נזקי גוף שכיחים מעבודה

נזקי גוף שכיחים מעבודה לקויה או מסביבת העבודה מהווים בעיה מרכזית. הפרעות אלה הן כיום הבעיות הבריאותיות הנפוצות ביותר הקשורות לעבודה והגורם המוביל להיעדרות מהעבודה. אין מדובר רק בבעיה אישית של העובד הפצוע. גם המעביד וגם המדינה סובלים מכך. פגיעות אלה מעבודה שכיחות בעיקר בקרב עובדי כפיים. עיקר הפגיעות מתמקדות בצוואר, גב, ברכיים ובגפיים העליונות.

תסמינים שכיחים של נזקי גוף שכיחים מעבודה כוללים כאב, כיווץ שרירים, נוקשות מפרקים, נפיחות ועוד. פגיעות אלה יכולים בסופו של דבר לגרום לנכות או לפציעה שמסיימת את הקריירה של העובד. יש לעשות מאץ למנוע או לצמצם את הפגיעות הללו מעבודה. עם זאת, כאשר העובד נפצע חשוב לאבחן ולטפל בפציעתו בהקדם טרם תעשה כרונית. במאמר הנוכחי "נזקי גוף שכיחים מעבודה" נפרט אודות פציעות שכיחות בסביבת העבודה.

נזקי גוף שכיחים מעבודה – רקע

נזקי גוף שכיחים מעבודה מהווים בעיה מרכזית בבריאות הציבור. בעיה זאת משפיעה על הביצועים והרווחה של עובדים במגזרים ובעיסוקים שונים. נזקי גוף מעבודה מאופיינים בכאב, נוקשות או מגבלות תפקודיות. הפרעות אלה יכולות לכלול פציעות כגון נקעים או מתיחות וקרעים. גורמי סיכון להתפתחות נזקי גוף מעבודה כוללים תנוחות מביכות, תנועות חוזרות או כוח מוגזם.

עם זאת, לא רק על העובדים סובלים מבעיה זאת, אלא גם על המעסיקים והמדינה כולה. נזקי גוף מעבודה עלולים לגרום לנכות זמנית או קבועה, פרודוקטיביות מופחתת, היעדרויות מוגברות ועלויות בריאות מוגברות. ניתן לסווג את הנזקים הנגרמים כתוצאה מפגיעות בעבודה לעלויות ישירות ועקיפות. עלויות ישירות הן אלה שניתן למדוד בקלות, כגון:

  • הוצאות רפואיות, תשלומי פיצויים, שכר טרחה משפטי ודמי ביטוח.

עלויות עקיפות הן אלה שקשה יותר לכמת, כגון:

  • אובדן פרודוקטיביות, ירידה באיכות העבודה, מורל נמוך יותר, היעדרויות מוגברות ותחלופה גבוהה יותר.

על פי ארגון העבודה הבינלאומי (ILO), העלות הכוללת של פציעות ומחלות הקשורות לעבודה ברחבי העולם:

  • נאמדה ב -3.94% מהתמ"ג העולמי בשנת 2017, או כ -2.99 טריליון דולר.

במאמר הנוכחי "נזקי גוף שכיחים מעבודה" נדון בנושא בהרחבה.

פירוט פציעות גופניות שכיחות בקרב העובדים

נזקי גוף שכיחים מעבודה משפיעים על השרירים, הגידים, העצבים, המפרקים או דיסקים בעמוד השדרה. הנזקים נגרמים מחשיפה לגורמי סיכון פיזיים כגון ביצוע עבודה חוזרנית ושימוש יתר (הקלדה, עבודת קו ייצור ועוד). עם זאת גם גורמים פסיכו-סוציאליים במקום העבודה עשויים להשפיע על התפתחות נזקי גוף שכיחים מעבודה. חלק מפגיעות השלד והשרירים הנפוצות ביותר הקשורות לעבודה הן:

פציעות גב תחתון

אלה יכולות לנבוע מהרמת חפצים כבדים, כיפוף, פיתול או ישיבה ממושכת. פציעות גב תחתון יכולות לכלול מתיחות שרירים, נקעים ברצועות, פריצות דיסק או שברים בעמוד השדרה. הפציעות בגב התחתון הן בין הגורמים המובילים להיעדרות מעבודה ונכות.

פציעות שרוול מסובב

נזקי גוף שכיחים מעבודה יכולים להתפתח בקרב עובדים המבצעים פעילויות תקורה, כגון צביעה, נגרות או ריתוך. פציעות שרוול מסובב יכולות לכלול דלקת, קרעים או פגיעה בגידים המחברים את שרירי הכתף לעצם הזרוע העליונה. פציעות בשרוול המסובב יכולות לגרום לכאב, חולשה וטווח תנועה מופחת בכתף.

תסמונת מתח צווארי

נזקי גוף שכיחים מעבודה יכולים להשפיע גם על הצוואר. בעיקר נכונים הדברים לגבי עובדים שפועלים עם תנוחות לקויות או סטטיות של הצוואר והגב העליון, כגון עבודה מול מחשב או נהיגה ברכב. תסמונת מתח צווארי המתח יכולה לגרום להתכווצויות שרירים, נוקשות, כאבי ראש או דחיסה עצבית באזור הצוואר.

