כאבים במפשעות בהריון

כאבים במפשעות בהריון

כאבים במפשעות בהריון מהווים הפרעה שכיחה המשפיעה על רוב הנשים בעיקר בשליש האחרון של ההריון. סיבות שונות יכולות לגרום לכאבי מפשעה כגון מתיחת רצועות, חוסר יציבות מפרקי האגן, או בעיות בנרתיק.

לרוב, כאבים במפשעות בהריון אינם מזיקים לתינוק, אבל הם עלולים לפגוע באיכות החיים ולהפריע לפעילות היומיומית. חשוב לכן לאבחן ובמידת הצורך לטפל ולנהל את הכאבים הללו. התעלמות מהכאב עלולה לגרום לנזקים וכאבים כרוניים שימשכו גם לאחר הלידה.

כאבים במפשעות בהריון – רקע

כאב במפשעה הוא סימפטום שכיח במהלך ההריון המשפיע על עד 80% מהנשים, במיוחד בשליש השלישי. היא נגרמת על ידי גורמים שונים, כגון:

  • מתיחה של הרצועות העגולות, חוסר יציבות של פוביס סימפיזיס, והלחץ של הרחם והעובר על אזור האגן.

כאבים במפשעה יכולים לנוע בין קלים לחמורים ויכולים להפריע לפעילות היומיומית ולאיכות החיים. כמה טיפולים שמרניים אפשריים להתפחות כאבים במפשעות בהריון כוללים תרגילים עדינים, עיסוי, טיפול בחום, טיפולי כירופרקטיקה וחגורות תמיכה באגן. כאבים במפשעה נעלמים בדרך כלל לאחר הלידה, אך חלק מהנשים עלולות לחוות כאבי אגן כרוניים לאחר ההריון.

גורמים

כאבים במפשעות בהריון יכולים להיגרם על ידי הפרעות שונות, כגון:

סימפיזיוליזיס או כאבי סימפיזיס פוביס

במצב זה, עקב השינויים ההורמונליים ומשקל התינוק הגדל, מפרק הפוביס סימפיזיס מאבד את  יציבותו. חוסר היציבות גורמת לתנועה לקויה וכאבים בקדמת האגן שיכולים להשליך גם אל המפשעות. סימפיזיוליזיס יכול לגרום לתחושה של לחץ, שחיקה או כאבים חדים באזור האגן, כמו גם תחושות דמויות שוק חשמלי בנרתיק, במפשעה ובפי הטבעת. הכאב בסימפיזיס פוביס עלול להחמיר עם תנועות מסוימות, כגון הליכה, עלייה במדרגות או שינוי תנוחות או הרמת משאות כבדים. סימפיזיוליזיס אינו מזיק לתינוק ובדרך כלל נפתר לאחר הלידה. אפשרויות הטיפול כוללות: תרגילים עדינים, כירופרקטיקה, עיסוי, חום, חגורת תמיכה באגן ועוד.

כאב ברצועות העגולות

זהו כאב המתרחש כאשר הרצועות העגולות התומכות ברחם נמתחות ככל שהרחם והעובר גדלים. הפרעה זאת יכולה לגרום לכאבים עמומים או חדים במפשעה, בירכיים או בבטן התחתונה, במיוחד בצד אחד או בשני צדי הבטן. הכאבים עלולים להקרין לירכיים או לרגליים העליונות.

הכאב עשוי להיות מופעל על ידי תנועות פתאומיות, כגון התהפכות במיטה, עמידה ממושכת, יציאה ממכונית או שיעול. כאב ברצועה העגולה אינו מזיק לתינוק ואינו דורש טיפול. אולם זה עשוי להיות מועיל להימנע מתנועות פתאומיות, ללבוש בגדים תומכים ולהשתמש בכרית בין הרגליים לנוחות.

בקע מפשעתי

זהו מצב שבו חלק מהמעי או איבר בטן אחר בולט דרך נקודת תורפה בדופן הבטן ליד המפשעה. הפרעה זאת יכולה לגרום לבליטה או גוש במפשעה שעשויים לבלוט יותר בעת עמידה, שיעול או מאמץ. בקע מפשעתי יכול גם לגרום לכאב, לחץ, או תחושת צריבה במפשעה שעלולה להחמיר עם פעילות. בקעים מפשעתיים שכיחים יותר בהריון עקב לחץ בטן מוגבר ושינויים הורמונליים. הם עשויים לדרוש ניתוח אם הם פוגעים באספקת הדם או גורמים לתסמינים חמורים.

בקע פמורלי

זהו מצב שבו חלק מהמעי או איבר בטן אחר בולט דרך נקודת תורפה בדופן הבטן ליד תעלת הירך באזור המפשעה. בקע פמורלי יכול לגרום לבליטה או גוש ליד המפשעה שעשויים להיות בולטים יותר בעת עמידה, שיעול או מאמץ. תסמינים אפשריים כוללים כאב, לחץ, או תחושת צריבה במפשעה שעלולה להחמיר עם פעילות. בקעים פמורלים נדירים בהריון אך שכיחים יותר אצל נשים מאשר גברים. הם עשויים לדרוש ניתוח אם הם פוגעים באספקת הדם או גורמים לתסמינים חמורים.

