כאב צוואר מקרין לראש

כאב צוואר מקרין לראש

כאב צוואר מקרין לראש היא תופעה שכיחה. כאב ראש צווארי הוא סוג של כאב ראש שמקורו בצוואר או בבסיס הגולגולת ומקרין לצד אחד של הראש. תסמונת זאת יכולה להיות מלווה בנוקשות בצוואר, טווח תנועה מופחת של הצוואר ורגישות לאור ולקול. כאב צוואר יכול להתפתח עקב גורמים שונים, כגון פציעה, דלקת פרקים, לחץ עצבי, או גידול באזור הצוואר.

האבחון של כאב ראש צווארי יכול להיות מאתגר. הקושי באבחון נובע מהדמיון החלקי בין התסמינים של כאב ראש צווארי לבין התסמינים של מיגרנה וכאב ראש מתחי. זיהוי תסמינים הנובעים מנזקים בצוואר הוא אחת הדרכים להבדיל בין תסמונות כאב אלו לכאב ראש צווארי. בין התסמינים הללו נציין כאב צוואר, מגבלות תנועה של הצוואר, נוקשות צווארית ועוד. אבחון מהיר יאפשר לטפל בנזקים בצוואר שמהווים את המקור לכאב הראש.

כאב צוואר מקרין לראש – רקע

כאבי ראש הם בין ההפרעות הנפוצות והמגבילות ביותר בעולם, המשפיעות על יותר ממחצית מאוכלוסיית העולם. הפרעות אלה משפיעות על אנשים מכל הגילאים והרקעים. שכיחות כאבי הראש משתנה בהתאם לסוג, קריטריוני האבחון, מאפייני האוכלוסייה וגורמים מתודולוגיים. על פי סקירה שנערכה לאחרונה השכיחות העולמית המשוערת של הפרעת כאב ראש פעילה הייתה 52.0% מכלל האוכלוסייה. מתוך מספר זה:

  • 14.0% סובלים מכאב ראש מסוג מיגרנה
  • 26.0% סובלים מכאב ראש מסוג כאב ראש מתחי (TTH)

בין סוגי כאבי הראש השונים, כאב ראש צווארי (CEH) הוא כאב ראש כרוני נדיר שמקורו בעמוד השדרה הצווארי או ברקמות הרכות שלו. CEH מאופיין בכאבי ראש חוזרים ונשנים וחד צדדיים עם כאבי צוואר ונוקשות נלווים. השכיחות של CEH בקרב חולים עם כאבי ראש מוערכת:

  • בטווח של 1% עד 4%
  • שכיח בעיקר בקרב אנשים בגילאים 30 -44
  • משפיע באותה מידה על גברים ונשים

לכאבי ראש יכולה להיות השפעה משמעותית על איכות החיים, הפרודוקטיביות וניצול שירותי הבריאות של הפרט והחברה. האבחנה של CEH מאתגרת בשל חפיפה של סימפטומים עם הפרעות כאב ראש אחרות, כגון מיגרנה וכאב ראש מתחי. CGH יכול להיות מאובחן על ידי היסטוריה יסודית ובדיקה גופנית, כמו גם בדיקות הדמיה כגון צילומי רנטגן, MRI, או CT. ניתן לאשר את האבחנה על ידי ביצוע בלוק עצבי אבחוני בצוואר.

מה גורם לכאב ראש צווארי?

הגורמים לכאב ראש צווארי קשורים לתפקוד לקוי או פציעה של מבנים אנטומיים שונים בצוואר ובסביבתו. בין האזורים שעלולים להיפגע נציין:

  • המפרקים הפצטלים, הדיסקים הבין חולייתיים, שורשי העצבים בצוואר, השרירים, הפאשיה, הרצועות, נוירלגיה של העצב האוקסיפיטלי ועוד.

מבנים אלה יכולים להיות מודלקים, מנוונים, דחוסים או מגורים עקב גורמים שונים. גורמים אפשריים לנזקים כאלה כוללים:

  • טראומה כגון פציעת צליפת שוט, תנועות צוואר חוזרניות, שהייה ממושכת בתנוחות לא ניטרליות עם הצוואר, פריצת דיסק, מתיחה או קרע שרירים, יציבה לקויה ועוד. לעתים, הפגיעה נובעת ממחלה של עמוד השדרה וחוט השדרה כגון דלקת פרקים.

