איזה מזרון הכי טוב לגב

איזה מזרון הכי טוב לגב

איזה מזרון הכי טוב לגב? כאבי גב הם מחלה נפוצה המשפיעה על אנשים בכל הגילאים. זה יכול להיגרם על ידי מגוון רחב של גורמים. בין הגורמים נציין יציבה לקויה, מתח שרירים, או מחלות והפרעות בעמוד השדרה. ללא קשר לסיבה, מציאת המזרן הנכון היא קריטית לניהול והקלה על כאבי גב.

עם כל כך הרבה אפשרויות, זה יכול להיות קשה לקבוע איזה מזרון הכי טוב לגב. במדריך מקיף זה, נחקור סוגים שונים של מזרנים וגורמי מפתח שיש לקחת בחשבון בבחירת מזרן. כאן תמצאו טיפים שיעזרו לכם לרכוש את המזרן המושלם להקלה על כאבי גב.

איזה מזרון הכי טוב לגב – רקע

כאב גב הוא מצב שכיח ומגביל המשפיע על אנשים מכל הגילאים והרקעים. לפי ארגון הבריאות העולמי, בשנת 2020, כאבי גב תחתון (LBP) השפיעו:

  • על 619 מיליון אנשים ברחבי העולם, והמספר צפוי לגדול ל-843 מיליון מקרים עד שנת 2050.

בשנת 2019 בארצות הברית:

  • 39.0% מהמבוגרים סבלו מכאבי גב בשלושת החודשים האחרונים.

LBP הוא הגורם המוביל היחיד לנכות ברחבי העולם. אחד הגורמים האפשריים לכאבי גב הוא סוג המזרן עליו ישנים. המזרן הנכון מספק תמיכה נאותה, מקדם יישור נכון של עמוד השדרה ומשחרר לחץ על אזורים רגישים בגוף. מצד שני, מזרן לא מתאים יכול לגרום או להחמיר כאבי גב. בכך מזרן לא מתאים מוביל לאי נוחות ולהפרעות שינה. לכן, בחירת מזרן מתאים התומך בעקמומיות הטבעית של עמוד השדרה ומספק נוחות נאותה חשובה למניעה והקלה על כאבי גב.

בנוסף לסוג המזרן, גורמים אחרים שיכולים להשפיע על כאבי גב כוללים את תנוחת השינה, בחירת הכרית והיגיינת השינה. שינה על הצד עם כרית בין הברכיים, או על הגב עם כרית מתחת לברכיים, יכולה לעזור לשמור על יישור עמוד השדרה ולהפחית את הלחץ על חוליות הגב התחתון. בחירת כרית התואמת את גובה הצוואר והכתפיים יכולה גם למנוע כאבי צוואר ונוקשות. יתר על כן, הקפדה על היגיינת שינה טובה, כגון לוח זמנים קבוע לשינה, הימנעות מקפאין ואלכוהול לפני השינה ויצירת סביבת שינה נוחה ומרגיעה, יכולה לשפר את איכות השינה ולהפחית כאבי גב.

כיצד לבחור את המזרן שלכם?

על פי מחקר, אנשים הסובלים מכאבי גב מתקשים לעתים קרובות למצוא תנוחה נוחה וחווים קושי לישון בלילה. המזרן הנכון יכול להקל על בעיות אלה על ידי מתן התמיכה והריפוד הדרושים לעמוד השדרה. על ידי התחשבות בגורמים כמו מוצקות, סוג מזרן ותנוחת שינה, תוכלו לבחור מזרן שמקדם שינה בריאה ועוזר להקל על כאבי גב.

