כאב בזרוע גורמים וטיפול

כאב בזרוע גורמים וטיפול

כאב בזרוע גורמים וטיפול מהווים שלבים הכרחיים בדרך לריפוי. ברוב המקרים הכאב ושאר התסמינים בזרוע נובעים מנזקים קלים וחולפים. בחלק מהמקרים התסמינים עלולים להיות קשים ולפגוע ביכולת התפקודית. בלי קשר לאם הכאבים החלו בעקבות פציעה או מחלת רקע, הבנת הגורמים ואפשרויות הטיפול יכולים לאפשר חזרה לחיים נטולי כאב.

הרבה פעמים, האבחון המדויק של מקור הכאב בזרוע מהווה תנאי להצלחת הטיפול. במאמר הנוכחי "כאב בזרוע גורמים וטיפול" נדון בגורמים לכאבי זרוע ובאפשרויות הטיפול בהם.

כאב בזרוע גורמים וטיפול – רקע

הזרוע היא חלק מהגפה העליונה שמתחיל בכתף ונמשך עד המרפק. יכולת התנועה של הזרוע מתאפשרת בזכות התנועה של מפרק הכתף, ומפרק המרפק. רקמות רבות מרכיבות ומניעות את הזרוע ובכללן עצמות, שרירים וגידים, עצבים, כלי דם ועוד. פגיעה באחת או יותר מהרקמות או המפרקים (כתף ומרפק) עלולה לגרום בין יתר התסמינים גם כאב בזרוע. כאב בזרוע יכול להיות מופנה ממקורות אחרים כגון צוואר (פריצת דיסק), לב (התקף לב) או אזור אחר בגפה העליונה.

השכיחות של פציעות והפרעות בזרוע מהווה דאגה משמעותית לבריאות הציבור. במיוחד נכונים בקרב ספורטאים ועובדים המבצעים משימות חוזרות או כוחניות. כאב ושאר תסמינים בזרוע יכולים:

  • להשפיע על תפקוד הכתף, המרפק, האמה, שורש כף היד והיד
  • עלולים לגרום נכות, פגיעה בפריון בעבודה, עלייה בעלויות הבריאות ועוד

על פי סקירה שיטתית של מחקרים אפידמיולוגיים:

שכיחות 12 חודשים של כאבי כתף באוכלוסייה הכללית נע בין 7% ל- 27%

ואילו שכיחות כאבי המרפק בפרק זמן הזה נעה בין 4% ל- 6%

השכיחות עשויה להיות גבוהה יותר בקבוצות תעסוקתיות מסוימות, כגון משתמשי מחשב. פציעות והפרעות בזרוע יכולות לנבוע מסיבות שונות, כגון טראומה, שימוש יתר, ניוון, דלקת, לחץ על עצבים או על כלי דם ועוד. האבחנה של כאבים בזרוע העליונה תלויה בהיסטוריה, בדיקה גופנית ובדיקות הדמיה. אפשרויות הטיפול כוללות מנוחה, כירופרקטיקה, תרופות, ניתוח.

גורמים לכאב בזרוע

מגוון רחב של גורמים עלול להוביל להתפתחות כאב בזרוע. בין הגורמים הללו נציין:

פציעה טראומטית

נפילה על יד מושטת לפנים, פציעת ספורט או תאונת דרכים עלולים לפגוע ברקמות הזרוע. פציעות טראומטיות שכיחות שעלולות לגרום כאב בזרוע כוללות:

  • שברים של עצם הזרוע
  • פריקת כתף או פריקת מרפק
  • קרעים של רקמות (שרירים גידים, עצבים)

עומס חוזרני ושימוש יתר

פציעות ברקמות הזרוע עלולות להתפתח בגלל תנועות ומאמצים חוזרים ונשנים. דוגמאות לסוג זה מאמצים כוללות כגון סידור מדפים גבוהים, צביעת תקרה, הרמות משאות באופן חוזרני. פציעות שכיחות שעלולות להיגרם בגלל מנגנון פציעות זה כוללות:

  • דלקות גידים בכתף או במרפק המשליכים כאב לזרוע (השריר הדו ראשי)
  • דלקת בבורסה
  • לכידה עצבית במרפק (תסמונת העצב הרדיאלי, תסמונת התעלה הקוביטלית)

נזקי מחלות

מגוון מחלות עלולות לפגוע בזרוע או במפרקי הכתף והמרפק התוחמים את הזרוע ולגרום כאב בזרוע. בין המחלות מסוג הזה נציין:

  • דלקת פרקים ניוונית (בכתף או במרפק)
  • דלקות פרקים אוטואימוניות (בכתף או במרפק)

כאב מופנה

לא תמיד הכאבים בזרוע נובעים מנזקים לרקמות בזרוע. בחלק ניכר מהמקרים הכאבים בזרוע מופנים:

  • מנזק בעמוד השדרה הצווארי (בלט או פריצת דסק בצוואר ולחץ על סיבי עצב).
  • מחלות לב
  • תסמונת מוצא החזה
  • נזק באזורים אחרים לאורך הגפה העליונה

הפרעות בריאותיות בכתף שעלולות לגרום לכאבי זרוע

מספר רב של הפרעות בריאותיות עלול לגרום בין היתר להופעת כאב בזרוע ובכללן הפרעות בריאותיות בכתף. פגיעה ברקמות בכתף היא אחת הסיבות השכיחות לתחושה של כאב בזרוע. רוב הפציעות בכתף מתרכזות בשרירי השרוול המסובב. להלן פירוט הפרעות בריאותיות שכיחות בכתף:

קרע בשרירי השרוול המסובב

שרירי השרוול המסובב מייצבים את מפרק הכתף והאחראים העיקריים לתנועתו. מתיחה או קרע של גידי השרוול המסובב עלולים לגרום להתפתחות דלקת, כאב ומגבלות תנועה. הכאב מהכתף עלול להיות מופנה לזרוע.

תסמונת הצביטה בכתף

הרמות חוזרות ונשנות של היד מעל גובה הראש עלולות לגרום ללחץ חוזרני על גידי השרוול המסובב. לחץ חוזרני זה עלול לגרום לפציעת הגידים, דלקת, כאב ומגבלות תנועה. הכאב הנגרם מתסמונת הצביטה עלול להיות מופנה לזרוע.

בורסיטיס בכתף

הרמות חוזרות ונשנות של היד מעל גובה הראש עלולות לפגוע בבורסה. הבורסה היא שק עם נוזל שתפקידו לבודד ולגונן על הרקמות בכתף. פגיעה בבורסה תגרום לבורסיטיס בכתף, כאבים עזים, מגבלות תנועה ועוד. הכאב מהבורסה יכול להשליך אל הזרוע.

כתף קפואה

פציעה ודלקת של קפסולת המפרק עלולה להתפתח בשל מאמצי יתר או מאמצים חוזרניים. דלקת בקפסולת המפרק עלולה לגרום להתכווצותה ובשל כך אובדן טווחי התנועה. כתף קפואה, לפחות עם תחילת התפתחותה, עלולה לגרום לכאב חריף ומגבלו תנועה קשות. הכאב מהקפסולה עלול להשליך אל הזרוע.

שבר

סדק או שבר בעצם הזרוע יגרום בין היתר להופעת כאב בזרוע. נזק כזה מתרחש לרוב בגלל טראומה ישירה. תסמינים אפשריים כוללים כאב חד וחמור, עיוות חיצוני, שטפי דם, נפיחות, ותנועה מוגבלת של הגפה העליונה.

