למה הגב התחתון שלי כואב

למה הגב התחתון שלי כואב

למה הגב התחתון שלי כואב? את השאלה הזאת שואלים רבים. למעשה רוב בני האדם בעולמנו סובלים או יסבלו מכאבי גב תחתון. על פי המרכז האמריקאי לבקרת מחלות ומניעתן 80% מהאמריקאים סובלים לפחות מאפיזודה אחת של כאבי גב תחתון במהלך חייהם. אצל חלק מאותם אנשים הכאבים בגב התחתון נותרים כרוניים. מלבד תחושת הכאב אנשים אלה חשים גם חסרי אונים, מוגבלים ומלאי ספקות לגבי יכולתם לנהל אורח חיים תקין.

הרבה מהחולים שואלים את עצמם "למה הגב התחתון שלי כואב". עוד הם שואלים: מה אני עושה לא נכון ומה אני צריך לעשות כדי למנוע את הכאבים הללו. במאמר הנוכחי ננסה לענות על השאלות האלה ואחרות.

למה הגב התחתון שלי כואב? – רקע‏

הגב התחתון, או עמוד השדרה המותני, הוא החלק של הגב המשתרע מן הצלע התחתונה לחלק העליון של הישבן. עמוד השדרה המותני מורכב מחמש חוליות (L1-L5) המחוברות על ידי דיסקים בין-חולייתיים ומפרקים פאצטלים. חמישה זוגות עצבים מותניים (L1-L5) וחמישה זוגות עצבים סקרליים (S1-S5) בוקעים מהגב התחתון ועושים דרכם אל האגן והגפיים התחתונות.

רצועות ושרירים תומכים, מייצבים ומניעים את עמוד השדרה. אזור עמוד השדרה המותני תומך ברוב משקל הגוף ומאפשר מגוון תנועות בכיוונים שונים. הגב התחתון מאכלס גם מבנים עצביים חשובים, כגון חוט השדרה והקאודה אקווינה, המוגנים על ידי עצמות החוליות. ‏ הגב התחתון יכול להיות מושפע ממצבים שונים, כגון:

הפרעות אלה יכולות לגרום לכאב, נוקשות, חוסר תחושה, עקצוץ או חולשה בגב התחתון או ברגליים. חלק מהפרעות הללו זקוקות לטיפול. אפשרויות הטיפול השמרני בגב התחתון כוללות מנוחה, שינויים באורח החיים, טיפולי כירופקטיקה ועוד. במקרים שבהם הטיפול השמרני אינו מועיל יהיה צורך בטיפולים רפואיים כגון תרופתיים וכירורגיים.

נזקים שכיחים שעלולים לגרום לכאב בגב תחתון

כאבי גב תחתון (LBP) הם מצב שכיח ומגביל המשפיע על אנשים מכל הגילאים והרקעים. נזק לכל אחת מהרקמות בגב התחתון עלול להיות הגורם להתפתחות כאבים בגב התחתון. נזקים לרקמות הגב התחתון שעלולים לגרום כאבים בגב התחתון כוללים בין היתר:

  • מתיחה או קרע של רקמות כגון רצועות, גידים או שרירים
  • שברים, פריקות, הרס של חוליות
  • פריצת דיסק מותני
  • לחץ על שורשי עצבים או על חוט השדרה
  • שחיקת סחוסים וניוון
  • דלקות של רקמות ומפרקים

מה עלול לגרום לנזקים הללו לרקמות הללו בגב?

כאבי גב תחתון הם בעיה אישית ולאומית עם אינספור סיבות המשפיעות על אסטרטגיות ההתאוששות והמניעה.‏ חשוב לציין כבר עכשיו, למרות שכאבי גב תחתון יכולים להיות קשים ואכזריים הם ברובם נגרמים מנזקים שוליים בלבד. ב- 90% מהמקרים של כאבי גב תחתון צפוי שיפור או החלמה עם טיפול שמרני או אפילו ללא טיפול. רק חלק קטן מהמקרים של כאבי גב תחתון נגרמים מסיבות משמעותיות כגון שברים, דלקת זיהומית או גידול סרטני. שלושת הגורמים העיקריים לנזקים הללו ברקמות הגב התחתון כוללים:

  • נזקי חבלה
  • נזקים ממחלות
  • או בלאי מצטבר

להלן פירוט של גורמים אלה בהרחבה:

