כאב ראש במצח

כאב ראש במצח

כאב ראש במצח הוא תסמין שכיח שיכולות להיות לו סיבות שונות. בין הסיבות האפשריות לכך נמנה כאב ראש מתחי, דלקות בסינוסים, מאמץ עיניים או טראומה. חלק מהטיפולים השמרניים בהפרעות אלה כוללים, שינויים באורח חיים, מנוחה, ניהול מתחים, טיפולי כירופרקטיקה ועוד.

בחלק מהמקרים אין די בכך ויש צורך בטיפולים תרופתיים כגון משככי כאבים, תרופות אנטי דלקתיות, אנטיביוטיקה, קורטיקוסטרואידים ועוד. רק מיעוט מקרב הסובלים מהתפתחות כאב ראש במצח יזדקקו לניתוח. במאמר הנוכחי נדון בגורמים האפשריים לכאב ראש המופיע במצח ומה ניתן לעשות לגביו.

כאב ראש במצח – רקע

כאב ראש במצח הוא סימפטום נפוץ שיכול להתפתח, בכל גיל, מגדר או מצב בריאותי. להפרעה זאת יכולה  להיות סיבות שונות, כגון מתח נפשי, התייבשות, חוסר שינה, או מצבים רפואיים בסיסיים. כאב ראש יכול להיות מסווג לסוגים שונים, כגון:

  • כאב ראש מתחי, מיגרנה, כאב ראש מקבצי, כאב ראש שנלווה לסינוסיטיס, נוירלגיה של העצב המשולש, קיפאון מוחי ועוד

השכיחות של מצבים אלה עשויה להשתנות בהתאם לאוכלוסייה, למתודולוגיה ולקריטריוני האבחון המשמשים במחקרים אפידמיולוגיים. על פי סקירה שנערכה לאחרונה, השכיחות העולמית של :

  • הפרעות כאב ראש הייתה 52.0%
  • מיגרנה 14.0%
  • כאב ראש מתחי 26.0%
  • כאב ראש הנמשך ≥15 ימים בחודש 4.6%
  • נוירלגיה של העצב המשולש משפיע על 150,000 אנשים מדי שנה
  • דלקת בסינוסים שיכולה לגרום לכאב ולחץ במצח, הוערכה כמשפיעה על 31 מיליון אנשים בארצות הברית מדי שנה
  • קיפאון מוחי, כאב ראש חולף שמופעל למשל באמצעות גלידה או משקאות קרים, מתרחש אצל 74% מהמתנדבים הבריאים

ניתן להקל על כאבי ראש מסוימים באמצעים פשוטים, כגון שתיית מים, מנוחה או נטילת תרופות. עם זאת, כאבי ראש מסוימים עשויים לדרוש טיפול מקצועי. במיוחד, נכונים הדברים אם כאבי הראש הם פתאומיים, חמורים, מתמשכים, או מלווים בתסמינים אחרים, כגון חום, בחילות, בעיות ראייה או בלבול.

גורמים לכאב ראש במצח

ישנם גורמים אפשריים רבים להתפתחות כאב ראש במצח. חלק מהגורמים השכיחים ביותר הם:

כאב ראש מתחי

סוג של כאב ראש ראשוני גורם לכאב עמום וקבוע לאורך כל הראש. הכאב מתחיל לרוב במצח או ברקות. כאב זה מתואר לעתים קרובות כתחושה של לחץ או תחושה של רצועה סביב הראש. הפרעה זאת קשורה להתכווצות של השרירים בראש, בצוואר ובכתפיים הנגרמים בגלל:

