כאב שורף בירך

כאב שורף בירך

כאב שורף בירך הוא תלונה שכיחה בקרב צעירים ומבוגרים, ויכולות להיות לו סיבות וטיפולים שונים. חלק מהגורמים האפשריים הם תסמונת התפס, מרלגיה פרסטטיקה, דיספלסיה של מפרק הירך ועוד. אי טיפול בהפרעות אלה ואחרות יכול להוביל לדלקת מפרקים ניוונית מוקדמת או החמרה של דלקת קיימת.

לכן, חשוב לאבחן ולטפל בכאבי מפרק הירך בהקדם וכראוי. ברוב המקרים די בטיפול שמרני כגון כירופרקטי כדי לרפא או להקל על התסמינים. במקרים קשים יתכן שיהיה צורך בפתרון כירורגי כגון ארתרוסקופיה של מפרק הירך או אוסטאוטומיה. במאמר הנוכחי "כאב שורף בירך" נדון בנושא בהרחבה.

כאב שורף בירך – רקע

כאבי מפרק הירך ובכלל זה תלונות על כאב שורף בירך הם תלונה נפוצה בקרב צעירים ומבוגרים. כאבים אלה משפיעים על איכות חייהם ופעילותם היומיומית. השכיחות של כאבי מפרק הירך משתנה בהתאם להגדרה, קריטריוני האבחון והאוכלוסייה הנחקרת. עם זאת, מחקרים שונים מצביעים על הפרעה בריאותית בהיקפים משמעותיים:

סקר חתך של מבוגרים באוקספורדשייר מצא כי:

  • 19.2% דיווחו על כאבי מפרק הירך שנמשכו חודש או יותר בשנה הקודמת
  • וכי כאבי מפרק הירך היו קשורים למצב בריאותי כללי גרוע יותר

מחקר מבוסס אוכלוסייה בגרמניה דיווח כי:

  • 11.9% מהמבוגרים בגילאי 40 ומעלה דיווחו על תלונות על מפרק הירך
  • ל -4.9% היו ראיות רדיוגרפיות של דלקת פרקים ניוונית

גורמים אחרים לכאבי מפרק הירך אצל מבוגרים צעירים כוללים בין היתר:

  • תסמונת התפס בירך femoroacetabular (FAI)
  • דיספלסיה של מפרק הירך
  • בורסיטיס בירך

בכל הנוגע לכאבי ירך קיימת חשיבות לפרק הזמן שעובר בין התפתחות הכאב ועד לאבחון ולטיפול המיטבי. הסיבה לכך היא שעיכוב במתן טיפול, יכול, לפחות בחלק מהמקרים, להוביל להתפתחות דלקת פרקים ניוונית בירך. הכשרתו של כירופרקט מאפשרת לו לאבחן ולטפל בהפרעות בריאותיות הגורמות לתחושה של כאב שורף בירך. במצבים שבהם קיים צורך בפתרון כירורגי יופנה החולה לגורם המתאים. במאמר הנוכחי "כאב שורף בירך" נדון בהפרעות השונות שעלולות לגרום לתלונה הזאת.

סיבות אפשריות לכאב שורף בירך

כאב שורף בירך הוא סימפטום נפוץ שיכול להתפתח מסיבות שונות. חלק מהסיבות האפשריות הן:

בורסיטיס בירך

פגיעה בשקי הבורסה מלאי הנוזלים המרפדים את מפרק הירך גורמת להתפתחות בורסיטיס בירך.  בורסיטיס הירך יכול להשפיע על כל אחד, אבל הוא נפוץ יותר אצל נשים בגיל העמידה או קשישים. הפרעה זאת שכיחה פחות אצל אנשים צעירים וגברים.

הבורסות בירך שעלולות להיפגע כוללות:

  • טרוכנטריק בורסיטיס המשפיעה על הבורסה המכסה את תל הירך הגדול (greater trochanter)
  • איליופסואס בורסיטיס (iliopsoas bursitis) המשפיעה על הבורסה של שריר האיליופסואס במפשעה

הגורמים לפגיעה בשקי הבורסה עשויים לכלול:

  • פציעה טראומטית, שימוש יתר, זיהום, או הפרעות בריאותיות כגון דלקת מפרקים שגרונית או גאוט

התסמינים של טרוכנטריק בורסיטיס בירך כוללים:

  • כאב חד בצד החיצוני של הירך, כאב שורף בירך, מגבלות תנועה ותפקוד ועוד. הכאב מחמיר במיוחד במנוחה או כאשר שוכבים על הצד הפגוע

התסמינים של איליופסואס בורסיטיס כוללים:

  • תחושת שריפה במפשעה. הכאבים מחמירים עם תנועות ירך

קרע או מתיחה של שריר סביב הירך

מתיחה או קרע של אחד השרירים התומכים במפרק הירך עלולים לגרום בין היתר לתחושת כאב שורף בירך. בין השרירים בירך שעלולים להיפגע נציין:

הגורמים למתיחה או קרע שריר בירך כוללים:

  • תנועות פתאומיות, מתיחות מוגזמות או מאמץ חוזר כגון, ריצה, בעיטות ועוד.