נזקי חבלה מתאונות פציעות ספורט או נפילות

טראומה משמעותית מנפילה קשה, תאונת דרכים או פציעת ספורט יכולה לחבל ברקמות עמוד השדרה. נזקים במקרים האלה עלולים לכלול שברים של חוליות, פריקות מפרקים, קרעים של רקמות ועוד. התוצאה היא לעיתים קרובות כאבים בגב התחתון אך עלולה להיות גם נכות ומוות.‏

נזקי מחלות

מגוון רחב של מחלות עלול לפגוע ברקמות עמוד השדרה ולגרום להתפתחות כאבים בגב התחתון. בין יתר המחלות נציין הפרעות כגון דלקת פרקים ניוונית ודלקות פרקים אוטואימוניות כגון דלקת פרקים שגרונית.

בלאי מצטבר משימוש לקוי וחוזרני

הגורם השכיח ביותר לכאבי גב תחתון הוא העומס החוזרני המוטל על עמוד השדרה. עומס חוזרני גורם להצטברות של נזק ברקמות הגב התחתון ומוביל להתפתחות כאבים בגב התחתון. עומסים חוזרניים ונזקים מצטברים נובעים בין היתר מגורמים כגון:

יציבה לקויה

יציבה לקויה היא סיבה שכיחה לכאבי גב תחתון, שכן היא יכולה להשפיע על היישור והתפקוד של עמוד השדרה והרקמות סביבו. כאשר אתם שפופים, מתכופפים או מכופפים את הגב בצורה לא נכונה, אתם מפעילים עומס ולחץ מוגברים על הרקמות בגב התחתון. התוצאה עלולה להיות כאב, נוקשות, מגבלות תנועה ודלקת פרקים.

יציבה לקויה עלולה גם לפגוע בנשימה, בזרימת הדם, בעיכול ובמצב הרוח. כדי למנוע או להפחית כאבי גב תחתון, חשוב לשמור על יציבה טובה התומכת בקימורים הטבעיים של עמוד השדרה ומפזרת את משקל הגוף באופן שווה.

References:

Meziat Filho N, Coutinho ES, Azevedo e Silva G. Association between home posture habits and low back pain in high school adolescents. European Spine Journal. 2014;24 (3):425-433.

Cramer H, Mehling WE, Saha FJ, Dobos G, Lauche R. Postural awareness and its relation to pain: validation of an innovative instrument measuring awareness of body posture in patients with chronic pain. BMC Musculoskelet Disord. 2018;19 (1):109. Published

מקצוע

מקצועות רבים עלולים לגרום לכאבי גב תחתון עקב לחץ פיזי או פסיכולוגי על עמוד השדרה. כמה דוגמאות למקצועות שיש בהם סיכון גבוה לכאבי גב הן סיעוד, תחבורה, בנייה, אחסנה וגינון. העבודות האלה עשויות לכלול תנוחות לקויות, הרמת משאות כבדים, כיפוף, פיתול או עבודה שיכולה לאמץ את השרירים, הרצועות, הדיסקים או המפרקים בגב התחתון. נוסף על כך, חוסר תמיכה מההנהלה, עבודה מונוטונית, חוסר ביטחון תעסוקתי או חוסר איזון בין עבודה למשפחה יכולים להגביר את הלחץ הפסיכולוגי ולהשפיע על תפיסת הכאב. כאבי גב עלולים לפגוע בביצועי העבודה, בפרודוקטיביות ובאיכות החיים.

References:

Back Pain in the Workplace – IASP. https://www.iasp-pain.org/resources/fact-sheets/back-pain-in-the-workplace/

Low back pain – World Health Organization (WHO). https://www.who.int/news-room/fact-sheets/detail/low-back-pain

Back Pain – National Institute of Neurological Disorders and Stroke. https://www.ninds.nih.gov/health-information/disorders/back-pain

ספורט

מחקרים רבים מצאו שספורט יכול למנוע כאבי גב תחתון. עם זאת, ספורט שאינו מבוצע כראוי גם יכול לגרום לכאבי גב תחתון. הגורם העיקרי לכך הוא שימוש היתר בשרירי הגב, ברצועות או בדיסקים עקב תנועות חוזרות או אינטנסיביות, כגון כיפוף, פיתול או הרמה. חלק מגורמי הסיכון לכאבי גב תחתון כתוצאה מעשייה ספורטיבית כוללים:

  • עודף משקל, אשר יכול להפעיל לחץ נוסף על עמוד השדרה והדיסקים המרפדים את החוליות.
  • יציבה לקויה, אשר יכול להשפיע על יישור עמוד השדרה ואת חלוקת הכוחות על מבני הגב.
  • פציעה מוקדמת בעמוד השדרה, כגון פריצת דיסק, שבר בעמוד השדרה או דלקת פרקים, אשר יכולים לדחוס את העצבים ולגרום לכאב ודלקת.