קביעת רמת המוצקות

אחד השיקולים המרכזיים בבחירת מזרן להקלה על כאבי גב הוא רמת המוצקות. בניגוד לאמונה הרווחת, מזרן מוצק מדי לא יכול להיות האפשרות הטובה ביותר עבור כולם. רמת המוצקות האידיאלית תלויה בהעדפות האישיות, תנוחות שינה ובסוגי הגוף:

  • אנשים כבדים יותר עשויים להזדקק למזרן מוצק יותר כדי למנוע שקיעה מוגזמת ולשמור על יישור נכון
  • בעוד שאנשים קלים יותר עשויים למצוא מזרנים רכים יותר נוחים

חיוני למצוא איזון בין תמיכה לנוחות כדי להבטיח יישור נכון של עמוד השדרה ולהקל על נקודות לחץ. בארצות הברית מוצקות המזרן מדורגת בדרך כלל בסולם מ-1 עד 10. כאשר 1 הוא הרך ביותר ו-10 הוא המוצק ביותר. רמת הקשיחות הנכונה משתנה בהתאם לגורמים כגון משקל, תנוחת שינה והעדפה אישית. באופן כללי, מזרנים בעלי קשיחות בינונית (מדורגים סביב 5-7 בסולם המוצקות) מומלצים לאנשים הסובלים מכאבי גב. מזרנים אלה מונעים את אפקט הערסל ובמקביל מציעים תמיכה מספקת תוך מתן משטח שינה נוח (Kovacs et al. 2003; Jacobson et al. 2008).

תמיכת המזרן

גוף האדם מצויד בקיעורים וקימורים ועל כן הסתמכות על מוצקות בלבד אינה מספקת. תמיכה מתייחסת לכמה טוב מזרן שומר על עמוד השדרה במצב ניטרלי מבלי לגרום לשקיעה מוגזמת או לאפקט הערסל. מזרן תומך שמתאים לצורת הגוף יכול:

  • לסייע בהפחתת מתח שרירים ולחץ בעמוד השדרה, שהם גורמים נפוצים לכאבי גב
  • לשפר את התמיכה על ידי חלוקת משקל הגוף באופן שווה והפחתת נקודות לחץ, במיוחד באזור המותני

חוסר תמיכה והתאמה עלולים לפגוע בעמוד השדרה ובבריאותו וכך גם התאמה רבה מדי.

מציאת סוג המזרן המושלם

ישנם מספר סוגים של מזרנים זמינים, כל אחד עם תכונות ויתרונות ייחודיים משלו. הבנת המאפיינים של סוגי מזרנים שונים יכולה לעזור לכם לקבל החלטה מושכלת בעת בחירת מזרן להקלה על כאבי גב. בואו נחקור כמה אפשרויות פופולריות:

  1. מזרן ויסקו אלסטי

מזרני ןיסקו אלסטיים (ספוג זיכרון) צברו פופולריות בשנים האחרונות בשל יכולתם להתאים עצמם לקווי המתאר של הגוף. מזרנים אלה מספקים הקלה ותמיכה מעולה. הספוג הוויסקו-אלסטי המשמש במזרנים הללו מתאים לגוף, מקל על הלחץ על עמוד השדרה ומפחית את אי הנוחות. בנוסף, מזרנים אלה ידועים בתכונות בידוד התנועה שלהם. תכונה זאת הופכת אותם לבחירה אידיאלית עבור זוגות או יחידים אשר מופרעים בקלות על ידי תנועה במהלך השינה.

חשוב לציין כי לחלק ממזרני הויסקו אלסטיים יש נטייה לשמור על חום. מה שיכול להיות לא נוח עבור אנשים שסובלים מכך. כדי למנוע התחממות יתר, חפשו מזרן ויסקו אלסטי עם טכנולוגית קירור או ספוג פתוח ונושם.

  1. מזרני קפיצים פנימיים

מזרני קפיצים פנימיים הם סוג המזרן המסורתי והזמין ביותר. הם בנויים עם ליבת תמיכה של קפיצי מתכת או סלילים, ומעליהם שכבות של ריפוד לנוחות. מזרני קפיצים פנימיים מציעים משטח שינה יציב ותומך, מה שהופך אותם למתאימים לאנשים הסובלים מכאבי גב.

עם זאת, כדאי לקחת בחשבון שמזרנים פנימיים עשויים שלא לספק קווי מתאר אופטימליים או הקלה בלחץ בהשוואה לסוגי מזרנים אחרים. הקפיצים יכולים ליצור נקודות לחץ, במיוחד עבור אנשים עם בעיות גב ספציפיות. בנוסף, מזרני קפיצים פנימיים עשויים להעביר תנועה בקלות רבה יותר, מה שעלול להפריע לשינה עבור זוגות החולקים את המיטה.

