כאבים בירך הפנימית

כאבים בירך הפנימית

כאבים בירך הפנימית הם תלונה נפוצה בקרב צעירים ואנשים פעילים בגיל העמידה. הגורמים לכאבים אלו כוללים הפרעות בריאותיות כגון דלקת פרקים ניוונית בירך, קרע לברום, תסמונת התפס בירך, נמק ועוד. אבחנה של כאב במפרק ירך דורשת היסטוריה מדוקדקת, בדיקה גופנית ומחקרי הדמיה.

אפשרויות הטיפול תלויות בגורם הבסיסי ובחומרת הסימפטומים. הטיפול השמרני העיקרי מתבסס על שיטות כגון מנוחה, פעילות גופנית, ירידה במשקל, טיפולי כירופרקטיקה. ניתוח עשוי להיות נדרש עבור חולים עם כאב עקשן או הגבלה תפקודית. ניהול מהיר של חולה עם תלונות על כאב בירך עשוי למנוע נזקים וכאבים כרוניים. במאמר הנוכחי "כאבים בירך הפנימית" נדון בנושא בהרחבה.

כאבים בירך הפנימית – רקע

כאב בצד הפנימי של הירך הוא נחלתם של אנשים רבים צעירים ומבוגרים. הכאבים הללו יכולים להתפתח בגלל סיבות שונות ובכללן:

  • נזקים הקשורים למפרק הירך והרקמות התומכות ומניעות אותו
  • מצבים תוך בטניים או בתוך אגן המשליכים כאב אל הירך

כדי לאבחן את הגורם להתפתחות כאבים בירך הפנימית, יש צורך בהערכה מקיפה, כולל היסטוריה רפואית, בדיקה גופנית ובדיקות הדמיה. במצבים מסוימים תידרשנה גם בדיקות דם. תהליך האבחון אינו שלם ללא תהליך משלים של אבחנה מבדלת.

בהתאם לאבחון, אפשרויות הטיפול בהתפתחות כאבים בירך עשויות לכלול אמצעים שמרניים כגון מנוחה, פעילות גופנית חלופית, טיפולי כירופרקטיקה ועוד. טיפול רפואי במצבים חמורים במיוחד התבסס בעיקר על תרופות והתערבויות כירורגיות כגון ארתרוסקופיה או החלפת מפרקים.

גורמים לכאב ירך בצד הפנימי

הגורמים להתפתחות כאבים בירך כולל בצד הפנימי יכולים להשתנות בהתאם לגיל, רמת הפעילות וההיסטוריה הרפואית של המטופל. חלק מהסיבות הנפוצות הן:

בורסיטיס

דלקת בשקיות מלאות הנוזלים סביב מפרק הירך הקרויות בורסות עלולה להוביל לכאב או כאב שורף. בורסיטיס יכול להתפתח מגורמים כגון טראומה, שימוש יתר, זיהום, דלקת פרקים ועוד. ישנם שני סוגים עיקריים של בורסיטיס בירך:

  • בורסיטיס טרוכנטרית (bursitis trochanteric) גורמת לכאב בחלק החיצוני של הירך
  • בורסיטיס מותן כסל (iliopsoas bursitis) גורמת כאבים בירך הפנימית ובמפשעה

נמק בירך

טראומה, שימוש בסטרואידים, שימוש לרעה באלכוהול או מחלות מסוימות עלולים לפגוע באספקת הדם אל ראש עצם הירך. חוסר באספקת הדם יכול לגרום לנמק ומוות של תאים ועלול לגרום לקריסה של מפרק הירך. תסמינים של נמק בירך עלולים לכלול כאבים בירך, במפשעה או בישבן, צליעה וקושי בהליכה.