  • מתח, חרדה, דיכאון, עייפות, התייבשות, יציבה לקויה, מאמץ עיניים או בעיות צוואר

עודף מתח וחרדה, יכול גם להגביר את הייצור של קורטיזול ואדרנלין, המוביל להתכווצויות שרירים בצוואר ובכתפיים. המנגנון של כאב ראש מתחי עשוי לכלול שינויים ברמות של נוירוטרנסמיטורים מסוימים, כגון סרוטונין ואנדורפינים, במוח. כימיקלים אלה מעורבים בוויסות תפיסת הכאב ומצב הרוח. כאב ראש מתחי עשוי להיות מושפע גם מגורמים גנטיים, שינויים הורמונליים או גורמים סביבתיים. הטיפול באמצעות:

  • מנוחה, קומפרסים חמים, שינויים בסגנון חיים, טכניקות הרפיה, כירופרקטיקה, משככי כאבים ועוד.

מיגרנה

מיגרנה היא סוג של הפרעת כאב ראש ראשונית שיכולה לגרום לכאב חמור במצח ובחלקים אחרים של הראש. מאמינים שמיגרנה נגרמת על ידי שינויים במוח ובכלי הדם שלו, כמו גם על ידי גורמים גנטיים וסביבתיים. מיגרנה יכולה להיות מופעלת על ידי:

  • גורמים, כגון מתח, שינויים הורמונליים, שינויים במזג האוויר, מזונות או משקאות מסוימים, חוסר שינה, או גירויים חושיים

מיגרנות יכולות להימשך בין מספר שעות למספר ימים, ויכולות להפריע לפעילות היומיומית ולאיכות החיים. הטיפול באמצעות:

  • לא ניתן לרפא מיגרנה. שיפור באמצעות תרופות, שינויים באורח החיים, כירופרקטיקה ועוד.

כאב ראש משני לדלקת בסינוסים

זהו סוג של כאב ראש משני המתרחש כאשר הסינוסים הופכים מודלקים או מזוהמים. הגורם לכך הוא, בדרך כלל:

  • הצטננות, אלרגיה או סינוסיטיס

כאב ראש זה גורם לכאב ולחץ במצח, בלחיים ובאף, כמו גם לגודש באף, חום והפרשות. טיפול באמצעות:

  • אנטי היסטמינים, תרופות מפחיתות גודש, אנטיביוטיקה ועוד.

כאב ראש ממאמץ עם העיניים

זהו סוג של כאב ראש משני המתרחש כאשר:

במצב זה נגרם כאב ואי נוחות במצח, ברקות או מאחורי העיניים, כמו גם טשטוש ראייה, עיניים יבשות או רגישות לאור. טיפול באמצעות:

  • משקפיים, עדשות מגע, טיפות עיניים והקפדה על הפסקות ממשימות חזותיות.

כאב ראש בגלל צום

זהו סוג של כאב ראש משני המתרחש בעת:

  • דילוג על ארוחות או צום מסיבות דתיות

זה גורם לכאב עמום במצח שעלול להיות מלווה בחבלי רעב, חולשה, או עצבנות. זה נגרם על ידי רמות סוכר נמוכות בדם. טיפול ומניעה באמצעות:

  • אכילה קבועה ושתיית מספיק נוזלים.

כאב ראש בגלל חוסר שינה

זהו סוג של כאב ראש המתרחש כאשר קיים:

  • מחסור בשעות שינה

הפרעה זאת גורמת כאב וכבדות במצח שעשויים להשפיע על חלקים אחרים בראש או בגוף. כאב ראש משני לחוסר שינה עלול גם לגרום לעייפות, שינויים במצב הרוח, או ליקוי קוגניטיבי. הגורם לסוג זה של כאב ראש הוא הפרעה של השעון הביולוגי. טיפול ומניעה באמצעות:

  • הקפדה על היגיינת שינה טובה.

