פציעות שכיחות בגב העליון ומניעתן

פציעות שכיחות בגב העליון ומניעתן

פציעות שכיחות בגב העליון ומניעתן מהווים מידע חשוב עבור כולנו. פגיעה באחת מהרקמות המרכיבות או מניעות את הגב העליון עלולה לגרום לכאבים ושאר תסמינים. ואכן רוב בני האדם סובלים או יסבלו מכאב באזור הזה בשלב כזה או אחר בחיים. כאבי גב עליון או מרכזי הם כאבים המופיעים בין בסיס הצוואר לחולייה הגבית מספר 12. לרוב הכאבים ושאר התסמינים בגב העליון נגרמים בשל מתיחה או קרע של סיבי שריר בודדים. לעתים רחוקות התסמינים בגב העליון נובעים מנזק משמעותי כמו פריצת דיסק בין חולייתי גבי. היציבות ומגבלות התנועה של הגב העליון והגב המרכזי מצמצמים את הסיכון לבריאות האזורים הללו.

אבחון טיפול ושיקום יעילים יצמצמו את הסיכון לנזק בלתי הפיך בגב העליון ובגב המרכזי. האבחון חייב להתבסס על שלילה של הפרעות בריאותיות שעלולות לגרום לתלונות החולה. למרות היעילות הגדולה של הטיפול השמרני בפציעות בגב העליון רצוי למנוע אותן. הטיפול הכירופרקטי הוא מהטיפולים היעילים ביותר בכאבי גב עליון. כאן במאמר "פציעות שכיחות בגב העליון ומניעתן" נדון בכך.

פציעות שכיחות בגב העליון ומניעתן – רקע

כאבי גב עליון ומרכזי נגרמים לרוב בגלל נזקים קלים לרקמות הרכות. מיעוט הנזקים היא תוצאה של היציבות היחסית המוקנית לאזור הזה בגלל כלוב הצלעות. הצלעות העוטפות את הפלג הגוף העליון מתחברות מאחור עם חוליות עמוד השדרה הגבי ומלפנים עם עצם החזה (sternum). בין התפקידים של הצלעות נציין הגנה על האיברים הפנימיים ובכללם:

  • ריאות, לב ועוד

טווח התנועה של הגב העליון מצומצם בהשוואה לזה של עמוד השדרה הצווארי או המותני. טווחי התנועה המוגבלים והמבנה הקשיח של כלוב הצלעות מייצבים את הגב העליון והגב המרכזי. יציבות זאת מצמצמת את סיכויי הפגיעה שחל האזורים הללו. עם זאת עומסים חריגים על הגב העליון והגב המרכזי עלולים להוביל לפציעות. הקשיחות המבנית, מגבלות התנועה והיכולת לעמוד בזעזועים אינם יכולים לעמוד בכל עומס.

גורמים לפציעות בגב העליון או המרכזי

הפציעות של הגב העליון והגב המרכזי נגרמים לרוב בגלל:

  • עומסי יתר מתמשכים כגון יציבה לקויה או עומסי יתר חוזרניים כגון הקלדה לא נכונה
  • על רקע טראומטי. תאונות דרכים, נפילות או פציעות ספורט
  • מחלות כגון דלקת פרקים כזאת או אחרת

אבחון ובמידת הצורך טיפול יעיל עשויים למנוע נזקים כרוניים. אבחנה מבדלת שמסננת את הגורמים האפשריים לכאבים בגב העליון תעלה את הדיוק של האבחון. בהליך האבחנה המבדלת נשלול הפרעות בריאותיות שנובעות:

  • מנזקים מקומיים כמו מתיחה או קרע של שריר, שבר של חולייה, פריצת דיסק בין חולייתי ועוד

נצטרך לשלול הפרעות בריאותיות שנובעות מנזקים ברקמות מרוחקות המשליכות כאב לגב העליון כמו:

  • פגיעה בצוואר, דלקת בכיס המרה, רפלוקס קיבתי-ושטי (Reflux Disease), ליקויים בלב ועוד

במאמר הנוכחי "פציעות שכיחות בגב העליון ומניעתן" נדון בפציעות הללו ובאון הנכון למנוע אותן.

