כירופרקטיקה לכאבי גב תחתון

כירופרקטיקה לכאבי גב תחתון

כירופרקטיקה לכאבי גב תחתון היא אפשרות טיפולית מהיעילות ביותר שישנן. רוב בני האדם בשלב כזה או אחר בחייהם יחוו כאב בגבם התחתון. ברוב המקרים הכאבים הללו נובעים ממתיחה קלה של שריר בגב וצפויים לחלוף תוך ימים אחרים. בחלק מהמקרים הכאבים הללו מצביעים על נזק חמור יותר.

החולה הממוצע שהכאבים בגב התחתון משביתים אותו ופוגמים קשות באיכות חייו מחפש מזור. מכל עבר מופנות אליו הצעות לגבי אפשרויות טיפול זמינות. רוב הטיפולים המוצעים אינם יעילים ולעתים גם עלולים להזיק. מחקרים שונים הגיעו למסקנה שכדאי לחולה שלנו להתחיל עם טיפול כירופרקטי לפני שהוא פונה לקבלת טיפול תרופתי או כירורגי. הטיפול הכירופרקטי יעיל ברוב המקרים של כאבי גב תחתון ואינו כרוך בשימוש בתרופות או בכירורגיה. במאמר זה "כירופרקטיקה לכאבי גב תחתון" נדון בנושא בהרחבה.

כירופרקטיקה לכאבי גב תחתון – רקע

בשל תפקידו בהנעה ובתמיכה של פלג הגוף העליון הגב התחתון חשוף לעומסים. עומסים אלו גורמים לעיתים לפציעות וכאבי גב תחתון (LBP). לכן, כאבים בגב התחתון הם מצב שכיח המשפיע על רוב בני האדם מכל הגילאים והרקעים. לפי ארגון הבריאות העולמי קיימת עלייה בשכיחות כאבי הגב התחתון בשל התרחבות האוכלוסייה והזדקנותה:

  • בשנת 2017 השכיחות הנקודתית של LBP הייתה 7.5% מאוכלוסיית העולם, או כ-577.0 מיליון אנשים
  • בשנת 2020, 619 מיליון בני אדם ברחבי העולם סבלו מכאבי גב תחתון
  • עד שנת 2050 מספר המקרים של כאבי גב תחתון יגדל ל-843 מיליון בני אדם

כאבי גב תחתון פוגעים באיכות חיי החולה ומשפחתו וברווחתם הנפשית. כאבים אלו מהווים גם גורם מוביל לנכות ברחבי העולם ולנטל כלכלי אישי ומדינתי דרמטי. העלויות הישירות והעקיפות של כאבי גב תחתון מגיעות למיליארדי דולרים בשנה. העלויות הישירות של כאבי גב בארצות הברית בשנת 2010 היו 34 מיליארד דולר ואילו העלויות העקיפות מוערכות ב-200 מיליארד דולר. פגיעה כלכלית זאת נובעת:

  • מהיעדרות מהעבודה, פגיעה בפריון, צריכת שירותי בריאות וקצבאות נכות ועוד

ההפרעות הבריאותיות השכיחות ביותר בגב התחתון כוללת:

הגורמים האפשריים להפרעות אלה ואחרות כוללים:

  • עומס יתר בגלל יציבה לקויה, הרמת משא ועוד
  • טראומה בשל פציעת ספורט, נפילה או תאונה
  • מחלות כולל דלקת פרקים ניוונית, ספונדילוארתריטיס, זיהום, ממאירות ועוד

הטיפול בכאבי גב תחתון משתנה בהתאם לחומרת הנזק, מיקומו והשפעתו על החולה. ברוב המקרים די בטיפול שמרני כירופרקטי כדי לשפר את מצב החולה. במעט מקרים יהיה צורך בהתערבויות פרמקולוגית ו/או כירורגית.

מהו טיפול כירופרקטי ומה מטרתו?

לטיפול הכירופרקטי גישה לא פולשנית ונטולת תרופות לניהול כאבי גב תחתון. הטיפול הכירופרקטי מתבצע באמצעות ד"ר לכירופרקטיקה, שעבר הכשרה מקיפה במגוון רחב של מקצועות קליניים ובכלל זה אנטומיה, פיזיולוגיה, אבחון, טכניקות הנעה ומניפולציה ועוד. הטיפול הכירופרקטי בכאבי גב תחתון כולל בין היתר:

מגוון של טכניקות ידניות

טכניקות ידניות שהן משתמש הכירופרקט כוללות:

  • התאמות והנעות של מפרקי עמוד השדרה באמצעות הפעלת כוח מבוקר
  • תרגילי איזון שרירים ושיווי משקל
  • תרגילי שיקום

מגוון אמצעי עזר להפחתת כאב ודלקת

אמצעי העזר שבהן משתמש הכירופרקט כוללים:

  • לייזר רך מקצועי
  • אולטרה סאונד
  • גלי הלם ועוד

הדרכה והנחיות

כדי להשלים את הטיפול ינחה וידריך הכירופרקט את החולה בנושאים הבאים:

באמצעות הטכניקות הייעודיות, אמצעי העזר וההנחיות משפר הכירופרקט את תפקוד עמוד השדרה ומערכת העצבים. כתוצאה משיפורים אלה משתפר התפקוד של הגוף והדלקת והכאב פוחתים.

מה הן היתרונות של טיפול כירופרקטי לכאבי גב תחתון

לטיפול כירופרקטי יש מספר יתרונות על פני שיטות טיפול אחרות בכאבי גב תחתון. ניתוח בעמוד השדרה כרוך בסיכונים וסיבוכים פוטנציאליים. לעומת ניתוח, הטיפול הכירופרקטי אינו פולשני ורק לעתים נדירות כרוך בתופעות לוואי. הטיפול כירופרקטי מתמקד בטיפול בשורש הכאב, במתן הקלה לטווח ארוך ובקידום הבריאות הכללית. הטיפול התרופתי רק מדכא זמנית את התסמינים וכרוך בסיכונים ובתופעות לוואי.

להלן פירוט היתרונות של טיפול כירופרקטי בכאבי גב תחתון לעומת ניתוח או טיפול תרופתי:

  • הפחתה אמיתית וארוכת טווח של הכאבים ושל והדלקת בגב התחתון
  • שיפור אמיתי וממושך של תנועה ותפקוד תפקוד עמוד השדרה והגוף
  • הגדלת שביעות הרצון של החולה מהטיפול ומיעילות הטיפול
  • צמצום הצורך בתרופות נוגדות דלקת ובמשככי כאבים אופיואידים, שיכולים לגרום לתופעות לוואי חמורות
  • הפחתת הצורך בניתוחי גב, שעלולים לגרום סיבוכים או תופעות לוואי

היעילות של טיפול כירופרקטי בכאבי גב תחתון

טיפול כירופרקטי נמצא בשימוש נרחב עבור כאבי גב תחתון (LBP), מצב נפוץ ויקר המשפיע על מיליוני אנשים ברחבי העולם. מספר מחקרים בחנו את יעילות הטיפול הכירופרקטי בניהול כאבי גב תחתון. מחקר משנת 2018 שפורסם בכתב העת JAMA Network Open מצא כי טיפול כירופרקטי, בשילוב עם הטיפול הרגיל, הוביל לשיפור משמעותי בעוצמת הכאב, בנכות ובשביעות הרצון של המטופלים בהשוואה לטיפול הרגיל בלבד. מטופלים שקיבלו טיפול כירופרקטי דיווחו על פחות כאבים, תפקוד משופר והסתמכות מופחתת על משככי כאבים.

ניסויים מבוקרים אקראיים (RCT) אחרים שבוצעו בשנים האחרונות בחנו את הטיפול הכירופרקטי עבור LBP בהשוואה להתערבויות אחרות. בין היתר השוו את הטיפול הכירופרקטי לרפואי רגיל, לפיזיותרפיה, לטיפול מקנזי ועוד. התוצאות של RCT אלה מצביעות על כך שלטיפול כירופרקטי עשויות להיות השפעות דומות או טובות יותר על כאב ונכות מאשר טיפולים אחרים. (Chiropractic treatment efficiency references:1- 8)

סיכונים ושיקולים

כירופרקט לכאבי גב תחתון
כירופרקט לכאבי גב תחתון

ברוב המכריע של המקרים הטיפול הכירופרקטי בטוח. תופעות לוואי של טיפול כירופרקטי הן נדירות אך יכולות לכלול כאב זמני, נוקשות או אי נוחות קלה. סיבוכים חמורים, הם נדירים ביותר ודווחו במקרים בודדים. עם זאת, טרם תחילת הטיפול חיוני לשקול סיכונים ומגבלות פוטנציאליים. לא כל אחד או כל סוג של כאב בגב התחתון יכול להיות מטופל על ידי כירופרקט. חשוב להתייעץ עם הכירופרקט לגבי המצב בריאותי שלכם ומידת התאמתו לטיפול כירופרקטי. את מידת ההתאמה לטיפול הכירופרקטי יעריך הכירופרקט על סמך בדיקה ואבחון יסודיים.

