כאב חזה שאינו ממקור לבבי

כאב חזה שאינו ממקור לבבי

כאב חזה שאינו ממקור לבבי הוא מצב שבו הכאב שהחולה חש בחזהו אינו נגרם מהפרעות בלב. הפרעות אחרות שעלולות לגרום לכאבים בחזה כוללות מחלות במערכת העיכול, מחלות ריאה, הפרעות פסיכולוגיות וגם בעיות שרירים ושלד בדופן החזה. בכל מקרה של תלונה על כאב חזה חשוב להתייחס לזה ברצינות הראויה ולשלול הפרעות לבביות.

הליך השלילה מתבסס על ממצאים שמופקים מהיסטוריה הרפואית, מהבדיקה הגופנית. יש לעיתים שנזדקק לשם כך גם לביצוע בדיקות דימות ומעבדה. את האבחון הסופי יש לקבוע רק לאחר ביצוע אבחנה מבדלת. אפשרויות הטיפול בכאבי חזה משתנות בהתאם לגורם.  כאב בחזה הנובע מהפרעת שריר ושלד כגון דלקת בסחוס הצלע או נזק שרירי מטופל בהצלחה על ידי כירופרקט. במאמר הנוכחי "כאב חזה שאינו ממקור לבבי" נדון בנושא בהרחבה.

כאבים בחזה – רקע

כאב בחזה הוא תסמין שכיח עם סיבות שונות. בין יתר הסיבות נציין החל ממצבים שפירים כגון מתיחת שריר בין הצלעות ועד למצבים מסכני חיים כגון מחלות לב. על פי הערכות השכיחות של כאב בחזה נעה בין:

  • 20% – 40% מהאוכלוסייה הכללית במהלך חייהם
  • ומהווה 1% -12% מכלל הביקורים להתייעצות במחלקות לרפואה ראשונית ובחדרי מיון

מן המפורסמות שגורמים לבביים לכאב בחזה הם החמורים ביותר ודורשים אבחון וטיפול מידי. עם זאת, חשוב לדעת שרק ב- 8% – 18% מהמקרים הכאב בחזה נובע מהפרעה בריאותית בלב. ברוב המקרים מקור הכאב בחזה אינו לבבי ונובע מהפרעות בריאותיות כגון:

  • מהפרעות במערכת שריר ושלד כגון שברים בצלעות, דלקת בסחוסי הצלעות, פציעות שרירים ועוד
  • הפרעות באיברים פנימיים כגון מחלות ריאות, כיבי קיבה ועוד
  • בעיות פסיכולוגיות כגון חרדות ודיכאונות

האבחנה של כאבי חזה מבוססת לרוב על היסטוריה קלינית ובדיקה גופנית. עם זאת, יתכן שיהיה צורך בבדיקות נוספות כגון דימות או בדיקות מעבדה כדי לשלול או לאשר הפרעות אפשריות. הטיפול בכאבי חזה משתנה בהתאם לגורם ולחומרת הנזק. כאב חזה שאינו ממקור לבבי מטופל לרוב באופן שמרני. טיפול כירופרקטי יכול להועיל לכאבי חזה שנובע מהפרעת שריר-שלד.

מהו כאב חזה שאינו ממקור לבבי?

כאב חזה שאינו ממקור לבבי הוא מצב שכיח המשפיע על:

  • עד 25% מהמבוגרים בארה"ב
  • ועד 70% מהחולים המציגים כאב בחזה למערכת הבריאות הרפואית.

כאב חזה שאינו ממקור לבבי מוגדר ככאב שמופיע ללא עדות למחלת לב כלילית בהערכה האבחנתית הקונבנציונלית. הסיבות האפשריות להתפתחות כאב חזה שאינו ממקור לבבי הן רבות ועשויות לכלול הפרעות כגון:

  • מחלת ריפלוקס קיבתי-ושטי (GERD).
  • הפרעות בתנועתיות הוושט.
  • מגוון תסמונות כאב בדופן החזה.
  • הפרעות פסיכיאטריות.

גם כאב חזה שאינו ממקור לבבי משפיעה משמעותית על איכות החיים של חולה. האבחון והניהול של כאב חזה דורשים גישה רב-תחומית הכוללת קרדיולוגים, גסטרואנטרולוגים, פסיכיאטרים, כירופרקטים ועוד. סקירה זו מסכמת את הראיות הנוכחיות על השכיחות, גורמי הסיכון, ההשפעה ואפשרויות הטיפול בסוג זה של כאב.

כאב חזה שאינו ממקור לבבי – הפרעות שכיחות

חלק מהגורמים הנפוצים להתפתחות כאב חזה שאינו ממקור לבבי הם:

ריפלוקס קיבתי-ושטי

בריפלוקס קיבתי ושטי (Gastroesophageal Reflux Disease – GERD) חומצת הקיבה זורמת חזרה לוושט. התוצאה עלולה להיות צרבת בחזה, קושי בבליעה, שיעול, או צרידות. זהו הגורם השכיח ביותר לתלונות על כאב חזה שאינו ממקור לבבי ומהווה 50% עד 60% מהמקרים. האטיולוגיות האפשריות של הפרעה זאת כוללות סוגר ושטי תחתון רפוי, בקע סרעפתי או חיידק בשם הליקובקטר פילורי.

