כאבים מתחת לחזה באמצע

כאבים מתחת לחזה באמצע

כאבים מתחת לחזה באמצע הם סימפטום נפוץ שיכול להיות בעל סיבות שונות, החל ממצבי שרירים ושלד שפירים ועד למקרי חירום מסכני חיים. זה חיוני עבור אנשי מקצוע בתחום הבריאות להעריך במדויק ולאבחן את הגורם הבסיסי של כאבים בחזה כדי לספק טיפול מתאים ולהבטיח את בטיחות המטופל.

במאמר הנוכחי "כאבים מתחת לחזה באמצע", נחקור את הגורמים השונים לכאבים בחזה, נדון בתהליך ההערכה ונספק אבחנה מבדלת מפורטת כדי לסייע באבחון מדויק.

כאבים מתחת לחזה באמצע – רקע

לכאב שמתפתח מתחת לחזה ובמרכז יכולות להיות סיבות שונות. חלק מהסיבות הללו נטול משמעות קלינית וחלק אחר מסכן חיים. בין הגורמים השכיחים ביותר לכאבים באזור הזה נציין:

  • כאבים בדופן החזה (שרירים, צלעות סחוסי צלעות ועוד), מחלת ריפלוקס קיבתי-ושטי והפרעת פאניקה

עם זאת, סוג זה של כאב יכול גם להצביע על בעיה לבבית, כגון אנגינה, אוטם שריר הלב, או דלקת קרום הלב. שכיחות הכאב מתחת לחזה באמצע אינה מבוססת היטב, שכן מחקרים שונים עשויים להשתמש בהגדרות ובשיטות שונות כדי להעריך זאת. אולם חלק מההערכות מצביעות על כך:

  • 1% מהביקורים ברפואה הראשונית הם עבור כאבים בחזה. 2% עד 4% מהמטופלים האלה יסבלו מתסמונת כלילית חריפה (ACS) כסיבה הבסיסית
  • כאב בדופן החזה מהווה 20% עד 50% מהמקרים של כאבים בחזה במסגרות טיפול ראשוני
  • מחלת ריפלוקס קיבתי-ושטי מהווה 10% – 20% מהמקרים של כאבים בחזה במסגרות טיפול ראשוני
  • קוסטוכונדריטיס מהווה 13% מהמקרים של כאבים בחזה במסגרות טיפול ראשוני
  • הפרעת פאניקה משפיעה על 2% עד 3% מהאוכלוסייה הכללית, ועד 25% מהמטופלים עם כאבים בחזה במחלקות לרפואה דחופה

במאמר "כאבים מתחת לחזה באמצע" נברר מה עלול לגרום כאב באזור הזה וכציד לאבחן את מקור הכאב.

מה מקור הכאב מתחת לחזה ובמרכז?

כאבים מתחת לעצם החזה הם סימפטום שיכול לנבוע ממבנים שונים בבטן, בתוך בית החזה ובדופן החזה. חיוני להבדיל בין סיבות שריר-שלד ושאינן שריר-שלד כדי לקבוע את גישת האבחון המתאימה. גורמים שאינם שריר-שלד כגון מחלת לב איסכמית ותסחיף ריאתי דורשים התערבות דחופה. מאידך, הפרעות שריר שלד הגורמות לכאב כזה אינן צריכות טיפול בהול.

גורמי שרירים ושלד לכאבים בחזה

ניתן לסווג באופן רחב את הגורמים לכאבי שרירים ושלד לכאבי שרירים ושלד בודדים, מחלות ראומטיות ומצבים סיסטמיים שאינם ראומטולוגיים. הגורמים הנפוצים ביותר לשרירים ושלד כוללים:

פגיעה בשרירים

פציעה של שרירים המתפקדים בחזה ובין הצלעות עלולה להיות גורם לכאב בחזה. שרירים שעלולים להיפגע ולגרום לכך כוללים:

  • את השרירים הבין-צלעיים, שרירי החזה ועוד

בניגוד לכאבי חזה לבביים, כאב ממקור שרירי מופעל בדרך כלל על ידי פעילות גופנית.