References:

Dal Farra F, Arippa F, Carta G, Segreto M, Porcu E, Monticone M. Sport and non-specific low back pain in athletes: a scoping review. BMC Sports Sci Med Rehabil. 2022 Dec 23;14(1):216.

Wilson F, et al. Prevalence and risk factors for back pain in sports: a systematic review with meta-analysis. Br J Sports Med. 2020 Oct 19:bjsports-2020-102537.

Fett D, Trompeter K, Platen P (2017) Back pain in elite sports: A cross-sectional study on 1114 athletes. PLoS ONE 12(6): e0180130.

ניוון הקשור לגיל‏

הזדקנות עלולה להוביל לניוון של מבני עמוד השדרה, כגון הדיסקים, המפרקים והרצועות. שינויים אלה יכולים להפחית את הגמישות והיציבות של עמוד השדרה, להגדיל את הסיכון לפציעה ולגרום לדלקת וללחץ עצבי. חלק מהגורמים שיכולים לתרום לכאבי גב תחתון הקשורים להזדקנות הם:

  • שחיקת הסחוס במפרקי הפצט בעמוד השדרה, מה שגורם לחיכוך עצם על עצם ולדלקת. היא שכיחה יותר בקרב מבוגרים, במיוחד במפרקים התחתונים (L4-L5 ו- L5-S1).
  • דלקת במפרק הסקרואיליאק, המחבר את עמוד השדרה לאגן עקב טראומה, הריון או ניוון. זה יכול לגרום לכאב באזור הגב התחתון והישבן. גיל מבוגר ונפילות הם גורמי סיכון לכך.
  • הדיסקים הבין חולייתיים, הפועלים כבולמי זעזועים בין החוליות, מתייבשים, מאבדים גובה וגמישות. התוצאה עלולה להיות בלט או פריצת דיסק, לחץ עצבי וכאב. מחלת דיסק ניוונית שכיחה יותר בקרב מבוגרים ולעתים קרובות משפיעה על הדיסקים המותניים.

References:

Rob Dickerman et al., "Low Back Pain in Older Adults," Spine-health.com, accessed January 23, 2024, https://www.spine-health.com/conditions/lower-back-pain/low-back-pain-older-adults.

Michael Perry et al., "Degenerative Disc Disease Progression over Time," Spine-health.com, accessed January 23, 2024, https://www.spine-health.com/conditions/degenerative-disc-disease/degenerative-disc-disease-progression-over-time.

Jeffrey N. Katz et al., "Degenerative Lumbar Spinal Stenosis: Diagnostic Value of the History and Physical Examination," Arthritis & Rheumatism 38, no. 9 (1995): 1236-1241.

השמנה

השמנת יתר היא מצב שכיח המשפיע על 2 מתוך 5 מבוגרים בארצות הברית. השמנה יכולה לתרום למספר סוגים של כאבי גב, כולל כאבי גב תחתון, סיאטיקה וניוון דיסק. נשיאת משקל עודף מפעילה עומס על עמוד השדרה שיכול להשפיע על הדיסקים הבין חולייתיים ולגרום לניוונם וללחץ עצבי. השמנת יתר קשורה גם לדלקת כרונית בדרגה נמוכה, אשר עלולה להגביר את הסיכון להפרעות כאב כרוניות.

חוקרים מצאו כי השמנת יתר יכולה לשמש כמנבא לבעיות עתידיות בגב התחתון. בסקירת ההיסטוריה הרפואית של 1,152 גברים בין השנים 1986 ל -2009, החוקרים מצאו כי מדד מסת הגוף של אדם (BMI) ואחוז שומן הגוף תואמים ישירות הן את הסיכון והן את שיעור בעיות הגב.

References:

Shiri R, Karppinen J, Leino-Arjas P, Solovieva S, Viikari-Juntura E. The association between obesity and low back pain: a meta-analysis. Am J Epidemiol. 2010 Jan 15;171(2):135-54.

Zhang TT, Liu Z, Liu YL, Zhao JJ, Liu DW, Tian QB. Obesity as a Risk Factor for Low Back Pain: A Meta-Analysis. Clin Spine Surg. 2018 Feb;31(1):22-27.