כאב ראש מצררי

זהו סוג של כאב ראש ראשוני הגורם לכאב דקירה חמור בצד אחד של הראש, בדרך כלל סביב העין או הרקה. זה קורה באשכולות של התקפות שנמשכות בין 15 דקות ל 3 שעות והוא יכול לקרות כמה פעמים ביום במשך שבועות או חודשים. הסיבה אינה ידועה, אך היא עשויה להיות קשורה:

  • לשינויים בהיפותלמוס או בעצב הטריגמינלי

כאב ראש מצררי עשוי להיות מלווה באדמומיות, נפיחות או צניחה של העין בצד הפגוע. הטיפול באמצעות:

  • חמצן, טריפטנים, או תרופות מונעות

דלקת קרום המוח

זהו זיהום של הקרומים המכסים את המוח ואת חוט השדרה. דלקת בקרום המוח גורמת כאב עז ונוקשות במצח ובצוואר, כמו גם חום, בחילות, הקאות, בלבול, או רגישות לאור. זה יכול להיגרם על ידי:

  • חיידקים, וירוסים, פטריות, או אורגניזמים אחרים.

טיפול רפואי מיידי כולל אנטיביוטיקה, תרופות אנטיוירליות, סטרואידים או נוזלים.

דלקת מפרקים של תאי ענק

זהו סוג של וסקוליטיס המשפיע על העורקים הגדולים בראש ובצוואר. זה גורם כאב פועם ורגישות במצח וברקות, כמו גם רגישות הקרקפת, כאב בעת לעיסה, אובדן ראייה (במקרים מסוימים), או חום. זה נגרם על ידי:

  • דלקת של קירות העורקים שיכול להוביל שבץ או עיוורון אם לא מטופל

מטופל עם סטרואידים או תרופות לדיכוי מערכת החיסון.

כאב ראש משני לשיעול

זהו סוג של כאב ראש ראשוני המתרחש בעת שיעול או מאמץ. הפרעה זאת גורמת לפרץ פתאומי של כאב במצח שנמשך כמה שניות עד דקות. זה יכול להיות שפיר או מעיד על בעיה בסיסית כגון:

  • מום כיארי (מצב שבו חלק של המוח פורץ לתוך תעלת עמוד השדרה) או לחץ דם תוך גולגולתי (לחץ מוגבר בתוך הגולגולת)

טיפול עם משככי כאבים או תרופות מונעות.

נוירלגיה של העצב המשולש

זהו מצב המשפיע על העצב הטריגמינלי, הנושא תחושות מהפנים למוח. זה גורם כאב חמור, יורה בצד אחד של הפנים, לעתים קרובות משפיע על המצח, העין, הלחי, או הלסת. זה יכול להיגרם:

  • על ידי כלי דם או גידול הלוחץ את העצב

טיפול באמצעות תרופות שמעמעמות או חוסמות את אותות הכאב שנשלחות למוח. התרופה הנפוצה ביותר לשם כך היא קרבמאזפין (Tegretol, Carbatrol, אחר).

שבר או פציעה במצח

מכה ישירה במצח עלולה לגרום לשבר או לפגיעה בעצם הקדמית או בסינוסים. זה יכול לגרום נפיחות, שטפי דם, דימום או זיהום באזור הפגוע.

אבחון

כאב במצח
כאב במצח

האבחנה של כאב ראש במצח מבוסס לרוב על ההיסטוריה הקלינית והבדיקה הגופנית. במידת הצורך נבצע בדיקות כדי לשלול סיבות אחרות של כאבי ראש, כגון סינוסיטיס, או גידול במוח. הליך אבחון מלא לכאב במצח צריך לכלול את השלבים הבאים:

  1.  זיהוי סוג, מיקום, משך, תדירות ועוצמת הכאב. ללמוד על כל טריגר, גורמים מקלים או תסמינים קשורים, כגון בחילות, חום או בעיות עיניים.
  2. ביצוע בדיקה גופנית של הראש, הצוואר, העיניים, האוזניים, האף והגרון. חיפוש סימנים של דלקת, זיהום, טראומה או ליקויים נוירולוגיים. מדידת לחץ הדם והטמפרטורה של המטופל.
  3. ביצוע בדיקות מעבדה ובדיקות הדמיה בהתאם לגורם החשוד לכאב. חלק מהבדיקות הן ספירת דם, שקיעת דם (ESR), חלבון מגיב C (CRP), תרבית מטוש אף, צילום רנטגן של הסינוסים, סריקת טומוגרפיה ממוחשבת (CT) או סריקת דימות תהודה מגנטית (MRI).
  4. למידה של תוצאות הבדיקות וביצוע אבחנה על סמך הקריטריונים והראיות הקליניות.
  5. לקבוע את הטיפול המתאים ואת תוכנית המעקב על בסיס האבחנה וחומרת הכאב.