גורמים שעשויים להשפיע על החלטה שלכם להתחיל טיפול כירופרקטי כוללים:

  • ישנם מצבים בריאותיים כגון דלקת זיהומית, שברים, או גידולים סרטניים שאינם מתאימים לטיפול כירופרקטי. הפרעות אלה דורשות טיפול רפואי מידי.
  • ישנם הבדלים משמעותיים בין הכירופרקטורים השונים בכל הנוגע לרמת השכלה, לניסיון, לטכניקות הטיפול ועוד. הקפידו לבחור כירופרקט מוסמך ומנוסה שעבודתו מתבססת על ראיות מחקריות וגישתו מתאימה עבורכם.

השוואת הטיפול הכירופרקטי לאפשרויות טיפול אחרות

ישנן שיטות טיפול רבות בכאבי גב תחתון. בין הטיפולים העיקריים המהווים אלטרנטיבה לטיפול כירופרקטי נציין את הטיפול התרופתי ואת הטיפול הכירורגי. לכל גישת טיפול ישנן יתרונות ומגבלות.

טיפול תרופתי

תרופות נוגדות דלקת לא סטרואידיות (NSAIDs) תרופות משככות כאב ועוד מספקות הקלה מהירה בכאב. עם זאת, מדובר בהקלה זמנית בלבד. הטיפול התרופתי אינו מטפל בסיבה הבסיסית לבעיה. יש מחקרים שטוענים שהטיפול התרופתי מעכב ומשבש את ההחלמה של הגוף.

ניתוח גב תחתון

ניתוח נחשב בדרך כלל כמוצא אחרון, כאשר הטיפול השמרני נכשל או שהמצב דחוף או מסכן חיים. לניתוח יש כמה סיכונים וסיבוכים אפשריים, כגון זיהום, דימום, נזק עצבי, או כישלון להקל על הכאב.

33 מחקרים שבחנו את תוצאות הטיפול השמרני והכירורגי בכאבי גב לא גילו יתרון ברור לניתוח. לרוב, הקבוצה הכירורגית מדגימה התאוששות ראשונית מהירה יותר. עם זאת, על ציר השנים לא נמצאו הבדלים ניכרים בתוצאות.

טיפול כירופרקטי

טיפול כירופרקטי מציע גישה שמרנית והוליסטית שמטרתה לטפל בשורש הבעיה של כאבי גב תחתון. הכירופרקט משפר את המבנה והתנועה של עמוד השדרה ובכך מפחית כאב ודלקת. הסיכונים ותופעות הלוואי האפשריות לטיפולי כירופרקטיקה הם נדירים ולרוב חסרי משמעות ארוכת טווח.

Low back pain references:

World Health Organization. Low back pain. https://www.who.int/news-room/fact-sheets/detail/low-back-pain

International Association for the Study of Pain. The Global Burden of Low Back Pain. https://www.iasp-pain.org/resources/fact-sheets/the-global-burden-of-low-back-pain/

Hartvigsen J, Hancock MJ, Kongsted A, et al. What low back pain is and why we need to pay attention. Lancet 2018;391:2356-67. https://www.thelancet.com/journals/lancet/article/PIIS0140-6736(18)30480-X/fulltext

Maher C, Underwood M, Buchbinder R. Non-specific low back pain. Lancet 2017;389:736-47. https://www.thelancet.com/journals/lancet/article/PIIS0140-6736(16)30970-9/fulltext

Herman PM, Edgington SE, Hurwitz EL, Coulter ID. Predictors of visit frequency for patients using ongoing chiropractic care for chronic low back and chronic neck pain; analysis of observational data. BMC Musculoskelet Disord. 2020;21(1):298. https://bmcmusculoskeletdisord.biomedcentral.com/articles/10.1186/s12891-020-03330-1

Shmerling RH. Should you see a chiropractor for low back pain? Harvard Health Publishing. 2019. https://www.health.harvard.edu/blog/should-you-see-a-chiropractor-for-low-back-pain-2019073017412

Mayo Clinic Staff. Chiropractic adjustment. Mayo Clinic. 2020. https://www.mayoclinic.org/tests-procedures/chiropractic-adjustment/about/pac-20393513

Healthline Editorial Team. Science Says This Is What Happens to You When You See a Chiropractor. Healthline. 2018. https://www.healthline.com/health-news/science-says-chiropractor-can-help-solve-back-pain

Walker BF, French SD, Grant W, Green S. Combined chiropractic interventions for low-back pain. Cochrane Database Syst Rev. 2010;(4):CD005427. https://www.cochrane.org/CD005427/BACK_combined-chiropractic-interventions-for-low-back-pain

Weber H. Lumbar disc herniation. A controlled, prospective study with ten years of observation. Spine. 1983;8:131-40

Clarke TC, Nahin RL, Barnes PM, Stussman BJ. National Health Statistics Reports; no 98. Hyattsville (MD): National Center for Health Statistics; 2016.Use of complementary health approaches for musculoskeletal pain disorders among adults: United States.

