רצפת אגן חלשה תסמינים

רצפת אגן חלשה תסמינים

רצפת אגן חלשה תסמינים אופייניים כוללים קושי במתן שתן או ביציאות, דליפת שתן וצואה ועוד. הפרעה זאת משפיעה על השרירים ורקמות החיבור התומכות באיברי האגן. איברי האגן כוללים את שלפוחית השתן, הרחם, פי הטבעת ואת הערמונית.

החולשה של שרירי רצפת האגן ותפקודה הלקוי הם מצבים שכיחים המשפיעים על נשים רבות ופוגעים משמעותית באיכות חייהן. חשוב לאבחן ולטפל בהקדם בהפרעה הזאת. עיכוב בקבלת עזרה עלול לגרום לנזקים ותסמינים כרוניים. במאמר הנוכחי "רצפת אגן חלשה תסמינים" נדון בהרחבה בנושא. הטיפול בהפרעה זאת או בתסמיניה יכול לה תבצע גם באמצעות כירופרקט.

רצפת אגן חלשה תסמינים – רקע

שרירי רצפת האגן הם קבוצה של שרירים התומכים בשלפוחית השתן, המעי והרחם אצל נשים או ערמונית אצל גברים. הם גם עוזרים לשלוט על זרימת השתן והצואה, וממלאים תפקיד בתפקוד המיני. שרירים אלה יכולים להיות חלשים או תפוסים עקב גורמים שונים, כגון:

  • הריון, לידה, גיל המעבר, הזדקנות, ניתוח או פציעה, השמנת יתר, שיעול כרוני, עצירות ועוד

רצפת אגן חלשה יכולה להוביל לבעיות כגון:

  • בריחת שתן או צואה, צניחת אברי האגן, תפקוד מיני לקוי, כאבי אגן כרוניים, כאבים בגב התחתון ועוד

השכיחות של חולשת רצפת האגן משתנה בהתאם להגדרות המחקרים השונים. על פי הערכות היא נעה:

  • בין 1.9% ל-46.5% ברחבי העולם

חולשת רצפת האגן יכולה להשפיע באופן משמעותי על איכות החיים. הפרעה זאת גורמת לפגיעה ביכולת של הנשים להיות פעילות גופנית, לקיים אינטראקציה חברתית ועוד. לכן, חשוב להעלות את המודעות, למנוע, לאבחן ולטפל במצב זה ביעילות. במאמר הנוכחי "רצפת אגן חלשה תסמינים" נרחיב על הנושא.

תסמינים של חולשת רצפת האגן

חלק מהתסמינים של תפקוד לקוי של רצפת האגן כוללים:

  • דליפת שתן או צואה בעת פעילות גופנית, צחוק, שיעול או התעטשות‏.
  • ‏צריך להגיע לשירותים במהירות או לא מגיע לשירותים בזמן‏.
  • לעתים קרובות מרגיש צורך ללכת לשירותים.
  • ‏מתקשים לרוקן את שלפוחית השתן או המעי‏.
  • ‏איבוד שליטה על שלפוחית השתן או המעי‏.
  • עצירות, שלשולים, עשיית צרכים כואבת.
  • צניחת אברי האגן ‏אצל נשים, זה מרגיש כמו בליטה בנרתיק או תחושה של כבדות, אי נוחות, משיכה, גרירה ועוד. ‏אצל גברים, זה מרגיש כמו בליטה בפי הטבעת או תחושת סרק של צורך להשתמש במעיים.‏
  • כאבים במהלך קיום יחסי מין
  • כאבי גב תחתון
  • ‏כאב באזור האגן‏
  • כאבים בירך
  • כאב בפוביס סימפיזיס
  • כאבים בסקרואיליאק

תסמינים אלה יכולים לנבוע גם מחוסר היכולת להרפות ולסנכרן כראוי את שרירי רצפת האגן.

גורמים וגורמי סיכון

תפקוד לקוי של רצפת האגן הוא מצב מורכב ורב-גורמי שמתרחש כאשר שרירי רצפת האגן מתוחים, נחלשים או הדוקים מדי.‏ ‏יש אנשים שיש להם שרירי רצפת אגן חלשים מגיל צעיר, בעוד שאחרים מבחינים בבעיות לאחר שלבי חיים מסוימים כגון הריון, לידה או גיל המעבר.‏ ‏יש אנשים שיש להם שרירי רצפת אגן תפוסים מדי והם לא מצליחים להירגע ולרפות אותם.‏ חלק מהגורמים האפשריים להתפתחות רצפת אגן חלשה הם:

  • פציעות טראומטיות באזור האגן, כגון מתאונת דרכים או נפילה.
  • הריון ולידה, שיכולים למתוח ולהחליש את שרירי האגן ולפגוע בעצבים וברקמות.
  • שימוש יתר בשרירי האגן, כגון על ידי מאמץ חזק מדי או לעתים קרובות מדי כאשר הולכים לשירותים.
  • אי שימוש או שימוש חסר בשרירי האגן
  • ניתוחי אגן, אשר יכולים לשנות את האנטומיה והתפקוד של איברי האגן ושרירי האגן.