האגודה הבינלאומית לכאבי ראש קבעה קריטריונים לאבחון כאב ראש מתחי, הכוללים:

  1. לפחות 10 אפיזודות של כאב ראש שנמשכו בין 30 דקות ל -7 ימים
  2. לכאב ראש יש לפחות שניים מהמאפיינים הבאים: מיקום דו צדדי, איכות לחיצה או הידוק , עוצמה קלה או בינונית, שאינה מחמירה על ידי פעילות גופנית שגרתית
  3. לא יותר מאחד מהבאים: בחילות או הקאות, פוטופוביה (רגישות לאור) או פונופוביה (רגישות לקול)
  4. אין ממצאים שמתאימים להפרעה אחרת

טיפול

הטיפול בכאבי מצח תלוי בסיבה הבסיסית ובחומרת הסימפטומים. כמה צעדים כלליים שעשויים לעזור להקל על כאבי המצח כוללים:

  • – נטילת משככי כאבים, תרופות נוגדות דלקת שאינם סטרואידים ועוד
  • – עיסוי, תרגול הצוואר בעדינות, מקלחת חמה, או הנחת מגבת חמה או מטלית על המצח או הצוואר
  • – הימנעות מטריגרים מחמירי כאב, כגון מתח, אורות בהירים, רעשים חזקים או מזונות או משקאות מסוימים
  • – קומפרסים קרים על המצח או הרקות למשך 10 עד 15 דקות בכל פעם, מספר פעמים ביום
  • – שימוש בתרסיסים לאף, נוגדי גודש או אנטי היסטמינים לטיפול בגודש בסינוסים ודלקות
  • – התייעצות עם רופא עיניים לגבי בעיות ראייה, מאמץ עיניים והרכבת משקפיים או עדשות מגע מתאימות

פנו לטיפול רפואי בהקדם האפשרי אם:

הכאב במצח חמור, מתמשך או מלווה בתסמינים אחרים, כגון חום, צוואר תפוס, חולשה, חוסר תחושה, בלבול או אובדן ראייה. תסמינים אלה עשויים להצביע על מצב חמור הדורש אבחון וטיפול מיידי.

References:

Stovner LJ, Hagen K, Linde M, Steiner TJ. The global prevalence of headache: an update, with analysis of the influences of methodological factors on prevalence estimates. J Headache Pain. 2022;23(1):34. https://thejournalofheadacheandpain.biomedcentral.com/articles/10.1186/s10194-022-01402-2

Trigeminal Neuralgia – Causes, Symptoms and Treatments. American Association of Neurological Surgeons. https://www.aans.org/Patients/Neurosurgical-Conditions-and-Treatments/Trigeminal-Neuralgia

Frontal Headache: Symptoms & Causes – Cleveland Clinic (https://my.clevelandclinic.org/health/symptoms/17688-frontal-headache)

Forehead Pain: Diagnosis & Treatment – Mayo Clinic (https://www.mayoclinic.org/symptoms/forehead-pain/basics/definition/sym-20050892)

Bigal ME, Lipton RB. The differential diagnosis of chronic daily headaches: an algorithm-based approach. J Headache Pain. 2007;8(5):263-272.

Friedman BW, Grosberg BM. Diagnosis and management of the primary headache disorders in the emergency department setting. Emerg Med Clin North Am. 2009;27(1):71-87.

