פיברומיאלגיה וכאבי גב תחתון

פיברומיאלגיה וכאבי גב תחתון

פיברומיאלגיה וכאבי גב תחתון מופיעים לעתים קרובות ביחד. כאב בגב התחתון היא הפרעה שכיחה ביותר והגורם העיקרי לחיים עם נכות ברחבי העולם. רוב בני האדם סובלים או יסבלו מהפרעת כאב זאת. אחת הסיבות להתפתחות כאב בגב התחתון היא הפרעה שנקראת פיברומיאלגיה. פיברומיאלגיה היא מחלה כרונית הפוגעת במיליוני בני אדם ברחבי העולם.

הפרעה זאת מאופיינת בכאב המופיע באזורי גוף שונים ולעיתים גם בגב התחתון. תסמינים נוספים של פיברומיאלגיה כוללים עייפות ותסמינים אחרים הפוגעים באיכות החיים של החולים. במאמר הנוכחי "פיברומיאלגיה וכאבי גב תחתון" נדון באופן שבו פיברומיאלגיה גורמת לכאב גב תחתון.

פיברומיאלגיה וכאבי גב תחתון – רקע

כאבי גב תחתון (LBP) הם מצב שכיח ומגביל שמשפיע על רוב אוכלוסיית העולם. למעשה רוב בני האדם סובלים או יסבלו מכאב בגב התחתון. בהשוואה לגברים שכיחות כאבי גב תחתון בקרב נשים גבוהה יותר. הגורמים וגורמי הסיכון של LBP הם מורכבים ורב-גורמיים וכוללים היבטים ביולוגיים, פסיכולוגיים וחברתיים. בין הטיפולים המוצעים עבור כאבי גב נציין: כירופרקטיקה, תרופות, פעילות גופנית, ניתוחים וטיפולים פסיכולוגיים.

פיברומיאלגיה היא מחלת כאב כרונית המשפיעה על 2 עד 4 אחוזים מהאוכלוסייה, בעיקר נשים. הפרעה כרונית זאת מאופיינת בכאב מפושט, עייפות, הפרעות שינה, פגיעה קוגניטיבית ומצוקה נפשית. פיברומיאלגיה פוגעת בין היתר במפרקים, השרירים ורקמות רכות אחרות. הגורם להתפתחות פיברומיאלגיה אינו ברור. חוקרים משערים שההפרעה זאת מתפתחת בגלל שיבוש באופן שבו מוח ומערכת העצבים מעבדת אותות של כאב. גורמים אפשריים אחרים כוללים בין היתר גורמים גנטיים, דלקת זיהומית או מחלה אחרת, טראומה פיזית או נפשית משמעותית ועוד. התסמינים של הפרעה כרונית זאת עלולים לכלול גם כאבי גב תחתון.

מה הקשר בין פיברומיאלגיה לכאבי גב תחתון

פיברומיאלגיה גורמת לעיתים קרובות לכאבי גב, שיכולים לנוע בין קלים לחמורים ולהפריע לפעילות היומיומית ולאיכות החיים. כאבי הגב עשויים להיות מורגשים בכל הגב או באזורים ספציפיים, כגון הגב התחתון, הצוואר, הכתפיים או בין השכמות. כאבי הגב עשויים להקרין גם לישבן ולרגליים. הכאב מתואר בדרך כלל ככאב עמוק וכואב המלווה בנוקשות ורכות. הכאב עלול להחמיר עם מתח, פעילות גופנית, או שינויים במזג האוויר.

הסיבה המדויקת לפיברומיאלגיה ולכאבי הגב הקשורים אליה אינה ברורה. עם זאת, יתכן שהסבר מצוי בתפקוד הלקוי באופן שבו המוח מעבד אותות כאב אצל החולים. פיברומיאלגיה עשויה גם להיות מופעלת על ידי פציעה, ניתוח, זיהום, טראומה פסיכולוגית, או גורמים אחרים. לחולי פיברומיאלגיה יש סף נמוך יותר לכאב ורגישות מוגברת למגע וללחץ. משמעות הדבר היא כי גירויים כי הם בדרך כלל מזיקים או כואבים קלות יכול לגרום כאב עז בחולי פיברומיאלגיה.