קוסטוכונדריטיס

קוסטוכונדריטיס (costochondritis) הוא המונח הרפואי לדלקת בסחוס המחבר את הצלעות לעצם החזה (עצם החזה). אזור זה ידוע בשם המפרק צלעי סחוסי (costochondral). קוסטוכונדריטיס היא סיבה שכיחה לכאבי חזה שריר-שלד קדמיים. חולים עם קוסטוכונדריטיס מתלוננים בדרך כלל על רגישות מעל צומת שבין עצם החזה לבין הצלעות. מישוש של אזורים אלה משחזר את הכאב שלהם.

הגורם המדויק של קוסטוכונדריטיס הוא לעתים קרובות לא ידוע. קוסטוכונדריטיס עשוי להשתפר מעצמו לאחר מספר שבועות, אך יכול להימשך מספר חודשים ויותר. הפרעה זאת עלולה להישנות. הטיפול הכירופרקטי בהפרעה זאת הוא שמרני ויעיל.

 תסמונת טיצה

קוסטוכונדריטיס עשוי להיות מבולבל עם מצב נפרד שנקרא תסמונת טיצה (Tietze). שני המצבים כרוכים בדלקת של המפרק הקוסטוכונדרלי ויכולים לגרום לתסמינים דומים מאוד. עם זאת, תסמונת טיצה הרבה פחות שכיחה ולעתים קרובות כרוכה בנפיחות בחזה, שיכולה להימשך גם לאחר שהכאב והרגישות חלפו. קוסטוכונדריטיס נוטה להשפיע גם על מבוגרים בגילאי 40 ומעלה, בעוד תסמונת טיצה משפיע בדרך כלל על צעירים מתחת לגיל 40. התסמינים של קוסטוכונדריטיס ותסמונת טיצה דומים וכוללים: כאב חד בחזה ורגישות. אלה עשויים להתפתח בהדרגה או להתחיל פתאום. הכאב עלול להחמיר בתנוחות מסוימות, לחץ על מיקום הדלקת, נשימות עמוקות, שיעול והתעטשות.

תסמונות כאב בצלעות התחתונות

תסמונת כאב בצלעות התחתונות, המכונות גם תסמונת החלקה של הצלע ועוד מהווה גורם נוסף להתפתחות כאבים מתחת לחזה באמצע. תסמונות אלה מאופיינות ברגישות בשוליים הצלעיים, ולחיצה על אזור זה משחזרת את הכאב. הסיבה המדויקת לתסמונות אלה אינה מובנת היטב. משערים שחיבורים סיביים סחוסיים לקויים בין הצלעות הקדמיות עלולים לאפשר תת-פריקה של קצות הסחוס הצלעי. במצב זה נוצרת פגיעה בעצבים הבין-צלעיים ונגרם כאב.

כאב מעמוד השדרה החזי/מפרקי קוסטאוברטברל

עמוד השדרה הגבי והמבנים הקשורים אליו, כולל דיסקים בין-חולייתיים, מפרקים בין-חולייתיים, ומפרקים בין הצלעות לחוליות, יכולים לתרום לכאבים בדופן החזה הקדמית. כאב הנובע ממבנים אלה עשוי להופיע ככאב בחזה הקדמי, אם כי השכיחות המדויקת אינה ידועה. זריקות במפרק הפצט מצביעים על דפוסי הפניה לכיוון עצם החזה. מאידך, זריקות למפרקים האחרים בעמוד השדרה הגבי לא גרמו להפניית כאב לדופן החזה. מחקר נוסף נדרש כדי להבין את התרומה המדויקת של מבנים אלה לכאבי חזה שרירים ושלד.

תסמונת סטרנליס

תסמונת סטרנליס היא מצב המאופיין בכאבי חזה קדמיים הקשורים לרגישות של עצם החזה או השריר מעל עצם החזה. מישוש של אזור עצם החזה גורם לעיתים קרובות להקרנת כאב דו-צדדית. תסמונת עצם החזה נחשבה כנדירה אך, מחקרים אחרונים מצביעים על כך שהיא עשויה להיות נפוצה יותר ממה שחשבו בעבר. הגורם לתסמונת עצם החזה נותר לא ידוע, אך היא בדרך כלל מגבילה את עצמה ולא סביר שתגרום לכאב מתמשך.