Headache Classification Committee of the International Headache Society (IHS). The International Classification of Headache Disorders, 3rd edition. Cephalalgia. 2018;38(1):1-211.

Halker Singh RB, Dehavenon A, Cutrer FM. Approach to the patient with chronic headache. Mayo Clin Proc. 2019;94(9):1864-1876.

Kaniecki RG. Migraine and tension-type headache: an assessment of challenges in diagnosis. Neurology. 2002;58(9 Suppl 6):S15-S20.

Krymchantowski AV. Diagnosis and treatment of cluster headache in adults: a Brazilian perspective based on evidence-based medicine and expert opinion consensus – part I: diagnosis and acute treatment. Arq Neuropsiquiatr. 2019;77(11):797-806.

Berk T, Ashina S, Martin V, Newman L, Vij B. Diagnosis and Treatment of Primary Headache Disorders in Older Adults. J Am Geriatr Soc. 2018 Dec;66(12):2408-2416.

Marmura MJ, Silberstein SD, Schwedt TJ. The acute treatment of migraine in adults: the american headache society evidence assessment of migraine pharmacotherapies. Headache. 2015 Jan;55(1):3-20.

Rosenfeld RM, Piccirillo JF, Chandrasekhar SS, et al. Clinical practice guideline (update): adult sinusitis. Otolaryngol Head Neck Surg. 2015;152(2 Suppl):S1-S39.

Salvarani C, Cantini F, Hunder GG. Polymyalgia rheumatica and giant-cell arteritis. Lancet. 2008;372(9634):234-245.

Forehead Pain: Types, Causes, Treatment & Prevention – Healthline. https://www.healthline.com/health/what-causes-forehead-pain-and-how-to-treat

Headache at the front of the head: Causes and prevention. https://www.medicalnewstoday.com/articles/321086

Forehead Pain: Types, Symptoms, Causes, and Treatment – Healthgrades. https://www.healthgrades.com/right-care/symptoms-and-conditions/forehead-pain

Eyestrain – Diagnosis and treatment – Mayo Clinic. https://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/eyestrain/diagnosis-treatment/drc-20372403

שימו סוף לכאב.

לאבחון מקצועי וייעוץ,
התקשרו: 03-6430372
או השאירו פרטים:

שימו סוף לכאב!

לאבחון מקצועי וייעוץ, התקשרו: 03-6430372
או השאירו פרטים ומיד נחזור אליכם:

קראו עוד באותו נושא:

ירקות ופירות נלחמים עבורנו בסרטן

ירקות ופירות נלחמים בסרטן

ירקות ופירות למלחמה בסרטן! מחקרים רבים ממליצים לאכול ירקות ופירות. חלקם טוענים שאכילתם מועילה במלחמה המתמדת שהגוף מנהל נגד סרטן. ככול שהירקות והפירות צבעוניים יותר כך גדלה יעילותם כלוחמים. לכול פרי וירק יש את היכולות המיוחדות שלו. 

כאב גב בקרב ילדים

כאבי גב בקרב ילדים ובני נוער

כאב גב בקרב ילדים הופך להיות עניין שכיח. בעידן הנוכחי שבו הילדים שלנו מנהלים אורח חיים יושבני קרוב לשליש מהילדים מתלוננים על כאבי גב. ההורים צריכים להחליט האם מדובר בכאבים משמעותיים הנובעים מנזק משמעותי או שמא מדובר ב"כאבי גדילה". 

דלקת במפרק הלסת סימנים ותסמינים

דלקת במפרק הלסת סימנים ותסמינים

דלקת במפרק הלסת? תסמינים אופייניים עשויים להצביע על זהות הרקמה שניזוקה בפרק הזה ומהי חומרת הנזק. פגיעה בכול אחד מרקמות הפרק עלולה להוביל להתפתחות מגוון רחב של סימנים ותסמינים האופייניים בעיקר לאותה רקמה.