המאפיינים של כאבי הגב התחתון בקרב חולי פיברומיאלגיה

ישנם מספר הבדלים בין כאבי גב תחתון הקשורים לפיברומיאלגיה לסוגים אחרים של כאבי גב:

  • כאבי גב בקרב חולי פיברומיאלגיה נפוצים ומשפיעים על כל אזור הגב. סוגים אחרים של כאבי גב תחתון עשויים להיות ממוקדים יותר לגב התחתון
  • לכאבי גב בקרב חולי פיברומיאלגיה מתלווים לעיתים קרובות תסמינים אופייניים. בין התסמנים האופייניים לפיברומיאלגיה נציין עייפות, הפרעות שינה, קשיים קוגניטיביים והפרעות במצב הרוח. תסמינים נלווים אלה עלולים להפריע לתפקוד היומיומי ולאיכות החיים. ברוב המקרים של כאבי גב תחתון התסמינים הנלווים הללו לא קיימים לפחות לא באופן כרוני.

ברוב המקרים, הכאב בגב התחתון בקרב חולים בפיברומיאלגיה אינו נגרם מפציעה נראית לעין או נזק לגב. רוב החוקרים סבורים שהכאבים בגב התחתון בקרב חולי פיברומיאלגיה נגרמים בגלל הפרעה בעיבוד אותות הכאב במוח ובמערכת העצבים. מסיבה זאת, כאבי גב בפיברומיאלגיה עשויים שלא להגיב לטיפולים קונבנציונליים המכוונים למקור הכאב. כאבי גב בקרב חולי פיברומיאלגיה דורשים גישה רב-תחומית המתייחסת לגורם הבסיסי ולתסמינים הקשורים אליו.

אבחון של כאבי גב בקרב חולים בפיברומיאלגיה

האבחנה של פיברומיאלגיה מבוססת על קריטריונים קליניים הכוללים כאב מפושט במשך שלושה חודשים לפחות ונוכחות של לפחות 11 מתוך 18 נקודות רגישות בבדיקה גופנית. אין בדיקה ספציפית או סמן ביולוגי עבור פיברומיאלגיה, אבל כמה בדיקות ניתן לעשות כדי לשלול תנאים אחרים שיכולים לגרום לתסמינים דומים.

האבחון של פיברומיאלגיה

האתגר באבחון ובטיפול בכאבי גב תחתון בחולי פיברומיאלגיה נובע מהקשיים באבחון פיברומיאלגיה. הקושי באבחון פיברומיאלגיה נובע ממספר סיבות:

  • הגורמים והמנגנונים הבסיסיים להתפתחות הפרעה זאת אינם מובנים היטב
  • אין בדיקה ספציפית כדי לאשר את המצב
  • הסימפטומים יכולים להשתנות במידה רבה לחפוף עם הפרעות אחרות

עם זאת, ישנם כמה עקרונות כלליים והמלצות שבאמצעותם נוכל לאבחן ולסייע בניהול כאבי גב אצל חולי פיברומיאלגיה. ראשית נאבחן את מחלת הבסיס שהיא פיברומיאלגיה. לשם כך, ניתן להשתמש בקריטריונים של הקולג 'האמריקאי לראומטולוגיה (ACR). על פי הקולג 'האמריקאי לראומטולוגיה הקריטריונים לאבחון פיברומיאלגיה כוללים:

  • דורשים נוכחות של כאב נרחב במשך שלושה חודשים לפחות ומספר מסוים של נקודות רגישות בבדיקה גופנית
  • תסמינים נלווים, כגון עייפות, בעיות שינה, קשיים קוגניטיביים, הפרעות במצב הרוח ותלונות סומטיות.

חשוב לוודא שלא ניתן להסביר את הכאב על-ידי מצב רפואי אחר. בדיקות שעשויות להיעשות כדי לשלול סיבות אפשריות אחרות לתסמינים כוללות:

  • בדיקות דם, צילומי רנטגן או מחקרי שינה

פיברומיאלגיה עשויה גם להתקיים יחד עם מצבים אחרים, כגון דיכאון, חרדה או תסמונת המעי הרגיז. אלה עשויים לדרוש הערכה וטיפול נוספים.