דלקת גידים

גם דלקת בגידים עלולה לגרום להתפתחות כאב בזרוע. דלקת גידים יכולה להשפיע על גיד שריר הזרוע או על גיד השריר התלת ראשי. גורם אפשרי לכך כולל שימוש יתר, פציעה ועוד. תסמינים אפשריים כוללים כאב, רגישות ונוקשות בזרוע העליונה.

הפרעות בריאותיות במרפק ובאמה שעלולות לגרום לכאבים בזרוע

פציעות והפרעות בריאותיות במרפק עלולים לגרום בין היתר להופעת כאב בזרוע. בין ההפרעות הבריאותיות השכיחות במרפק נציין:

מרפק טניס

אחת מדלקות הגידים השכיחות במרפק היא מרפק טניס. מדובר בפציעה של שימוש יתר השכיחה בקרב אנשים שאוחזים או פושטים את כף היד באופן חוזרני. מרפק טניס גורם לכאב בצד החיצוני של המרפק. הכאב עלול להיות מופנה גם לזרוע.

מרפק גולף

הפרעה זאת דומה למרפק טניס אך מתרחשת בצד הפנימי של המרפק. הכאב במרפק גולף ממוקם בצד הפנימי של המרפק ויכול להיות מושלך לזרוע. גם פציעה זאת נובעת משימוש יתר השכיחה בקרב אנשים שאוחזים או מכופפים את כף היד באופן חוזרני.

תסמונת התעלה הקרפלית

גירוי של עצב התווך בתעלה הקרפלית שבשורש כף היד גורמת להתפתחות תסמונת התעלה הקרפלית. הפרעה עצבית זאת נובעת בעיקר מעומסים חוזרניים על הגידים והשרירים בשורש כף היד.  התסמונת שכיחה בקרב אנשים המרבים להקליד, להפעיל כלי עבודה, לנגן ועוד. סימנים ותסמינים אפשריים כוללים בין היתר כאב בכף היד, נימול, הירדמות וכאב בחלק של כף היד הכולל את האגודל ואת שלושת האצבעות הסמוכות לו. הכאב עלול להיות מופנה גם לאמה ולזרוע

תסמונת דה קרוון

בתסמונת דה קרוון (De Quervain Syndrome) קיימת דלקת בגידים השולטים על תנועת האגודל בשורש כף היד. הפרעה זאת נגרמת לרוב משימוש יתר או פציעה ועלולה לגרום כאב, נפיחות, וקושי בתפקוד האגודל ופרק כף היד. הכאב עלול להיות מופנה גם אל הזרוע.

הפרעות נוספות שעלולות לגרום כאב בזרוע

מלבד פגיעות כתף ומרפק ישנן הפרעות רבות נוספות שעלולות להוביל להתפתחות כאב בזרוע. להלן פירוט הפרעות בריאותיות כאלה:

לכידה עצבית

לחץ על עצב בזרוע (לרוב במרפק) עלול לגרום כאב בזרוע ובאזורים נוספים וגם תסמינים עצביים. גורמים אפשריים לכך כוללים פציעות, שברים, שימוש יתר ועוד. תסמינים אפשריים כוללים נימול, תחושת שריפה ועוד.

פריצת דיסק בצוואר

כאב בזרוע עלול להופיע גם בגלל פריצת דיסק צווארית. במצב זה אחד הדיסקים הבין חולייתיים בצוואר בולט החוצה ולוחץ על שורש עצב. גורמים אפשריים לכך כוללים הזדקנות, התנוונות, פציעה, שימוש יתר ועוד. תסמינים אפשריים כוללים כאב, חוסר תחושה, עקצוץ או חולשה בגפה העליונה.

דלקת פרקים

דלקות פרקים עלולות לפגוע בכתף ו/או במרפק ולגרום בין היתר להתפתחות כאב בזרוע. גורמים אפשריים לכך כוללים הזדקנות, התנוונות, פציעה, שימוש יתר ועוד. תסמינים אפשריים כוללים כאב, נוקשות, מגבלות תנועה ותפקוד ועוד.

