נתפס הגב התחתון

נתפס הגב התחתון

נתפס הגב התחתון זה משפט שנשמע רבות במרפאות שעוסקות בתחום. גב תחתון תפוס הוא מצב שבו השרירים בגב התחתון מתכווצים ונעשים נוקשים. מצב זה גורם לכאב חריף בגב התחתון ולפגיעה ביכולת התנועה והתפקוד. התחושה של גב תפוס יכולה להיגרם על ידי גורמים שונים. בין הגורמים נציין מתיחה של שרירים, ורצועות, שימוש יתר, יציבה לקויה, דלקת פרקים ועוד.

גב תחתון תפוס יכול גם להשפיע על יישור עמוד השדרה. כתוצאה מכך עמוד השדרה עלול להתמקם באופן מוטה ומסובב לגרום לעמידה אנטלגית. אבחון מהיר ומדויק של הגורם לתחושה של גב תחתון תפוס תאפשר מתן טיפול יעיל. ברוב המקרים, די במנוחה, פעילות גופנית מותאמת וטיפול שמרני כירופרקטי כדי לשחרר את הגב התחתון. במקרים קשים במיוחד, יתכן שיהיה צורך בטיפולים תרופתיים ואולי גם בניתוח.

נתפס הגב התחתון – רקע

גב תחתון תפוס הוא בעיה נפוצה המשפיעה על אנשים רבים בשלב כלשהו בחייהם. אחת הסיבות האפשריות היא התכווצות שרירים פתאומית ולא רצונית של שריר או שרירים בגב התחתון. התכווצות שרירים זאת מאופיינת על ידי התפרצות פתאומית של כאב חמור ונוקשות בגב התחתון. הכאב יכול להיות כל כך אינטנסיבי שהוא מגביל את היכולת לנוע או לבצע פעילויות יומיומיות. הסיבה המדויקת להתפתחות התחושה של גב תחתון תפוס אינה מובנת במלואה. חוקרים סבורים שהיא עשויה להיות קשורה לפציעת שרירים, פריצת דיסק או תפקוד לקוי של המפרקים, הנגרמים לעתים קרובות, על ידי תנועה קלה או פיתול.

המצב של גב תחתון תפוס חולף לרוב תוך מספר ימים או שבועות עם טיפול עצמי בלבד. טיפול עצמי עשוי לכלול אמצעים, כגון מנוחה, שינויי התנהלות, קומפרסים של חום, פעילות גופנית מתונה ועוד. מקרים מסוימים עשויים לדרוש התערבות אינטנסיבית יותר, כגון מניפולציה כירופרקטית בגב התחתון, תרופות נוגדות דלקת וזריקות סטרואידים. במקרים נדירים, ניתוח עשוי להידרש כדי לתקן מצב של לחץ עצבי או חוסר יציבות בעמוד השדרה.

תסמינים

הפרעות בריאותיות שונות עלולות לגרום לתחושה של גב תחתון תפוס. ההפרעות הללו יכולות להשפיע על העצבים, העצמות, המפרקים או הרצועות של עמוד השדרה המותני ולגרום לדלקת, ולתסמינים שונים. חלק מהסימנים והתסמינים הנפוצים של גב תחתון תפוס הם:

  • כאב פתאומי, עז או כרוני בגב התחתון
  • הכאב מקרין לישבן, לירכיים או לרגליים
  • כאב, חוסר תחושה או עקצוץ המתפשטים מהגב התחתון במורד רגל אחת (סיאטיקה)
  • נוקשות בגב התחתון, שעלולה להחמיר בעמידה, הליכה, או כפיפה לפנים
  • קושי בביצוע פעילויות יומיומיות כגון הרמה, פיתול או ישיבה
  • חולשה בגב התחתון או בשרירים סמוכים, כגון בירכיים
  • קושי לזוז לאחר כיפוף או הרמת משהו
  • חוסר תחושה, עקצוץ או חולשה ברגל אחת או בשתי הרגליים
  • מתח, נוקשות ועוויתות בשרירי הגב התחתון
  • תחושת התכווצויות בגב שבאה והולכת
  • שרירי המיתר הדוקים מידי (השרירים בחלק האחורי של הירכיים)