האבחון של כאב גב תחתון בקרב חולי פיברומיאלגיה

כאבי גב תחתון ופיברומיאלגיה
כאבי גב תחתון ופיברומיאלגיה

אחת התלונות הנפוצות של חולי פיברומיאלגיה היא כאבי גב תחתון, העלולים להשפיע על איכות חייהם ותפקודם היומיומי. כאבי הגב התחתון בחולי פיברומיאלגיה מאופיינים:

  • בכאב עמוק וכאב המתפשט בכל אזור הגב
  •  הכאב מלווה לעיתים קרובות בנוקשות שרירים ומפרקים ורגישות ללחץ
  • הכאבים עלולים להחמיר עם מתח, פעילות גופנית, או שינויים במזג האוויר

האבחנה של כאבי גב תחתון בחולי פיברומיאלגיה צריכה להתבסס על הערכה קלינית מקיפה, הכוללת:

  • היסטוריה מפורטת, בדיקה גופנית ובדיקות מעבדה והדמיה מתאימות

המטרה היא לשלול גורמים אפשריים אחרים לכאבי גב תחתון. בין היתר נרצה לשלול:

  • הפרעות בעמוד השדרה
  • דלקת מפרקים אוטואימונית
  • זיהומים
  • גידולים ממאירים
  • מחלות פנימיות המשליכות כאב

בעת ביצוע אבחנה מבדלת יש לקחת בחשבון שכאבי גב תחתון בקרב חולי פיברומיאלגיה מתקיימים לרוב עם מצבים בריאותיים אחרים ובכללם בין היתר:

  • תסמונת עייפות כרונית
  • מעי רגיז
  • כאבי ראש
  • מיגרנה
  • דיכאון וחרדה
  • הפרעות שינה
  • פגיעה קוגניטיבית

הטיפול בכאבי גב בקרב חולי פיברומיאלגיה

אין דרך לרפא פיברומיאלגיה עם זאת ניתן לטפל בהצלחה חלקית בכאבי גב תחתון בקרב חולי פיברומיאלגיה. הטיפול בכאבי גב תחתון בחולי פיברומיאלגיה צריך להיות רב-תחומי, הכולל שיטות פרמקולוגיות ולא תרופתיות. מטרות הטיפול העיקריות כוללות:

  • הפחתת כאב
  • שיפור תפקוד
  • טיפול בהפרעות בריאותיות נלוות
  • הענקת כלים להתמודדות עתידית

שילוב של טיפולים תרופתיים ולא תרופתיים עשוי לספק את התוצאות הטובות ביותר עבור חולי פיברומיאלגיה עם כאבי גב תחתון. בין יתר הטיפולים במצב הזה נציין:

טיפולים תרופתיים

הטיפול התרופתי כולל:

  • משככי כאבים, נוגדי דלקת ונוגדי דיכאון, נוגדי פרכוסים ומרפי שרירים

עם זאת, לתרופות יש יעילות מוגבלת והן עלולות לגרום לתופעות לוואי או אינטראקציות.

טיפולים לא תרופתיים

טיפול לא תרופתי עשוי לכלול בין היתר:

  • חינוך מטופלים במגוון נושאים ובכללם יציבה, ארגונומיה ועוד
  • כירופרקטיקה לשמירה על תנועתיות הגב התחתון והפחתת הכאב
  • פעילות גופנית לשיפור יכולות גופניות והפחתת המתח הנפשי
  • טיפול קוגניטיבי התנהגותי (CBT), ביופידבק, טכניקות הרפיה ועוד לנהל מתחים נפשיים

References:

Wang L, Ye H, Li Z, Lu C, Ye J, Liao M, Chen X. Epidemiological trends of low back pain at the global, regional, and national levels. Eur Spine J. 2022; 31:953–962. https://doi.org/10.1007/s00586-022-07133-x

