היצרות תעלת השדרה הצווארית

היצרות תעלת השדרה הצווארית

היצרות תעלת השדרה הצווארית היא הפרעה שכיחה בגיל המבוגר אך גם צעירים עלולים לסבול ממנה. הגורם העיקרי להתפתחות ההיצרות של התעלה המהווה את משכנו של חוט השדרה הם שינויים ניווניים. גורם אפשרי נוסף לכך היא פגיעה טראומטית. היצרות התעלה מתפתחת לרוב באיטיות ועלולה בסופו של דבר לגרום להיווצרות לחץ על רקמות מקומיות. ההיצרות בתעלת השדרה גורמת תחילה ללחץ על השק התקלי – הקרום שעוטף את חוט השדרה.

כאשר ההיצרות מחמירה מתפתח לחץ על שורשי העצבים הבוקעים מחוט השדרה או על החוט עצמו. לעתים חמור עד כדי גרימת מיאלופטיה צווארית (Cervical Myelopathy). חשוב לאבחן את ההיצרות בתעלת השדרה הצווארית מוקדם ככל האפשר. אבחון מוקדם עשוי לאפשר טיפול שמרני ולמנוע נזקים וסימפטומים כרוניים וצורך עתידי בניתוח.

היצרות תעלת השדרה הצווארית – רקע

שבע חוליות עמוד השדרה הממוקמות בין הראש לבית לחזה מהוות את עמוד השדרה הצווארי. תעלת חוט השדרה ממוקמת בחלק האחורי של עמוד השדרה. חוט השדרה היא צמה של עצבים שראשיתה בבסיס המוח וסופה בחלק התחתון של הגב. עצבי חוט השדרה מאפשרים למוח לבקר ולשלוט בתנועה בחישה, בהפעלת מערכת העיכול והשתן ועוד.

המונח "היצרות תעלת השדרה" מתאר מצב הכולל היצרות מקום משכנו של חוט השדרה באזור הצוואר. במצב כזה עלול להיווצר לחץ על חוט השדרה ו / או על שורשי העצבים ולגרום למגוון סימנים ותסמינים ובכללם:

  • כאבי צוואר, חולשה, חוסר תחושה, הפרעות שליטה בסוגרים ובעיות שיווי משקל

השכיחות של היצרות עמוד השדרה הצווארי עומדת על:

  •  4.9% מהאוכלוסייה הבוגרת
  • 6.8% מהאוכלוסייה מגיל חמישים ומעלה
  • 9% מהאוכלוסייה מגיל שבעים ומעלה

הגורמים השכיחים ביותר להיצרות עמוד השדרה הצווארי הם שינויים ניווניים ברקמות עמוד השדרה. רקמות שעלולות להתנוון בעמוד השדרה הצווארי בגלל הזדקנות, טראומה, דלקת או גורמים גנטיים כוללות:

  • דיסקים הבין חולייתיים, מפרקי הפצט, הרצועות והעצמות עצמן

סיבות אחרות להיצרות תעלת השדרה הצווארית כוללות:

  • פריצות דיסק, גידולים, זיהומים ומומים מולדים

האבחנה של היצרות עמוד השדרה הצווארי מבוססת בעיקר על הערכה קלינית ומחקרי הדמיה (כגון MRI או CT). הטיפול בהיצרות עמוד השדרה הצווארי תלויות בחומרת התסמינים, ברמת ההיצרות ובהיקפה, בהעדפות ובתחלואה הנלווית של המטופל. אפשרויות הטיפול כוללות אמצעים שמרניים כגון כירופרקטיקה ושינוי פעילות ובמצבים קשים במיוחד זריקות סטרואידים, חסימות שורש עצב וניתוחים.

סימנים ותסמינים של היצרות בתעלת השדרה הצווארית

היצרות תעלת השדרה הצווארית אינה גורמת בהכרח לסימפטומים. לאנשים רבים לאחר גיל 50 יש תעלת עמוד שדרה צווארית מוצרת במידה מסוימת אך אינם חשים דבר. עם זאת, היצרות תעלת השדרה הצווארית ולחץ על רקמה עצבית יובילו על ציר הזמן להתפתחות מגוון סימפטומים. הסימפטומים הללו מתפתחים לרוב בהדרגה וככול שהלחץ על הרקמות העצביות גדל. הסימנים והסימפטומים עשויים להיות קלים אך עלולים להיות גם קשים, כרוניים או חריפים. בין הסימנים והתסמינים הללו נציין:

  • כאבי צוואר שעלולים להשליך לגפיים העליונות לגב העליון והאמצעי
  • הכאבים מחמירים בעת ביצוע תנועות מסוימות
  • נוקשות ותחושת צוואר תפוס
  • נימול, הירדמות ותחושת שריפה בגפיים
  • חולשה של שרירי הגפיים העליונות והתחתונות
  • הפרעות שיווי משקל
  • פגיעה בהחזרים הגידיים
  • התכווצות שרירים בגפיים התחתונות
  • אובדן שליטה על הסוגרים
  • שיתוק ועוד

מה הם הגורמים להיצרות תעלת השדרה הצווארית

ישנם מספר גורמים אפשריים להתפתחות היצרות תעלת השדרה הצווארית. בין הגורמים נציין:

בלאי מצטבר

ברוב המקרים הגורם להתפתחות היצרות של תעלת השדרה הצווארית הם הליכי ניוון הנלווים להתבגרותנו. על ציר השנים הגוף שלנו על רקמותיו השונות מתבלה. כאשר הבלאי הזה מתרחש בעמוד השדרה הוא עלול לכלול שינויים ניווניים המצרים את תעלת השדרה. חשוב לציין שהשינויים הניווניים הללו אינם מתרחשים בהכרח בגיל מבוגר. אנשים צעירים יחסית החשופים לעומסי יתר חוזרניים על צווארם עלולים לפתח את השינויים הניווניים הללו ולגרום להיצרות תעלת השדרה הצווארי.

בין יתר השינויים הניווניים שעלולים להצר את תעלת השדרה נציין:

  • הדיסקים הבין חולייתיים מתנוונים וקורסים פנימה לתוך התעלה (בלט דיסק או פריצת דיסק) ומצרים אותה.
  • הרצועות מתנוונות ומתעבות ועלולות בשל כך להצר את תעלת השדרה
  • הסחוסים המכסים את עצמות נשחקים. העומסים הנוצרים על החוליות גורמים להיווצרות זיזים גרמיים שעלולים להצר את התעלה

נזקי חבלה

היצרות תעלת השדרה עלולה להתפתח גם בגלל טראומה הגורמת לפריצת דיסק גדולה, פריקה או שבר בעמוד השדרה. נזקים טראומטיים לעמוד השדרה הצווארי עלול להוביל לשינויים מבניים המצרים את תעלת השדרה הצווארית. פציעות טראומטיות לעמוד השדרה הצווארי עלולות להיגרם בגלל פציעות ספורט, נפילות ותאונת דרכים.

נזקי מחלות

מחלות שונות בעמוד בשדרה עלולות לגרום נזקים מקומיים והיצרות תעלת השדרה הצווארית. בין המחלות נציין במיוחד את מחלת הפרקים השכיחה – דלקת פרקים ניוונית. עם זאת, גם מחלות אחרות עלולות לגרום לנזקים מבניים ובשל כך גם להיצרות תעלת השדרה. בין המחלות הללו נציין את מחלת פאג'ט, תסמונת קושינג, אקרומגליה, דלקת פרקים שגרונית, גידולים סרטניים ועוד.

ספונדילוליסטזיס

הפרעה נוספת שעלולה לגרום להיצרות של תעלת חוט השדרה בצוואר היא ספונדילוליסטזיס (Spondylolisthesis). ספונדילוליסטזיס מתרחש כאשר שבר מאמץ באחת מחוליות עמוד השדרה הצווארי גורם לתזוזת החולייה. תזוזת החולייה עלולה להוביל בחלק מהמקרים להתפתחות היצרות תעלת השדרה הצווארית ולחץ על חוט השדרה.

שינויים מולדים בעמוד השדרה הצווארי

מגוון שינויים מולדים בעמוד השדרה הצווארי עלול לגרום להיצרות תעלת השדרה הצווארית. בין השינויים המבניים המולדים הללו נציין את תסמונת קליפל פייל (Klippel Fail Syndrome), עקמת ועוד.

גורמי סיכון להיצרות תעלת השדרה הצווארית

מספר גורמי סיכון מעלים את הסבירות להתפתחות היצרות תעלת השדרה הצווארית. בין גורמי הסיכון הללו נציין:

גנטיקה

רוחב תעלת השדרה אינו אחיד. ישנם הבדלים גנטיים ברוחבה של תעלת השדרה. אם נולדתם אם תעלה צרה הסיכוי שלכם להתפתחות היצרות תעלת השדרה הם גבוהים יותר.

מקצועות מסוימים

מקצוע היוצר עומסי יתר על הצוואר מעלה את הסבירות להתפתחות שינויים ניווניים בצוואר. שינויים ניווניים בצוואר הם כידוע הגורם העיקרי להתפתחות היצרות תעלת השדרה הצווארית. אנשים שעיסוקם מחייב שימוש מסיבי במחשב ובטלפון נייד חושפים את צווארם לעומס יתר ולבלאי. גם נהגים מקצועיים החשופים לנזקים טראומטיים לצוואר נמצאים בקבוצת סיכון להצרה מואצת של התעלה בעמוד השדרה הצווארי.