גורמים

הנזקים וההפרעות שעלולים לגרום לתחושה של "נתפס הגב התחתון" כוללים:

מתיחה או קרע של רקמות רכות בגב התחתון

אחד הגורמים האפשריים לגב תחתון תפוס הוא פציעה של שרירי הגב והרצועות התומכות בעמוד השדרה. זה יכול לקרות עקב הרמת משקל כבד בצורה לא נכונה, ביצוע תרגיל בדרך לא נכונה, או ביצוע תנועה לקויה. מאמץ מותני ופציעה יכולים לגרום לשרירי הגב להיתפס ולהתקשות. כתוצאה מכך מתפתח:

  • כאב עז, קושי לנוע או להתכופף

מתיחה של רקמות במותן בדרך כלל משתפר עם טיפול ביתי וטיפול עצמי. במצבים קשים היא יכולה להיות מטופלת באמצעות כירופרקטיקה.

דלקת פרקים ניוונית

סיבה אפשרית נוספת לגב תחתון תפוס היא דלקת מפרקים ניוונית בעמוד השדרה המותני. הפרעה ניוונית זאת משפיעה על הסחוס והדיסקים בגב התחתון. ככל שהדלקת מתקדמת, הסחוס והדיסקים מידלדלים ונעלמים, עד שנוצר מגע של עצם בעצם. תסמינים אפשריים כוללים:

  • כאב, נוקשות, דלקת, וטווח תנועה מופחת בגב התחתון

דלקת מפרקים ניוונית בעמוד השדרה המותני יכולה גם לגרום לדורבן עצם (אוסטאופיט). זיזים גרמיים אלה יכולים ללחוץ על עצבי עמוד השדרה ולגרום לסיאטיקה או רדיקולופתיה ולתסמינים אופייניים. דלקת מפרקים ניוונית בעמוד השדרה המותני יכולה להיות מטופלת באמצעות כירופרקטיקה או במקרים חמורים באמצעות, משככי כאבים, זריקות או ניתוח.

לכידה עצבית

גם לכידה עצבית בעמוד השדרה המותני עלולה לגרום לתחושה של "נתפס הגב התחתון". הפרעות שעלולות לגרום ללכידה עצבית כוללות פריצות דיסק, היצרות עמוד השדרה או ספונדילוליסטזיס. מצבים אלה יכולים לגרום ללחץ עצבי, דלקת, סיאטיקה או רדיקולופתיה, התכווצויות שרירים ועוד. תסמינים של לכידה עצבית בגב התחתון יכולים לכלול:

  • כאבי גב תחתון חדים, קשיי תנועה ותפקוד, השלכות כאב במורד הרגל ועוד

לכידה עצבית בעמוד השדרה יכולה להיות מטופלת באמצעות כירופרקטיקה או במקרים חמורים באמצעות, משככי כאבים, זריקות או ניתוח.

סקרואילאיטיס

תפקוד לקוי של מפרק העצה והכסל (sacroiliac joint dyfunction), יכול להוביל להתפתחות סקרואילאיטיס. זהו מצב דלקתי של המפרק בין האגן לעמוד השדרה. דלקת במפרק העצה והכסל עלולה לגרום לתסמינים הבאים:

  • כאבי גב ברמות חומרה שונות, מגבלות תנועה ותפקוד עם הגב התחתון

סקרואילאיטיס יכול להיות מטופל באמצעות מנוחה, שינויי התנהגות, כירופרקטיקה ועוד. כאשר הדלקת במפרק היא אוטאימונית יידרש גם טיפול תרופתי.

דלקות פרקים אוטואימוניות

מגוון מחלות אוטואימוניות עלולות לגרום לתחושה של "נתפס הגב התחתון". בין יתר המחלות מהסוג הזה נציין דלקת פרקים שגרונית, דלקת חוליות מקשחת ועוד. התסמינים של דלקות פרקים אוטואימוניות בגב התחתון כוללים:

  • כאבי גב תחתון קשים, נוקשות קשה בעיקר בבוקר, מגבלות תנועה ותפקוד ועוד

בהתאם לחומרת המצב, אפשרויות הטיפול עשויות להשתנות בין שמרני לפולשני.