International Association for the Study of Pain. The Global Burden of Low Back Pain. 2021. https://www.iasp-pain.org/resources/fact-sheets/the-global-burden-of-low-back-pain/

Hartvigsen J, Hancock MJ, Kongsted A et al. What low back pain is and why we need to pay attention. Lancet 2018; 391: 2356–67. https://doi.org/10.1016/S0140-6736(18)30480-X

Spaeth M. Epidemiology, costs, and the economic burden of fibromyalgia. Arthritis Res Ther. 2009;11(3):117. https://doi.org/10.1186/ar2715

Queiroz LP. Worldwide epidemiology of fibromyalgia. Curr Pain Headache Rep. 2013;17(8):356. https://doi.org/10.1007/s11916-013-0356-5

Maugars Y, Berthelot JM, Le Goff B, Darrieutort-Laffite C. Fibromyalgia and Associated Disorders: From Pain to Chronic Suffering, From Subjective Hypersensitivity to Hypersensitivity Syndrome. Front Med (Lausanne). 2021; 8:666914. https://doi.org/10.3389/fmed.2021.666914

Schiopu E. Fibromyalgia Back Pain: Symptoms and Treatment [Internet]. Healthline; 2020 [cited 2024 Jan 14]. Available from: https://www.healthline.com/health/fibromyalgia/fibromyalgia-back-pain

Sammut A. Does Fibromyalgia Cause Back Pain? [Internet]. CreakyJoints; 2019 [cited 2024 Jan 14]. Available from: https://creakyjoints.org/about-arthritis/fibromyalgia/fibromyalgia-symptoms/fibromyalgia-back-pain/

Macfarlane GJ, Kronisch C, Dean LE, Atzeni F, Häuser W, Fluß E, Choy E, Kosek E, Amris K, Branco J et al. EULAR revised recommendations for the management of fibromyalgia. Ann Rheum Dis. 2017 Feb;76(2):318-328.

Wolfe F, Clauw DJ, Fitzcharles MA et al. The American College of Rheumatology preliminary diagnostic criteria for fibromyalgia and measurement of symptom severity. Arthritis Care Res (Hoboken). 2010 May;62(5):600-10.

Arnold LM. Diagnosis and treatment of fibromyalgia syndrome: an update for primary care providers [Internet]. Medscape Education; 2018 [cited 2024 Jan 14]. Available from: https://www.medscape.org/viewarticle/901688

שימו סוף לכאב.

לאבחון מקצועי וייעוץ,
התקשרו: 03-6430372
או השאירו פרטים:

שימו סוף לכאב!

לאבחון מקצועי וייעוץ, התקשרו: 03-6430372
או השאירו פרטים ומיד נחזור אליכם:

קראו עוד באותו נושא:

לחץ על השק התקאלי

לחץ על השק התקאלי

לחץ על השק התקאלי? מה זה? חלק מהאנשים שבגלל סימנים ותסמינים בעמוד השדרה נשלחו לבצע CT או MRI נותרים עם סימן שאלה ותחושת חמיצות כאשר הם קוראים את תוצאות הפיענוח ומגיעים למשפט "בלט דיסק (בקע, פריצה) היוצר לחץ על השק התקאלי". 

ראשית יש להיפטר מהכאב בגב

קודם כול להיפטר מהכאב בגב

ראשית יש להיפטר מהכאב בגב. כאבי גב תחתון מהווים תופעה אנושית שכיחה וטורדנית. את החולה המטופל לא מעניין שטווח שלו התנועה גדל או שהיציבה שלו השתפרה. הוא רוצה הקלה מידית בכאב הגב. את העובדה הזאת חשוב שכול קלינאי ישים לנגד עיניו. 

כירופרקטיקה רקע היסטורי

כירופרקטיקה רקע היסטורי

כירופרקטיקה? רקע  היסטורי של המקצוע הזה מצביע על קיומו רב השנים. מדובר במקצוע הרפואי השלישי בגודלו בעולם, אחרי הרפואה המדיצינית ורפואת השיניים. ייסוד המקצוע מיוחס לדניאל דוד פאלמר אך אומנות "סידור העצמות" קיימת בתרבויות רבות כבר אלפי שנים.