ענפי ספורט מסוימים

הסיכון לפציעות צוואר והאצת של השינויים הניווניים בו גבוה במיוחד בקרב ספורטאים בענפי ספורט מסוימים. ענפי ספורט מגע הם דוגמה לספורט שעלול להוביל לכך. בין ענפי הספורט בעלי הסיכון הגבוה לפציעות צוואר נציין אומניות לחימה, כדורגל ועוד.

אבחון היצרות תעלת השדרה הצווארית

אבחון מדוקדק מהווה בסיס החלטה לגבי הטיפול הנכון. האבחון של היצרות של תעלת השדרה הצווארית אינו שונה מאבחון הפרעות אחרות במערכת שריר ושלד. גם במקרה הזה נבסס את האבחון על הממצאים שנפיק באמצעות:

  • למידת תולדות החולה (היסטוריה רפואית)
  • בדיקה גופנית
  • בדיקות מיוחדות ונירולוגיות
  • דימות ובדיקות מתקדמות אחרות

תולדות החולה

בשלב הזה נברר עם החולה:

  • מה הן תלונותיו
  • מתי החלו הסימפטומים
  • מה גרם להם
  •  מהי חומרתם
  • מה משפיע על חומרת הסימפטומים ועוד

בדיקה גופנית

  • בשלב הזה נתבונן בחולה במגוון מנחים ומצבים. נחפש סימנים של חוסר סימטריה, עמידה והליכה לקויים ועוד
  • נמשש את צוואר של החולה. נחפש אזורים כואבים, נפוחים, מעוותים
  • נניע את צווארו של החולה. ננסה לאחר מגבלות תנועה, תנועה לקויה, כאבים או סימפטומים אחרים המחמירים בתנועה ועוד.
  • נבצע מגוון בדיקות אורתופדיות, נירולוגיות וכירופרקטיות

ברוב המקרים לאחר השלב הזה בפגישה שלנו עם החולה נוכל:

  • להגיע לאבחון ראשוני
  • ולהעריך את חומרת הנזק

במקרים שבהם נותר ספק לגבי האבחון או שאנו חושדים בהפרעה אחרת נפנה את החולה לבדיקות מתקדמות.

דימות ובדיקות מתקדמות אחרות

נפנה את החולה לביצוע בדיקות דימות ובכלל זה MRI או CT. בדיקות אלה יצביעו על היצרות תעלת השדרה. אם אנו חודשים או רוצים לשלול הפרעות אחרות נפנה את החולה לבדיקות מעבדה ובכלל זה בדיקות דם. באמצעות בדיקות דם נשלול כגורם לסימפטומים מחלות כמו טרשת נפוצה, חוסר בוויטמין B12 ועוד.

דגלים אדומים ו/או דגלים צהובים?

ספינל סטנוזיס בצוואר
ספינל סטנוזיס בצוואר

במהלך המפגש שלנו עם החולה ננסה לאתר נוכחות דגלים אדומים ו/או דגלים צהובים. דגלים אדומים מתנוססים מעל סימפטומים כגון חום גבוה, אובדן משקל בלתי מוסבר ועוד. סימפטומים מסוג זה מעלים את הסבירות שמדובר בהפרעה מסכנת חיים אחרת. דגל אדום מחייב הפנייה לחדר מיון לצורך בירור רפואי עמוק. דגלים צהובים מתנוססים מעל דיכאון וחרדות המצביעים על כך שתהליך הריפוי עלול להיות ממושך מהמקובל.

הטיפול בתעלה המוצרת בצוואר

אבחון של היצרות תעלת השדרה הצווארית אינו מחייב בהכרח ניתוח מורכב. למעשה ברוב המקרים ניתן באמצעות טיפול שמרני ובכלל זה כירופרקטיקה לשפר את מצבכם. בחלק גדול מהמקרים ובתנאי שהבעיה רק בראשיתה ניתן לטפל בהצלחה בהיצרות תעלת השדרה הצווארית ללא תרופות, זריקות או ניתוחים. הטיפול השמרני בהיצרות תעלת השדרה הצווארי יכלול:

  • שימוש בלייזר רך מקצועי ובאמצעים נוספים כדי להפחית כאב
  • ושימוש בטכניקות טיפול ידניות מתונות שמטרתן בין היתר שמירה ושיפור טווחי התנועה של הצוואר
  • הנחיות לגבי שינויים נדרשים באורח חייו של החולה כדי להפחית עומסים לא רצויים על הצוואר ובכל להחמיר את הבעיה. ההנחיות הללו יעסקו בארגונומיה, יציבה ופעילות גופנית.