גב העליון וגב מרכזי – פציעות שכיחות

מתיחה או קרע של רקמות רכות

מתיחה או קרע של רקמות בגב העליון עלולים להיגרם בגלל:

  • טראומה כגון נפילה, פגיעת ספורט, תאונת דרכים ועוד
  • עומסים ופעילות חוזרניים הנוצרים על הגב העליון בעבודה, בפעילות גופנית (מסירות כדור, חתירה) ועוד

הסימנים והתסמינים וחומרתם תלויים בין היתר ברקמה שנפגעה ובחומרת הפגיעה. כאשר הנזק אינו קשה התסמינים יכולים להופיע בגלל התהליך הדלקתי כ-12- 24 שעות לאחר הטראומה. בין הרקמות שעלולות להימתח או להיקרע באזור הגב העליון והגב המרכזי נמנה:

  • גידים, שרירים, רצועות, רקמות חיבור, סחוסים במפרקים הפצטליים ועוד

השרירים שנפצעים לעתים קרובות יחסית כוללים את:

  • זוקפי עמוד השדרה, השרירים המעוינים, השריר הרחב של הגב השרירים הבין צלעיים ועוד

גורמי סיכון להתפתחות פציעות בגב העליון בגלל עומסי יתר חוזרניים כוללים:

  • סוגי עבודה וסוגי ספורט מסוימים וכמובן גם ארגונומיה ויציבה לקויים

סימנים ותסמינים אפשריים כוללים:

  • כאבי גב אמצעי /עליון, מגבלות תנועה, התכווצות שרירים בלתי רצונית, קשיי נשימה (כאשר מדובר במתיחה או קרע של השרירים הבין צלעיים) ועוד.

בלט דיסק, בקע דיסק או פריצת דיסק

עומסי יתר על הגב העליון הנובעים למשל מישיבה לקויה וחוזרנית או טראומה כזאת או אחרת עלולה לגרום להתפתחות נזק בדיסק הבין חולייתי גבי. הנזק בדיסק הבין חולייתי גבי מתפתח לרוב בשלבים. בתחילה הדיסק יתחיל לבלוט (בלט דיסק). עומס חוזרני או טראומה עלולים לגרום להתפתחות בקע או פתח זעיר בטבעת החיצונית המקיפה את הדיסק וחומר מהגרעין הפנימי יוצא החוצה (בקע או פריצת דיסק). פציעות של הדיסק הבין חולייתי מתרחשות לרוב בדיסקים הנמצאים מתחת לחולייה T8. בלט או בקע דיסק אינם כרוכים בהכרח בסימנים ותסמינים. בחלק מהמקרים הבלט דיסק עצמו או החומר הבוקע מהדיסק עלולים לגרום ללחץ על שורש עצב או על חוט השדרה ולגרום לשורה של סימנים ותסמינים.

הסימנים והתסמינים המתפתחים וחומרתם בסוג זה של פציעות בגב העליון או המרכזי תלויים במיקום המדויק של הדיסק הפצוע, על מה הוא לוחץ וכמה הוא לוחץ. סימנים ותסמינים שכיחים כוללים כאבי גב מקומיים ומגבלות תנועה של הגב העליון. אם נוצר לחץ על חוט השדרה (מיאלופתיה) החולה עלול לסבול גם מהשלכות כאב במורד הגב והגפיים, חולשת גפיים, נימול והירדמות של הגפיים, קושי ללכת, פגיעה בשיווי משקל, אובדן שליטה על הסוגרים ועוד.

שבר בחולייה גבית

שבר באחת החוליות של הגב העליון או המרכזי מוגדר כשבר חוליות השכיח ביותר. מעל 60% מהשברים מתרחשים בחוליות הגביות התחתונות ובחוליות המותן העליונות (T11 -L2). רק ב- 20% – 40% מהשברים הללו נגרמים גם נזקים לשורשי העצבים ו/או לחוט השדרה. הגורמים העיקריים לשברים הללו הם טראומה ובכלל זה תאונות דרכים, נפילות, פציעות ספורט (סקי, כדורגל, אומנויות לחימה). בין גורמי הסיכון לכך נמנה אוסטאופורוזיס, שימוש ממושך בסטרואידים, כימותרפיה וטיפול בהקרנות ועוד.

שברים שכיחים כוללים שבר דחיסה שנקרא גם שבר תמט (compression fractures), שבר פיצוץ (burst fractures), שבר צ'אנס (Chance fracture) הנגרם לרוב מחגורת בטיחות ועוד. חלקי החולייה השבורים יכולים להישאר במקומם ולהיוותר יציבים אך עלולים גם לנוע ממקומם ולפגוע גם ברקמות רכות ובכלל זה בחוט השדרה ובשורשי העצבים. סימנים ותסמינים אפשריים בסוג הזה של פציעות בגב העליון או המרכזי כוללים כאבים מקומיים ברמת חומרה בינונית עד קשה, מגבלות תנועה, קשיי נשימה, החמרה של הקיפוזיס לעתים גם חסרים נוירולוגיים.