התסמינים של מתיחה או קרע של אחד מהשרירים הללו כוללים:

  • כאב שורף בירך, נפיחות, שטפי דם או טווח תנועה מופחת.

תסמונת התפס

מגע לא תקין בין ראש הירך (כדור) לבין אצטבולום (שקע) של מפרק הירך עלולה לגרום להתפתחות תסמונת התפס בירך (Femoroacetabular impingement). הגורמים להתפתחות תסמונת התפס בירך הם בעיקר:

  • עיוותים מולדים או נרכשים של חלקי המפרק הגרמיים

תסמונת התפס בירך עלולה לגרום לנזק סחוסי ולהתפתחות התסמינים הבאים:

  • כאב שורף בירך בצד החיצוני ו/או כאב במפשעה, נוקשות, מגבלות תנועה ותפקוד, תחושת לחץ במפרק, נעילה של המפרק.

 מרלגיה פרסטטיקה

צביטה של העצב העורי הצידי של הירך המספק תחושה לירך החיצונית מובילה להתפתחות מרלגיה פרסטטיקה (Meralgia paresthetica). הפרעה עצבית זאת יכולה להשפיע על כל אחד, אבל זה נפוץ יותר אצל אנשים:

  • שמנים, בהריון, סוכרתיים, או שיש להם גורמי סיכון אחרים כגון בגדים הדוקים, פער באורך הגפיים, או צריכת מסיבית של אלכוהול.

מרלגיה פרסטטיקה עלולה לגרום להתפתחות התסמינים הבאים:

כאב שורף בירך בצד החיצוני של הירך כמעט עד לברך, חוסר תחושה, עקצוץ, או רגישות למגע.

לכידת עצב בירך

לכידה עצבית באזור הירך היא מקור אפשרי להתפתחות כאב שורף בירך ומוגבלות אצל מבוגרים, במיוחד ספורטאים.  סיבי עצב באזור הירך שעלולים להילכד כוללים את:

  • העצב הסיאטי, עצב הירך, עצב האובטורטור, עצב הפודנטל ועצבי הירך הצדיים

הגורמים ללכידה זאת כוללים בין היתר:

התסמינים בשל הפרעה מסוג זה כוללים:

  • כאב שורף בירך המקרין לרגל או לכף הרגל, יחד עם חוסר תחושה, עקצוץ, חולשה או שינויים ברפלקס.

דלקת מפרקים ניוונית של הירך

מחלת מפרקים ניוונית (DJD) של הירך היא מצב שכיח ומתקדם המשפיע על הסחוס המפרקי והעצם הסובכונדרלית של מפרק הירך. הגורמים וגורמי הסיכון להתפתחות דלקת פרקים ניוונית בירך כוללים:

  • הזדקנות, בלאי, פציעה, השמנת יתר או גנטיקה ורפיון מפרקים.

התסמינים של דלקת פרקים ניוונית בירך כוללים חלק או את כל התסמינים הבאים:

  • כאב שורף בירך, במפשעה או באזור הירך החיצוני, נוקשות, טווח תנועה מופחת ועיוות של מפרק הירך. הכאב מחמיר עם פעילויות נושאות משקל כגון הליכה, עלייה במדרגות או קימה מכיסא ומשתפר עם מנוחה.

דלקת במפרק הסקרואיליאק

בהפרעה זאת מתפתחת דלקת (סקרואילאיטיס) במפרק הסקרואיליאק המפרק המחבר בין עצם העצה לעצם הכסל. הגורמים להתפתחות דלקת במפרק הסקרואיליאק (מפרק עצה וכסל) כוללים:

  • עומס יתר חוזרני, טראומה, הריון, זיהום, דלקת פרקים ניוונית או אוטואימונית ועוד

התסמינים של דלקת במפרק הסקרואיליאק כוללים בין היתר:

  • כאבי צריבה באזור הגב התחתון והישבן, אשר עלולים להקרין לאזור הירך והרגליים, כאבי מפרקים סקרואיליאק יכולים גם להשפיע על יציבה, הליכה ושיווי משקל. ‏

קרע לברלי בירך

שריפה בירך
שריפה בירך

במצב זה לברום של מפרק הירך נקרע. קרע לברלי בירך הוא מצב שכיח המשפיע על טבעת הסחוס (לברום) המקיפה את השקע (אצטבולום) של מפרק הירך. הלברום מסייע לייצב את המפרק ולרפד את השפעת התנועה. קרעים לברליים שכיחים יותר אצל נשים מאשר אצל גברים ואצל ספורטאים המשתתפים בענפי ספורט בעלי השפעה גבוהה כגון כדורגל, כדורגל, גולף ובלט.

הגורמים לקרע לברום בירך כוללים בין היתר:

חלק מהתסמינים של קרע לברלי בירך כוללים:

  • כאב שורף בירך או במפשעה, נוקשות או טווח תנועה מופחת, ותחושת לחץ או נעילה במפרק. קרע לברלי בירך יכול להגביר את הסיכון לפתח דלקת מפרקים ניוונית של הירך בעתיד.