Takatalo J, et al. Association of abdominal obesity with lumbar disc degeneration–a magnetic resonance imaging study. PLoS One. 2013;8(2):e56244.

עישון

העישון הוא הרגל מזיק שיכול להשפיע על היבטים רבים של הבריאות, כולל על הגב התחתון. עישון מגביר את הסיכון למחלות דיסק ניווניות, דלקת מפרקים ניוונית ותסמונות כאב כרוני. האופן שבו העישון עלול לגרום לכאבי גב תחתון כולל השפעות כגון:

  • הפחתת זרימת הדם לדיסקים הבין חולייתיים ולמפרקים בעמוד השדרה. רקמות אלה זקוקים לחומרים מזינים כדי לתפקד כראוי.

References:

Xu HR, Zhang YH, Ngo TL, Yang QH, Du SH, Wang XQ. Association between smoking and incident back pain: A prospective cohort study with 438 510 participants. J Glob Health. 2023 Nov 22;13:04152.

Shiri R, Karppinen J, Leino-Arjas P, Solovieva S, Viikari-Juntura E. The association between smoking and low back pain: a meta-analysis. Am J Med. 2010 Jan;123(1):87.e7-35.

Goldberg MS, Scott SC, Mayo NE. A review of the association between cigarette smoking and the development of nonspecific back pain and related outcomes. Spine (Phila Pa 1976). 2000 Apr 15;25(8):995-1014.

סגנון חיים

אורח חיים יכול להיות גורם לכאבי גב תחתון בדרכים שונות. חלק מגורמי אורח החיים שיכולים לתרום לכאבי גב תחתון כוללים גורמים כגון:

  • חוסר פעילות גופנית, שרירים חלשים ולא בשימוש בגב ובבטן עלולים להוביל לכאבי גב .
  • עודף משקל מפעיל לחץ נוסף על הגב.
  • כאבי גב שכיחים יותר אצל אנשים עם אורח חיים יושבני בעיקר (כגון עבודה משרדית) או הסובלים מעודף משקל.
  • עישון מוסיף לסיכון לפתח כאבי גב .
  • עבודות הדורשות הרבה הרמת משאות כבדים או תנועות עמוד שדרה ספציפיות יכולות להשפיע על בריאות הגב שלך.
  • מתח, מצב רוח רע, חרדה ודיכאון תורמים גם ללחץ גב.

References:

Deyo RA, Bass JE. Lifestyle and low-back pain. The influence of smoking and obesity. Spine (Phila Pa 1976). 1989 May;14(5):501-6.

Kirsch Micheletti J, Bláfoss R, Sundstrup E, Bay H, Pastre CM, Andersen LL. Association between lifestyle and musculoskeletal pain: cross-sectional study among 10,000 adults from the general working population. BMC Musculoskelet Disord. 2019 Dec 17;20(1):609.

Altug Z. Lifestyle Medicine for Chronic Lower Back Pain: An Evidence-Based Approach. American Journal of Lifestyle Medicine. 2021;15(4):425-433.

ארגונומיה נכונה

ארגונומיה היא המדע של עיצוב מקום העבודה כך שיתאים לעובד וישפר את רווחתו ופרודוקטיביותו. עם זאת, ארגונומיה ירודה יכולה גם להיות השפעות שליליות על בריאותו של העובד, במיוחד על הגב התחתון שלהם. תנוחת ישיבה לקויה יכולה לגרום לנזקים כגון:

  • להגביר את הלחץ על הדיסקים הבין חולייתיים להוביל לניוון דיסק, בלט או פריצת דיסק, שיכול לגרום לכאבי גב תחתון.
  • להפחית את זרימת הדם לשרירים ולרצועות התומכים בעמוד השדרה, וכתוצאה מכך נוקשות, דלקת וכאב.

חשוב לשבת נכון ולנוע בתדירות גבוהה לאורך היום כדי למנוע כאבי גב תחתון. חשוב גם להרים משאות באופן נכון.

References:

Fujishiro K, Weaver JL, Heaney CA, Hamrick CA, Marras WS. The effect of ergonomic interventions in healthcare facilities on musculoskeletal disorders. Am J Ind Med. 2005 Nov;48(5):338-47.