אותות הכאב ממבנים אלה מועברים דרך עצבי צוואר לעצב הטריגמינלי, האחראי על התחושה בפנים ובראש. התוצאה היא כאב מופנה שנתפס ככאב ראש.

גורמי סיכון לכאבים בראש שמקורם בצוואר

כמה גורמי סיכון שעשויים להגביר את הסבירות או החומרה של כאב ראש צווארי כוללים:

סיכונים תעסוקתיים

עבודות הכוללות תנועות צוואר חוזרות ונשנות, תנוחות לקויות או תנוחות סטטיות ממושכות עלולות להזיק לצוואר ולגרום לכאב ראש צווארי. מקצועות שכרוכים בתנועות ועומסים כאלה כוללים מעצבי שיער, נגרים, נהגים, עובדי משרד ועוד.

פעילויות גופניות מאומצות

ספורט או תרגילים המפעילים לחץ מוגזם על הצוואר או גורמים לתנועות או השפעות פתאומיות עלולים להזיק לצוואר. נזקים כאלה יכולים להיגרם בגלל הרמת משקולות, רוגבי או אגרוף.

עייפות יתר

חוסר שינה או חוסר מנוחה מספקת עלולים לפגוע בהתאוששות ובתפקוד השרירים והמפרקים של הצוואר. תפקוד לקוי של השרירים והמפרקים בצוואר עלול לגרום לדלקת ולהתפתחות כאב ראש צווארי.

תנוחת שינה לקויה

שינה בתנוחה לא נוחה או שינה על כרית לא מתאימה עלולה לגרום נזק באחת או יותר מהרקמות בצוואר. נזקים אלו בצוואר עלולים להוביל להתפתחות דלקתית וכאב ראש צווארי.

הפרעות דיסק בין חולייתי בצוואר

ניוון, בלט או פריצת דיסק בעמוד השדרה הצווארי יכולים לגרום ללחץ על שורשי העצבים וחוט השדרה. השפעה אפשרית נוספת של נזקים לדיסקים הבין חולייתיים בצוואר כוללת עומס על המפרקים הפצטליים מאחור. בסיכומו של דבר ההפרעות בדיסקים הבין חולייתיים בצוואר עלולים לגרום לדלקת בצוואר ולהתפתחות כאב ראש צווארי.

פציעות צוואר נוכחיות או קודמות

טראומה לצוואר מתאונות, נפילות, צליפת שוט או ניתוח יכולות לפגוע במבנה הצוואר ותפקודו. פגיעות אלה עלולות להוביל לכאב כרוני, חוסר יציבות ולהתפתחות כאב ראש צווארי.

אבחון כאבים בראש ממקור צווארי

האבחנה של CEH מאתגרת בשל חפיפה של סימפטומים עם הפרעות כאב ראש אחרות. הליך של אבחנה מבדלת צריך לשלול תסמונות כאב ראש דומות בחלקן כגון מיגרנה וכאב ראש מתחי. האבחון של כאב ראש מתחי מתבסס על ממצאים שמופקים:

  • מההיסטוריה הרפואית
  • מהבדיקה הגופנית
  • ובמידת הצורך מבדיקות מעבדה והדמיה

הקריטריונים העיקריים לאבחון CEH כוללים:

1) תסמינים וסימנים של מעורבות הצוואר

כאב ראש צווארי נובע מנזק לעמוד השדרה הצווארי. סימנים ותסמינים שעשויים להצביע על הנזק הזה כוללים:

  • כאב המופעל על ידי תנועות הצוואר או באמצעות תנוחת ראש לקויה ומתמשכת
  • לחץ חיצוני על הצוואר מחמיר את הכאב
  • פגיעה בטווח התנועה הצווארי
  • כאבי כתפיים וזרועות באותו צד
2) דפוס כאב מופנה לצד אחד

הכאב שמקורו בצוואר יוקרן תמיד לאותו צד בראש

3) זריקת בלוק עצבי

יש המוסיפים גם את האישור של מקור הכאב בצוואר באמצעות זריקות בלוק עצבי אבחנתי. בלוק עצבי כזה מרדים באופן זמני את מקור הכאב בצוואר ומפחית את כאב הראש הצווארי.

