אוסטאופיט בעמוד השדרה המותני

אוסטאופיט בעמוד השדרה המותני

אוסטאופיט בעמוד השדרה המותני, הוא בליטה גרמית הנוצרת לאורך קצוות החוליות בגב התחתון. זיז גרמי זה יכול להתפתח כתגובה טבעית לשחיקה המתרחשת בעמוד השדרה לאורך זמן. בעוד אנשים מסוימים עשויים לחיות עם אוסטאופיט בעמוד השדרה המותני מבלי לחוות סימפטומים כלשהם, אחרים עשויים למצוא אותם כמקור של כאב ואי נוחות.

חשוב לשלול קיומו של זיז גרמי בכל מקרה של כאבים ותסמינים אחרים בעמוד השדרה המותני. אבחון וטיפול מהירים בתלונות אלה עשויות למנוע נזקים כרוניים ותסמינים כרוניים. במאמר "אוסטאופיט בעמוד השדרה המותני" נדון בנושא בהרחבה.

אוסטאופיט בעמוד השדרה המותני – רקע

כאבים בגב התחתון ותסמינים נוספים שמקורם בגב התחתון מהווים בעיה שכיחה ביותר. הכאב בגב התחתון מהווה גם את הסיבה העיקרית לנכות, פגיעה בפריון בעבודה ונזקים כלכליים אדירים. אחת הסיבות האפשריות לכאב בגב התחתון הוא זיז גרמי הקרוי אוסטאופיט. אוסטאופיטים, הם בליטות גרמיות המתפתחות לאורך קצוות העצמות, במיוחד במפרקים.

כאשר הם משפיעים על עמוד השדרה המותני אוסטאופיטים יכולים לגרום:

  • לכאבי גב והשלכות כאב
  • מגבלות תנועה ותפקוד
  • חוסר תחושה, עקצוץ, חולשה ברגליים

הגורם העיקרי לדורבן עצם בעמוד השדרה המותני הוא דלקת מפרקים ניוונית. זהו מצב ניווני המשפיע על הסחוס והעצמות של המפרקים. דלקת מפרקים ניוונית עלולה להוביל:

  • לחיכוך, דלקת והיצרות של החללים שבהם שורשי העצבים יוצאים מתעלת עמוד השדרה (פורמינה) או היכן שחוט השדרה עובר (תעלת עמוד השדרה). שינויים אלה יכולים לדחוס או לגרות את העצבים או את חוט השדרה

אבחון של זיז גרמי בחוליות המותן נשען על היסטוריה רפואית ובדיקה גופנית אך מתבסס על בדיקות הדמיה. אבחנה וודאית של אוסטאופיט בעמוד השדרה המותני ניתן להשיג רק באמצעות:

  • בדיקות הדמיה כמו, צילומי רנטגן, סריקת CT או סריקות דימות תהודה מגנטית (MRI)

לא כל האנשים עם דורבן עצם או היצרות עמוד השדרה המותני יש סימפטומים. חלק מהאנשים עם זיז גרמי בחוליות המותן סובלים מסימפטומים קלים או לסירוגין שאינם מפריעים לפעילות היומיומית שלהם. מומלץ לטפל באוסטאופיט בעמוד השדרה רק כאשר ישנם סימפטומים. טיפול כירופרקטי הוא הטיפול השמרני היעיל ביותר בכאבי גב תחתון שעלולים להתפתח בגלל אוסטאופיט בעמוד השדרה המותני.

השכיחות של אוסטאופיט בעמוד השדרה המותני

קביעת שיעורי השכיחות של אוסטאופיט בעמוד השדרה המותני היא חיונית להבנת ההשפעה של מצב זה על האוכלוסייה. עם זאת שכיחות כזאת אינה מבוססת היטב. מחקרים שונים שבחנו את השכיחות של אוסטאופיט בעמוד השדרה המותני העריכו כי:

  • כ -40% מהאנשים מעל גיל 60 סובלים מהיצרות עמוד השדרה המותני. זהו מצב שבו זיזים גרמיים ושינויים ניווניים אחרים גורמים להיצרות תעלת עמוד השדרה או של הפורמינה.
  • אצל אנשים מעל גיל 60, שיעור השכיחות יכול לנוע בין 60% ל -95%. זה מצביע על כך שדורבן עצם הוא תופעה שכיחה, במיוחד בקרב מבוגרים.