מחלות ראומטיות

מחלות ראומטיות יכולות להתבטא גם ככאבים בחזה. המחלות הראומטיות הנפוצות ביותר הקשורות לכאבים בחזה כוללות:

מצבים אלה מופיעים לעתים קרובות עם כאב נרחב, כולל כאבים בחזה, ודורשים הערכה מקיפה כדי לאשר את האבחנה ולהנחות את הטיפול המתאים.

מצבים מערכתיים לא ראומטולוגיים

בנוסף לגורמי שרירים ושלד וראומטיים, כאבים בחזה יכולים לנבוע גם ממצבים מערכתיים שאינם ראומטולוגיים. מצבים אלה כוללים:

  • שברים אוסטיאופורוטיים, גידולים (כולל שברים פתולוגיים וכאבי עצמות), מחלת ריאות, גסטריטיס, כיב פפטי, דלקת הלבלב, אבני מרה, איסכמיה לבבית ועוד

האבחנה של הפרעות אלה דורשת לעתים קרובות חקירות נוספות (תסמינים אופייניים למערכת שנפגעה), בדיקות מעבדה, בדיקות דימות ועוד. כל אלה יועילו כדי לאשר או לשלול את האטיולוגיה החשודה.

כיצד נבחן כאב בחזה?

הערכת כאבים בחזה דורשת גישה שיטתית כדי לשלול סיבות מסכנות חיים ולזהות את הגורם הבסיסי הסביר ביותר. בעוד שלילת סיבות שאינן שריר-שלד, כגון מחלת לב איסכמית ותסחיף ריאתי, היא חיונית, חשוב באותה מידה לשקול סיבות שריר-שלד לאחר שמקרי חירום אלה נשללו. תהליך ההערכה כולל לקיחת היסטוריה, בדיקה גופנית, ובמידת הצורך, חקירות מתאימות.

לקיחת היסטוריה

היסטוריה מקיפה היא חיונית להערכת כאבים בחזה. זה צריך לכלול את ההתפרצות, משך ומאפיין של הכאב, כמו גם כל גורמים מחמירים או מקלים. יש לחקור גם תסמינים נלווים כגון קוצר נשימה, דפיקות לב או תסמינים במערכת העיכול. בנוסף, היסטוריה רפואית מפורטת, כולל כל היסטוריה של טראומה, מחלות ראומטיות או מחלות מערכתיות, יכולה לספק תובנות חשובות לגבי הגורמים האפשריים לכאבים בחזה.

בדיקה גופנית

במהלך הבדיקה הגופנית, חיוני להעריך את קיר החזה עבור רגישות, נפיחות, או עיוותים. מישוש של הצמתים בין עצם החזה לצלעות עשוי לשחזר את הכאב בחולים עם קוסטוכונדריטיס, תסמונת טיצה או פגיעות אחרות במערכת שריר ושלד. הבדיקה צריכה לכלול גם הערכה של מערכות הלב וכלי הדם והנשימה כדי לוודא שאין פתולוגיות במקביל.

חקירות

רוב המקרים של כאבי חזה שריר-שלד ניתנים לאבחון על סמך היסטוריה ובדיקה גופנית בלבד. עם זאת, מצבים מסוימים עשויים לדרוש חקירות נוספות. אלה כוללים מקרים שבהם יש חשד לגורמים מערכתיים או ראומטולוגיים. חקירות כגון צילומי רנטגן בחזה, סריקות עצם או בדיקות מעבדה להערכת סמנים דלקתיים עשויות להיות מוצדקות כדי לאשר את האבחנה החשודה. עם זאת, יש להימנע מחקירות מיותרות, וההחלטה להמשיך בחקירות נוספות צריכה להיות מונחית על ידי ההצגה הקלינית והאבחנה הזמנית.