מה ההבדל בין מיגרנה ו -CGH?

כאב ראש צווארי הוא סוג של כאב ראש שמקורו בעמוד השדרה הצווארי או בבסיס הגולגולת. CGH מאופיין בכאב חד צדדי המקרין מהצוואר לראש, לעיתים קרובות מלווה בנוקשות צוואר, טווח תנועה מופחת ורגישות לאור ולקול. CGH יכול להיות מופעל או להחמיר על ידי תנוחות צוואר מסוימות, תנועות, או פעילויות.

ההבדלים העיקריים בין CGH למיגרנה הם:

CGH מיוחס להפרעות עצביות, עצמות ושרירים בתוך הצוואר
מיגרנה היא מצב נוירולוגי הכולל שינויים בפעילות המוח ובזרימת הדם
אנשים עם CGH נוטים פחות לחוות בחילות, הקאות והפרעות ראייה
חולי מיגרנה נוטים יותר לסבול מבחילות הקאות והפרעות ראייה
הגורמים ל- CGH קשורים לתפקוד לקוי או פציעה של מבנים אנטומיים שונים באזור צוואר העליון, כגון מפרקי הפאצט, הדיסקים הבין חולייתיים, השרירים, הרצועות והעצבים.
מיגרנה אינה נגרמת מנזקים צוואריים

עם זאת, בשתי התסמונות יתכנו תסמינים דומים כגון כאב פועם, פוטופוביה ופונופוביה.

טיפול בכאב ראש צווארי

כאב ראש צווארי
כאב ראש צווארי

ניהול כאבי הראש תלוי בסוג, תדירות, חומרת והשפעת כאבי הראש על הפרט. המטרות העיקריות הן להפחית את הכאב והנכות הקשורים להתקפים חריפים, למנוע או להפחית את התדירות והחומרה של התקפים עתידיים. הטיפול ב- CEH עשוי לדרוש גישה רב תחומית. אפשרויות הטיפול ב- CEH תלויות בגורם הבסיסי ובחומרת הכאב. חלק מאפשרויות הטיפול הנפוצות הן:

שינוי באורח חיים

הקפדה על התנהלות שאינה מגרה את הרקמות הפצועות בצוואר.

טיפולי כירופרקטיקה

טיפול כירופרקטי שכולל שימוש בעזרים חשמליים וטכניקות טיפול ידניות עשוי לשפר את התפקוד של הצוואר. שיפור ניידות המפרקים, חיזוק השרירים ושיפור היציבה והארגונומיה ישפרו את תפקוד הצוואר. תפקוד תקין של הצוואר ישפר גם את התסמינים של כאב ראש צווארי.

טיפולים רפואיים

את המקרים המועטים שאינם מגיבים לטיפולי כירופרקטיקה נפנה לטיפול רפואי. הטיפולים הרפואיים להפחתת דלקת וכאב ראש צווארי כוללים:

  • טיפולים תרופתיים, כגון תרופות נוגדות דלקת לא סטרואידיות (NSAIDs), מרפי שרירים או משככי כאבים אחרים
  • טיפולים כירורגיים או הזרקות, כגון אבלציה בתדרי רדיו, בלוקים עצביים או זריקות רעלן בוטולינום כדי להתמקד בעצבים או בשרירים ספציפיים

מניעת כאב ראש צוואריים

כדי למנוע כאב ראש צווארי יש להתמקד בהימנעות מטריגרים שעלולים לעורר אותו ובכלל זה:

היעילות של אפשרויות טיפול אלה עשויה להשתנות מאדם לאדם, וייתכן שיהיה צורך בשילוב של טכניקות שונות כדי להשיג תוצאות אופטימליות.

References:

Stovner LJ, Hagen K, Linde M, Steiner TJ. The global prevalence of headache: an update, with analysis of the influences of methodological factors on prevalence estimates. J Headache Pain. 2022;23(1):34.

Page P. Cervicogenic headaches: an evidence-led approach to clinical management. Int J Sports Phys Ther. 2011;6(3):254-266.

IJSDR Team. Prevalence of cervicogenic headache in computer users. IJSDR. 2022;7(6):61-64.

