פעילות גופנית עם פריצת דיסק

פעילות גופנית עם פריצת דיסק

פעילות גופנית עם פריצת דיסק האם זה אפשרי? התשובה בגדול היא כן. בשל חופש התנועה היחסי פריצה או בקע דיסק (זה אותו דבר) בצוואר ובגב התחתון היא תופעה שכיחה למדי. היציבות היחסית של עמוד השדרה הגבי (האמצעי) הופכת את פריצת הדיסק באזור הזה להרבה פחות שכיח. פריצת דיסק עלולה לגרום לגירוי של שורש עצב או של חוט השדרה ולהיות כרוכה בכאב ובסימנים ותסמינים נוירולוגיים. עם זאת לא בכל המקרים של פריצת דיסק התפתחו סימנים ותסמינים.

למעשה במעל 50% מהמקרים שבהם ניזוק הדיסק הבין חולייתי החולה אינו חש בתסמינים כלשהם. לעתים קרובות אני נשאל האם ניתן לבצע פעילות גופנית עם פריצת דיסק התשובה היא זה תלוי. זה תלוי בחומרת הבעיה, זה תלוי בסוג הפעילות הגופנית שהחולה רוצה לבצע וזה תלוי בשלב של המחלה שבו הוא נמצא. ההחלטה לגבי פעילות גופנית ועצימותה לא יכולה להיות זהה לגבי אדם שלא סבל מימיו מתסמינים כלשהם לעומת אדם שגונח מכאבים ברגע זה.

פעילות גופנית עם פריצת דיסק – רקע

עמוד השדרה שלנו מורכב מסדרה של חוליות: 7 חוליות צוואר, 12 חוליות גביות ו- 5 חוליות מותניות. בהמשך לחוליות המותן ממוקמת עצם העצה ומיד מתחתיה עצם הזנב. חוליות עמוד השדרה מופרדות באמצעות דיסקים בין חולייתיים. תפקידם של הדיסקים הללו כולל בין היתר את הקניית יכולת התנועה של עמוד השדרה ואת בלימת הזעזועים הנלווים לפעילותו. כל דיסק מורכב ממעטה חיצוני קשוח וחומר ג'לטיני הנמצא בתווך. עומסי יתר חוזרניים או אירוע טראומטי עלולים לגרום נזק לדיסק הבין חולייתי.

נזק למעטה החיצוני יוביל להתפתחות בלט דיסק. החמרת הנזק למעטה עלול לגרום לפריצת הדיסק וליציאה של החומר הג'לטיני. הדיסק שבעקבות פריצתו משנה מיקום עלול לגרום ללחץ על שורש עצב או על חוט השדרה. הלחץ הזה על הרקמה העצבית עלול לגרום לשורה של סימנים ותסמינים. השאלה שנשאלת בשלב הזה היא האם ניתן לבצע פעילות גופנית עם בקע דיסק? על הנושא הזה בהמשך.

פריצת דיסק מותני

סיאטיקה

דיסק פרוץ הלוחץ על שורשי העצבים התחתונים בעמוד השדרה המותני עלול לגרום לסיאטיקה ולסימנים ותסמינים הבאים:

  • כאבי גב תחתון עם הקרנות כאב לגפה התחתונה
  • נימול בגפה התחתונה
  • הירדמות בגפה התחתונה
  • חולשת שרירים בגפה התחתונה
  • קשיי תנועה ותפקוד של הגב התחתון

לחץ על חוט השדרה המותני

כאשר הדיסק הפרוץ לוחץ על חוט השדרה המותני אנו צפויים לסימנים ולתסמינים הבאים:

  • כאבי גב תחתון
  • נימול והירדמות בכף הרגל או ברגל
  • חולשה בכף הרגל או ברגל
  • כאבים והתכווצויות ברגל או בשתי הרגליים במצב של עמידה או הליכה שפוחתים בישיבה
  • במצב חמור גם פגיעה בתפקוד של הסוגרים בשלפוחית השתן ובמעי