כאבי אגן

כאב בבטן התחתונה או באגן יכול להקרין לאזור הירך והמפשעה. זה יכול להיגרם על ידי זיהום או מצב המשפיע על אחד האיברים באזור האגן, כגון המעי או שלפוחית השתן. בין הסיבות השכיחות לכאב באגן נמנה עצירות, תסמונת המעי הרגיז, זיהומים בדרכי השתן, בקע מפשעתי, זיהומים המועברים במגע מיני, ציסטה בשחלות.

מחלות פרקים

דלקת ניוונית המשפיעה על הסחוס והעצם של מפרק הירך, גורמת להתפתחות כאבים בירך, נוקשות וטווח תנועה מופחת. מחלת מפרקים יכולה לגרום לכאב בחלק הקדמי של הירך או כאב במפשעה. גם דלקת מפרקים שגרונית, שיגדון ודלקת חוליות מקשחת הם חלק מסוגי דלקת המפרקים שיכולים להשפיע על מפרק הירך ולגרום לכאב, נוקשות וניידות מופחתת.

קרע לברלי

זהו קרע או נזק לטבעת הסחוס המקיפה את שקע הירך, המסייע לייצב ולרפד את המפרק. קרעים לברליים יכולים לנבוע מטראומה, תנועות חוזרות או הפרעות מבניות של הירך. קרע לברלי יכול לגרום להתפתחות כאבים בירך, כאב במפשעה, לתחושות של לחץ ונעילה, ולניידות מופחתת.

פגיעה אצטבולרית פמורלית (FAI)

זהו מצב שבו יש מגע לא תקין בין ראש הירך לבין המרחשת. הפרעה זאת, יכולה לפגוע בסחוס ובלברום של הירך. תסמונת התפס או הצביטה בירך יכולה להיגרם בגלל עיוותים מולדים או נרכשים של הירך. תסמינים של תסמונת התפס כוללים כאבים בירך וכאב במפשעה. כאבים אלה מחמירים במיוחד במהלך כיפוף או סיבוב של הירך. ישנם מספר סוגים להפרעה זאת:

  • גל זיזים (Cam) הכולל דפורמציה בצוואר ראש עצם הירך
  • צביטה (Pincer) הכולל דפורמציה בשפת המרחשת.
  • תסמונת תפס מעורבת

דלקת זיהומית

זהו גורם נדיר אך חמור להתפתחות כאבים בירך שיכול לערב את העצם (אוסטאומיאליטיס) או את המפרק (דלקת מפרקים זיהומית). זיהום יכול להיגרם על ידי חיידקים, פטריות או וירוסים שנכנסים לגוף דרך פצעים, ניתוחים, זריקות או זרם הדם. תסמינים אפשריים כוללים כאב בירך או במפשעה, חום, צמרמורות, נפיחות, אדמומיות וחום.

אבחון של כאבים בחלק הפנימי של הירך

האבחנה של כאבים בירך דורשת היסטוריה זהירה ובדיקה גופנית. במהלך ההיסטוריה הרפואית נלמד על הסימפטומים, המיקום, אופן ההתפרצות, משך וחומרת הכאב ועוד. הבדיקה הגופנית צריכה להעריך את טווח התנועה, הכוח, היציבות והרגישות של מפרק הירך והמבנים הסובבים אותו. בדיקות הדמיה כגון צילומי רנטגן, אולטרסאונד או הדמיית תהודה מגנטית יכולות לסייע בזיהוי חריגות מבניות או נזק בתוך מפרק הירך או רקמות סמוכות. הזרקת הרדמה מונחית אולטרסאונד של הירך עשויה גם להיות מועילה לאבחון כאב תוך מפרקי ולספק הקלה זמנית. בדיקות דם יכולות לעזור לשלול גורמים דלקתיים או זיהומיים לכאבי מפרק הירך.