Anema, Johannes & Cuelenaere, Boukje & van der Beek, Allard & Knol, Dirk. (2004). The effectiveness of ergonomic interventions on return-to-work after low back pain; a prospective two year cohort study in six countries on low back pain patients. Occupational and Environmental Medicine 61:289-294

Russo F, Papalia GF, Vadalà G, Fontana L, Iavicoli S, Papalia R, Denaro V. The Effects of Workplace Interventions on Low Back Pain in Workers: A Systematic Review and Meta-Analysis. Int J Environ Res Public Health. 2021 Nov 30;18(23):12614.

אורח חיים יושבני לא פעיל

אורח חיים יושבני הוא מונח המתאר דפוס התנהגות הכולל פעילות גופנית מועטה או ללא פעילות גופנית. זה יכול להיות השפעות שליליות על היבטים שונים של בריאות, כולל מערכת השרירים והשלד. אחת ההשלכות האפשריות של אורח חיים בלתי פעיל היא כאבי גב תחתון, שהם מצב שכיח ומגביל המשפיע על אנשים רבים ברחבי העולם. מחקרים מסוימים הציעו כי אורח חיים בלתי פעיל עשוי לתרום להתפתחות או החמרה של כאבי גב תחתון בדרכים כגון:

  • פגיעה בזרימת הדם, חילוף החומרים והתזונה של רקמות עמוד השדרה.
  • החלשת השרירים התומכים בעמוד השדרה.
  • הפחתת הגמישות של המפרקים והרצועות.

References:

Hochheim M., Ramm P., Wunderlich M., Amelung V. (2022). Association between chronic low back pain and regular exercise, sedentary behavior and mental health before and during COVID-19 pandemic: insights from a large-scale cross-sectional study in Germany. BMC Musculoskeletal Disorders 23:860.

Chen S.-M., Liu M.-F., Cook J., Bass S., Lo S.K. (2009). Sedentary lifestyle as a risk factor for low back pain: a systematic review. International Archives of Occupational and Environmental Health 82:797–806.

Li X., Zhang Y., Zheng H., Zhang Y., Wang Z., Wang L., Zhang F., Fan D. (2023). Causal relationship between leisure sedentary behaviors and low back pain: a Mendelian randomization analysis. European Spine Journal 32:1–9.

הריון‏

הריון יכול לגרום לכאבי גב תחתון בדרכים שונות כגון:

  • במהלך השליש הראשון של ההריון, הרמות של פרוגסטרון ורלקסין עולות. הורמונים אלה יכולים להשפיע על יציבות ויישור של המפרקים בגב התחתון והאגן.
  • ככל שהתינוק גדל, מרכז הכובד נע קדימה, מה שעלול לגרום לחלק מהנשים להישען לאחור ולאמץ את שרירי הגב.
  • המשקל הנוסף של התינוק יכול להפעיל לחץ על עמוד השדרה ועל שרירי רצפת האגן, מה שעלול להוביל לכאב ולדלקת.
  • שרירי הבטן יכולים להימתח ולהיפרד לאורך קו האמצע. היפרדות זאת יכולה להחליש את תמיכת הליבה ולהגביר את הסיכון לכאבי גב.

References:

Katonis P, Kampouroglou A, Aggelopoulos A, Kakavelakis K, Lykoudis S, Makrigiannakis A, Alpantaki K. Pregnancy-related low back pain. Hippokratia. 2011 Jul;15(3):205-10.

Salari, N., Mohammadi, A., Hemmati, M. et al. The global prevalence of low back pain in pregnancy: a comprehensive systematic review and meta-analysis. BMC Pregnancy Childbirth 23, 830 (2023).

Bryndal, A.; Majchrzycki, M.; Grochulska, A.; Glowinski, S.; Seremak-Mrozikiewicz, A. Risk Factors Associated with Low Back Pain among A Group of 1510 Pregnant Women. J. Pers. Med. 2020, 10, 51.

‏מתח נפשי
למה יש כאב בגב התחתון
למה יש כאב בגב התחתון

מתח הוא גורם נפוץ שיכול לתרום לכאבי גב תחתון. מתחים נפשיים יכולים להשפיע על הגוף במספר דרכים כגון:

  • לגרום לשרירים בגב התחתון להתכווץ באופן לא רצוני, וליצור נוקשות, כאב ולחץ על העצבים.
  • להפוך את הגוף לרגיש יותר לכאב. מחקרים מראים כי אירועי חיים קריטיים יכולים לשנות את המערכת הלימבית ואת המוליכים העצביים הקשורים, ובכך לשנות מנגנונים מעכבי כאב.
  • לעורר תגובה דלקתית בגוף. הדלקת יכולה להגביר את הרגישות של קצות העצבים ולגרום לכאב.
  • לשנות את דפוסי הנשימה ואת תנוחת הגוף. שינוי ביציבה עלול לגרום למאמץ וחוסר איזון בשרירי הגב התחתון ובעמוד השדרה.
  • לכווץ את כלי הדם, להפחית את זרימת הדם ואת אספקת החמצן לשרירים ולרקמות הגב התחתון. מחסור בדם עלול לפגוע בתפקוד ובריפוי של הרקמות הללו.