שבר בצלעות

פציעות בגב העליון או בגב המרכזי עלולות לכלול שבר של אחת או יותר מהצלעות. גורם שכיח לשברים הללו בצלעות כוללים כמובן מכה ישירה הנובעת מנפילה, תאונת דרכים פציעת ספורט ועוד. כאשר ישנן מחלות רקע כמו אוסטאופורוזיס או מחלות עצם אחרות גם שיעול נמרץ עלול לגרום לכך. סימנים ותסמינים הכרוכים בשבר צלעות יכללו לרוב כאבים מקומיים קשיי תנועה וקשיי נשימה. עם זאת ישנם מקרים שבהם מלבד השבר בצלעות נגרמים נזקים פנימיים נוספים ואז הסימנים והתסמינים התרחבו בהתאם ועלולים לכלול אפילו מוות. איברים פנימיים שעלולים להיפגע כוללים את הריאות והרקמות וכלי הדם סביבן, הכבד, הטחול והסרעפת.

פציעה של חוט השדרה

תאונות דרכים, נפילות, פציעות ספורט (למשל סקי ורכיבת סוסים) ועוד עלולים להוביל לפציעה המפחידה מכולן – פציעה של חוט השדרה. על פי נתונים סטטיסטיים שונים פציעות בגב העליון הכוללות פגיעה בחוט השדרה אינם תופעה שכיחה. עם זאת עבור אותם 30 – 40 מקרים מכול מיליון בני אדם המתרחשים כול שנה מדובר בהרס של החיים. אורך החיים של נפגעי חוט השדרה שהפכו להיות משותקים נותר ללא שינוי.

מניעת פציעות בגב העליון ובגב המרכזי

רוב הכאבים בגב העליון ניתנים למניעה. להלן מספר טיפים כיצד לעשות זאת:

יציבה תקינה

פציעות שכיחות בגב העליון
פציעות שכיחות בגב העליון

יציבה לקויה כמו ישיבה שפופה מהווה:

  • כרוכה בעומסי יתר מתמשכים על חלקי הגב השונים ובכלל זה בעמוד השדרה הגבי
  • אחת הסיבות העיקריות להתפתחות כאבים בגב העליון או בגב המרכזי

מאידך, יציבה תקינה היא זאת הכוללת:

  • שמירה על הקעורים והקימורים הטבעיים של עמוד השדרה במהלך ישיבה, עמידה והליכה
  • מחייבת מודעות ושרירים חזקים ומאוזנים.

ארגונומיה תקינה

לעמדת העבודה שעליה אתם פועלים ולאופן שבו אתם עובדים ישנה משמעות בכל הנוגע לעומסים המוטלים על עמוד השדרה הגבי. עמדת עבודה לא מותאמת והרגלי עבודה לקויים יעלו את העומסים המוטלים על הגב העליון. הקפידו על עמדת עבודה מותאמת אליכם ובכלל זה גובה עמדת העבודה, גובה וסוג הכיסא, נגישות של הפריטים המונחים על שולחן העבודה ועוד. הקפידו על הרגלי עבודה נכונים ובכלל זה הרמת חפצים באופן נכון, הימנעו מישיבה ממושכת מידי, הימנעו מביצוע עבודות חוזרניות, הימנעו מתנוחת שינה על הבטן היוצרת עומסי יתר על הצוואר והגב העליון ועוד.

כושר גופני וחיזוק שרירי הליבה

לחוסר פעילות גופנית ולאורח חיים יושבני ישנה השפעה הרסנית על הבריאות של הגב העליון והגב המרכזי. חוסר פעילות גופנית גורמת להיחלשות של הרקמות השונות בגב ובכלל זה שרירים, חוליות, צלעות, ורקמות חיבור אחרות. חוסר פעילות גופנית גורמת גם לאובדן טווחי תנועה. השפעות אלו מעלות את הסבירות להתפתחות פציעות בגב העליון. פעילות גופנית המתמקדת בשיפור הכושר הגופני ובכלל זה שיפור שרירי הליבה והשליטה העצבית בהם מאפשרת לגב העליון ולגב המרכזי לתפקד באופן מיטבי ועם סיכוי מצומצם לפציעות.

ספורט תוך שמירה על כללי אימון נכונים

פעילות גופנית אי אכן דרך נפלאה "לחסן" את הגב שלכם מפני פציעות. עם זאת אימונים גופניים שאינם מתנהלים נכון מסכנים את הבריאות של גבכם. תכנית אימונים טובה תתבסס על היכולות האישיות ועל התגובות הפיזיולוגיות של מערכות הגוף השונות שלכם לאימון. הקפדה על כללי האימון הנכונים ובכלל זה הקפדה על עלייה הדרגתית בעצימות, הקפדה על זמני התאוששות, הקפדה על חימום ראוי לפני האימון ועוד עשויים לצמצם את הסיכון שלכם להתרחשות פציעות בגב התחתון בפרט.