התכווצויות שרירים בוושט

מדובר בהתכווצויות לא רצוניות של שרירי הוושט שעלולות לגרום לכאבים פתאומיים וחמורים בחזה שעלולים לחקות התקף לב. העוויתות יכולות להיות מופעלות על ידי מתח, חרדה, משקאות קרים, או מזונות מסוימים. הם יכולים להתרחש גם אצל אנשים עם רפלוקס קיבתי-ושטי או הפרעות אחרות בוושט.

רגישות יתר ויסצרלית

זהו מצב שבו העצבים בוושט רגישים יתר על המידה לגירויים, כגון חומצה, מזון או טמפרטורה. זה יכול לגרום לכאבים בחזה שאינם פרופורציונליים לנזק או גירוי בפועל בוושט. אנשים עם רגישות יתר בקרביים עשויים גם להיות סימפטומים אחרים, כגון נפיחות, בחילה או כאבי בטן.

כיבי קיבה

מדובר בפצעים ברירית הקיבה שיכולים לגרום לכאבים בחזה הדומים לצרבת. הכאב עלול להיות גרוע יותר כאשר הבטן ריקה או לאחר אכילת מזונות מסוימים. תסמינים אחרים כוללים בחילות, הקאות, ירידה במשקל או דימום.

מחלות ריאה

אלה כוללות מחלת ריאות חסימתית כרונית (COPD), אסטמה, דלקת ריאות, pleurisy, תסחיף ריאתי, או סרטן ריאות. אלה יכולים לגרום לכאבים בחזה הקשורים לקוצר נשימה, שיעול, צפצופים, חום או דם בכיח.

בעיות שרירים ושלד

מגוון רחב של הפרעות שריר ושלד יכולים לגרום להתפתחות כאב חזה שאינו ממקור לבבי. הפרעות המשפיעות על השרירים, העצמות או המפרקים בחזה, בדופן החזה או בעמוד השדרה. תסמינים אפשריים כוללים כאבים בחזה המחמירים על ידי תנועה, נשימה, שיעול, התעטשות או לחץ על האזור הפגוע. חלק מהגורמים העיקריים לשרירים ושלד לכאבים בחזה הם:

  • נזקים מטראומה או משימוש יתר לשרירים בחזה עלולים לגרום להתפתחות כאב חזה שאינו ממקור לבבי. נפגעים אפשריים כוללים שרירים כגון השרירים הבין צלעיים, שרירי החזה, שרירים אלכסוניים ושרירי המשור.
  • שברים בצלעות יכולים להתרחש עקב פגיעה חזקה, טראומה חוזרת או אוסטאופורוזיס. ייתכנו גם נפיחות, רגישות או שטפי דם מעל אתר השבר.
  • דלקת בסחוסי הצלעות (קוסטוכונדריטיס) בנקודת החיבור בין הצלעות לעצם החזה עלולה לגרום כאב חזה שאינו ממקור לבבי.
  • תסמונת החלקה של צלע נגרמת מתזוזה של הצלעות התחתונות ממקומן הרגיל.
  • תסמונת תפיסת קדם חזה זהו מצב שפיר המשפיע על ילדים ומבוגרים צעירים.
  • פיברומיאלגיה היא הפרעה כרונית המאופיינת בתסמינים כגון כאבי שרירים ושלד נרחבים, עייפות, הפרעות שינה ופגיעה קוגניטיבית.
  • מחלות ראומטיות יכולות להשפיע על המבנים בדופן החזה ולגרום להתפתחות כאב חזה שאינו לבבי.

בעיות פסיכולוגיות

כאב חזה לא ממקור לבבי
כאב חזה לא ממקור לבבי

כאב חזה שאינו ממקור לבבי הוא סימפטום שיכול להיגרם גם מסבות פסיכולוגיות. כך למשל, חרדה יכולה לעורר תחושות פיזיות כגון לחץ שרירים והתפתחות כאב חזה, קצב לב מוגבר, פעילות בטן חריגה וקוצר נשימה. חרדה יכולה גם להפעיל במוח את פיתול החגורה הקדמי. אזור זה מווסת תגובות רגשיות ועלול להגביר את פעילות העצב התועה ולגרום לכאב ובחילה.

סיבה פסיכולוגית אפשרית נוספת להתפתחות כאב חזה שאינו ממקור לבבי היא דיכאון. הדיכאון יכול להשפיע גם על אזורי המוח המעורבים בתפיסת כאב וויסותו. דיכאון יכול גם להוביל ללחץ נפשי, שיכול לגרום לדלקת ולמתח חמצוני בגוף, המשפיעים על הלב וכלי הדם. גורמים פסיכולוגיים אחרים שעשויים לתרום לכאבים בחזה כוללים הפרעות דחק, הפרעות כאב כרוניות וטראומה רגשית.