References:

Rabbing L, Bjørkelo B, Langvik E. Upper and lower musculoskeletal back pain, stress, physical activity, and organizational work support: An exploratory study of police investigative interviewers. Health Psychol Open. 2022 Dec 16;9(2):20551029221146396.

Puschmann AK, Drießlein D, Beck H, Arampatzis A, Moreno Catalá M, Schiltenwolf M, Mayer F, Wippert PM. Stress and Self-Efficacy as Long-Term Predictors for Chronic Low Back Pain: A Prospective Longitudinal Study. J Pain Res. 2020 Mar 24;13:613-621.

Choi, S., Nah, S., Jang, HD. et al. Association between chronic low back pain and degree of stress: a nationwide cross-sectional study. Sci Rep 11, 14549 (2021).

General references:

Wu A, March L, Zheng X, Huang J, Wang X, Zhao J, Blyth FM, Smith E, Buchbinder R, Hoy D. Global low back pain prevalence and years lived with disability from 1990 to 2017: estimates from the Global Burden of Disease Study 2017. Ann Trans Med 2020; 8(6): 299-313.

Hoy D et al. The global burden of low back pain: estimates from the Global Burden of Disease 2010 study. Ann Rheum Dis. 2014 Jun;73(6):968-74.

Hartvigsen J et al. What low back pain is and why we need to pay attention. Lancet. 2018 Jun 9;391(10137):2356-2367.

Maher C et al. Non-specific low back pain. Lancet. 2017 Feb 18;389(10070):736-747.

Chou R et al. Nonpharmacologic therapies for low back pain: a systematic review for an American College of Physicians clinical practice guideline. Ann Intern Med. 2017 Apr 4;166(7):493-505.

Foster NE et al. Prevention and treatment of low back pain: evidence, challenges, and promising directions. Lancet. 2018 Jun 9;391(10137):2368-2383.

Back pain – Symptoms and causes – Mayo Clinic [Internet]. Available from: https://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/back-pain/symptoms-causes/syc-20369906

Low back pain – World Health Organization (WHO) [Internet]. Available from: https://www.who.int/news-room/fact-sheets/detail/low-back-pain

Qaseem A et al. Noninvasive treatments for acute, subacute, and chronic low back pain: a clinical practice guideline from the American College of Physicians. Ann Intern Med. 2017 Apr 4;166(7):514-530.

Delitto A et al. Low back pain: clinical practice guidelines linked to the International Classification of Functioning, Disability, and Health from the Orthopaedic Section of the American Physical Therapy Association. J Orthop Sports Phys Ther. 2012 Apr;42(4):A1-57.

שימו סוף לכאב.

לאבחון מקצועי וייעוץ,
התקשרו: 03-6430372
או השאירו פרטים:

שימו סוף לכאב!

לאבחון מקצועי וייעוץ, התקשרו: 03-6430372
או השאירו פרטים ומיד נחזור אליכם:

קראו עוד באותו נושא:

כאב פטלופמורלי מה גורם לזה

כאב פטלופמורלי מה גורם לזה

כאב פטלופמורלי? תסמינים אופייניים כוללים קושי בעלייה וירידה במדרגות. עומס היתר על הברכיים הנובע בין היתר מריצה או כפיפות חוזרניות של הברך עלול לגרום לנזקים כמו מתיחת שריר, קרע מיניסקוס, דלקת בגיד אך גם לשחיקת הסחוס מתחת לפיקה.

כאבים בירך בקרב רקדנים

כאבים בירך בקרב רקדנים

כאבים בירך בקרב רקדנים הם עניין שכיח. העומס האדיר המוטל על הגפה התחתונה במהלך ריקוד חורגים לעתים מיכולות הספיגה של הפרק הזה וגורמים לפציעתו. פציעות ריקוד נגרמות בגלל הדרישה לשלמות, אימונים אינטנסיביים וחוזרניים.