  1. מזרני לטקס

מזרני לטקס ידועים בעמידותם, נוחותם ותכונותיהם ההיפואלרגניות הטבעיות. המזרנים הללו עשויים מלשד של עצי גומי, ומציעים תמיכה והיענות מצוינות. הם תואמים את קווי המתאר של הגוף, מספקים הקלה בלחץ ושמירה על יישור נכון של עמוד השדרה.

מזרני לטקס זמינים ברמות קשיחות שונות, מה שהופך אותם מתאימים למגוון רחב של ישנים. הם גם עמידים בפני קרדית האבק ואלרגנים, מה שהופך אותם לבחירה מצוינת עבור אנשים עם אלרגיות או אסטמה. עם זאת, מזרני לטקס יכולים להיות יקרים יחסית בהשוואה לאפשרויות אחרות.

  1. מזרנים היברידיים

מזרנים היברידיים משלבים את היתרונות של חומרים שונים. הם בדרך כלל משלבים ליבת תמיכה פנימית עם שכבות של ספוג או לטקס. שילוב זה מספק את הטוב שבשני העולמות, ומציע את התמיכה של מזרני קפיצים פנימיים ואת הנוחות העיצובית של קצף או לטקס.

מזרנים היברידיים מומלצים לעתים קרובות לאנשים הסובלים מכאבי גב. האיזון של תמיכה והפגת לחץ שהם מציעים היא הסיבה להמלצה זאת. המבנה והחומרים הספציפיים המשמשים במזרנים היברידיים יכולים להשתנות. לכן חשוב לברר את הפרטים של כל שכבה כדי להבטיח שהיא עונה על הצרכים שלכם.

  1. מזרני אוויר מתכווננים

מזרני אוויר מתכווננים מאפשרים לך להתאים אישית את רמת הקשיחות על ידי התאמת לחץ האוויר בחלקים שונים של המזרן. תכונה זו מועילה במיוחד לאנשים הסובלים מכאבי גב, מכיוון שהיא מאפשרת תמיכה ויישור מותאמים אישית.

עם זאת, ראוי לציין כי מזרני אוויר מתכווננים עשויים לדרוש תחזוקה רבה יותר, מכיוון שיש לכוונן את לחץ האוויר מעת לעת. בנוסף, מזרנים אלה יכולים להיות יקרים למדי בהשוואה לסוגים אחרים.

גורמים נוספים שיש לקחת בחשבון

בנוסף למוצקות, סוג המזרן ותנוחת השינה, ישנם מספר גורמים נוספים שיש לקחת בחשבון בעת בחירת מזרן להקלה על כאבי גב. גורמים אלה יכולים לשפר עוד יותר את הנוחות והתמיכה שלך:

  1. תמיכה בקצה המזרן

תמיכת קצה טובה מבטיחה שהמזרן יישאר יציב ותומך, גם כאשר יושבים או ישנים קרוב לקצוות. זה יכול להיות חשוב במיוחד עבור אנשים עם כאבי גב, שכן זה מאפשר תמיכה נאותה בעת כניסה ויציאה מהמיטה.

  1. בידוד תנועה

בידוד תנועה מתייחס ליכולתו של המזרן לספוג ולמזער את העברת התנועה. זה יכול להועיל לזוגות החולקים מיטה, מכיוון שהוא מפחית הפרעות הנגרמות על ידי התהפכות וסיבוב. מזרני ויסקו אלסטיים ולטקס ידועים בתכונות בידוד התנועה המעולות שלהם.

  1. ויסות טמפרטורה

לחלק מהמזרנים יש תכונות שנועדו לקדם את זרימת האוויר ולווסת את הטמפרטורה. חשוב שאנשים שבמהלך השינה חם להם או קר להם מידי יהיו מודעים לתכונה הזאת. חפשו מזרנים עם טכנולוגיות קירור או חומרים נושמים למניעת התחממות יתר במהלך הלילה.