אבחנה מבדלת

כפי שציינו, כאבים בירך יכולים להיגרם על ידי אטיולוגיות תוך מפרקיות או חוץ-מפרקיות. חשוב לבצע הליך של אבחנה מבדלת שבמהלכו תיבחן כל אחת מההפרעות האפשריות שעלולות לגרום לתסמינים דומים. מיקום של הכאב עשוי לתרום להליך הזה:

כאב בצד החיצוני של הירך

יכול להיגרם על ידי בעיות עם שרירים, רצועות, גידים ורקמות רכות אחרות המקיפות את מפרק הירך. כמה דוגמאות הן תסמונת הרצועה האיליוטיביאלית, בורסיטיס בירך, מתיחה או קרע של גיד או שריר כגון, שריר העכוז האמצעי, חיכוך הרצועה האיליוטיביאלית, תסמונות במפרק הירך, שבר עצם הירך ומרלגיה פרסטטיקה

כאבי ירך אחוריים

יכולים לנבוע מפתולוגיה של עמוד השדרה המותני כגון, צביטה עצבית של העצב הסיאטי, תסמונת הצביטה שת-ירך או פציעה של שריר הירך האחורי.

כאב ירך קדמי

יכול להיגרם על ידי בעיות בתוך מפרק הירך עצמו או על ידי כאב מופנה מסיבות תוך בטניות או תוך אגן. בין דוגמאות לכך נמנה:

  • קרע לברלי, פגיעה בצוואר הירך, דלקת מפרקים ניוונית, שבר מאמץ בצוואר הירך, נמק אווסקולרי
  • בקע מפשעתי וציסטה בשחלות

טיפול שמרני כירופרקטי

כאב בחלק הפנימי של הירך
כאב בחלק הפנימי של הירך

הטיפול השמרני בכאבי מפרק הירך תלוי בסיבה הבסיסית ובחומרת הכאב. כמה אפשרויות טיפוליות כגון:

מנוחה

הימנעות מפעילויות כגון ריצה המחמירות את הכאב עשויה לסייע בהפחתת הדלקת ולקדם ריפוי.

פעילות חלופית

למרות הכאבים בירך, קיימת חשיבות להמשיך ולעסוק בפעילות גופנית. חשוב לבחור חלופה כגון שחיית חתירה או רכיבה על אופניים (ישיבה גבוהה) שאינה גורמת להחמרת הכאב

כירופרקטיקה

טיפול כירופרקטי עשוי לכלול אמצעים להפחתת כאבים בירך כגון לייזר רך וטכניקות טיפול ידניות. טכניקות אלה יכולות לסייע במניעת פציעה נוספת ולשפר את התפקוד. אלה כוללים תרגילים כגון:

  • לשיפור הכוח
  • להחזרת האיזון השרירי
  • לשיפור טווח התנועה של מפרק הירך והשרירים הסובבים אותו

טיפול רפואי

במקרים קשים במיוחד של כאבים בירך ונזקים נלווים נפנה את החולה לטיפול רפואי. טיפול כזה עשוי לכלול בין היתר אמצעים כגון:

  • משככי כאבים ללא מרשם כגון פרצטמול (אקמול) או תרופות נוגדות דלקת לא סטרואידיות (NSAIDs) כגון איבופרופן (אדוויל) או נפרוקסן (Aleve)
  • תרופות מרשם כגון סטרואידים, אופיואידים או מרפי שרירים עשויים להיות נחוצים לכאב חמור או כרוני
  • במקרים מסוימים, ייתכן שיהיה צורך בניתוח למטרות כגון תיקון או החלפת מבנים פגומים. דוגמאות לכך כוללות ניתוחים כגון, לברום קרוע, דורבן עצם או סחוס שחוק.

References:

Chamberlain R. Hip Pain in Adults: Evaluation and Differential Diagnosis. Am Fam Physician. 2021;103(2):81-89.

Paoloni J. Approach to the adult with unspecified hip pain. UpToDate. 2023. https://www.uptodate.com/contents/approach-to-the-adult-with-unspecified-hip-pain

McCormack J. Hip Pain Location Diagram | Hip Pain Location Chart. 2023. https://james-mccormack.com/advice-centre/hip-pain-location-diagram/

Kivlan BR, Martin RL. Function and pathomechanics of the hip: clinical implications for athletic training practice: part II: common injuries to the hip joint complex. J Athl Train. 2010;45(5):519-527.