דלקת במפרקי העצה והכסל (Sacroiliitis)

סקרואילאיטיס היא הפרעה דלקתית במפרקי העצה והכסל המחברים בין עמוד השדרה התחתון לאגן. הפרעה זאת, עלולה לגרום לכאבים בגב התחתון, בישבן ולפעמים ברגליים. במהלך ההריון, סקרואילאיטיס עלולה להחמיר עקב שינויים הורמונליים ולחץ מוגבר על המפרקים. חלק מהנשים ההרות עלולות לחוות כאב בשני אזורי המפשעה כתוצאה מסקרואילאיטיס. כאב זה יכול להפריע לפעילות היומיומית ולהשפיע על איכות החיים. טיפולים בסקרואילאיטיס במהלך ההריון, כוללים מנוחה, שינויים באורח החיים כירופרקטיקה, תרופות מתאימות להריון ועוד.

הפרעות בנרתיק

אלה כוללות זיהומים, דליות או ציסטות שעלולות לגרום לדלקת, נפיחות או לחץ באזור הנרתיק. הם יכולים גם לגרום לגירוד, צריבה, הפרשה או דימום.

הגדלת בלוטות הלימפה

כאב שנוצר כאשר בלוטות הלימפה במפשעה הופכות נפוחות או רגישות עקב זיהום או דלקת באזור האגן. הכאב מחמיר בהליכה או בהזזת הרגל.

סיבות אחרות

ישנן סיבות אפשריות אחרות לכאבים במפשעה בהריון שעשויות להיות קשורות להפרעות גניקולוגיות, אורולוגיות, וסקולריות, שרירים ושלד, זיהומיות, דלקתיות, ניאופלסטיות, ניווניות או מטבוליות. בין יתר הסיבות נמנה:

  • זיהומים, אבנים בכליות, ציסטות בשחלות, הריון חוץ רחמי או היפרדות שליה

למצבים אלה עשויים להיות סימנים ותסמינים שונים בהתאם לחומרתם ולמיקומם. תסמינים אפשריים, כגון חום, דימום, בחילות, הקאות או ירידה בתנועת העובר. אם התסמינים האלה קיימים, חשוב לראות רופא או מיילדת להמשך הערכה וטיפול.

אבחון של כאבים במפשעות בהריון

כאבים במפשעות בהריון הם בדרך כלל לא סימן לבעיה רצינית. עם זאת, כאבים אלו יכולים להשפיע על איכות החיים והניידות של נשים בהריון. מומלץ לפנות לאבחון קליני ובמידת הצורך לטפל ולנהל את הכאבים הללו ולמנוע פגיעה נוספת.

אבחנה של כאב בשתי המפשעות במהלך ההריון יכול להיות מאתגר. הקושי נובע מכך שישנן מספר סיבות אפשריות לסימפטום זה שחלקן עשויות לדרוש טיפול רפואי דחוף. חשוב לבצע גם הליך של אבחנה מבדלת. תהליך האבחון מבוסס על:

  • היסטוריה של התפתחות סימפטומים ובכלל זה מתי וכיצד החלו הכאבים ועוד
  • ובדיקה גופנית הכוללת התבוננות מישוש והנעת המפשעות
  • לפעמים ניתן להזמין בדיקות נוספות כמו אולטרסאונד כדי לשלול סיבות או סיבוכים אחרים.

טיפול

כאבי מפשעות בהריון
כאבי מפשעות בהריון

הטיפול בכאב בשתי המפשעות במהלך ההריון תלוי בסיבת הכאב ובחומרתו. בהתבסס על המחקרים העדכניים ביותר להלן טיפולים אפשריים ואסטרטגיות התמודדות עם כאבים במפשעות בהריון:

מנוחה

מנוחה והימנעות מפעילויות המחמירות את הכאב

שינויים באורח החיים

בצעי כמה שינויים פשוטים בשגרת היומיום כדי להקל על כאבי המפשעה. דוגמאות לכך כוללות:

  • הימנעות מעמידה או ישיבה לפרקי זמן ארוכים
  • שימוש בכרית בין הרגליים בעת שינה או מנוחה
  • שמירה על הברכיים יחד בעת כניסה או יציאה מהמכונית
  • הימנעות מהרמת חפצים כבדים
  • נעילת נעליים נוחות ותומכות

קומפרסים חמים

הנחת קומפרסים חמים על האזור הפגוע

פעילות גופנית מתונה

ביצוע תרגילים עדינים ומתיחות לחיזוק שרירי רצפת האגן והירך. שחייה יכולה להיות דרך עדינה ויעילה לאמן את שרירי האגן והמפרקים מבלי להפעיל עליהם יותר מדי לחץ. שחייה יכולה גם לעזור להפחית נפיחות, דלקת ומתח .

