שינויים ניווניים בגב התחתון

שינויים ניווניים בגב התחתון

שינויים ניווניים בגב התחתון לא נושאים בהכרח משמעות קלינית. עמוד השדרה תומך בגופנו, מאפשר לנו לנוע ומגן על חוט השדרה ועצבי חוט הדרה. העומסים המוטלים על עמוד השדרה ובעיקר על הגב התחתון גורמים לבלאי ושינויים ניווניים. כל בני האדם, אם יחיו מספיק שנים, צפויים להתפתחות שינויים ניווניים. אלה התפתחו בעמוד והשדרה וביתר רקמות הגוף.

שינויים ניווניים אין משמעותם בהכרח גם תסמינים. אנשים רבים לומדים מבדיקה אקראית שבעמוד השדרה שלהם התגלו שינויים ניווניים. עם זאת חשוב לדעת, ששינויים ניווניים עלולים בהחלט לגרום למגוון תסמינים כגון כאבי גב תחתון, סיאטיקה, מגבלות תנועה ועוד.

שינויים ניווניים בגב התחתון – רקע

לעמוד השדרה יש שלושה תפקידים עיקריים: לספק תמיכה מבנית, לאפשר תנועה ולהגן על האלמנטים העצביים. מנקודת מבט ביומכנית, עמוד השדרה הוא מבנה רב-מפרקי הכולל מקטעים או יחידות רבות, המאפשר תנועות רב-כיווניות וקליטת עומסים מורכבים גדולים. שתי חוליות סמוכות, הדיסק הבין חולייתי, רצועות עמוד השדרה ומפרקי הפצט ביניהן מהווים יחידה תפקודית בעמוד השדרה.

שינויים ניווניים בגב התחתון הם מצב שכיח שעל ציר השנים משפיע על אנשים רבים. אחרי גיל 40, כמעט כולם חווים שינוי ניווני כלשהו. השינויים הללו שמתרחשים בעיקר עם ההזדקנות וללא כל סיבה ספציפית מתרחשים בכל הרקמות בגוף. בגב התחתון הם משפיעים על:

  • הדיסקים הבין חולייתיים, מפרקי הפצט, החוליות, הרצועות, גידים שרירים ועוד

שינויים אלה גורמים לאובדן גובה, הידרציה וגמישות של הדיסק, מה שמוביל לבלט או פריצת דיסק. הם יכולים גם לגרום לשחיקת סחוס, עיבוי רצועות, והיווצרות זיזים גרמיים (אוסטאופיטים). שינויים אלה עלולים להוביל על ציר הזמן להתפתחות, לחץ על עצבים ועל חוט השדרה, נוקשות, כאב וחוסר יציבות בעמוד השדרה. שינויים ניווניים בעמוד השדרה יכולים גם לשנות את מבנה עמוד השדרה ואת העקמומיות הטבעית ולגרום בכך להפרעות כגון עקמת ניוונית או קיפוזיס.

הטיפול בשינויים ניווניים בעמוד השדרה תלוי בחומרת הסימפטומים ובמבנים המעורבים. טיפולים שמרניים עשויים לכלול טיפולי כירופרקטיקה, פעילות גופנית, תיקון יציבה ושינויים באורח. החיים. במקרים מסוימים, ייתכן שיהיה צורך בתרופות כאלה ואחרות ובניתוח כדי לשחרר עצבים לכודים, לייצב את עמוד השדרה או לתקן את העיוות.

שינויים ניווניים בדיסקים הבין חולייתיים המותניים

דיסק בין חולייתי בנוי מליבה רכה וטבעות חיצוניות עמידות. המבנה המיוחד הזה מאפשר לדיסקים בין חוליות עמוד השדרה, לספוג זעזועים ולסייע לגב להישאר גמיש לכיפוף ופיתול. ככל שאדם מזדקן העומסים החוזרניים, שימוש היתר והנזקים המצטברים מובילים, להתפתחות מחלת דיסק ניוונית (DDD). המשמעות של מחלה זאת כוללת:

  • אובדן תכולה המים בדיסק שנעשה דקיק יותר ופגיעה ביכולתו לספוג זעזועים.
  • היסדקות הקיר החיצוני של הדיסק והתפתחות סדקים, קרעים, בליטות או בקעים בקיר הדיסק שדרכן ליבת הדיסק הרכה נשפכת החוצה.