גורמים נוספים

הפרעות נוספות שעלולות לגרום לתחושה של גב תחתון תפוס כוללת גידולים סרטניים, נזקים טראומטיים, דלקת זיהומית ועוד. אפשרויות הטיפול מותאמות לגורם ולחומרת המצב.

אבחון גב תחתון תפוס

כדי לאבחן גב תחתון תפוס, נדרשת בדרך כלל בדיקה גופנית והיסטוריה רפואית. רק כאשר יש ספק לגבי האבחון נפנה את החולה לבדיקות הדמיה ו/או מעבדה.

היסטוריה רפואית

בשלב הזה:

  • נלמד על תסמיניו של החולה, כיצד החלו ומה משפיע עליהם
  • נברר על הרקע הבריאותי של החולה ומשפחות
  • נלמד על התחביבים והמקצוע של החולה ועוד

בדיקה גופנית

בשלב הזה:

  • נתבונן, נמשש ונניע את האזורים הרלווטיים בגופו של החולה
  • נבצע בדיקה מוטורית, הכוללת בחינה של היכולת התנועתית של הגב, הירך, הברך, הקרסול והבוהן הגדולה
  • בדיקה חושית הכוללת את תגובת המטופל למגע קל, לדקירת סיכה בישבן וברגליים

בדיקות מתקדמות

במידת הצורך ובהתאם לחומרת ומשך התסמינים, ניתן להזמין בדיקות הדמיה ומעבדה ובכללן:

  • צילום רנטגן כדי לראות אם חוליה בעמוד השדרה החליקה קדימה (ספונדילוליסטזיס).
  • MRI או סריקת CT כדי לשלול סיבות חמורות אחרות לכאבי גב תחתון
  • בדיקות דם לזיהוי דלקות אוטואימוניות או דלקת זיהומית ועוד

טיפול

הטיפול בגורם לתחושה של גב תחתון תפוס תלוי בגורם ובחומרת המצב:

ניהול עצמי

בהיעדר נזקים משמעותיים ישנם כמה צעדים פשוטים שניתן לנקוט כדי לשחרר גב תחתון תפוס:

  • מנוחה של השרירים הפגועים יכולה למנוע נזק נוסף ודלקת
  • קומפרסים של חום להרפיית שרירים וזרימת דם
  • הקפדה על יציבה נכונה והתנהלות ארגונומית מדויקת כדי למנוע החמרה במצב
  • ביצוע פעילות גופנית מתונה כגון הליכה מבלי לגרום לכאב

אם הסימפטומים נמשכים או מחמירים פנו לגורם מקצועי כגון כירופרקט. כירופרקט יכול לאבחן את הגורם לבעיה בגב התחתון ובמידת הצורך לטפל בה. כירופרקטים גם מייעצים כיצד למנוע אפיזודות עתידיות של גב תחתון תפוס.

טיפול שמרני כירופרקטי

גב תחתון תפוס
גב תחתון תפוס

הטיפול הכירופרקטי יכול להקל על הסימפטומים בגב התחתון באמצעות:

  • שימוש בעזרים כגון לייזר רך מקצועי כדי להפחית דלקת וכאב
  • טכניקות טיפול ידניות כדי לשפר את תפקוד עמוד השדרה והשרירים

טיפול רפואי

במקרים מסוימים, גב תחתון תפוס עשוי להצביע על מצב חמור הדורש טיפול רפואי. אם תחושת הגב התפוס מלווה בחום, ירידה במשקל, חולשה, חוסר תחושה, עקצוץ או אובדן שליטה בשלפוחית השתן או במעיים, זה עשוי להצביע על זיהום או לחץ קשה על חוט השדרה. במקרים אלה, ייתכן שיהיה צורך בבדיקות אבחון כגון צילומי רנטגן, MRI או בדיקות דם כדי לזהות את הגורם הבסיסי ולספק טיפול מתאים. בין אפשרויות הטיפול הרפואי בהפרעה זאת נציין:

References:

Hoiriis KT., Pfleger B., McDuffie FC., et al. A randomized clinical trial comparing chiropractic adjustments to muscle relaxants for subacute low back pain. J Manipulative Physiol Ther. 2004 Jul-Aug;27(6):388-98.

