כאב בחזה ממקור שריר ושלד

כאב בחזה ממקור שריר ושלד

כאב בחזה ממקור שריר ושלד הוא תסמין שכיח המשפיע על כשליש מהאוכלוסייה בשלב כלשהו בחייהם. רק במיעוט מהמקרים (6-7%) של כאבים בחזה המקור הוא לבבי ומסכן חיים. מקורות שאינם לבביים שעלולים לגרום לכאב בחזה כוללים גורמים כגון מחלת ריפלוקס קיבתי-ושטי, הפרעות שרירים ושלד, מחלות ריאה או גורמים פסיכולוגיים. להתפתחות כאב בחזה ממקור שריר ושלד ואינו מסכן חיים יכולה להיות השפעה משמעותית על איכות החיים. כאב כזה גם כרוך בניצול שירותי הבריאות ובעלויות של החולים ושל מערכות הבריאות.

לכן, חשוב לזהות את הגורם הבסיסי של הכאב ולספק טיפול מתאים והרגעה לחולים. עם זאת, האבחון והניהול של סוג זה של כאב יכול להיות מאתגר. אין מבחן יחיד או תקן זהב עבור אבחון ואבחנה מבדלת של כאב בחזה. יתר על כן, התקשורת ושיתוף הפעולה בין קרדיולוגים ומומחים אחרים המעורבים בטיפול בכאב כזה יכולים להיות לא אופטימליים. מאמר זה נועד לספק סקירה כללית של השכיחות, האטיולוגיה, האבחון, הטיפול והפרוגנוזה של כאב בחזה ממקור שריר ושלד.

כאב בחזה ממקור שריר ושלד – רקע

כאב בחזה הוא תסמין שכיח שמשפיע על 20% – 40% מהאוכלוסייה הכללית במהלך חייהם. זוהי גם סיבה שכיחה לפנייה לטיפול רפואי. למעשה, כאב בחזה אחראי ל-5% – 12% מהביקורים בחדרי המיון ועד 25% מהאשפוזים בחדרי המיון. לכאבים בחזה יכולות להיות סיבות שונות, החל ממצבי שרירים ושלד שפירים ועד למקרי חירום לבביים מסכני חיים. לכן, חשוב להעריך ולאבחן במדויק כאבים בחזה על מנת לתת טיפול מתאים ולהפחית תחלואה ותמותה. במאמר זה אתמקד במיוחד בהתפתחות כאב בחזה שאינו ממקור לבבי אלה נגרם בגלל פגיעת שריר ושלד.

כאבי חזה שריר-שלד מהווים תלונה שכיחה שניתן לייחס להפרעות שונות בעצמות, במפרקים, בשרירים ובעצבים של דופן בית החזה. השכיחות של כאבי חזה שריר-שלד בחדר מיון משתנה בהתאם לאוכלוסייה ולהגדרות המחקרים השונים. סקירה שיטתית ומטה-אנליזה שנערכה לאחרונה העריכה את השכיחות המשולבת העולמית של כאבי חזה שריר-שלד:

  • בין 10% – 22%.
  • עם שיעורים גבוהים יותר באירופה (17%).
  • ושיעורים נמוכים יותר באזורים עירוניים (13%).

ברוב המקרים סוג זה של כאב חולף תוך זמן קצר גם ללא כל טיפול. עם זאת, מדובר במצב רפואי שכול גם לחקות מצבים חמורים כגון תסמונת כלילית חריפה או תסחיף ריאתי. לכן, חשוב לזהות ולאבחן במדויק כאבי חזה שריר-שלד. בגלל הסיכוי הקיים (הנמוך אמנם) שמקור הכאב הוא לבבי חשוב לבצע את הערכה הראשונית של כאב בחזה בחדרי מיון.

הפרעות שעלולות לגרום לכאבים מדופן החזה?

גורמי שרירים ושלד להתפתחות כאב בחזה נפוצים. כאב כזה יכול לנבוע ממצבים שונים המשפיעים על העצמות, השרירים, העצבים או רקמות החיבור של דופן בית החזה. חלק מהגורמים העיקריים לכאבי חזה שריר-שלד הם:

פציעה של שרירים בחזה

כאב בחזה יכול להתפתח בגלל פציעה טראומתית או בגלל שימוש יתר בשרירי החזה. הנזק במקרים הללו יכול לכלול מתיחה, קרע או חבורה בשרירי החזה. הגורמים עלולים להיות טראומה (כגון מכה או הרמת חפץ כבד) או תנועות חוזרות ושימוש יתר (כגון הנפה של מחבט טניס). שרירי החזה שעלולים להינזק כוללים את:

  • השרירים בין-קוסטליים הממוקמים בין הצלעות
  • שרירי החזה בקדמת דופן החזה
  • השרירים האלכסוניים בבטן
  • או שרירי הבטן הרוחביים
  • שרירי המשור הקדמיים (Serratus Anterior) המחברים את השכמות לכלוב הצלעות.