Biondi DM. Cervicogenic Headache. In: Levin M., Baskin D., Bigal M., Tepper S., Rapoport A., Silberstein S., Dodick D., Goadsby P., Lipton R., Smith T. (eds) Comprehensive Review of Headache Medicine. Oxford University Press; 2019.

Anarte-Lazo E, Carvalho GF, Schwarz A, Luedtke K, Falla D. Differentiating migraine, cervicogenic headache and asymptomatic individuals based on physical examination findings: a systematic review and meta-analysis. BMC Musculoskelet Disord. 2021;22(1):755.

[Cervicogenic Headache: Symptoms, Causes, and Treatments – Healthline](https://www.healthline.com/health/headache/cervicogenic-headache)

[8 Things to Know About Cervicogenic Headaches – Cleveland Clinic](https://health.clevelandclinic.org/8-things-to-know-about-cervicogenic-headaches/)

What Is Cervicogenic Headache? | Spine-health (https://www.spine-health.com/conditions/neck-pain/what-cervicogenic-headache)

Cervicogenic headache: Symptoms, causes, diagnosis, and treatment (https://www.medicalnewstoday.com/articles/324108)

[Neck Pain and Cervicogenic Headache | Spine-health] (https://www.spine-health.com

Physiopedia. Cervicogenic Headache [Internet]. [cited 2023 Aug 23]. Available from: https://www.physio-pedia.com/Cervicogenic_Headache

PREVALENCE OF CERVICOGENIC HEADACHE IN COMPUTER USERS – IJSDR [Internet]. Ijsdr.org. 2022 [cited 23 August 2022]. Available from: https://www.ijsdr.org/papers/IJSDR2207061.pdf

Biondi DM. Cervicogenic Headache. In: Headache and Migraine Biology and Management [Internet]. Elsevier; 2019 [cited 23 August 2022]. p. 211–222. Available from: https://link.springer.com/chapter/10.1007/978-3-030-27447-4_15

שימו סוף לכאב.

לאבחון מקצועי וייעוץ,
התקשרו: 03-6430372
או השאירו פרטים:

שימו סוף לכאב!

לאבחון מקצועי וייעוץ, התקשרו: 03-6430372
או השאירו פרטים ומיד נחזור אליכם:

קראו עוד באותו נושא:

כאבים בגפה העליונה טיפול

כאבים בגפה העליונה טיפול

כאבים ביד? טיפול ומניעה יעזרו לשמור על הגפה העליונה שלכם בריאה. מיחושים בגפה העליונה יכולים להתפתח בגלל ביצוע מטלות ופעולות חוזרניות, מחלות כרוניות ונזקי חבלה לכול אחת מהרקמות ביד כולל מפרקים, שרירים, גידים, סחוסים, עצבים, כלי דם. 

כאב גב בקרב ילדים

כאבי גב בקרב ילדים ובני נוער

כאב גב בקרב ילדים הופך להיות עניין שכיח. בעידן הנוכחי שבו הילדים שלנו מנהלים אורח חיים יושבני קרוב לשליש מהילדים מתלוננים על כאבי גב. ההורים צריכים להחליט האם מדובר בכאבים משמעותיים הנובעים מנזק משמעותי או שמא מדובר ב"כאבי גדילה". 

ילד חזק הוא ילד בריא

אימוני כוח לילדים

ילד חזק הוא ילד בריא! גם המחקר הנוכחי מצביע על התרומה האדירה של פעילות גופנית לבריאות שלנו ושל ילדינו ובמיוחד זו של אימוני כוח. על פי המחקר נמצא שילדים שפיתחו ושמרו על מסת שריר טובה יותר היו בריאים יותר בהשוואה לילדים בעלי מסת שריר נמוכה.

פציעות כדורסל - מכתב תודה

פציעות כדורסל – מכתב תודה

פציעות כדורסל

לכבוד ד"ר יצחק בכר היקר, 

ברצוני להודות לך על הטיפול המסור והמקצועי שנתת לי. הצלחתה לחזק אותי כל פעם מחדש והעמדת אותי על הרגליים. במשך 13 שנה שיחקתי כדור סל מקצועי והגעתי להישגים רבים הן בתחום האישי (גדלתי במחלקת הנוער של מכבי ת"א והייתי שחקן מצטיין