ארקוקסיה לכאבי גב

ארקוקסיה לכאבי גב

ארקוקסיה לכאבי גב? לא בטוח שזה רעיון טוב. כאבי גב מהווים הפרעה בריאותית שכיחה ביותר. מאות מיליוני בני אדם ברחבי העולם סובלים מהפרעת כאב זאת והמגמה אינה מעודדת. האדם המודרני אינו מצליח להכחיד את ההפרעה הזאת. חמור מזה, על פי נתונים המתפרסמים, משנה לשנה יותר חולים מצטרפים למעגל.

כאבי גב גורמים לפגיעה קשה באיכות החיים וגורמים גם לפגיעה כלכלית אישית ולאומית. הפגיעה הכלכלית נגרמת בגלל עלויות הטיפול, אובדן הפריון בעבודה ועוד. טיפולי כירופרקטיקה שמוצעים לחולה הם בטוחים ויעילים אך לרוב אינם מעניקים הקלה מיידית. מסיבה זאת, רבים מתפתים לטיפולים תרופתיים נוגדי דלקת הכוללים ארקוקסיה. מדובר בתרופה עם פוטנציאל לתופעות לוואי קשות שה- FDA לא אישר לשימוש בארצות הברית.

ארקוקסיה לכאבי גב – רקע

כאבי גב הם מצב שכיח ומגביל המשפיע על אנשים מכל הגילאים והרקעים. על פי ארגון הבריאות העולמי, כאבי גב תחתון הם הגורם המוביל לנכות ברחבי העולם. מחקרי נטל המחלה העולמי העריכו כי:

  • בשנת 2020 כאבי גב תחתון השפיעו על 619 מיליון אנשים ברחבי העולם
  • החוקרים חוזים שמספר המקרים יגדל ל -843 מיליון עד 2050

לכאבי גב יש השלכות משמעותיות על יחידים ומדינות. הם יכולים:

  • להגביל פעילויות עבודה ומעורבות עם בני משפחה וחברים
  • להפחית את איכות החיים והרווחה הנפשית
  • להגדיל את השימוש בשירותי בריאות ואת העלויות
  • גורם לאובדן פרודוקטיביות, היעדרות, פרישה מוקדמת ותביעות פיצויים

כאבי גב אכן נחשבים כבעיה מרכזית בבריאות הציבור הדורשת תגובה הולמת. והתגובה ההולמת של הרפואה המודרני כוללת שימוש מסיבי באמצעים כגון:

  • תרופות משככות כאב
  • בתרופות נוגדות דלקת כגון ארקוקסיה
  • זריקות סטרואידים
  • ניתוחים

אמצעים אלה עלולים להיות כרוכים בתופעות לוואי קשות ובלתי הפיכות. חשוב שנציין:

ה- FDA לא אישר את השימוש של ארקוקסיה בארצות הברית.

מהי ארקוקסיה

ארקוקסיה (Arcoxia) הוא שם מותג עבור אטוריקוקסיב (etoricoxib). מדובר בסוג של תרופה השייכת לקבוצה של תרופות הנקראות מעכבי cyclooxygenase-2 (COX-2). התרופה ניתנת רק במרשם רופא ובמינונים שונים ובכללם:

  • 30 מיליגרם, 60 מיליגרם, 90 מיליגרם ו- 120 מיליגרם

אטוריקוקסיב או בשמה המסחרי ארקוקסיה משמשת לטיפול בסוגים שונים של כאב נפיחות ודלקת במפרקים ובשרירים. הפרעות שבגין ימליצו לכם לצרוך ארקוקסיה כוללות:

ארקוקסיה פועלת על ידי חסימת הפעולה של COX-2. זהו אנזים המייצר פרוסטגלנדינים, שהם כימיקלים הגורמים לכאב ודלקת בגוף. על ידי הפחתת כמות הפרוסטגלנדינים, ארקוקסיה יכולה להקל על כאב ודלקת מבלי להשפיע על תפקוד ההגנה של COX-1. זהו אנזים נוסף המעורב בהגנה על רירית הקיבה מפני כיבים.

יתרונות וחסרונות של השימוש בארקוקסיה

ארקוקסיה הוכחה כיעילה בהקלה על כאבים ושיפור תפקוד בחולים הסובלים מכאב דלקתי. עם זאת, לשימוש בארקוקסיה עלולות להתלוות תופעות לוואי חמורות, במיוחד על הלב וכלי הדם. כדי להפחית את הסיכון לתופעות לוואי, מומלץ לטפל בכאב בכל דרך שמרנית אחרת לפני שפונים להשתמש בארקוקסיה. מסיבה זאת נציין שארקוקסיה אינו מאושר על ידי ה- FDA לשימוש בשוק האמריקאי. חלק מהיתרונות והחסרונות של שימוש בארקוקסיה לכאבי גב הם:

יתרונות:

  • ארקוקסיה יכולה להפחית ביעילות כאבי גב הנגרמים על ידי מצבים שונים, כגון דלקת מפרקים ניוונית, דלקת מפרקים שגרונית, דלקת חוליות מקשחת וגאוט.
  • אטוריקוקסיב או ארקוקסיה יכולה לשפר את איכות החיים והתפקוד של חולים עם כאבי גב בכך שהיא מאפשרת להם לבצע פעילויות יומיומיות ביתר קלות.
  • לארקוקסיה יש סיכון נמוך יותר לגרום לכיבי קיבה ודימום בהשוואה לתרופות אנטי דלקתיות אחרות (NSAIDs) שחוסמות גם COX-1 וגם COX-2.
  • ניתן ליטול ארקוקסיה פעם ביום, מה שעשוי לשפר את ההיענות והנוחות של המטופל.

חסרונות:

  • ארקוקסיה עלולה להגביר את הסיכון להתקפי לב, שבץ, קרישי דם, לחץ דם גבוה ואי ספיקת לב. במיוחד גובר הסיכון בקרב חולים עם בעיות לב או כלי דם קיימות או גורמי סיכון.
  • אטוריקוקסיב או ארקוקסיה עלולה לגרום לתופעות לוואי אחרות. בין היתר היא יכולה לגרום כאבי בטן, קלקול קיבה, בחילות, שלשולים, עצירות, כאבי ראש, סחרחורת, עייפות, צפצופים, דפיקות לב ותגובות אלרגיות.
  • ארקוקסיה עשויה לקיים אינטראקציה עם תרופות אחרות. בין התרופות נציין קומדין, אספירין, ליתיום, מטוטרקסט, ציקלוספורין וגלולות למניעת הריון. לכן, חולים צריכים ליידע את הרופא שלהם על כל התרופות שהם לוקחים לפני נטילת ארקוקסיה.

אלטרנטיבות לארקוקסיה בטיפול בכאבי גב

טיפול תרופתי אחר:

ארקוקסיה לכאבים בגב
ארקוקסיה לכאבים בגב

תרופות נוגדות דלקת לא סטרואידיות (NSAIDs) כגון איבופרופן, נפרוקסן או דיקלופנק. תרופות אלה חוסמות הן אנזימים COX-1 והן COX-2 ויכולות להפחית כאב ודלקת במצבים שונים. עם זאת, יש להם סיכון גבוה יותר לגרום לכיבי קיבה ודימום בהשוואה לארקוקסיה ועלולים גם להגביר את הסיכון לבעיות לב אצל חלק מהחולים.

מעכבי COX-2 אחרים כגון סלקוקס וסלברה (celecoxib). תרופות אלה דומות לארקוקסיה במנגנון הפעולה שלהן ועשויות להיות בעלות סיכון נמוך יותר לכיבי קיבה ודימום מאשר NSAIDs. עם זאת, הם עשויים גם להגביר את הסיכון לבעיות לב אצל חלק מהחולים.

משככי כאבים כגון אקמול, מטמיזול או אופיואידים. תרופות אלה אינן משפיעות על אנזימי COX אלא פועלות במסלולים אחרים כדי להפחית את הכאב. ניתן להשתמש בהם לבד או בשילוב עם תרופות אחרות לשיכוך כאבים. עם זאת, יש להם תופעות לוואי שונות כגון נזק לכבד, לחץ דם נמוך או התמכרות בהתאם לסוג משכך הכאבים.

תרופות אנטי דלקתיות כגון אספירין או מטוטרקסט. תרופות אלה יש מנגנוני פעולה אחרים מלבד חסימת אנזימי COX והוא יכול להפחית דלקת במצבים כגון דלקת מפרקים שגרונית או דלקת חוליות מקשחת. עם זאת, הם עלולים גם לגרום כיבים בקיבה ודימום, רעילות בכבד או דיכוי מח עצם בהתאם לסוג התרופה.

כירופרקטיקה

כירופרקט מאבחן ומטפל בהפרעות שרירים ושלד, כולל אלה המשפיעות על עמוד השדרה. כירופרקטורים משתמשים בטכניקות ידניות וציוד עזר כגון לייזר רך כדי לשפר תנועה ותפקוד ולהפחית כאב ודלקת. ישנן ראיות לכך שכירופרקטיקה יעילה עבור כאבי גב. סקירה עדכנית של 47 ניסויים מבוקרים אקראיים מצאה כי כירופרקטיקה הייתה קשורה לשיפור בעוצמת הכאב ובנכות במטופלים עם LBP חריף, תת-חריף או כרוני. ניסוי גדול שכלל 750 אנשי צבא אמריקאים בשירות פעיל עם LBP הראה שטיפול כירופרקטי, כאשר מוסיפים אותו לטיפול הרפואי הרגיל, הביא להקלה טובה יותר בכאב ולשביעות רצון מאשר טיפול רפואי רגיל בלבד.