במצבים חמורים יותר נפנה את החולה לטיפול רפואי. הטיפול הרפואי בהיצרות תעלת השדרה כולל טיפול תרופתי ו/או טיפול כירורגי לשחרור תעלת השדרה. הניתוח הזה יכול להתבצע מלפנים או מאחור. במהלך הניתוח יסיר הכירורג את החלקים המצרים את התעלה ובכלל זה דיסקים בין חולייתיים, זיזים גרמיים ועוד.

References:

Moley PJ. Cervical Spinal Stenosis. MSD Manual Professional Edition. https://www.msdmanuals.com/professional/musculoskeletal-and-connective-tissue-disorders/neck-and-back-pain/cervical-spinal-stenosis. Accessed October 30, 2022.

Cervical Stenosis – Physiopedia. https://www.physio-pedia.com/Cervical_Stenosis. Accessed October 30, 2022.

Gore DR, Sepic SB, Gardner GM. Roentgenographic findings of the cervical spine in asymptomatic people. Spine (Phila Pa 1976). 1986;11(6):521-524.

Young WF. Cervical spondylotic myelopathy: a common cause of spinal cord dysfunction in older persons. Am Fam Physician. 2000;62(5):1064-1070.

Torg JS, Pavlov H, Genuario SE, et al. Neurapraxia of the cervical spinal cord with transient quadriplegia. J Bone Joint Surg Am. 1986;68(9):1354-1370.

Epstein NE. Diagnosis and treatment of cervical radiculopathy and myelopathy: an orthopaedic perspective for primary care physicians: AAOS exhibit selection. J Bone Joint Surg Am. 2011;93(16):e94.

Fu MC, Buerba RA, Long WD 3rd, et al. Revision surgery after anterior cervical discectomy and fusion: a systematic review. J Bone Joint Surg Am. 2015;97(7):539-550.

Fehlings MG, Tetreault LA, Riew KD, et al. A Clinical Practice Guideline for the Management of Patients With Degenerative Cervical Myelopathy: Recommendations for Patients with Mild, Moderate, and Severe Disease and Nonmyelopathic Patients With Evidence of Cord Compression. Global Spine J. 2017 Sep;7(3 Suppl):70S-83S. doi: 10.1177/2192568217701914. Epub 2017 Sep 5. PMID: 29164035; PMCID: PMC5684840.

Radcliff K, Kepler C, Jakoi A, et al. Adjacent segment disease in the cervical and lumbar spine. Clin Spine Surg. 2013;26(2):63-74.

Wang JC, Hart RA, Emery SE, et al. Graft migration or displacement after multilevel cervical corpectomy and strut grafting. Spine (Phila Pa 1976). 2003;28(10):1016-1021.

שימו סוף לכאב.

לאבחון מקצועי וייעוץ,
התקשרו: 03-6430372
או השאירו פרטים:

שימו סוף לכאב!

לאבחון מקצועי וייעוץ, התקשרו: 03-6430372
או השאירו פרטים ומיד נחזור אליכם:

קראו עוד באותו נושא:

צריכת יתר של תוספי מזון לשריר

תוספי מזון לפיתוח שרירים

אימוני כוח ותוספי מזון? השילוב הזה אינו הכרחי. ניתן לחזק את הגוף ללא צורך בתוספי מזון ובוודאי לא לאבד את השפיות ולהגזים בכול הנוגע לצריכתם. החוקרים במחקר הנוכחי טוענים לזיהוי הפרעת אכילה בכול הקשור לצריכת תוספי מזון בקרב גברים העוסקים באימוני כוח. 

כאבים במרפק טיפול

כאבים במרפק טיפול

כאבים במרפק? טיפול נדרש כדי למנוע נזק כרוני. מפרק זה מהווה ציר מרכזי בגפה העליונה וככזה הוא נתון לעומסים חוזרניים בספורט, בעבודה ובחיים. בין היתר הוא עוזר לכם לחבק את בת הזוג שלכם, לאחוז ברקטת הטניס שלכם, למסור כדור בספורט ועוד.

סקרואילאיטיס מניעה

סקרואילאיטיס מניעה

סקרואילאיטיס? מניעה היא הדרך הנכונה ללכת בה. בכול מקרה של מיחושים באגן יש לשלול מעורבות של מפרקי העצה והכסל. לעתים תסמינים במפרקים הללו מאובחנים באופן שגוי ככאלה המגיעים מעמוד השדרה המותני. אבחון שגוי מוביל לטיפול לקוי.