שריר תפוס בחזה

שריר תפוס בחזה

שריר תפוס בחזה הוא תוצאה של מתיחת יתר או קריעת השרירים בחזה. סיבות נפוצות לנזק בשריר החזה כוללות פציעות ספורט, הרמת משאות כבדים, שיעול, נפילה ועוד. שריר חזה תפוס עלול לגרום לכאב, נפיחות, שטפי דם וקושי בתנועה או בנשימה. חשוב לאבחן בהקדם את החולה ולשלול בין היתר מעורבות של הלב.

הטיפול בשריר בחזה תלוי בהיקף הנזק ובמצבו הבריאותי של האדם. עם זאת ברוב המקרים די בטיפול שמרני לריפוי החולה. אפשרויות טיפול שמרניות במצב זה כוללות מנוחה, טיפולי כירופרקטיקה הכוללים לייזר רך מקצועי ועוד. במקרים קשים יידרש טיפול רפואי הכוןול תרופות ואף ניתוח.

שריר תפוס בחזה – רקע

כאבים בחזה יכולים להתפתח גם בגלל שריר תפוס בחזה. למעשה, שריר תפוס בחזה הוא סיבה שכיחה לכאבים בחזה שיכולים להשפיע על אנשים בכל הגילאים. ישנם מספר שרירים בחזה שעלולים להימתח או להיקרע ולגרום לתחושה של שריר תפוס בחזה. השרירים בחזה שעלולים להיפצע כוללים בעיקר את:

  • השרירים הבין-קוסטליים, הממוקמים בין הצלעות ואחראים לייצוב דופן החזה ולסיוע בנשימה. השכיחות של מתיחת שריר בין הצלעות בקרב אנשים עם כאבים בחזה מוערכת סביב 49%.

שריר חזה נוסף שנפצע לעיתים נדירות בלבד הוא:

  • שריר חזה גדול המכסה את החלק הקדמי של החזה ומסייעים להזיז את הזרועות והכתפיים. פציעות בשריר זה מתרחשות לרוב אצל ספורטאים ומבוגרים פעילים בהרמת משקולות, היאבקות או ספורט מגע.

תסמינים אפשריים בגלל מתיחה או קרע של שריר בין צלעי בחזה כוללים בין היתר:

  • כאב חד או עמום באזור החזה. הכאב מחמיר עם תנועה, נשימה, שיעול או התעטשות.

שריר תפוס בחזה יכול לנבוע מגורמים שונים, כגון:

הטיפול בשריר תפוס בחזה הוא לרוב שמרני וכולל מנוחה, טיפולי כירופרקטיקה הכוללים שימוש בלייזר רך מקצועי ועוד. במקרים קשים במיוחד ידרש טיפול רפואי הכולל משככי כאבים, תרופות אנטי דלקתיות ואף ניתוח. רוב המקרים של שריר חזה תפוס מחלימים תוך מספר שבועות. חלקם עשויים לקחת זמן רב יותר בהתאם לחומרת הפציעה וקצב ההחלמה של האדם.

גורמים לשרירים תפוסים בחזה

חלק מהגורמים האפשריים למצב של שריר תפוס בחזה הם:

מאמץ יתר במהלך פעילות גופנית

פעילות גופנית מאומצת ובעיקר בלי חימום ראוי עלולה לגרום לפציעת שריר בחזה ולמצב של שריר תפוס בחזה. הפציעה מתרחשת לרוב בשריר הבין צלעי. פעילויות שעלולות לגרום למאמץ יתר בשרירים הבין צלעיים כוללות התעמלות, אימון כוח, חתירה, טניס, גולף וספורט מגע.

הרמת משהו כבד

הרמה של חפץ כבד באופן לקוי עלולה לגרום לפציעת שריר בחזה ולהתפתחות מצב של שריר תפוס בחזה. שריר החזה המעורב יהיה לרוב שריר בין צלעי. הרמת חפצים כבדים יכולה לפגוע גם בשרירי הגב או הכתפיים ולהשפיע על קיר החזה.

שיעול

שיעול חמור או מתמשך יכול לאמץ את השרירים הבין צלעיים ולפצוע אותם. שיעולים חוזרניים יכולים גם להחמיר פגיעה קיימת בשרירי החזה, לעכב את הריפוי ולגרום למצב של שריר חזה תפוס.