שינויים ניווניים בדיסקים הבין חולייתיים גורמים לעמוד השדרה לשנות צורתו, מבנהו ותפקודו. עמוד השדרה מתקשה להתמודד עם עומסים וזעזועים ומתפתחים סימנים ותסמינים שונים בגב התחתון.

שינויים ניווניים במפרקי הפצט המותניים

מפרקי הפצט מספקים יציבות וגמישות לעמוד השדרה המותני ומאפשרים לו להתכופף ולהתפתל. עם הזמן, נוצרים מספר שינויים ניווניים במפרקים הללו ומתפתחת "תסמונת פצטלית מותנית". תסמונת זאת נגרמת כאשר:

  • הסחוס המכסה את משטחי המפרקים (בעיקר על מפרקי הפצט של חוליות המותן התחתונות (L3-L5)) נישחק.
  • נוצר מגע בין החלקים הגרמיים במפרק
  • נגרמים בהדרגה שינויים מבניים בשולי המפרקים ובשל כך נוצרים זיזים גרמיים

השינויים הללו עלולים לגרום להיצרות של תעלת חוט השדרה, היצרות של החרירים שדרכם שורשי העצבים עוזבים את חוט השדרה ועוד. ההיצרות הזאת עלולה להוביל להתפתחות לחץ על חוט השדרה ועל שורשי העצבים והתפתחות סימנים ותסמינים בגב התחתון.

שינויים ניווניים נוספים בגב התחתון

רקמות נוספות בגב התחתון שעלולות להתנוון כוללות:

  • גופי החוליות עצמן שנסדקות ויוצרות אוסטאופיטים
  • הרצועות בעמוד השדרה שמאבדות מגמישותן ומתעבות
  • את הגידים והשרירים שנחלשים ועוד

ניוון של רקמה אחת יוביל בהכרח לשינויים תפקודיים שיגרמו לנזקים וניוון של הרקמות האחרות. ישנם חוקרים שסבורים שהניוון של הדיסק הבין חולייתי מתחיל רק לאחר תחילת הניוון של הרצועות בעמוד השדרה.

גורמים וגורמי סיכון לשינויים ניווניים בגב התחתון

ישנם מספר גורמים וגורמי סיכון לשינויים ניווניים בגב התחתון, כגון:

הזדקנות

ככל שאנשים מתבגרים, הדיסקים באופן טבעי מאבדים מים והופכים דקים יותר, פחות גמישים ומועדים יותר לקריעה או סדקים.

פציעות

טראומה לעמוד השדרה, כגון מנפילה, תאונה או הרמת משאות כבדים, עלולה לפגוע ברקמות עמוד השדרה ולהאיץ את התנוונותם.

השמנת יתר

משקל גוף עודף מפעיל לחץ רב יותר על הדיסקים, המפרקים ויתר הרקמות בגב התחתון ויכול להוביל לשחיקה מהירה יותר.

עישון

אדם שמעשן מפחית את זרימת הדם לדיסקים וליתר הרקמות בגב התחתון ועלול לפגוע ביכולתם להחלים ולהתחדש.

ליקויים מבניים מולדים או נרכשים

ליקוי מבני מולד או נרכש כגון עקמת, קיפוזיס ועוד משבש את התפקוד התקין של עמוד השדרה. שיבוש אופן העבודה התקין של עמוד השדרה מגביר את העומסים ויוצר מוקדי ניוון.

גנטיקה

אנשים מסוימים עשויים לרשת נטייה לרקמות חלשות ופגיעות לשינויים. בין הרקמות נמנה דיסקים בין חולייתיים, רצועות, סחוסים ועוד. לאנשים אלה יש היסטוריה משפחתית של בעיות בעמוד השדרה.

פעילות גופנית חריגה

בלאי בעמוד השדרה עלול להתפתח בגלל הרמת משאות באופן חוזרני, הרמת משאות כבדים במיוחד, פיתול או כיפוף חוזרניים.

שימוש יתר, יציבה וארגונומיה לקויים

אחד הגורמים לשינויים ניווניים בגב התחתון הוא שימוש יתר. שימוש יתר בגב התחתון בשל יציבה וארגונומיה לקויים ומסיבות אחרות יוצרים בלאי מואץ ברקמות השונות בעמוד השדרה.