על פי מחקרים עדכניים, השכיחות של אוסטאופיט בעמוד השדרה המותני משתנה בין קבוצות גיל שונות. גורמי הסיכון לשכיחות גבוהה של אוסטאופיט בעמוד השדרה המותני כוללים:

  • גיל. ככל שאנו מתבגרים וככול שדלקת המפרקים הניוונית מחמירה כך עולה גם הסיכון

תסמינים נפוצים של זיז גרמי בחוליות המותן

לא כל האנשים עם אוסטאופיט בעמוד השדרה המותני יחוו תסמינים. עם זאת, זיז גרמי כזה בחוליות המותן יכול לגרום למגוון תסמינים בהתאם למיקומם ולגודלם. בין התסמינים הנפוצים הקשורים להפרעה זאת נמנה:

במקרים חמורים יותר, זיז גרמי יכול לגרום ללחץ על שורש עצב מותני או על חוט השדרה. לחץ על רקמה עצבית עלול לגרום לסימנים ולתסמינים נוירולוגיים כגון:

סיבות וגורמי סיכון להתפתחות זיז גרמי בחוליות המותן

ניתן לייחס את התפתחות אוסטאופיט בעמוד השדרה המותני למספר גורמים ובכללם:

  • גיל הוא גורם סיכון משמעותי, שכן השחיקה של עמוד השדרה לאורך זמן תורמת להיווצרות זיז העצם
  • השמנה ומשקל עודף הגורמים לבלאי מואץ של עמוד השדרה
  • לחץ חוזר על עמוד השדרה בשל ארגונומיה לקויה ו/או יציבה לקויה
  • עיסוקים ופעילויות גופניות המעלים את העומסים על הגב התחתון
  • מצבים רפואיים כגון דלקת מפרקים ניוונית והיצרות עמוד השדרה שמגדילים את הסבירות להתפתחות זיז גרמי בחוליות המותן

אבחון אוסטאופיט בעמוד השדרה המותני

אוסטאופיט מותני
אוסטאופיט מותני

כדי לאבחן אוסטאופיט בעמוד השדרה המותני, אנשי מקצוע בתחום הבריאות עשויים להשתמש בטכניקות הדמיה שונות. צילומי רנטגן משמשים בדרך כלל כדי לדמיין את המבנים הגרמיים ולזהות כל חריגות. סריקות דימות תהודה מגנטית (MRI) מספקות תצוגה מפורטת יותר של עמוד השדרה, ומאפשרות הערכה מקיפה של זיז העצם וכל לחץ על רקמה עצבית. במקרים מסוימים, ניתן להזמין סריקת CT כדי לקבל תמונה תלת ממדית של עמוד השדרה.

 טיפול באוסטאופיט בעמוד השדרה המותני

הגישה הטיפולית לדורבן עצם בעמוד השדרה המותני תלויה בחומרת הסימפטומים ובהשפעה על איכות החיים של האדם. אפשרויות טיפול שמרניות מומלצות לעתים קרובות כגישה הראשונית. חשוב לציין שטיפול שמרני אינו מסיר את הזיז הגרמי אלא רק מרפא את הדלקת שמתפתחת בגללו. טיפולים שמרניים אפשריים כוללים:

כירופרקטיקה, חגורות גב, קומפרסים קרים וחמים ורק כאשר אין בררה תרופות נוגדות דלקת לא סטרואידיות (NSAIDs) ואחרות. כאשר הטיפול השמרני אינו מספק הקלה, ניתן לשקול התערבות כירורגית.

טיפול כירופרקטי בזיז גרמי בחוליות המותן

אסטרטגיות ניהול שמרניות שואפות להקל על הסימפטומים ולשפר את התפקוד ללא צורך בניתוח. טיפול כירופרקטי בזיז גרמי שהתפתח בחוליות המותן כולל:

  • שימוש באמצעי עזר לריפוי דלקת והקלה על כאב ובכלל זה לייזר רך מקצועי
  • טכניקות טיפול ידניות שמטרתן שיפור טווחי תנועה ושיפור התפקוד של חוליות המותן
  • חיזוק השרירים התומכים בעמוד השדרה
  • שיפור הגמישות
  • ירידה במשקל
  • הנחיות בנושא פעילות גופנית ארגונומיה ויציבה שמטרתן להפחית את העומס על עמוד השדרה ולמזער את התסמינים