מחלות לב

תעוקת חזה מתרחשת כאשר שריר הלב אינו מקבל מספיק דם וחמצן. במחלה זאת קיימת היצרות או חסימה של העורקים הכליליים המספקים דם ללב. תסמינים נוספים כוללים תחושת לחץ או בחזה ובזרוע, כאב בזרוע ועוד. הפרעה זאת יכולה להיות מופעלת באמצעות מאמץ פיזי, מתח רגשי, מזג אוויר קר, או אכילה.

פיברומיאלגיה

הפרעה כרונית זאת גורמת לכאב נרחב ורגישות בשרירים וברקמות הרכות של הגוף. זה יכול להשפיע על כל חלק של הגוף, כולל הזרוע. פיברומיאלגיה יכולה גם לגרום לעייפות, בעיות שינה, שינויים במצב הרוח, וקשיים קוגניטיביים.

שלבקת חוגרת

זיהום וירלי זה גורם לפריחה כואבת בצד אחד של הגוף. שלבקת חוגרת נגרמת על ידי אותו וירוס שגורם לאבעבועות רוח ומופעל מחדש. הפרעה זאת יכולה להשפיע על כל חלק בגוף, כולל על הזרוע. תסמינים אפשריים כוללים כאב, צריבה, עקצוץ, גירוד, שלפוחיות, חום, כאבי ראש, עייפות ועוד.

אבחון וטיפול בכאבי זרוע

כאב בזרוע
כאב בזרוע

האבחון בתלונות על כאב בזרוע מתבסס על ההיסטוריה הרפואית, בדיקה גופנית וממצאי ההדמיה. אפשרויות הטיפול עשויות לכלול:

  • מנוחה וקומפרסים של קרח או חום
  • שימוש בתומכים למיניהן
  • טיפולים תרופתיים וזריקות סטרואידים להפחתת כאב ודלקת
  • כירופרקטיקה לשיפור טווחי התנועה והתפקוד והפחתת הכאב והדלקת
  • שינויים ארגונומיים לצמצום העומסים על הזרוע
  • ניתוחים כגון ארתרוסקופיה, החלפת מפרקים, הסרת לחץ עצבי, תיקון קרע גיד ועוד

הפרוגנוזה

הפרוגנוזה של פציעות והפרעות בזרוע משתנה בהתאם לסוג וחומרת המצב, גיל המטופל, תחלואה נלווית והקפדה על בטיפול. כמה גורמים שעשויים להשפיע על ההתאוששות הם:

  • גורמים סוציו-דמוגרפיים
  • גורמים הקשורים לעבודה
  • מאפייני תלונה, פעילות גופנית
  • וגורמים פסיכו-סוציאליים

מניעת פציעות והפרעות בזרוע

המניעה של כאב בזרוע טובה לאין שיעור מטיפול בכאב זה. כמה אסטרטגיות מניעה שעשויות להפחית את הסיכון או הישנות של כאב בזרוע כוללות:

  • הקפדה על ארגונומיה ויציבה בעבודה, בבית ובמגרשי הספורט
  • הימנעות או צמצום עומס חוזרני על מפרקי ושרירי הגפה העליונה
  • התחממו לפני תחילת מאמץ גופני
  • התאמנו באופן מסודר ועקבו ועל פי עקרונות האימון הנכונים
  • כואב לכם? אל תזניחו. אבחון וטיפול מהירים יצמצמו הסיכון לנזקים וכאבי כרוניים

References:

Luime JJ et al. Prevalence and incidence of shoulder pain in the general population; a systematic review. Scand J Rheumatol. 2004;33(2):73-81.

Bruls VE et al. Non-traumatic arm, neck, and shoulder complaints: prevalence, course, and prognosis in a Dutch university population. BMC Musculoskelet Disord. 2013;14:8.