מחלות

מגוון רחב של מחלות עלול להזיק לרקמות עמוד השדרה ולהאיץ את קצב היווצרות השינויים הניווניים. בין המחלות נציין דלקת פרקים ניוונית ודלקות פרקים אוטואימוניות

הפרעות בגב התחתון שנגרמות בגלל שינויים ניווניים

דלקת מפרקים ניוונית בגב התחתון

דלקת מפרקים ניוונית בעמוד השדרה היא מצב שבו מפרקי עמוד השדרה מודלקים. הפרעה זאת שנגרמת בגלל בלאי משפיעה בארצות הברית על 30% מהגברים ו- 28% מהנשים בגיל 55 – 64. סימנים ותסמינים של דלקת מפרקים ניוונית בגב התחתון כוללים בין היתר:

  • כאבי גב תחתון
  • לרוב הליכה ושכיבה מפחיתה את הכאב
  • נזק עצבי נלווה יוביל לחוסר תחושה, כאב או עקצוץ בידיים או ברגליים
  • נוקשות עמוד השדרה בעיקר בבוקר
  • חולשה ועייפות

הסיכון לפתח דלקת מפרקים בעמוד השדרה גבוה יותר בקרב אנשים בני 60 ומעלה, שמנים ונשים. אחרים בסיכון כוללים אלה עם היסטוריה של פציעות גב (כגון טראומה), אנשים עם עבודות המטילות עומס חוזר על הגב (כגון עבודה הכוללת הרמת משאות כבדים), ואנשים עם עקמת.

היצרות תעלת השדרה

במצב זה תעלת חוט השדרה צרה מלהכיל בנוחות את חוט השדרה. דלקת מפרקים ניוונית היא הגורם העיקרי להיצרות תעלת השדרה. שינויים ניווניים ממושכים בעמוד השדרה, יכולים לכלול:

  • זיזים גרמיים בגופי החוליות ובשולי מפרקי הפצט
  • קריסה של הדיסקים הבין חולייתיים (בלט, פריצת דיסק)
  • התעבות של הרצועות בעמוד השדרה המותני

הזיזים, הדיסקים שקרסו והרצועות שהתעבו יכולים יחדיו או כל אחד לחוד לפגוע בחללי עמוד השדרה. פגיעה בחללים של תעלת השדרה עלולה לגרום להיצרות תעלת השדרה ולחץ על חוט השדרה. מלבד שחיקה טבעית, גורמים אפשריים אחרים להיצרות עמוד השדרה הם:

  • פציעות טראומטיות המובילות לנקע או שבר של העצמות בעמוד השדרה, והתפתחות גידולים בעמוד השדרה.

הסימפטומים של היצרות עמוד השדרה בגב התחתון כוללים בין היתר:

  • כאבי גב תחתון עם השלכות כאב לגפיים התחתונות
  • נימול, הירדמות, כאב או עקצוץ בגפיים
  • בעיות בשיווי משקל או הליכה
  • בעיות במתן שתן או בעשיית צרכים
  • חולשה

הסיכון להתפתחות היצרות בעמוד השדרה גבוה יותר בקרב בני 50 ומעלה. נתונים בסיכון גבוה להתפתחות היצרות תעלת השדרה המותנית גם אלו שסבלו מפציעות טראומטיות בגבם, אנשים עם עקמת או עם מצבים גנטיים המשפיעים על התפתחות העצם והשרירים.

הפרעות ניווניות נוספות בגב התחתון כוללות בין היתר:

אבחון של שינויים ניווניים בגב התחתון

ניתן לאבחן שינויים ניווניים בגב התחתון על ידי היסטוריה זהירה ובדיקה גופנית. כדי לאשר את האבחנה או לשלול אבחנות אחרות ניתן להפנות את החולה לבדיקות הדמיה כגון רנטגן, סריקת CT או MRI. הזרקה אבחנתית של חומר הרדמה לתוך מפרק הפצט יכול לעזור לאשר את מקור הכאב. בדיקות הולכה עצבית יעזרו להבין אם קיימת פגיעה עצבית.

טיפול בשינויים ניווניים בגב התחתון

ניוון בגב התחתון
ניוון בגב התחתון

סוג הטיפול בשינויים ניווניים בגב התחתון תלוי ברקמה שניזוקה ובחומרת הפגיעה. חשוב להקדים ולומר, השינויים הניווניים בגופנו לא ניתנים לתיקון מלא. עם זאת, מחקרים שונים מראים שבמצבים מסוימים הדיסקים הפרוצים יכולים לעבור הליך של ספיגה. כמובן שהקפדה על התנהלות נכונה ופעילות גופנית מתאימה יכולה לשפר את מצבם של הגידים השרירים ויתר הרקמות. אפשרויות הטיפול כוללות:

  • מנוחה מכל פעילות הגורמת לכאב
  • שינוי אורח חיים ובכלל זה הפסקת עישון, הפחתה במשקל, פעילות גופנית סדירה שאינה גורמת לכאב
  • טיפולי כירופרקטיקה לשיפור היציבה, הכוח, הגמישות והתפקוד של עמוד השדרה
  • תרופות נוגדות דלקת לא סטרואידיות (NSAIDs) או פרצטמול להפחתת כאב ודלקת

כאשר מקור הכאב הוא בדיסק הבין חולייתי:

  • הליכים זעיר פולשניים, כגון כריתת דיסק אנדוסקופית.
  • הליכים כירורגיים כגון איחוי עמוד השדרה, החלפת דיסק מלאכותי ועוד

כאשר מקור הכאב הוא במפרקי הפצט:

  • זריקות במפרק הפצט כדי לספק הרדמה מקומית וקורטיקוסטרואידים לתוך המפרק הפגוע כדי להקל על כאב ודלקת
  • אבלציה בגלי רדיו כדי להרוס את קצות העצבים המעבירים אותות כאב ממפרק הפצט
  • ניתוח להסרת זיז עצם, שחרור לחץ על שורשי עצבים, איחוי החוליות הפגועות ועוד

References:

A systematic review of the global prevalence of low back pain (Hoy et al., 2012)

Lumbar disc degeneration: epidemiology and genetics (Battié et al., 2007)

The pathogenesis and clinical significance of a high-intensity zone (HIZ) of lumbar intervertebral disc on MR imaging in the patient with discogenic low back pain (Schellhas et al., 1996)

Lumbar spinal stenosis: syndrome, diagnostics, and treatment (Genevay and Atlas, 2010)

Lumbar disc herniation: a review of surgical and non-surgical indications and outcomes (Deyo and Mirza, 2016)

Kalichman L, Li L, Kim DH, et al. Facet joint osteoarthritis and low back pain in the community-based population. Spine (Phila Pa 1976). 2008;33(23):2560-2565.

Wang JC, Dailey AT, Mummaneni PV et al. Guideline update for the performance of fusion procedures for degenerative disease of the lumbar spine Part 8: Lumbar fusion for disc herniation and radiculopathy J Neurosurg Spine 2014;21(1):48–53.

Deyo RA, Weinstein JN. Low back pain. N Engl J Med. 2001 Feb 1;344(5):363-70.

Fritzell P, Hägg O, Wessberg P, Nordwall A; Swedish Lumbar Spine Study Group. 2001 Volvo Award Winner in Clinical Studies: Lumbar fusion versus nonsurgical treatment for chronic low back pain: a multicenter randomized controlled trial from the Swedish Lumbar Spine Study Group. Spine (Phila Pa 1976). 2001 Dec 1;26(23):2521-32; discussion 2532-4.

Jacobs WC, van Tulder M, Arts M, Rubinstein SM, van Middelkoop M, Ostelo R, Verhagen A, Koes B, Peul WC; Brabant Spine Research Group. Surgery versus conservative management of sciatica due to a lumbar herniated disc: a systematic review. Eur Spine J. 2011 Apr;20(4):513-22.

שימו סוף לכאב.

לאבחון מקצועי וייעוץ,
התקשרו: 03-6430372
או השאירו פרטים:

שימו סוף לכאב!

לאבחון מקצועי וייעוץ, התקשרו: 03-6430372
או השאירו פרטים ומיד נחזור אליכם:

קראו עוד באותו נושא:

כאב פטלופמורלי טיפול

כאב פטלופמורלי טיפול

כאב פטלופמורלי? טיפול נדרש למניעת כאבים כרוניים. סימנים ותסמינים הנובעים ממפרק ירך- פיקה או מהרקמות התומכות במפרק הזה מהווים תלונה שכיחה. הגורמים לתופעה כוללים נזק טראומטי אך בעיקר עקב שימוש יתר במפרק וביצוע תנועות חוזרניות. 

מנח ראש קדמי מה המשמעות

מנח ראש קדמי מה המשמעות

מנח ראש קדמי (Forward head posture) הוא ליקוי שכיח ביותר. ליקוי זה מתאפיין בראש וצוואר הנמצאים במנח קדמי מידי ביחס ליתר עמוד השדרה. בליקוי זה נוצר עומס חריג שעלול לגרום לנזקים גופניים, כאבי ראש, כאבי צוואר, כאבים במפרקי הלסת ועוד.