  1. עמידות ואריכות ימים

השקעה במזרן עמיד לאורך זמן חשובה כדי להבטיח תמיכה ונוחות מתמשכים. חפשו מזרנים עם חומרים איכותיים ומותגים בעלי מוניטין המציעים כיסוי אחריות. מזרן שמאבד את צורתו או מפתח שקעים לאורך זמן עלול לפגוע בתמיכה ובנוחות שלו, מה שמוביל לכאבי גב מוגברים. מומלץ להחליף מזרן כל שבע עד עשר שנים. אם סימני בלאי מורגשים יש להחליף את מזרן אפילו מוקדם יותר.

  1. תקופת ניסיון ומדיניות החזרות

יצרני מזרנים רבים מציעים תקופות ניסיון המאפשרות לכם לבדוק את המזרן בנוחות של ביתכם. זה יכול להיות מועיל במיוחד בעת בחירת מזרן להקלה על כאבי גב, מכיוון שהוא נותן לך מספיק זמן להעריך את הנוחות וההתאמה שלו. הקפד לברר לגבי מדיניות ההחזרה וכל העמלות או התנאים הקשורים.

שיקולים של תנוחת שינה וסוג גוף

בבחירת מזרן להקלה על כאבי גב, חשוב לקחת בחשבון את תנוחת השינה ואת סוג הגוף. תנוחות שינה שונות מציבות דרישות משתנות על המזרן, וסוגי גוף שונים דורשים רמות שונות של תמיכה וקווי מתאר. הנה כמה המלצות המבוססות על תנוחת שינה:

  1. ישנים על הגב
מזרן טוב לגב
מזרן טוב לגב

אנשים שישנים על הגב נהנים בדרך כלל ממזרן בינוני עד מוצק המספק תמיכה נאותה לגב התחתון. המזרן צריך להתאים לעקמומיות הטבעית של עמוד השדרה, ולקדם יישור נכון. חפשו מזרן המציע מספיק ריפוד לנקודות הלחץ תוך שמירה על משטח יציב ותומך. יתכן שתרצו להוסיף כרית מתחת לברכיים לשיפור השינה והפחתת הלחצים על עמוד השדרה המותני.

  1. ישנים בצד

ישנים על הצד מפעילים לחץ רב יותר על הירכיים והכתפיים שלהם. תנוחה זאת הופכת אותם מועדים לאי נוחות וחוסר התאמה אם המזרן מוצק מדי. הפרעות אפשריות במצב כזה כוללות כאבי כתפיים או טרוכנטריק בורסיטיס.

מזרן רך עד בינוני מומלץ בדרך כלל לישנים על הצד, מכיוון שהוא מספק ריפוד לירכיים ולכתפיים תוך שמירה על יישור נכון של עמוד השדרה. יתכן שתרצו להוסיף כרית בין הברכיים לשיפור השינה והפחתת הלחצים על עמוד השדרה המותני.

  1. ישנים על הבטן

שינה על הבטן יוצרת עומס על הגב התחתון והצוואר. הפרעות בריאותיות אפשריות במצב הזה כוללות טורטיקוליס והפרעות צוואר אחרות, תסמונת פצטלית מותנית ועוד. מזרן רך מדי מגביר דרמטית את העומסים הללו.

לאלה שישנים על הבטן מומלץ מזרן קשיח כדי למנוע שקיעה מוגזמת ולשמור על מנח עמוד שדרה ניטרלי. בנוסף, שימוש בכרית דקה או ללא כרית כלל יכול לעזור לשמור על הצוואר מיושר עם עמוד השדרה.

  1. שילוב תנוחות שינה

ישנים שמחליפים תנוחות במהלך הלילה עשויים להפיק תועלת ממזרן בינוני עד קשיח. מוצקות כזאת מאפשרת:

  • איזון של תמיכה וריפוד
  • מעברים נוחים בין תנוחות שינה שונות תוך שמירה על יישור נכון של עמוד השדרה

מסקנה

בחירת המזרן המושלם להקלה על כאבי גב דורשת התחשבות מדוקדקת בגורמים שונים. בין היתר חשו לשים לב למוצקות, לסוג מזרן, לתנוחת שינה ולתכונות נוספות. הצרכים וההעדפות של כל אדם הם ייחודיים, ולכן חשוב שכל אחד יחקור ויבדוק מזרנים שונים. על ידי בחירת מזרן המספק תמיכה נאותה, מקדם יישור נכון של עמוד השדרה ומציע הקלה בלחץ, תוכלו ליהנות משנת לילה נינוחה ולהקל על כאבי גב.