Andersen JH et al. Computer use and carpal tunnel syndrome: a 1-year follow-up study. JAMA. 2003;289(22):2963-9.

Hand Surgery – American Society for Surgery of the Hand (ASSH). https://www.assh.org/handcare/what-is-a-hand-surgeon

Huisstede BM et al. Prognostic factors for the outcome of non-surgical treatment in patients with non-traumatic complaints at arm, neck, and shoulder: a systematic review of literature published between 2000 and 2013. BMJ Open Sport Exerc Med. 2016;2(1):e000087.

van Rijn RM et al. Prevention of work-related complaints of arm neck and/or shoulder: an update of the evidence-based literature review. Occup Environ Med. 2019;76(11):823-831.

Moradi A, Ebrahimzadeh MH, Ring D. Nonspecific arm pain. Arch Bone Jt Surg. 2013 Dec;1(2):53-8. Epub 2013 Dec 15. PMID: 25207288; PMCID: PMC4151410.

Stjernbrandt Albin, Pettersson Hans, Wahlström Viktoria, Wahlström Jens, Lewis Charlotte. Occupational cold exposure is associated with upper extremity pain, Frontiers in Pain Research, VOLUME 4, 2023. https://www.frontiersin.org/articles/10.3389/fpain.2023.1063599.10.3389/fpain.2023.1063599,ISSN=2673-561X

Jane Greening, Andrew Dilley, Chapter 37 – Peripheral mechanisms of chronic upper limb pain: nerve dynamics, inflammation, and neurophysiology, Editor(s): César Fernández de las Peñas, Joshua A. Cleland, Peter A. Huijbregts, Neck and Arm Pain Syndromes. Churchill Livingstone, 2011, Pages 476-495, ISBN 9780702035289, https://doi.org/10.1016/B978-0-7020-3528-9.00037-6.

Varacallo M, Mair SD. Proximal Biceps Tendinitis and Tendinopathy. [Updated 2022 Sep 4]. In: StatPearls [Internet]. Treasure Island (FL): StatPearls Publishing; 2023 Jan-. Available from: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/books/NBK533002

שימו סוף לכאב.

לאבחון מקצועי וייעוץ,
התקשרו: 03-6430372
או השאירו פרטים:

שימו סוף לכאב!

לאבחון מקצועי וייעוץ, התקשרו: 03-6430372
או השאירו פרטים ומיד נחזור אליכם:

קראו עוד באותו נושא:

פציעות ספורט בקרב בני נוער

פציעות ספורט בקרב בני נוער

פציעות ספורט בקרב בני נוער היא תופעה שכיחה ביותר. כול שנה מיליוני בני נוער ברחבי העולם סובלים ממגוון רחב של פגיעות גופניות עקב עיסוקם הספורטיבי. בין יתר הפגיעות נמנה קרע ברצועה הצולבת בברך, שבר מאמץ ועוד. לרוב, הסיבה היא אי שמירה על כללי אימון נכונים. 

תסמונת המדור בשוק אבחון וטיפול

תסמונת המדור בשוק אבחון וטיפול

תסמונת המדור? אבחון וטיפול מהירים הם קריטיים כדי למניעת נזקים בלתי הפיכים. המתלוננים על כאבים בקדמת הרגל מתחת לברך יוצאים כמעט תמיד מהרופא עם האבחון "שין ספלינט". לצערי, לא תמיד האבחון הזה נכון. לעתים מדובר בבעיה מסוכנת יותר.

ספורט משפר גם יכולת קוגניטיבית

ספורט משפר יכולות קוגניטיביות

ספורט משפר יכולות קוגניטיביות. עם השנים חלה התדרדרות באיכות הרקמות של בני האדם ולצערנו גם ביכולות הקוגניטיביות שלהם. בין היתר נפגעים הזיכרון ויכולות החשיבה. כול עוד אנו פעילים גופנית אנו משמרים ואפילו משפרים את היכולות האלה.