שמירה על משקל גוף מאוזן

עודף משקל והשמנה יוצרים עומסי יתר על רקמות הגב השונות וגם משנים את האופן שבו הגוף מתפקד. כול אלה מעלים את הסבירות להתפחות פציעות בגב העליון או בגב המרכזי.

הפחיתו מתח נפשי

מתח נפשי מעלה את הסבירות לכיווץ בלתי רצוני של השרירים בצוואר ובגב העליון. כיווץ כרוני בלתי רצוני יוביל להתפתחות כאבים בגב העליון. אחד הגורמים העיקריים לכיווץ כזה של השרירים בגב העליון הוא מתח נפשי. הפחיתו מתחים נפשיים באמצעות פעילות גופנית, מדיטציות, תרגילי נשימות ועוד.

הימנעו מעישון

עישון מהווה גורם סיכון להתפתחות פציעות בגב העליון. יתכן שהשפעה השלילית הזאת של העישון נגרמת בשל פגיעה בכלי הדם. אין לשכוח שגם שיעול שהוא תוצר לוואי של עישון מהווה גורם סיכון לפגיעות בעמוד השדרה.

References:

Leigh JP, Sheetz RM. Prevalence of back pain among fulltime United States workers. Occupational and Environmental Medicine 1989;46:651-657.

Briggs, A.M., Bragge, P., Smith, A.J., Govil, D. and Straker, L.M. (2009), Prevalence and Associated Factors for Thoracic Spine Pain in the Adult Working Population: A Literature Review. Journal of Occupational Health, 51: 177-192.

Fett D, Trompeter K, Platen P (2019) Prevalence of back pain in a group of elite athletes exposed to repetitive overhead activity. PLoS ONE 14(1): e0210429.

Niemeläinen, Riikka MSc; Videman, Tapio MD, DrMedSc; Battié, Michele C. PhD. Prevalence and Characteristics of Upper or Mid-Back Pain in Finnish Men. Spine 31(16):p 1846-1849, July 15, 2006.

M. Al-Marwani Al-Juhani, R. Khandekar, M. Al-Harby, A. Al-Hassan, D. P. Edward, Neck and upper back pain among eye care professionals, Occupational Medicine, Volume 65, Issue 9, December 2015, Pages 753–757.

שימו סוף לכאב.

לאבחון מקצועי וייעוץ,
התקשרו: 03-6430372
או השאירו פרטים:

שימו סוף לכאב!

לאבחון מקצועי וייעוץ, התקשרו: 03-6430372
או השאירו פרטים ומיד נחזור אליכם:

קראו עוד באותו נושא:

תסמונת תעלת הגומד טיפול

תסמונת תעלת הגומד טיפול

תסמונת תעלת הגומד? טיפול מהיר ויעיל ימנע סימנים ותסמינים כרוניים בכף היד וצורך אפשרי בפתרון כירורגי לבעיה. תסמונת תעלת הגומד נגרמת בגלל לכידה של עצב הגומד (Ulnar nerve entrapment) בתוך תעלה על שם גויון הממוקמת בשורש כף היד בצד של הזרת. 

מתיחות שרירים איך נכון לבצע אותן

איך נכון לבצע מתיחות

מתיחות שרירים? שיטות שונות מאפשרות לכם לבחור את הדרך הנכונה והמתאימה ביותר עבורכם. לתפקוד מיטבי זקוקים השרירים בגופנו לאיזון בכול הקשור לגמישות ולכוח. מתיחה וחיזוק של קבוצות השרירים השונות מהווים את כלי הביצוע לכך. 

מאמץ חוזרני על התעלה הקרפלית

פציעות שימוש יתר

מאמץ חוזרני על התעלה הקרפלית עלול לגרום בין היתר לדלקות גידים ולדלקות סיב עצב התווך העובר בתעלה הקרפלית. מאמץ חוזרני מהווה גורם מרכזי לפציעות על פס הייצור בעבודה, בגלל ביצוע מטלות בבית ואפילו בגלל פעילות במהלך בילוי בשעות הפנאי. 

כאבי גב תחתון תרגילים לגב

כאבי גב תחתון תרגילים לגב

תרגילים לגב יכולים להועיל לטיפול ומניעה של סימנים ותסמינים בעמוד השדרה המותני ובאגן. מחקרים מאשרים את החשיבות של פעילות גופנית וחיזוק שרירי הגב ושרירי הליבה למניעת תסמינים אלה. עם זאת יש לזכור, לפעמים הליכה בלבד עשויה להיות יותר יעילה.