אבחנה מבדלת של כאבים בחזה

ביצוע אבחנה מבדלת יסודית הוא חיוני כדי לזהות את הגורם הספציפי לכאבים בחזה במדויק. הטבלה הבאה מתארת גורמים נפוצים לכאבים בחזה. צירפתי לכל קבוצת מחלות את התכונות הייחודיות שלה:

גורם אבחנה מבדלת קריטריונים לאבחון
הפרעת שריר ושלד נזק שרירי, קוסטוכונדריטיס,  תסמונת טיצה, תסמונות כאב בצלעות התחתונות. כאב מעמוד השדרה החזי/מפרקי קוסטאוברטברל, תסמונת סטרנליס, רגישות וכאב במישוש, תנועות ומאמצים מחמירים הכאב
מחלות ריאומטיות פיברומיאלגיה, דלקת מפרקים שגרונית, דלקת מפרקים אקסיאלית (כולל אנקילוזיס ספונדיליטיס) ודלקת מפרקים פסוריאטית כאב מפושט, מעורבות של מפרקים, סמנים דלקתיים
מחלות מערכתיות שברים אוסטיאופורוטיים, גידולים (כולל שברים פתולוגיים וכאבי עצמות), מחלת ריאות, גסטריטיס, כיב פפטי, דלקת הלבלב, אבני מרה או איסכמיה לבבית ועוד תסמינים אופניים, ממצאים מבדיקות מעבדה ודימות

חשוב לציין כי טבלה זו מספקת סקירה כללית בלבד. אבחנה ספציפית צריכה להתבסס על הערכה מקיפה של ההיסטוריה של המטופל, בדיקה גופנית וחקירות מתאימות.

טיפול בכאבי חזה שריר-שלד

כאב מתחת לחזה באמצע
כאב מתחת לחזה באמצע

הטיפול בכאבי חזה שריר-שלד מתמקד בעיקר בהקלה על הסימפטומים ובשיפור איכות החיים של המטופל. גישות הטיפול עשויות לכלול:

שינויים באורח החיים

עידוד מטופלים להימנע מפעילויות המחמירות את הסימפטומים שלהם וקידום הרגלי חיים בריאים. בין היתר נעודד את החולים לפעול גופנית באופן סדיר, לשמור על המשקל, להפחית מתחים ועוד. כל אלה, יכולים לסייע בניהול כאבי חזה שריר-שלד בטווח הארוך.

טיפול בחום או בקור

היישום של קומפרסים שלחום או קור לאזור הפגוע יכול לספק הקלה זמנית בכאב.

טיפול כירופרקטי

הטיפול הכירופרקטי כולל שימוש באמצעים כגון לייזר לטיפול בדלקות ובכאב עם טכניקות טיפול ידניות ותרגילים. טכניקות הטיפול הללו הכוללות מאיצות את קצב הריפוי של הדלקות ומקדמות התאוששות.

משככי כאבים

להקל על הכאב ניתן להשתמש בתרופות נוגדות דלקת לא סטרואידיות (NSAIDs) או פרצטמול. במקרים שבהם למרות הטיפול השמרני הכאב נמשך יש לשקול הפניה להמשך בירור וטיפול.

מסקנה

כאבים בחזה הם סימפטום נפוץ שיכול לנבוע מסיבות שונות. בין יתר הסיבות נציין גם הפרעות שריר ושלד והפרעות שאינן שייכות למערכת שריר ושלד. הערכה מקיפה חיונית כדי להבדיל בין סיבות שפירות וכאלה שעלולות לסכן חיים. אנשי מקצוע בתחום הבריאות יכולים לאבחן את הגורם הבסיסי לכאבים בחזה ולספק אסטרטגיות ניהול מתאימות. לשם כך הם נעזרים בהיסטוריה מפורטת, בדיקה גופנית יסודית, ובמידת הצורך, ביצוע חקירות מתאימות.  הבנת הגורמים השונים לשרירים ולשלד ותכונותיהם הייחודיות מאפשרת טיפול ממוקד ותוצאות משופרות למטופלים.

References:

Chest pain – Symptoms and causes – Mayo Clinic. https://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/chest-pain/symptoms-causes/syc-20370838

Pericarditis – Symptoms and causes – Mayo Clinic. https://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/pericarditis/symptoms-causes/syc-20352510

Chest Pain: Is It a Heart Attack or Something Else? | Harvard Health. https://www.health.harvard.edu/heart-health/chest-pain-is-it-a-heart-attack-or-something-else

Acute Chest Pain in Adults: Outpatient Evaluation | AAFP. https://www.aafp.org/pubs/afp/issues/2020/1215/p721.html

Chest Pain: Causes, Diagnosis, Treatment & More | Cleveland Clinic. https://my.clevelandclinic.org/health/diseases/15851-chest-pain

Johnson K, Ghassemzadeh S. Chest Pain. [Updated 2022 Dec 14]. In: StatPearls [Internet]. Treasure Island (FL): StatPearls Publishing; 2023 Jan-.