Reiman MP, Thorborg K. Clinical examination and physical assessment of hip joint-related pain in athletes. Int J Sports Phys Ther. 2014;9(6):737-755.

Reiman MP, Goode AP, Cook CE, et al. Diagnostic accuracy of clinical tests for the diagnosis of hip femoroacetabular impingement/labral tear: a systematic review with meta-analysis. Br J Sports Med. 2015;49(12):811.

Kivlan BR, Martin RL, Sekiya JK. Femoroacetabular impingement: current concepts in diagnosis and management. Phys Sportsmed. 2012;40(1):64-74.

Martin HD, Reddy M, Gomez-Hoyos J. Deep gluteal syndrome. J Hip Preserv Surg. 2015;2(2):99-107.

Lewis CL, Sahrmann SA. Acetabular labral tears. Phys Ther. 2006;86(1):110-121.

Mont MA et al. Osteonecrosis of the femoral head: current perspectives. J Am Acad Orthop Surg. 2014;22(1):46-56.

Klauser AS et al. Greater trochanteric pain syndrome. Semin Musculoskelet Radiol. 2013;17(1):43-8.

Martin RL et al. Ischiofemoral impingement: evaluation and management. J Orthop Sports Phys Ther. 2015;45(2):103-13.

Heiderscheit BC et al. Hamstring strain injuries: recommendations for diagnosis, rehabilitation, and injury prevention. J Orthop Sports Phys Ther. 2010;40(2):67-81.

Brukner P et al. Stress fractures of the femoral neck in athletes–the consequence of a delayed diagnosis: a report of 37 cases. Br J Sports Med 1997;31(1):64-8.

Fredericson M, Moore W, Guillet M, Beaulieu C. High hamstring tendinopathy in runners: meeting the challenges of diagnosis, treatment, and rehabilitation. Phys Sportsmed. 2005;33(5):32-43.

שימו סוף לכאב.

לאבחון מקצועי וייעוץ,
התקשרו: 03-6430372
או השאירו פרטים:

שימו סוף לכאב!

לאבחון מקצועי וייעוץ, התקשרו: 03-6430372
או השאירו פרטים ומיד נחזור אליכם:

קראו עוד באותו נושא:

פייסבוק גורמת לעשיית דיאטת כאסח

פייסבוק גורמת לדיאטת כאסח

פייסבוק ודיאטת כאסח? מה הקשר? דימוי גוף של אדם נגזר בין היתר מחוויותיו, אישיותו, גורמים חברתיים ותרבותיים ועוד. בין הגורמים המשפיעים על דימוי גוף ניתן לכלול אופנות משתנות ורשתות חברתיות כמו פייסבוק, אינסטגרם,  Google+‎,‏ פינטרסט ועוד. 

כאבי גב תחתון אבחון

כאבי גב תחתון אבחון

כאבי גב תחתון? אבחון מדוקדק מעלה את הסיכוי לזהות את מקור הבעיה. מיחושים בחלק התחתון של הגב עלולים להתפתח על רקע של בעיות שונות המחייבות התייחסות וטיפול שונים. בכול מקרה כזה חשוב לבצע הליך של אבחנה מבדלת לקביעת אבחון. 

כאבים בשכמות טיפול

כאבים בשכמות טיפול

כאבים בשכמות? טיפול מהיר עשוי, במידת הצורך, למנוע נזקים משמעותיים. לרוב, כאב בגב העליון ובשכמות נגרם בגלל "תנועה לא טובה" ונזק שרירי בר חלוף. לעתים הכאב עלול להצביע על פגיעה משמעותית יותר כמו פריצת דיסק בצוואר ולחץ על שורש עצב.