Hayden JA., van Tulder MW., Malmivaara A., et al. Exercise therapy for treatment of non-specific low back pain. Cochrane Database Syst Rev. 2005 Jul 20;(3):CD000335.

Liddle SD., Pennick V., Middleton P., et al. Interventions for preventing and treating low-back and pelvic pain during pregnancy (Review). Cochrane Database Syst Rev 2015;9:CD001139.

Hayden JA., van Tulder MW., Tomlinson G., et al.. Systematic review: strategies for using exercise therapy to improve outcomes in chronic low back pain (Review). Ann Intern Med 2005;142:776–85.

Berryman S. Tight Lower Back: Exercises, Causes, Prevention, and More. Healthline. 2018 Jun 21. Available from: https://www.healthline.com/health/lower-back-pain-relief

Chou R, Deyo R, Friedly J, Skelly A, Hashimoto R, Weimer M et al. Nonpharmacologic Therapies for Low Back Pain: A Systematic Review for an American College of Physicians Clinical Practice Guideline. Ann Intern Med. 2017 Apr 4;166(7):493–505.

Qaseem A, Wilt TJ, McLean RM, Forciea MA; Clinical Guidelines Committee of the American College of Physicians. Noninvasive Treatments for Acute, Subacute, and Chronic Low Back Pain: A Clinical Practice Guideline From the American College of Physicians. Ann Intern Med. 2017 Apr 4;166(7):514–530.

Maher C et al; Lancet Low Back Pain Series Working Group. Prevention and treatment of low back pain: evidence challenges and promising directions [published correction appears in Lancet. 2018 Jun 16;391(10137):2358]. Lancet. 2018 Jun 9;391(10137):2368–2383.

Foster NE et al; Lancet Low Back Pain Series Working Group. Prevention and treatment of low back pain: evidence challenges and promising directions [published correction appears in Lancet. 2018 Jun 16;391(10137):2358]. Lancet. 2018 Jun 9;391(10137):2368–2383.

Casazza BA. Diagnosis and treatment of acute low back pain. Am Fam Physician. 2012;85(4):343-350.

שימו סוף לכאב.

לאבחון מקצועי וייעוץ,
התקשרו: 03-6430372
או השאירו פרטים:

שימו סוף לכאב!

לאבחון מקצועי וייעוץ, התקשרו: 03-6430372
או השאירו פרטים ומיד נחזור אליכם:

קראו עוד באותו נושא:

כללי זהב לגב בריא

כללי זהב לגב בריא

כללי זהב לגב בריא כוללים שמירה על משקל מאוזן, הקפדה על פעילות גופנית ועוד. הנתונים לגבי שכיחות הליקויים בחלק התחתון של הגב בקרב אנשים בעולם המערבי נעים בין 80% -ל90% מכלל האוכלוסייה. בכול מקרה מדובר במגיפה עולמית. מה ניתן לעשות?. 

אבחון וטיפול כירופרקטי

אבחון וטיפול כירופרקטי

אבחון וטיפול כירופרקטי עשויים להועיל גם לבעיה שלכם. בסיס הידע בטיפול וניהול כאבי עצב-שריר-שלד משתנה ללא הרף ומחייב התעדכנות. ידע חדש מחזק כיווני טיפול מסוימים ופוסל אחרים. הטיפול המודרני בגיד אכילס או במפרק הלסת אינו דומה לטיפול שניתן עד לא מכבר.

קרע ברצועה הצולבת ואסטרוגן

קרע ברצועה הצולבת בגלל אסטרוגן

קרע ברצועה הצולבת ואסטרוגן כגורם סיכון? מה הקשר? מתברר על פי המחקר המסוקר כאן שיש קשר והוא משמעותי. הסיכון של ספורטאיות צעירות לקרוע את הרצועה הצולבת הקדמית ולסבול מכאבי ברכיים גבוה פי  2 – 8 (תלוי במחקר) מהסיכוי של ספורטאי ממין זכר.