חגורת תמיכה

חגורת תמיכה יכולה לתמוך במפרקי האגן ולהפחית את הכאב. את החגורה הזאת ניתן לחגור מתחת או מעל הבגדים. חגורת תמיכה צריכה להתאים היטב אך לא הדוקה מדי, וכדאי להוריד אותה בלילה.

טיפולי כירופרקטיקה

כירופרקט יכול להעריך את תפקוד מפרקי האגן ולספק תרגילים, ציוד או עצות לשיפור היציבה, כוח השרירים ויציבות המפרקים. באמצעות אמצעי עזר לריפוי דלקות הכירופרקט יכול גם להועיל בניהול הכאב.

טיפולים תרופתיים

נטילת משככי כאבים ללא מרשם, כגון אקמול

כאבים במפשעות בהריון הם בדרך כלל מצב זמני שנעלם לאחר הלידה. במצבים הבאים עליכם לפנות לייעוץ מקצועי:

  • חשה כאב חמור או מתמשך
  • מבחינה בסימנים כלשהם של זיהום, דימום, או לידה מוקדמת

References:

Groin pain in pregnancy: Causes, symptoms, and treatment. https://www.medicalnewstoday.com/articles/groin-pain-pregnancy

Pelvic Pain (Groin Pain), Pressure and Discomfort During Pregnancy. https://www.whattoexpect.com/pregnancy/symptoms-and-solutions/pelvic-discomfort.aspx

Pain in Groin During Pregnancy: Causes, Symptoms, and Treatment. https://mylofamily.com/article/pain-in-groin-during-pregnancy-causes-symptoms-and-treatment-210370

Ceprnja D, Chipchase L, Fahey P, Liamputtong P, Gupta A. Prevalence and Factors Associated with Pelvic Girdle Pain During Pregnancy in Australian Women: A Cross-Sectional Study. Spine (Phila Pa 1976). 2021 Jul 15;46(14):944-949.

Round Ligament Pain: Symptoms, Causes, and Treatment – Verywell Health. Verywell Health. Retrieved from https://www.verywellhealth.com/round-ligament-pain-5114631

Almeida M., Silva A.G., Correia C., et al. (2019). Prevalence of pregnancy-related pelvic girdle pain and associated factors in Portugal: A cross-sectional study. Musculoskeletal Care. 17(3): 329–337.

Biering K., Nøhr E.A., Olsen J., et al. (2018). Pregnancy-related pelvic pain is more frequent in women with increased body mass index. Acta Obstetricia et Gynecologica Scandinavica. 97(8): 973–979.

Davenport M.H., Ruchat S.M., Sobierajski F., et al. (2019). Impact of prenatal exercise on maternal harms, labour and delivery outcomes: A systematic review and meta-analysis. British Journal of Sports Medicine. 53(2): 99–107.

Elden H., Gutke A., Kjellby-Wendt G., et al. (2013). Predictors and consequences of long-term pregnancy-related pelvic girdle pain: A longitudinal follow-up study. BMC Musculoskeletal Disorders. 14: 229.

Keriakos R., Bhatta S.R., Morris F., et al. (2011). Pelvic girdle pain during pregnancy and puerperium. Journal of Obstetrics and Gynaecology. 31(7): 572–580.

Mogren I.M., Pohjanen A.I. (2005). Low back pain and pelvic pain during pregnancy: Prevalence and risk factors. Spine. 30(8): 983–991.

Robinson H.S., Mengshoel A.M., Veierød M.B., et al. (2010). Pelvic girdle pain: Potential risk factors in pregnancy in relation to disability and pain intensity three months postpartum. Manual Therapy. 15(6): 522–528.

Verstraete E.H., Vanderstraeten G., Parewijck W. (2013). Pelvic girdle pain during or after pregnancy: A review of recent evidence and a clinical care path proposal. Facts, Views & Vision in ObGyn. 5(1): 33–43.

שימו סוף לכאב.

לאבחון מקצועי וייעוץ,
התקשרו: 03-6430372
או השאירו פרטים:

שימו סוף לכאב!

לאבחון מקצועי וייעוץ, התקשרו: 03-6430372
או השאירו פרטים ומיד נחזור אליכם:

קראו עוד באותו נושא:

דיאטה עלולה לגרום לאוסטאופורוזיס

דיאטה עלולה לגרום לאוסטאופורוזיס

אוסטאופורוזיס והרזיה? מה הקשר? האדם המודרני משלם מחיר בריאותי יקר על השמנה. יחד עם זאת חשוב לזכור שכול נסיון להוריד משקל על ידי הפחתה קלורית בלבד וללא פעילות גופנית משמעותית מגבירים את הסיכון לפתח מחלת דלדול העצם (אוסטאופורוזיס) ולהסתכן בשברים.