References:

World Health Organization. Low back pain [Internet]. Geneva: WHO; 2023 [cited 2023 Oct 21].

Hoy D, et al. The global burden of low back pain: estimates from the Global Burden of Disease 2010 study. Ann Rheum Dis. 2014;73(6):968-74.

Kwiatkowska B, et al. Status of etoricoxib in the treatment of rheumatic diseases. Expert panel opinion. Reumatologia. 2017;55(6):290-297.

Brooks P, Kubler P. Etoricoxib for arthritis and pain management. Ther Clin Risk Manag. 2006 Mar;2(1):45-57.

Zacher J, et al. etoricoxib OA study group. A comparison of the therapeutic efficacy and tolerability of etoricoxib and diclofenac in patients with osteoarthritis. Curr Med Res Opin. 2003;19(8):725-36.

Birbara CA, et al. Etoricoxib Protocol 042 Study Group. Treatment of chronic low back pain with etoricoxib, a new cyclo-oxygenase-2 selective inhibitor: improvement in pain and disability–a randomized, placebo-controlled, 3-month trial. J Pain. 2003 Aug;4(6):307-15.

Yoo MC, et al. Etoricoxib in the treatment of Korean patients with osteoarthritis in a double-blind, randomized controlled trial. Curr Med Res Opin. 2014 Dec;30(12):2399-408.

Combe B, et al. Cardiovascular safety and gastrointestinal tolerability of etoricoxib vs diclofenac in a randomized controlled clinical trial (The MEDAL study). Rheumatology (Oxford). 2009 Apr;48(4):425-32.

Krueger K, et al. Gastrointestinal tolerability of etoricoxib in rheumatoid arthritis patients: results of the etoricoxib vs diclofenac sodium gastrointestinal tolerability and effectiveness trial (EDGE-II). Ann Rheum Dis. 2008 Mar;67(3):315-22.

Malmstrom K, et al. Etoricoxib in acute pain associated with dental surgery: a randomized, double-blind, placebo- and active comparator-controlled dose-ranging study. Clin Ther. 2004 May;26(5):667-79.

Gevers-Montoro C, et al. Clinical Effectiveness and Efficacy of Chiropractic Spinal Manipulation for Spine Pain. Front Pain Res. 2021;2:765921.

Goertz CM, et al. Effect of Usual Medical Care Plus Chiropractic Care vs Usual Medical Care Alone on Pain and Disability Among US Service Members with Low Back Pain: A Comparative Effectiveness Clinical Trial. JAMA Netw Open. 2018;1(1):e180105.

שימו סוף לכאב.

לאבחון מקצועי וייעוץ,
התקשרו: 03-6430372
או השאירו פרטים:

שימו סוף לכאב!

לאבחון מקצועי וייעוץ, התקשרו: 03-6430372
או השאירו פרטים ומיד נחזור אליכם:

קראו עוד באותו נושא:

פציעה של חוט השדרה

פציעה של חוט השדרה

פציעה של חוט השדרה עלולה לגרום לשיתוק של הגוף ואף למוות. מערכות העצבים בגוף מנהלות ומוליכות את המידע הנדרש לתפקודו התקין של הגוף. המידע מועבר מהמוח אל הגפיים ואל איברי הגוף השונים וחזרה למוח דרך חוט השדרה והעצבים הפריפריים.

נמק העצם אבחון וטיפול

נמק העצם אבחון וטיפול

נמק העצם? אבחון וטיפול מהירים עשויים להציל את העצם מפני קריסה ונזק מפרקי קשה. מדובר בהפרעה בריאותית הנוצרת כאשר הפחתה או עצירת אספקת הדם גורמת למוות של תאי עצם. התופעה שכיחה יחסית במפרקי הברכיים ובמפרקי הירך. 

פריקת כתף גורמים ותסמינים

פריקת כתף גורמים ותסמינים

פריקת כתף? גורמים ותסמינים עשויים לעזור לנו להבין אלו נזקים התרחשו במפרק. פריקה של מפרק זה מהווה את אחת הפציעות השכיחות ביותר. ברוב המקרים מדובר בפציעת ספורט המתרחשת בגלל חבלה ישירה, נפילה על יד מושטת לפנים או בגלל תנועות חדות ופתאומיות. 

כללי זהב לגב בריא

כללי זהב לגב בריא

כללי זהב לגב בריא כוללים שמירה על משקל מאוזן, הקפדה על פעילות גופנית ועוד. הנתונים לגבי שכיחות הליקויים בחלק התחתון של הגב בקרב אנשים בעולם המערבי נעים בין 80% -ל90% מכלל האוכלוסייה. בכול מקרה מדובר במגיפה עולמית. מה ניתן לעשות?.