גורמי סיכון למתיחת שריר בחזה

מגוון גורמי סיכון לפציעת שרירים בחזה והגעה למצב של שריר תפוס בחזה כוללים:

  • יציבה לקויה
  • פעילויות עיליות, כגון הושטת יד, צביעה או הרמת חפצים מעל הראש
  • תנועות ספורט חוזרות ונשנות, כגון חתירה, טניס, גולף או התעמלות
  • פציעות מגע מספורט, תאונות או נפילות
  • חימום לקוי לפני האימון
  • גמישות או התניה ירודה של שרירי החזה
  • עייפות שרירים או שימוש יתר
  • פיתול פלג הגוף העליון מעבר לטווח התקין שלו
  • שיעול קשה או התעטשות במהלך מחלות

שריר תפוס בחזה תסמינים

הסימפטומים של שריר חזה תפוס שנובעים מפציעה של שריר בין צלעי עשויים להשתנות בהתאם לחומרת ומיקום הפציעה. התסמינים עשויים לכלול:

  • כאב בחזה שיכול להיות חד (משיכה חריפה) או עמום (זן כרוני)
  • נפיחות, שטפי דם או רגישות באזור הפגוע
  • התכווצויות שרירים או מתיחות
  • קושי להזיז את החזה או את עמוד השדרה העליון
  • כאב המחמיר בעת נשימה עמוקה, שיעול, עיטוש או פיתול פלג הגוף העליון
  • טווח תנועה או כוח מופחת

אבחון

אבחנה של שריר חזה תפוס מתבססת על היסטוריה רפואית, בדיקה גופנית ובדיקות מתקדמות. בשלב של ההיסטוריה הרפואית נברר:

  • אודות התסמינים, מתי החלו וכיצד, מה אופי הכאב, מה משפיע עליו (קושי לנשום?) ועוד
  • נלמד על הרקע הבריאותי של החולה, על מקצועו ותחביביו ובכלל זה הפעילות הגופנית שאולי גרמה לפציעה

בשלב של הבדיקה הגופנית:

  • נתבונן, נמשש ונניע את השרירים בבית החזה
  • נחפש סימנים לכאב, מוגבלות, קשיי נשימה, עיוות, נפיחות ועוד

במידת הצורך נבצע בדיקות, כגון אלקטרוקרדיוגרמה (ECG), רנטגן החזה, אולטרסאונד, MRI או בדיקות דם. בדיקות אלה מתבצעות כדי לשלול בעיות לב, ריאות או שברים בצלעות.

אבחנה מבדלת

ניתן לטעות לפעמים ולאבחן שריר חזה תפוס כהפרעת לב חמורה, כגון התקף לב או תעוקת חזה. לכן, חשוב לפנות לטיפול רפואי אם הכאב בחזה פתאומי, חמור או מלווה בתסמינים אחרים, כגון:

  • התעלפות או סחרחורת
  • הזעה או בחילה
  • דופק מואץ או קשיי נשימה
  • כאב המקרין לזרועות, לצוואר, ללסת או לגב

תחושה של שריר תפוס בחזה עלולה להתפתח גם בגלל מצב בסיסי המשפיע על המפרקים, העצמות או העצבים באזור החזה. מצבים אלה צריכים להיכלל ברשימת האבחנות המבדילות. מצבים אלה כוללים בין היתר:

טיפול

הטיפול בשריר תפוס בחזה תלוי בחומרת הפציעה ובמצבו הבריאותי של האדם. באופן כללי, האמצעים הבאים עשויים לעזור להקל על הכאב ולקדם ריפוי:

מנוחה

הימנעות מפעילויות המפעילות עומס על שרירי החזה עד להחלמתם

חבישה

הנחת תחבושת אלסטית סביב החזה יכולה לספק תמיכה ויציבות לשרירים הפגועים ולמנוע מהם לזוז יותר מדי

גובה

שמירה על בית החזה מורם מעל גובה הלב יכולה לסייע בניקוז עודפי נוזלים מהאזור הפגוע ולהפחית נפיחות ולחץ

משככי כאבים

נטילת תרופות נגד כאב ללא מרשם או עם מרשם יכולה להפחית כאב ודלקת. בגלל תופעות לוואי שליליות יש להשתמש בתרופות אלה בזהירות.

כירופרקטיקה

טיפול כירופרקטי כולל שימוש בלייזר רך מקצועי להאצת הריפוי והפחתת כאב ודלקת. הכירופרקט עושה שימוש בטכניקות טיפול ידניות שמשפרות תפקוד ומחזירות כוח, גמישות וטווח תנועה לשרירי החזה.

ניתוח

במקרים נדירים, ייתכן שיהיה צורך בניתוח כדי לתקן שריר חזה קרוע חמור או לתקן בעיות בסיסיות שגרמו או תרמו לפציעה.

פרוגנוזה

זמן ההחלמה של שריר תפוס בחזה משתנה בהתאם להיקף הפציעה ולתגובת האדם לטיפול. באופן כללי, מתיחה קלה עד בינונית עשויה להחלים תוך שבועות ספורים. החלמה של מתיחה חמורה עלולה לקחת זמן ממושך יותר. כמה גורמים שעשויים להשפיע על תהליך ההחלמה כוללים:

גיל

אנשים מבוגרים נוטים להחלים לאט יותר מאנשים צעירים בגלל זרימת דם מופחתת, ייצור קולגן נמוך יותר ומערכת חיסונית חלשה יותר.

תזונה

תזונה מאוזנת המספקת מספיק חלבון, ויטמינים, מינרלים ונוגדי חמצון יכולה לעזור להאיץ את הריפוי ולמנוע זיהום.

עישון

עישון עלול לפגוע בזרימת הדם, באספקת החמצן ובריפוי פצעים. זה יכול גם להגדיל את הסיכון של זיהום וסיבוכים.