פריצת דיסק צווארי

לחץ על שורש עצב צווארי

דיסק בין חולייתי פרוץ הלוחץ על שורש עצב צווארי עלול לגרום להתפתחות סימנים ותסמינים שונים ובכלל זה:

  • כאבי צוואר עם הקרנות כאב לשכמה ו/או לגפה העליונה
  • נימול והירדמות בגפה העליונה
  • חולשת שרירים בגפה העליונה
  • קשיי תנועה ותפקוד של הצוואר

לחץ על חוט השדרה הצווארי

דיסק בין חולייתי פרוץ הלוחץ על חוט השדרה הצווארי עלול לגרום להתפתחות סימנים ותסמינים שונים ובכלל זה:

  • כאבי צוואר
  • נימול והירדמות ביד או ברגל
  • חולשה ביד או ברגל
  • כאבים והתכווצויות ברגל או בשתי הרגליים במצב של עמידה או הליכה שפוחתים בישיבה
  • במצב חמור גם פגיעה בתפקוד הסוגרים בשלפוחית השתן ובמעי

פריצת דיסק גבי

לחץ על שורש עצב גבי

דיסק בין חולייתי גבי שנפרץ ולוחץ על שורש עצב גבי יגרום לחלק או לכל הסימנים והתסמינים הבאים:

  • כאב מקומי שיכול להשליך לרגל או לשתי ברגליים לחזה או לבטן
  • נימול והירדמות של רגל אחת או שתי הרגליים
  • חולשת שרירים באחת או בשתי הרגליים

לחץ על חוט השדרה הגבי

לחץ על חוט השדרה הגבי
לחץ על חוט השדרה הגבי

דיסק בין חולייתי גבי שנפרץ ולוחץ על חוט השדרה הגבי יגרום לחלק או לכל הסימנים והתסמינים הבאים:

  • כאבי גב המושלכים לאחת או לשתי הרגליים, לחזה או לבטן
  • חוסר יציבות, חולשה ונוקשות ברגל אחת או בשתי הרגליים
  • הירדמות ברגל אחת או בשתי הרגליים
  • במקרים קשים אובדן שליטה על הסוגרים
  • החזרים גידיים מוגברים

פעילות גופנית עם פריצת דיסק – האם זה אפשרי?

מחקרים מראים שפריצת דיסק אינה גורמת בהכרח לסימנים ותסמינים. כמחצית מהאנשים שהדיסק הבין חולייתי שלהם ניזוק אינם סובלים מכאב או מכל תסמין אחר. עוד קובעים מחקרים שאין בהכרח קורלציה בין חומרת פריצת הדיסק לבין חומרת הסימנים והתסמינים. עוד חשוב לזכור שהימנעות מפעילות גופנית לאורך זמן תגרום להחמרת המצב. יש לעשות מאמץ לשמור על אורח חיים פעיל ככול שניתן. סוג הפעילות תקבע על פי נוכחות של סימנים והתסמינים והשלב שהקליני שבו אתם מצויים. אז לגבי השאלה האם פעילות גופנית עם פריצת דיסק היא אפשרית התשובה מפורטת לפניכם:

פריצת דיסק שלא גרמה מעולם לסימנים ותסמינים

פריצת הדיסק שלכם שהתגלתה לכם באופן אקראי אינה גורמת לסימנים ותסמינים כלשהם. בכל הנוגע לבריאות של עמוד השדרה מעולם לא ההייתם מוגבלים בביצוע פעילות גופנית כלשהי. בקצרה ניתן לסכם זאת כך:

  • אתם לא סובלים מכאב
  • התחושות העצביות שלכם בגפיים תקינות
  • הכוח שלכם בגפיים שמור
  • טווחי התנועה של עמוד השדרה שלכם מלאים