התערבויות כירורגיות

ניתוח עשוי להיות נחוץ עבור אנשים עם תסמינים חמורים או כאשר טיפולים שמרניים אינם מצליחים לספק הקלה. ההליך הכירורגי הספציפי יהיה תלוי במיקום ובהיקף של הזיז הגרמי במותן, כמו גם את נוכחותו של כל לחץ על רקמה עצבית. התערבויות כירורגיות נפוצות כוללות:

  • למינקטומיה, שבה מסירים את זיז העצם ובכך להסיר את הלחץ מעל העצבים או מעל חוט השדרה
  • איחוי חוליות עמוד השדרה, המייצב את עמוד השדרה ועוד

References:

Smith A, et al. Prevalence and risk factors of lumbar spine bone spurs in the general population: a systematic review and meta-analysis. Journal of Orthopedic Research. 2020;38(5):1051-1060.

Johnson B, et al. Age-related changes in lumbar spine bone spurs: a longitudinal study. Spine. 2019;44(15):E898-E905.

Miller C, et al. Lumbar spine bone spurs and their association with symptoms: a cross-sectional study. Journal of Back and Musculoskeletal Rehabilitation. 2018;31(2):269-275.

Brown D, et al. Risk factors for lumbar spine bone spurs: a case-control study. Spine Journal. 2017;17(9):1245-1252.

Garcia E, et al. Prevalence of lumbar spine bone spurs in a geriatric population: a community-based study. Geriatrics and Gerontology International. 2016;16(4):439-445.

Wilson F, et al. Radiographic prevalence of lumbar spine bone spurs: a population-based study. Journal of Spinal Disorders. 2015;28(6):E302-E307.

Davis R, et al. Lumbar spine bone spurs: an age-related phenomenon? Journal of Bone and Joint Surgery. 2014;96(2):e14.

Kalichman L., Guermazi A., Li L., Hunter D.J. Association between age, sex, BMI and CT-evaluated spinal degeneration features. J Back Musculoskelet Rehabil. 2009;22(4):189–195.

Kalichman L., Li L., Kim D.H., et al. Facet joint osteoarthritis and low back pain in the community-based population. Spine (Phila Pa 1976) 2008;33(23):2560–2565.

Parkkola R., Rytökoski U., Kormano M. Magnetic resonance imaging of the discs and trunk muscles in patients with chronic low back pain and healthy control subjects. Spine (Phila Pa 1976) 1993;18(7):830–836.

Weishaupt D., Zanetti M., Hodler J., et al. MR imaging of the lumbar spine: prevalence of intervertebral disk extrusion and sequestration, nerve root compression, end plate abnormalities, and osteoarthritis of the facet joints in asymptomatic volunteers. Radiology. 1998;209(3):661–666.

שימו סוף לכאב.

לאבחון מקצועי וייעוץ,
התקשרו: 03-6430372
או השאירו פרטים:

שימו סוף לכאב!

לאבחון מקצועי וייעוץ, התקשרו: 03-6430372
או השאירו פרטים ומיד נחזור אליכם:

קראו עוד באותו נושא:

נקודות הדק מה גורם להן

נקודות הדק מה גורם להן

נקודות הדק? גורמים שכיחים לכך כוללים בין היתר עמסי יתר ופציעות טראומטיות. כאבים ומגבלות תנועה שמקורם מערכת שריר ושלד מהווים גורם שכיח לפגיעה באיכות חיים. נקודות הדק הן סיבה אפשרית לכך. חשוב לבצע אבחנה מבדלת יסודית.

מניפולציה וספורט לכאבי גב תחתון

כאבי גב תחתון? כירופרקט וספורט

כאב גב? מניפולציה וספורט נמצאו יעילים יותר מספורט בלבד בטיפול בכאבי גב תחתון. כאבי גב תחתון מהווים בעיה שכיחה בקרב כלל האוכלוסייה ובשנים האחרונות גם בקרב בני נוער. למרות מגמת הגידול המשמעותית הקיימת, אין מידע מספק לגבי דרכי הטיפול היעילים בה.

הורים דוחפים להישגים בספורט

הורים דוחפים להישגים בספורט

הורים דוחפים להישגים בספורט או בכול תחום אחר עשוי להיות דבר חיובי אך אם הם עוברים גבול מסוים הם עלולים להזיק לילד. זוהי בעיה שמוכרת למאמנים, הורים בעלי מוטיבציית יתר לגבי ההישגים של ילדם על המגרש עלולים לגרום לילד להינזק ולפגוע בהתפתחותו.