שברים בצלעות

טראומה בחזה או שימוש יתר יכולים גם לגרום לשברים בצלעות והתפתחות כאב בחזה. זה יכול לקרות בגלל אירועים טראומטיים, כגון תאונת דרכים או פציעת ספורט (התנגשות), או כתוצאה מטראומה חוזרת ונשנית לעצם. שברים בצלעות עלולים לגרום לכאב חד המחמיר עם נשימה, שיעול או תנועה. הם יכולים גם לגרום שטפי דם או נפיחות באזור החזה.

קוסטוכונדריטיס

כאב בחזה עלול להיות תוצאה של קוסטוכונדריטיס (Costochondritis). זוהי דלקת של הסחוס המחבר את הצלעות לעצם החזה. קוסטוכונדריטיס עלולה לגרום לכאב מקומי ורגישות בחזה שעלולים להקרין לגב או לבטן. גורמים אפשריים להפרעה זאת כוללים זיהום, פציעה, שימוש יתר, או דלקת פרקים. קוסטוכונדריטיס שכיח יותר אצל נשים ואנשים עם פיברומיאלגיה.

תסמונת כאב בצלעות התחתונות

כאב בחזה יכול להתפתח גם בגלל תסמונת החלקה של הצלע (Slipping rib syndrome). תסמונת זו ידועה גם בשם תסמונת הצלעות המחליקות או תסמונת הצלע ה-12. זה קורה כאשר הצלעות התחתונות מחליקות ממקומן ומגרות את העצבים שמתחתיהן. תסמונת החלקה של הצלע עלולה לגרום לכאב חד בחלק התחתון של החזה התחתון או בבטן העליונה. הכאב עלול להחמיר עם תנועה, נשימה או שיעול. זה יכול גם לגרום לתחושות של לחץ תזוזה בין הצלעות.

תסמונת תפיסת קדם חזה

גורם אפשרי להתפתחות כאב בחזה הוא הפרעה בשם תסמונת תפיסת קדם חזה (Precordial catch syndrome). זהו מצב רפואי שאינו מסכן חיים, הכולל אפיזודות כאב חד קצרות בחזה שמאל. הכאב נמשך לרוב כמה שניות עד דקות ואז נעלם מעצמו. הפרעה זאת שכיחה בעיקר אצל ילדים או מבוגרים צעירים. הכאב עשוי להיות מופעל על ידי נשימה עמוקה, תנועה, או מתח נפשי. תסמונת תפיסה קדם חזה אינה קשורה לבעיות לב חמורות. חוקרים סבורים שהיא קשורה להפרעה לא ברורה בדופן החזה או מגירוי של עצב בין צלעי.

פיברומיאלגיה

כאב בחזה יכול להתפתח גם בגלל פיברומיאלגיה. זהו מצב כרוני הגורם לכאב נרחב ורגישות באזורים שונים בגוף, כולל החזה. פיברומיאלגיה יכולה גם לגרום לעייפות, בעיות שינה, שינויים במצב הרוח וקשיים קוגניטיביים. הסיבה המדויקת לפיברומיאלגיה אינה ידועה, אך היא עשויה להיות קשורה לעיבוד כאב חריג במוח ובמערכת העצבים. פיברומיאלגיה שכיחה יותר אצל נשים ואנשים עם מחלות ראומטיות.

מחלות ראומטיות

כאבי חזה ממקור שריר ושלד
כאבי חזה ממקור שריר ושלד

מצבים דלקתיים המשפיעים על המפרקים ורקמות החיבור של הגוף עלולים גם הם לגרום להתפתחות כאב בחזה. כמה דוגמאות הן דלקת מפרקים שגרונית, דלקת מפרקים פסוריאטית, אנקילוזיס ספונדיליטיס, זאבת אדמנתית מערכתית ועוד. מחלות ראומטיות יכולות לגרום לכאבים בחזה עקב דלקת:

  • בסחוסי הצלעות במפרקים שבהם הצלעות פוגשות את עצם החזה
  • דלקת במפרקי שיא הכתף והבריח (sternoclavicular)
  • או במפרקים הבין חולייתיים (intervertebral)

מחלות ראומטיות יכולות גם לגרום לתסמינים אחרים כגון נפיחות, נוקשות, אדמומיות, חום ועיוות.