דלקת גיד או דלקת בנדן הגיד

נזקי גוף שכיחים מעבודה כוללים לעיתים קרובות גם פגיעה בגידים. גידים הם מיתרים סיביים המחברים שרירים לעצמות, והם מוקפים בקרום סינוביאלי המייצר נוזל לשימון שלהם. טנוסינוביטיס (Tenosynovitis) הוא מצב שבו הקרום הסינוביאלי הופך מודלק. הפרעה זאת יכולה להשפיע על כל גיד בגוף, אך לרוב מתפתחת בכתף, מרפק, שורש כף היד, אגודל, היד, הברך והקרסול. גורמים שונים אפשריים לכך כוללים:

  • שימוש יתר, טראומה, זיהום, דלקת פרקים, סוכרת או תרופות מסוימות.

תסמינים אפשריים:

  • ‏כאב, חולשה, נפיחות, תחושת צריבה או כאב עמום על האזור המעורב‏

אפיקונדיליטיס

נזקי גוף שכיחים מעבודה כוללים גם דלקת בגידים במרפק נקראת אפיקונדיליטיס (Epicondylitis). ישנם שני סוגי אפיקונדיליטיס:

  • אפיקונדיליטיס לטרלי (Lateral epicondylitis – הידוע גם בשם מרפק טניס, נפוץ יותר וכולל את הגידים של השרירים פושטי האמה. שרירים אלה מתחברים לאפיקונדיל הלטרלי של עצם הזרוע (humerus).
  • אפיקונדיליטיס מדיאלי (Medial epicondylitis), הידוע גם בשם מרפק גולף, משפיעה על הגידים של השרירים מכופפי האמה. שרירים אלה מתחברים לאפיקונדיל המדיאלי של עצם הזרוע.

גורמים שונים אפשריים לכך כוללים:

  • טראומה, שימוש חוזר או מופרז של המרפק, טכניקה ירודה, שימוש בציוד לא מתאים, פעילויות עבודה, גיל, נטייה גנטית.

תסמינים אפשריים:

  • ‏כאב, חולשה, נפיחות, תחושת צריבה או כאב עמום על האזור המעורב‏

תסמונת התעלה הקרפלית

תסמונת התעלה הקרפלית (CTS) היא מצב שכיח המשפיע על היד ושורש כף היד. זה קורה כאשר העצב המדיאני, נלחץ בתוך מעבר צר שנקרא התעלה הקרפלית בשורש כף היד.

גורמים אפשריים:

  • תנועות ידיים חוזרות ונשנות, פציעות בשורש כף היד, דלקת פרקים, סוכרת, הריון או גורמים גנטיים.

תסמינים אפשריים כוללים:

  • חוסר תחושה, עקצוץ, צריבה, כאב וחולשת שרירים באגודל ובאצבעות, כף יד יבשה. תסמינים מחמירים בלילה או עם פעילויות מסוימות.

תסמונת דה קרוון (De Quervain Syndrome)

הפרעה זאת הידועה גם כטנוסינוביטיס רדיאלית משפיעה על הגידים בצד החיצוני של שורש כף היד ובסיס האגודל. זה נגרם על ידי דלקת ועיבוי של נדן הגיד, אשר מגביל את התנועה של הגידים.

תסמינים אפשריים:

  • כאב בבסיס האגודל, נפיחות, קושי באחיזה או צביטה, ותחושת נוקשות באגודל.

גורמים אפשריים:

  • תנועות חוזרות ונשנות של היד, שורש כף היד או האגודל, טראומה, דלקת מפרקים, שימוש כוחני בכף היד ועוד.

תסמונת מוצא בית החזה

נזקים גופניים מעבודה
נזקים גופניים מעבודה

נזקי גוף שכיחים מעבודה כוללים בין היתר את תסמונת מוצא החזה (Thoracic outlet syndrome). מצב זה מתפתח כאשר המבנים הנוירו-וסקולריים העוברים דרך מוצא בית החזה נלחצים על ידי הרקמות הסובבות. מוצא בית החזה הוא חלל אנטומי התחום על ידי עצם הבריח, הצלע הראשונה ושרירי המעלות (scalene muscles).

לעתים קרובות, הגורם לתסמונת מוצא בית החזה אינו ידוע. גורמים אפשריים כוללים:‏

  • טראומה מתאונת דרכים, פעילות חוזרת ונשנית של הכתף מעבודה או ספורט, הריון או שינויים אנטומיים (צלע נוספת או לא שלמה).

תסמינים אפשריים על פי המבנים המושפעים ועלולים לכלול:

  • כאב, חוסר תחושה, עקצוץ וחולשה בכתף, בזרוע וביד, נפיחות בידיים.

תסמונת מתח צווארי

נזקי גוף שכיחים מעבודה כוללים לעיתים קרובות גם התפתחות תסמונת מתח צווארי (Tension neck syndrome). הפרעה זאת היא הפרעת שרירים ושלד נפוצה המשפיעה על הצוואר והגב העליון.