אבחנה וטיפול

האבחנה של כאב שורף בירך מבוססת על היסטוריה, בדיקה גופנית ובדיקות מתקדמות שונות. בין הבדיקות שאליהם שנפנה את החולה (תלוי בהפרעה) נציין:

  • בדיקות הדמיה כגון רנטגן, אולטרסאונד, CT או MRI
  • בדיקות אלקטרו דיאגנוסטיות

סוג הטיפול הנכון תלוי בין היתר בחומרת הפציעה. לרוב, די בטיפול שמרני כירופרקטי כדי לרפא או לשפר את ההפרעה הבריאותית בירך. בחלק מההפרעות נמליץ גם ירידה במשקל, בגדים רופפים ושינויים נוספים בסגנון חיים. במקרים קשים במיוחד הטיפול עשוי לכלול תרופות נוגדות דלקת לא סטרואידיות, הזרקת סטרואידים, חסימות עצביות, ניתוח ועוד.

References:

Dick AG, Houghton JM, Bankes MJ. An approach to hip pain in a young adult. BMJ. 2018;361:k1086.

Reiman MP, Agricola R, Kemp JL, et al. Consensus recommendations on the classification, definition and diagnostic criteria of hip-related pain in young and middle-aged active adults from the International Hip-related Pain Research Network, Zurich 2018. Br J Sports Med. 2020;54(11):631-641.

Warholm KM, Crossley KM, Osteras N, et al. Exercise therapy is beneficial for patients with hip-related pain: a systematic review and meta-analysis with meta-regression of 24 randomized controlled trials. Br J Sports Med 2021;55:1041-1051.

Chamberlain R. Hip Pain in Adults: Evaluation and Differential Diagnosis. Am Fam Physician. 2021 Jan 15;103(2):81-89. Erratum in: Am Fam Physician. 2021 Mar 1;103(5):263. PMID: 33448767.

Khan W, Agarwal M, Haddad FS (2020) Prevalence of femoro-acetabular impingement in non-arthritic patients with hip pain: a systematic review and meta-analysis. International Orthopaedics 44: 2459–2470.

Diagnosis and treatment of meralgia paresthetica between 2005 and 2018: a national cohort study | Neurosurgical Review https://link.springer.com/article/10.1007/s10143-023-01962-0

Martin R, Martin HD, Kivlan BR. Nerve Entrapment in the Hip Region: Current Concepts Review. Int J Sports Phys Ther. 2017;12(7):1163-1173.

Newman DP, Soto AT. Sacroiliitis: Diagnosis and Treatment. Am Fam Physician. 2022;105(3):239-245.

Krych AJ, Sousa PL, King AH, Engasser WM, Stuart MJ, Levy BA. Prevalence of acetabular labral tears in asymptomatic young athletes: comparison based on age and femoral morphology. Orthop J Sports Med. 2017;5(8):2325967117721633.

Tresch F, Dietrich TJ, Pfirrmann CW, Sutter R. Hip MRI: prevalence of articular cartilage defects and labral tears in asymptomatic volunteers. A comparison with a matched population of patients with femoroacetabular impingement. J Magn Reson Imaging. 2017;46(2):440-451.

שימו סוף לכאב.

לאבחון מקצועי וייעוץ,
התקשרו: 03-6430372
או השאירו פרטים:

שימו סוף לכאב!

לאבחון מקצועי וייעוץ, התקשרו: 03-6430372
או השאירו פרטים ומיד נחזור אליכם:

קראו עוד באותו נושא:

כאבים בכף הרגל בקרב רקדנים

כאבים בכף הרגל אצל רקדנים

כאבים בכף הרגל בקרב רקדנים הם עניין שכיח. רקדנים, בעיקר רקדני בלט קלאסי, חושפים עצמם לפציעות ולסימנים ותסמינים בגפה התחתונה. נעליים דקיקות וריקוד במצב פוינט (pointe) באופן חוזרני ולאורך שעות ארוכות יוצר עומס בלתי סביר וגורם לציפורניים שבורות, יבלות גם לפציעות.

מגפת ההשמנה קוטלת חיים

מגפת ההשמנה קוטלת חיים

השמנה קוטלת חיים ועל כך אין חולק. ההשמנה ברחבי העולם הגיעה לממדי מגפה. בארצות הברית חמישית מהנערים בגילאי 12-19 מוגדרים שמנים. השמנה מעלה את הסיכון לסבול ממגוון מחלות ופגיעות במערכות עצב, שריר ושלד וגם מחלות לב וכלי דם, סרטן ואף מוות מוקדם.

כאבים בגפה העליונה

כאבים בגפה העליונה גורמים

כאבים ביד? גורמים אפשריים לכך עשויים להועיל לתהליך האבחון. הסימנים והתסמינים הנובעים מהפגיעה תלויים בסוג הנזק, חומרת הנזק ומיקומו. מיחושים אלו יכולים להיות חריפים או קלים ולהופיע בכל אזור בגפה העליונה תלוי בסוג הרקמה ובאופי הפגיעה.