כאב בחזה ממקור שריר ושלד ניתן לאבחון על ידי בדיקה גופנית והיסטוריה רפואית. לפעמים, בדיקות הדמיה כגון צילומי רנטגן, אולטרסאונד, MRI או סריקת CT עשויים להיות נחוצים כדי לשלול סיבות אחרות לכאבים בחזה או כדי לאשר אבחנה ספציפית. אפשרויות הטיפול בתלונות עלך כאב בחזה תלויות בסיבה הבסיסית. הטיפול השמרני עשוי לכלול מנוחה, קומפרסים של קרח, חום, כירופרקטיקה ועוד. טיפול רפואי בכאבי חזה עשוי לכלול משככי כאבים, תרופות אנטי דלקתיות, מרפי שרירים, זריקות סטרואידים או ניתוח.

References:

Eslick GD, Talley NJ. Non-cardiac chest pain: predictors of health care seeking, the types of health care professional consulted, work absenteeism and interruption of daily activities. Aliment Pharmacol Ther. 2004;20(8):909-15.

Goodacre S, Cross E, Arnold J, Angelini K, Capewell S, Nicholl J. The health care burden of acute chest pain. Heart. 2005;91(2):229-30.

Swap CJ, Nagurney JT. Value and limitations of chest pain history in the evaluation of patients with suspected acute coronary syndromes. JAMA. 2005;294(20):2623-9.

Fruergaard P, Launbjerg J, Hesse B, Jørgensen F, Elsborg L, Petri A. The diagnoses of patients admitted with acute chest pain but without myocardial infarction. Eur Heart J. 1996;17(7):1028-34.

Mandrekar S, Venkatesan P, Nagaraja R. Prevalence of musculoskeletal chest pain in the emergency department: a systematic review and meta-analysis. Scand J Pain. 2021;21(3):507-15.

Ruigómez A, García Rodríguez LA, Wallander MA et al. Chest pain in general practice: incidence, comorbidity and mortality. Fam Pract 2006;23:167–174.

Mandrekar S, Venkatesan P, Nagaraja R. Prevalence of musculoskeletal chest pain in the emergency department: a systematic review and meta-analysis. Scand J Pain. 2021;21(3):434-444.

Eslick GD, Talley NJ. Non-cardiac chest pain: predictors of health care seeking, the types of health care professional consulted, work absenteeism and interruption of daily activities. Aliment Pharmacol Ther. 2004;20(8):909-915.

Bösner S, et al. Chest wall syndrome among primary care patients: a cohort study. BMC Fam Pract. 2007;8:51.

Zmyślna A, Żurawski AŁ, Śliwiński G, Śliwiński ZW, Kiebzak WP. Assessment of Body Posture of Children With Chest Pain. Front Pediatr. 2021;9:704087.

Major causes of musculoskeletal chest pain in adults – UpToDate https://www.uptodate.com/contents/major-causes-of-musculoskeletal-chest-pain-in-adults.

Musculoskeletal chest pain: a prospective cohort study in primary care practice | BMC Family Practice | Full Text https://bmcfampract.biomedcentral.com/articles/10.1186/1471-2296-13-128.

Musculoskeletal chest pain: a systematic review of the literature | SpringerLink https://link.springer.com/article/10.1007/s10067-020-05064-8.

שימו סוף לכאב.

לאבחון מקצועי וייעוץ,
התקשרו: 03-6430372
או השאירו פרטים:

שימו סוף לכאב!

לאבחון מקצועי וייעוץ, התקשרו: 03-6430372
או השאירו פרטים ומיד נחזור אליכם:

קראו עוד באותו נושא:

שחיקת סחוס אבחון וטיפול

שחיקת סחוס אבחון וטיפול

שחיקת סחוס? אבחון וטיפול עשויים להציל רקמה יקרת ערך זאת. שחיקת סחוסים היא הבסיס הפתולוגי הבולט של חולי ניווני במפרקי הגוף או בלעז אוסטיאוארטריטיס (osteoarthritis). כול בני האדם צפויים מתישהו לחלות בחולי זה ולסבול משחיקת סחוס.

נזק בלתי הפיך בחוט השדרה

נזק בלתי הפיך בחוט השדרה

נזק בלתי הפיך בחוט השדרה בעקבות פציעה עלול להתרחש באופן מהיר יותר ממה שסברו המומחים עד היום. פציעה של חוט השדרה בגלל תאונת דרכים, נפילה בבית או מכול סיבה אחרת עלולה לגרום להתפתחות נזק בלתי הפיך ובעקבותיו קשיים תפקודיים.