תסמינים אפשריים כוללים:

  • כאב, נוקשות ורגישות של שריר הטרפז, המשתרע מבסיס הגולגולת ועד השכמות, כאבי ראש, טווח תנועה מופחת וירידה באיכות החיים.

גורמים אפשריים:

  • עייפות, מתח, יציבה לקויה, שהייה באותה תנוחה לאורך זמן, תנועות חוזרות ונשנות או פציעה.

References:

WHO. Musculoskeletal health. https://www.who.int/news-room/fact-sheets/detail/musculoskeletal-conditions

EU-OSHA. Work-related musculoskeletal disorders: prevalence, costs and demographics in the EU. https://osha.europa.eu/en/publications/msds-facts-and-figures-overview-prevalence-costs-and-demographics-msds-europe

Van Eerd D et al. Effectiveness of workplace interventions in the prevention of upper extremity musculoskeletal disorders and symptoms: an update of the evidence. Occup Environ Med. 2016;73(1):62-70. https://oem.bmj.com/content/73/1/62

Schaafsma F et al. Physical conditioning programs for improving work outcomes in workers with back pain. Cochrane Database Syst Rev. 2011;(1):CD001822. https://www.cochranelibrary.com/cdsr/doi/10.1002/14651858.CD001822.pub2/full

EU-OSHA. Work-related musculoskeletal disorders: why are they still so prevalent? Evidence from a literature review. https://osha.europa.eu/en/publications/work-related-musculoskeletal-disorders-why-are-they-still-so-prevalent-evidence/view

da Costa BR et al. Risk factors for work-related musculoskeletal disorders: A systematic review of recent longitudinal studies. Am J Ind Med. 2010;53(3):285-323. https://onlinelibrary.wiley.com/doi/full/10.1002/ajim.20750

Tullar JM et al. A meta-analysis of interventions to reduce work-related musculoskeletal disorders of the upper extremity. J Occup Rehabil. 2010;20(4):434-49. https://link.springer.com/article/10.1007/s10926-010-9239-6

Verbeek JH et al. Occupational safety and health interventions to reduce musculoskeletal symptoms in the health care sector. Cochrane Database Syst Rev. 2017;(5):CD011674. https://www.cochranelibrary.com/cdsr/doi/10.1002/14651858.CD011674.pub2/full

Silverstein BA et al. Work-related upper extremity disorders: a case-control study with emphasis on psychosocial risk factors. Am J Ind Med 2000; 38:62–75.

van Rijn RM et al. Work-related and individual predictors for incident neck pain among office employees working with video display units. Occup Environ Med 2009; 66:432–8.

van der Windt DA et al. Shoulder disorders in general practice: incidence, patient characteristics, and management. Ann Rheum Dis 1995; 54:959–64.

Galatz LM et al. Epidemiology and natural history of rotator cuff tears. Clin Orthop Relat Res 2000; 374:18–29.

Ariëns GA et al. Neck pain in relation to work and leisure time physical activity among workers in different occupations: a cohort study. Am J Ind Med 2002; 42:260–9.

Andersen JH et al. Risk factors in the onset of neck/shoulder pain in a prospective study of workers in industrial and service companies. Occup Environ Med 2003; 60:649–54.

שימו סוף לכאב.

לאבחון מקצועי וייעוץ,
התקשרו: 03-6430372
או השאירו פרטים:

שימו סוף לכאב!

לאבחון מקצועי וייעוץ, התקשרו: 03-6430372
או השאירו פרטים ומיד נחזור אליכם:

קראו עוד באותו נושא:

אבחון וטיפול בנקודות הדק

נקודות הדק בשריר אבחון וטיפול

אבחון וטיפול בנקודות הדק עשוי לשפר את איכות החיים שלכם. נקודות הדק הן קבוצת סיבי שריר מכווצים וצמודים ("קשרים") שכאשר מופעל עליהם לחץ פיזי גורמים בין היתר לכאב מקומי ו/או כאב מוקרן. נזק טראומטי או נזק מצטבר הם הגורמים העיקריים להתפתחות נקודות הדק.

איך להימנע מפציעות סקי

איך מונעים פציעות סקי

סקי ולחזור בריא זאת השאיפה של כול העוסקים בתחום הנפלא הזה. סקי שעובר בשלום וללא נזק גופני זה שילוב מנצח של כיף, חופש, טבע ופעילות מלהיבה. עם זאת, מדובר בתחום בעל רמת סיכון גבוהה לנזקי גוף שחלקן עלול להתרחש אף על פי שנזהרתם. 

פריצת דיסק במותן - מכתב תודה

פריצת דיסק במותן – מכתב תודה

פריצת דיסק במותן

לד"ר יצחק בכר היקר,

רואה אני לנכון לעלות על הכתב את רגשי תודתי העמוקים בעבור טיפולך המצוין. זכור לי היטב כיצד הגעתי אליך על "ארבע" סובלת מכאבי תופת ובוכייה ולאחר שקולגות שלך החליטו שאין מה לעשות עם פריצת הדיסק שלי ולמעשה אין מנוס מניתוח.