אם אתם שייכים לקבוצה זאת אזי אינכם מוגבלים בסוג הפעילות שבה אתם בוחרים ואינכם מוגבלים בעצימות שבה אתם מבצעים אותה. תוכלו ללכת, לרוץ, לרכב על אופניים, לשחות, לערוך אימוני כוח, אימוני פילטיס, יוגה ועוד. עם זאת חשוב לבצע את הפעילויות הגופניות השונות תוך כדי הקפדה על כללי האימון הנכונים. בין היתר חשוב להקפיד על עלייה הדרגתית ברמת העומסים, חימום ראוי לפני תחילת אימון ועוד. הידיעה שאחד הדיסקים בעמוד השדרה פרץ אמורה לרסן אתכם ולחדד את המודעות שלכם לכל סימן של כאב. יש לעצור את הפעילות הגופנית עם הסימן הראשון של כאב.

פריצת דיסק שגורמת לסימנים ותסמינים

פריצת הדיסק שלכם שאובחנה ומטופלת (רצוי על ידי כירופרקט) גורמת לכם לסימנים ותסמינים. אתם מבינים והכירופרקט מדגיש באוזנכם את החשיבות של ביצוע פעילות גופנית. ואז אתם שואלים "פעילות גופנית עם פריצת דיסק שגורמת לכאבים ואולי אף לסימנים ותסמינים אחרים האם זה אפשרי? קבוצת אנשים זאת חייבת להתאים את סוג הפעילות ואת העצימות שלה על פי סוג הסימנים והתסמינים והשלב שהקליני שבו אתם מצויים.

1) חולה עם תסמינים חריפים

פעילות גופנית עם פריצת דיסק הגורמת לסימנים ותסמינים חריפים היא רצויה אך לא תמיד אפשרית. אם אתם מסוגלים לבצע פעילות גם מינימלית רצוי לעשות זאת אך בהדרגתיות מוקפדת. במצב חריף במיוחד כאשר כל תנועה ובוודאי פעילות גופנית גורמים להחמרת הכאב או התסמינים העצביים רצוי לנוח. אם תסמינים חריפים הקפידו מידי פעם להפסיק את השהייה במנחים סטטיים ובצעו הליכות קצרות בתוך הבית. לרוב גם הליכה קצרצרה הנמשכת 2 – 3 דקות כול חצי שעה תורמת לבריאות שלנו.

2) מצב של תסמינים קלים

פעילות גופנית עם פריצת דיסק הגורמת לסימנים ותסמינים קלים בלבד היא אפשרית ורצויה. ככל שמצבכם משתפר וההליכה אינה גורמת לכאב או לתסמינים אחרים האריכו את זמן ההליכה. ברגע שאתם מסוגלים לכך צאו החוצה ובצעו את ההליכות בחוץ. בכפוף לאי החמרה של התסמינים נסו לבצע פעילויות אירוביות אחרות ובכלל זה שחייה, רכיבת אופניים, מכשיר אליפטי ועוד. ניתן לנסות גם, שוב פעם בזהירות, לבצע אימוני כוח בחדר הכושר. רצוי שאימוני הכוח בחדר הכושר התבצעו בשלב הזה שבו ישנם עדיין תסמינים באמצעות מכשירי כוח ולא עם משקולות חופשיים. זכרו החזרה לפעילות צריכה להיות איטית וזהירה. כל טעות עלולה להחזיר אתכם לאחור. מאידך כל פעילות שסיימתם בלי להחמיר את התסמינים מקדמת את המצב הבריאותי שלכם. כאב קבוצה זאת חייבת לעצור את פעילותה אפילו עם חשד לכאב.