מתח

מתח יכול להפריע לתגובת הריפוי הטבעית של הגוף ולהגביר דלקת וכאב. ניהול מתח באמצעות טכניקות הרפיה, מדיטציה או ייעוץ יכול לעזור לקדם ריפוי ורווחה.

סיבוכים אפשריים

שריר חזה תפוס
שריר חזה תפוס

סיבוכים של שריר תפוס בחזה הם נדירים אך אפשריים. חלק מהסיבוכים האפשריים כוללים:

כאב כרוני

אם שריר החזה אינו מחלים כראוי או נפגע שוב ושוב, הוא עלול לגרום לכאב מתמשך או חוזר בדופן בית החזה. כאב כרוני יכול להשפיע על איכות החיים ולהפריע לפעילות היומיומית.

ניידות מופחתת

מתיחה חמורה או לא מטופלת בשרירי החזה עלולה להגביל את תנועת החזה, הכתף או הזרוע. זה יכול להשפיע על היכולת לבצע משימות מסוימות או תחביבים הדורשים כוח פלג גוף עליון או קואורדינציה.

דלקת ריאות

פגיעה בשרירי החזה עלולה להקשות או להכאיב לנשום עמוק או להשתעל ביעילות. זה יכול להגדיל את הסיכון לפתח דלקת ריאות, שהיא זיהום של הריאות שגורם חום, צמרמורות, שיעול, וקוצר נשימה. דלקת ריאות יכולה להיות חמורה ומסכנת חיים אם לא מטפלים בה מיד.

ניוון שרירים

אם שריר החזה אינו בשימוש במשך זמן רב עקב פציעה או אימוביליזציה, הוא עלול לאבד את המסה והכוח שלו. זה יכול להוביל ניוון שרירים, שהוא מצב שבו השריר הופך קטן יותר ונחלש יותר. ניוון שרירים יכול להשפיע על המראה והתפקוד של קיר החזה.

References:

Pulled muscle in chest: Causes, symptoms, and recovery – Medical News Today https://www.medicalnewstoday.com/articles/324534

Pulled Chest Muscle: Causes, Concerns, and Treatments for Relief https://blog.getluna.com/pulled-chest-muscle-causes

Jose NK et al. Could a pulled muscle be mistaken for cardiac pain? International Journal of Scientific Research and Engineering Development 2021; 4(3): 1-4.

Pulled Chest Muscle: Symptoms, Treatment, Recovery, and More – Healthline https://www.healthline.com/health/pulled-chest-muscle

How to Tell If Chest Pain Is Muscular and What to Do About It https://www.redorbit.com/how-to-tell-if-chest-pain-is-muscular

Chest Wall Strain – Harvard Health https://www.health.harvard.edu/a_to_z/chest-wall-strain-a-to-z

Intercostal Muscle Strain: Symptoms & Treatment – Cleveland Clinic https://my.clevelandclinic.org/health/diseases/17765-intercostal-muscle-strain

Chest Muscle Strain: Symptoms & Treatment – WebMD https://www.webmd.com/pain-management/chest-muscle-strain

Intercostal Muscle Strain: Causes & Treatment – Verywell Health https://www.verywellhealth.com/intercostal-muscle-strain-5093119

Chest Wall Pain – American Family Physician https://www.aafp.org/afp/2009/0915/p617.html

Intercostal Muscle Strain: Causes & Treatment – Physio.co.uk https://www.physio.co.uk/what-we-treat/musculoskeletal/conditions/chest/intercostal-muscle-strain.php

Healthline. Pulled Chest Muscle: Symptoms, Treatment, Recovery, and More. https://www.healthline.com/health/pulled-chest-muscle

Medical News Today. Pulled muscle in chest: Causes, symptoms, and recovery. https://www.medicalnewstoday.com/articles/324534

Bel Marra Health. Pulled chest muscle: Symptoms and Treatment. https://www.belmarrahealth.com/pulled-chest-muscle-symptoms-treatment/

Healthcare Associates of Texas. Strained Chest Muscle: Causes, Symptoms, and Treatment. https://healthcareassociates.com/strained-chest-muscle-causes-symptoms-and-treatment/

שימו סוף לכאב.

לאבחון מקצועי וייעוץ,
התקשרו: 03-6430372
או השאירו פרטים:

שימו סוף לכאב!

לאבחון מקצועי וייעוץ, התקשרו: 03-6430372
או השאירו פרטים ומיד נחזור אליכם:

קראו עוד באותו נושא:

כאבי ברכיים בעלייה או ירידה במדרגות

כאבי ברכיים במדרגות מה גורם לזה

כאבי ברכיים במדרגות הם עניין שכיח. הגורם הוא לרוב דלקת פרקים ניוונית. מחלה זו פוגעת בעיקר במפרקים נושאי משקל ובמפרקים הנתונים לעומסים חריגים כמו מפרק הברך. כאבי ברכיים בעת עלייה במדרגות עלול להיות התסמין הראשון של המחלה הזאת.