אין לשכוח כמובן את החשיבות של אימוץ תנוחת שינה נכונה, בחירת כריות והיגיינת שינה כדי למנוע ולהקל על כאבי גב. התייעצו עם הכירופרקט לקבלת ייעוץ מותאם אישית המבוסס על מצבכם וצרכיכם הספציפיים.

References:

World Health Organization. Low back pain. https://www.who.int/news-room/fact-sheets/detail/low-back-pain

Clarke TC, Black LI. Prevalence and Characteristics of Pain Among Adults: United States, 2019. NCHS Data Brief, no 415. Hyattsville, MD: National Center for Health Statistics. 2021. https://www.cdc.gov/nchs/products/databriefs/db415.htm

Hartvigsen J, Hancock MJ, Kongsted A, et al. What low back pain is and why we need to pay attention. Lancet 2018;391:2356–67.

Foster NE, Anema JR, Cherkin D, et al. Prevention and treatment of low back pain: evidence, challenges, and promising directions. Lancet 2018;391:2368–83.

James SL, Abate D, Abate KH, et al. Global, regional, and national incidence, prevalence, and years lived with disability for 354 diseases and injuries for 195 countries and territories, 1990–2017: a systematic analysis for the Global Burden of Disease Study 2017. Lancet 2018;392:1789–858.

Kovacs FM et al. (2003). Effect of firmness of mattress on chronic non-specific low-back pain: randomised, double-blind, controlled, multicentre trial. Lancet 362(9396):1599-604.

Jacobson BH et al. (2008). Effect of prescribed sleep surfaces on back pain and sleep quality in patients diagnosed with low back and shoulder pain. Appl Ergon 40(1):115-8.

Bolton R et al. (2022). Effects of mattress support on sleeping position and low-back pain. Sleep Science and Practice 6:3.

Siraguso F (2020). Is Your Mattress Causing You Back Pain? Siraguso Family Chiropractic.

Spine Health (2019). Choosing the Best Mattress for Lower Back Pain.

שימו סוף לכאב.

לאבחון מקצועי וייעוץ,
התקשרו: 03-6430372
או השאירו פרטים:

שימו סוף לכאב!

לאבחון מקצועי וייעוץ, התקשרו: 03-6430372
או השאירו פרטים ומיד נחזור אליכם:

קראו עוד באותו נושא:

כריות שינה בחירה

איך לבחור כרית שינה מתאימה

כריות שינה? בחירה מתאימה היא כורח בריאותי. אתם לא ישנים טוב? מסתובבים מצד לצד וקמים בבוקר עם כאבי צוואר או כאבי ראש? יתכן שהסיבה לכך היא כרית שינה לא מתאימה! כרית שינה שאינה מותאמת אליכם עלולה להוביל להתפתחות נזקים וכאבים בצוואר.

כאבי גב וסקס

לעשות סקס כאשר הגב כואב

כאבי גב וסקס עלולים לעתים להיות כרוכים זה בזה. יחסי מין הם עניין חשוב אך רבים מידי חוששים מהם בגלל כאבי גב. חוקרים הגיעו למסקנה שהמפתח לפעילות מינית בלי גרימת כאבי גב מצוי בתנוחות שאותם אתם בוחרים. בחרו תנוחה שאינה גורמת כאב. 

אימוני כוח משפרים את הזיכרון

אימוני כוח משפרים את הזיכרון

שרירים חזקים זיכרון חזק? האם יש קשר בין שני אלה? על פי המחקר הנוכחי אימוני הכוח שיפרו בין היתר גם את היכולת המנטלית של המבוגרים. על היתרונות של פעילות גופנית נשפכו הררי מילים ולמרות זאת רוב האנשים אינם עוסקים בפעילות גופנית סדירה.