אבחון וטיפול

האבחנה של כאב חזה שאינו ממקור לבבי מבוססת על שלילת גורמים לבביים לכאבים בחזה, כגון תעוקת חזה או אוטם שריר הלב, על ידי ביצוע בדיקות כגון אלקטרוקרדיוגרמה, מדידת טרופונין, בדיקות מאמץ או אנגיוגרפיה כלילית. ניתן להעריך את ההסתברות לבדיקת טרום בדיקה של מחלת עורקים כליליים חסימתית בהתבסס על גיל המטופל, מינו ותסמיניו.

הטיפול בחולה עם כאב חזה שאינו ממקור לבבי תלוי בגורם הבסיסי ובחומרת הסימפטומים:

  • עבור ריפלוקס קיבתי ושטי מומלץ שינויים באורח החיים, שינויים תזונתיים ותרופות להפחתת חומצת הקיבה.
  • עבור חולים עם בעיות שרירים ושלד מומלץ מנוחה, ניהול כאב, כירופרקטיקה ועוד.
  • עבור חולים עם הפרעות בתנועתיות הוושט  מומלץ מרפי שרירים חלקים או טיפול אנדוסקופי במקרים נבחרים.
  • עבור חולים עם כאב חזה שאינו ממקור לבבי הקשור ללחץ, חרדה או דיכאון, מומלץ תרופות נוגדות דיכאון או טיפול התנהגותי קוגניטיבי עשויים להיות מועילים.

References:

Ruigómez A, Rodríguez LAG, Wallander M-A, Johansson S, Jones R. Chest pain in general practice: incidence, comorbidity and mortality. Family Practice 2006; 23: 167–174.

Mandrekar S, Venkatesan P, Nagaraja R. Prevalence of musculoskeletal chest pain in the emergency department: a systematic review and meta-analysis. Scandinavian Journal of Pain 2021;

Evaluation of the adult with chest pain in the emergency department. UpToDate. Accessed on September 21, 2022. https://www.uptodate.com/contents/evaluation-of-the-adult-with-chest-pain-in-the-emergency-department

Verdon F, Herzig L, Burnand B et al. Chest pain in daily practice: occurrence, causes and management. Swiss Med Wkly 2008; 138: 340–347.

Wise CM. Musculoskeletal chest wall syndromes in patients with noncardiac chest pain: a study of 100 patients. Arch Phys Med Rehabil 1989; 70:59–61.

Frieling T. Non-Cardiac Chest Pain. Visc Med. 2018;34(2):92-96.

Fass R, Achem SR. Noncardiac chest pain: diagnosis and management. Gastroenterol Hepatol (N Y). 2012;8(5):294-304.

Mayou RA, Bryant BM, Sanders D, Bass C, Klimes I, Forfar C. A controlled trial of cognitive behavioural therapy for non-cardiac chest pain. Psychol Med. 1997;27(5):1021-31.

Dickman R, Boaz M, Aizic S, Beniashvili Z, Fass R, Niv Y. Comparison of clinical characteristics of patients with gastroesophageal reflux disease who failed proton pump inhibitor therapy versus those who fully responded. J Neurogastroenterol Motil. 2011;17(4):387-94.

Eslick GD. Noncardiac chest pain: current treatment options. Curr Treat Options Gastroenterol. 2006;9(4):283-92.

Eslick GD, Talley NJ. Non-cardiac chest pain: the long-term natural history and comparison with gastroesophageal reflux disease. Am J Gastroenterol. 2009;104(3):647-53.

Eslick GD. Non-cardiac chest pain: epidemiology, natural history, health care seeking behavior and quality of life. Gastroenterol Clin North Am 2004; 33: 1–23.

Eslick GD, Jones MP, Talley NJ. Non-cardiac chest pain: prevalence, risk factors, impact and consulting — a population-based study. Aliment Pharmacol Ther. 2003;17(9):1115-24.

שימו סוף לכאב.

לאבחון מקצועי וייעוץ,
התקשרו: 03-6430372
או השאירו פרטים:

שימו סוף לכאב!

לאבחון מקצועי וייעוץ, התקשרו: 03-6430372
או השאירו פרטים ומיד נחזור אליכם:

קראו עוד באותו נושא:

ליקוי ביומכני גורם דלקת פרקים ניוונית

דלקת פרקים ניוונית בגלל ליקוי ביומכני

דלקת פרקים ניוונית? ביומכניקה כגורם הוא עניין שכיח. ליקוי מבני במקום אחד בשלד עלול לגרום לשיבוש תפקודי ביומכני שיוביל לליקוי מבני אחר במקום אחר בשלד. מחקר הנוכחי שמצא שקרע במיניסקוס גורם לחולי מפרקי ניווני הוכיח שוב את הקשר שקיים בין חלקי הגוף.

פעילות גופנית בהריון מה מותר

פעילות גופנית בהריון

פעילות גופנית בהריון? מה מותר ומה אסור? הריון אינה סיבה להפסיק לעסוק בפעילות גופנית. לפעילות גופנית אין השפעה שלילית על העובר במהלך ההריון וזאת במידה ואת מורגלת בכך. למעשה, מחקרים מראים שפעילות גופנית במהלך ההריון מועילה לאישה ולעובר.