מטרידה ושכיחה ביותר הגורמת לתחושה שאתם מסתובבים או שהכול מסתובב סביבכם. על פי נתונים המתפרסמים יותר ממחצית מהאוכלוסייה מעל גיל 60 סובלת לפחות פעם אחת מתסמין זה.