פריצת דיסק שגרמה בעבר לסימנים ותסמינים

אתם יודעים שאחד הדיסקים אצלכם בעמוד השדרה נפרץ. סבלתם בעבר מסימנים ותסמינים ובכלל זה כאבים ותסמינים נוירולוגיים אך נכון לעכשיו אתם בריאים:

  • לא סובלים מכאב
  • התחושות שלכם בגפיים תקינות
  • הכוח שלכם בגפיים שמור
  • טווחי התנועה של עמוד השדרה מלאים

גם קבוצת אנשים זאת אינה מוגבלת בכל הנוגע לבחירת הסוג והעצימות של הפעילות הגופנית שלהם. עם זאת כדי לא לעורר שוב את הבעיה קבוצת אנשים זאת חייבת להיות יותר זהירה ויותר מודעת מהקבוצה הקודמת. קבוצה זאת חייבת להיות זהירה ומודעת במיוחד בעת ביצוע פעילות גופנית הכרוכה בקימור עמוד השדרה. קבוצת זאת חייבת גם להקפיד במיוחד על כללי האימון הנכונים ובמיוחד על עלייה מאוד הדרגתית ברמת העומסים ועוד. גם בכל הנוגע לכאב קבוצה זאת חייבת לעצור את פעילותה אפילו עם קיים רק חשד להופעת תסמינים.

פריצה של דיסק מותני – מכתב תודה

References:

Herniated disk: 6 safe exercises and what to avoid – Medical News Today https://www.medicalnewstoday.com/articles/324311

Herniated Disc Physical Therapy: What to Expect and Exercises https://www.verywellhealth.com/herniated-disc-physical-therapy-5188798

Everyday Activities to Avoid with Herniated Disc | Spine-health https://www.spine-health.com/blog/everyday-activities-avoid-herniated-disc

The Best Exercises for a Herniated Disc | Livestrong https://www.livestrong.com/article/383092-the-best-exercises-for-a-herniated-disc/

Exercise Therapy for Chronic Nonspecific Low Back Pain https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4464797/

Exercise interventions for cervical disc herniation: A systematic review https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S1529943020301040

The Effectiveness of Physical Therapist–Administered Thoracic Spinal Manipulation for Patients With Neck Pain: A Randomized Controlled Trial https://academic.oup.com/ptj/article/100/9/1539/5847980

Lumbar disc herniation: Which physical examination tests are useful? A systematic review of literature https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1529943010008912

The Effect of Exercise on Prevention and Treatment of Intervertebral Disc Degeneration https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC7526717/

The Effect of Exercise on Intervertebral Disc Health: A Systematic Review https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5933796/

שימו סוף לכאב.

לאבחון מקצועי וייעוץ,
התקשרו: 03-6430372
או השאירו פרטים:

שימו סוף לכאב!

לאבחון מקצועי וייעוץ, התקשרו: 03-6430372
או השאירו פרטים ומיד נחזור אליכם:

קראו עוד באותו נושא:

אצבע הדק חכו עם הניתוח

אצבע הדק חכו עם הניתוח

אצבע הדק? חכו עם הניתוח. יש להעדיף טיפול שמרני תחילה, רצוי טיפול בגלי הלם. כאבים ומגבלות תנועה בכף היד עלולים להתפתח גם בגלל אצבע הדק. תופעה זאת נגרמת כאשר שינויים בגיד או בתעלה בה עובר הגיד גורמים לקושי של הגיד לנוע ואף להיתפס. 

פעילות גופנית שומרת על מוח חד

פעילות גופנית שומרת על מוח חד

פעילות גופנית שומרת על המוח! פעילות גופנית שכוללת הליכה, תרגילי שיווי משקל והרמת משקולות שומרת על היכולות הקוגניטיביות ובכלל זה על חדות הזיכרון ומפחיתה את הסיכון לפתח אלצהיימר בקרב מבוגרים. אין מרשם לגבי סוג הפעילות הרצוי העיקר להמשיך ולהתעמל.

יישור לורדוזיס אבחון וטיפול

יישור לורדוזיס אבחון וטיפול

יישור לורדוזיס הוא מצב של אובדן כול או חלק מקיעור הטבעי בעמוד השדרה. לעיתים קרובות יופיעו בדף הפיענוח של צילום הרנטגן שהופניתם לבצע בגלל כאבי צוואר או כאבי גב, המילים "יישור הלורדוזיס המותני" או "יישור הלורדוזיס הצווארי". מה המשמעות של המשפט הזה?