Chiropractic treatment efficiency references:

1. Gevers-Montoro C, Provencher B, Descarreaux M, Ortega de Mues A, Piché M. Clinical effectiveness, and efficacy of chiropractic spinal manipulation for spine pain. Front Pain Res. 2021;2:765921.

2. Thiele R. Chiropractic treatment of low back pain: a review using randomized controlled trials. Manuelle Medizin. 2021;59(1):1-8.

3. Goertz CM, Long CR, Vining RD, et al. Effect of usual medical care with vs without chiropractic care for low back pain among US service members: a comparative effectiveness clinical trial. JAMA Netw Open. 2018;1(1):e180105.

4. Blanchette MA, Rivard M, Dionne CE, Hogg-Johnson S, Steenstra I. Effectiveness, and economic evaluation of chiropractic care for the treatment of low back pain: a systematic review protocol. Syst Rev. 2015;4:167.

5. Walker BF, French SD, Grant W, Green S. Combined chiropractic interventions for low-back pain. Cochrane Database Syst Rev. 2010;(4):CD005427.

6. Childs JD, Fritz JM, Flynn TW, et al. A clinical prediction rule to identify patients with low back pain most likely to benefit from spinal manipulation: a validation study. Ann Intern Med. 2004;141(12):920-928.

7. Bialosky JE, Bishop MD, Robinson ME, Zeppieri G Jr., George SZ. Spinal manipulative therapy has an immediate effect on thermal pain sensitivity in people with low back pain: a randomized controlled trial. Phys Ther 2009;89(12):1292–1303.

8. Dagenais S, Gay RE, Tricco AC et al. A systematic review comparing the costs of chiropractic care to other interventions for spine pain in the United States.BMC Health Serv Res 2015;15(1):474.

שימו סוף לכאב.

לאבחון מקצועי וייעוץ,
התקשרו: 03-6430372
או השאירו פרטים:

שימו סוף לכאב!

לאבחון מקצועי וייעוץ, התקשרו: 03-6430372
או השאירו פרטים ומיד נחזור אליכם:

קראו עוד באותו נושא:

הליכה או רכיבה על אופניים

הליכה או רכיבה על אופניים

להגיע ברגל או עם אופניים? לא משנה, העיקר לא לנסוע ברכב. פעילות גופנית משפרת את תפקוד המוח, מונעת מחלות ובכלל זה כאבי גב ומאריכה חיים ולמרות זאת רוב האנשים אינם פעילים גופנית. הליכה או רכיבת אופניים יומית לעבודה עשויים להספיק. 

קפה מפחית את הסיכון לשבץ מוחי

קפה מפחית את הסיכון לשבץ מוחי

קפה מפחית הסיכון לשבץ מוחי! שבץ מוחי הוא מהבעיות הרפואיות הקטלניות ביותר לבני האדם. שתיית קפה מפחיתה את הסיכון ללקות בשבץ מוחי. תופעות הלוואי של שתיית קפה: שתיית קפה מוגזמת עלולה לגרום להפרעות שינה, עלייה בלחץ דם והשפעות שליליות על הלב.

יישור לורדוזיס מותני אבחון וטיפול

יישור לורדוזיס מותני אבחון וטיפול

יישור לורדוזיס מותני? טיפול עשוי להחזיר חלק מהקיעור, לשפר את התפקוד של עמוד השדרה ולמנוע נזקים. לעמוד השדרה התחתון יש באופן טבעי לורדוזיס קל (קער) שמאפשר לו לבצע את המטלות שלו. בליקוי שכיח זה הלורדוזיס קטן מידי או אינו קיים. 

צוואר תפוס מה גורם לזה

צוואר תפוס מה גורם לזה

צוואר תפוס? גורמים אופייניים לקושי להניע את עמוד השדרה הצווארי יכללו לרוב נזקים מינוריים לאחת או יותר מהרקמות בחלק הזה של עמוד השדרה או בסביבתו. אם כדי להביט הצידה או לאחור אתם מעדיפים לסובב את הגוף ולא את הראש יתכן וגם אתם סובלים מהתופעה.