Chest Pain: When You Should Worry | Michigan Medicine. https://www.uofmhealth.org/health-library/aa130363

Ayerbe, L., González, E., Gallo, V. et al. Clinical assessment of patients with chest pain; a systematic review of predictive tools. BMC Cardiovasc Disord 16, 18 (2016).

Chest Pain – an overview | ScienceDirect Topics. https://www.sciencedirect.com/topics/medicine-and-dentistry/chest-pain

Chest Pain: A Clinical Assessment | American Journal of Medicine. https://www.amjmed.com/article/S0002-9343(17)30963-9/fulltext

Haasenritter J, Biroga T, Keunecke C, Becker A, Donner-Banzhoff N, Dornieden K, Stadje R, Viniol A, Bösner S. Causes of chest pain in primary care–a systematic review and meta-analysis. Croat Med J. 2015 Oct;56(5):422-30.

Chest Pain: Differential Diagnosis and Clinical Management | American Family Physician. https://www.aafp.org/afp/2016/0415/p560.html

Stepinska J, Lettino M, Ahrens I, et al. Diagnosis and risk stratification of chest pain patients in the emergency department: focus on acute coronary syndromes. A position paper of the Acute Cardiovascular Care Association. European Heart Journal: Acute Cardiovascular Care. 2020;9(1):76-89.

Chest Pain: A Heart Attack or Something Else? | Johns Hopkins Medicine. https://www.hopkinsmedicine.org/health/wellness-and-prevention/chest-pain-a-heart-attack-or-something-else

Buntin L, et al. (2019). Intercostal muscle strain: a common cause of chest wall pain in athletes. BMJ Case Reports. https://casereports.bmj.com/content/12/8/e230751

שימו סוף לכאב.

לאבחון מקצועי וייעוץ,
התקשרו: 03-6430372
או השאירו פרטים:

שימו סוף לכאב!

לאבחון מקצועי וייעוץ, התקשרו: 03-6430372
או השאירו פרטים ומיד נחזור אליכם:

קראו עוד באותו נושא:

מחשב עלול להזיק

זהירות מחשב לפניכם

זהירות מחשב! רבים הם הנפגעים בריאותית בגלל חוסר ההתאמה שבין האדם למחשב. בין יתר הפגיעות השכיחות נמנה את תסמונת התעלה הקרפלית, פריצת דיסק בין חולייתי ועוד. שעות העבודה הארוכות מול המחשב מעלות עוד יותר את הסיכון לפגיעות אלו.

דורבן ברגל אבחנה מבדלת

דורבן ברגל אבחנה מבדלת

דורבן ברגל מהווה תלונה שכיחה ביותר. מדובר למעשה בהתגבשות של זיז גרמי בחלק התחתון של העקב בכף הרגל. לעתים ניתן לזהות בצילום רנטגן דורבן בעקב מבלי שהחולה מתלונן על סימנים ותסמינים כלשהם. טיפול באמצעות גלי הלם יעיל לדורבן בעקב.

אימון יתר לטניסאים צעירים

אימון יתר לטניסאים צעירים

אימון יתר לטניסאים צעירים הוא הגורם השכיח ביותר לפרישתם מהענף. אימונים קשים הם כורח לטניסאים השואפים להגיע לפסגה. בלי התמדה ועבודה קשה וסיזיפית לא ניתן להצליח. אלא שאימון יתר עלול לחשוף את הטניסאים לנזקי גוף ונפש וגדיעה של הקריירה. 

פציעות שחייה מה גורם להן

פציעות שחייה מה גורם להן

פציעות שחייה? גורמים בגלל שחייה אינן נדירות כפי שהרבה אנשים עלולים לחשוב. אכן, שחייה גורמת לגופנו לפעול באופן רגוע תוך שיפור הכושר, טיפוח שרירי היציבה, חיזוק שרירים ועוד. אך אם אתם חושבים שאלו שמרבים לשחות אינם נפצעים לעולם, אתם טועים ובגדול.