גורמי סיכון

  • השמנת יתר, אשר יכולה להגביר את הלחץ על רצפת האגן ולתרום להיחלשותה.
  • נזק עצבי, אשר יכול לפגוע בתקשורת בין המוח לבין שרירי האגן ואיברים.
  • הרמת משאות כבדים (למשל בעבודה או בחדר הכושר)‏
  • שיעול כרוני או עיטוש (למשל עקב אסתמה, עישון או קדחת השחת)
  • פגיעה קודמת באזור האגן (למשל נפילה, ניתוח או הקרנות באגן)‏
  • הזדקנות
  • היסטוריה של כאבי גב‏

אבחון

תפקוד לקוי של רצפת האגן יכול להיות מאובחן על ידי בדיקה גופנית, היסטוריה רפואית. לעיתים תידרשנה בדיקות נוספות, כדי להעריך את התפקוד והמבנה של שרירי רצפת האגן ואיברים. הבדיקות עשויות לכלול:

מנומטריה אנורקטלית עם הוצאת בלון

בדיקה זו מודדת את הלחץ והתיאום של שרירי הסוגר האנאלי ואת התחושה בפי הטבעת. הוא גם מעריך את היכולת להוציא בלון מפי הטבעת, המדמה פעולת מעיים.

פרוקטוגרפיה או דפקוגרפיה

בדיקות אלה משתמשות בצילומי רנטגן או בדימות תהודה מגנטית (MRI) כדי לדמיין את התנועה והצורה של רצפת האגן ופי הטבעת במהלך עשיית צרכים. הם יכולים לחשוף בעיות כגון צניחת פי הטבעת, רקטוצלה או אנטרוצלה.

קולונוסקופיה או סיגמואידוסקופיה

בדיקות אלה בודקות את החלק הפנימי של המעי הגס או את הסיגמואיד (החלק של המעי ליד פי הטבעת) כדי לחפש סימנים של מחלה או דלקת שעלולה לגרום לתסמינים דומים לאלה של רצפת אגן חלשה.

בדיקת שתן או תרבית שתן

בדיקות אלה בודקות דלקות בדרכי השתן או בעיות אחרות שעלולות להשפיע על מתן שתן.

אולטרסאונד אגן

בדיקה זו משתמשת בגלי קול כדי ליצור תמונות של איברי האגן, כגון הרחם, השחלות, שלפוחית השתן והשופכה. זה יכול לזהות חריגות כגון ציסטות, שרירנים, או גידולים.

טיפול

חולשה של רצפת האגן
חולשה של רצפת האגן

אפשרויות הטיפול תלויות בסוג וחומרת הסימפטומים ועשויות לכלול:

אימון שרירי רצפת האגן

הוא טיפול קו ראשון הכולל חיזוק והרפיה של שרירי רצפת האגן באמצעות תרגילים בהדרכת פיזיותרפיסט או אחות

ביופידבק

היא טכניקה המשתמשת בחיישנים כדי לספק משוב על פעילות שרירי רצפת האגן ולעזור למטופל ללמוד כיצד לשלוט בהם

טיפולי חיזוק של רצפת האגן

היא צורה מיוחדת של טיפול המטפלת בהיבטים של שרירים ושלד ונוירומוסקולרים של תפקוד לקוי של רצפת האגן ועשויה לכלול טיפול ידני, גיוס רקמות רכות, שחרור נקודות טריגר, תרגילי מתיחה, טכניקות הרפיה וחינוך.

מגוון תרופות

אלה עשויות להיות מומלצות לטיפול במצבים בסיסיים התורמים לתפקוד לקוי של רצפת האגן כגון שלפוחית רגיזה מדי, עצירות או כאב.

גירוי חשמלי

היא שיטה המשתמשת בזרמים חשמליים במתח נמוך כדי לגרות את שרירי רצפת האגן והעצבים ולשפר את תפקודם.

זריקות

ניתן להשתמש כדי לחסום או להרפות עצבים ספציפיים או שרירים הגורמים לתפקוד לקוי של רצפת האגן .

טבעות נרתיקיות (Pessaries)

הם התקנים תוך נרתיקיים בצורת טבעת או קוביה המוכנסים לתוך הנרתיק כדי למנוע את הצניחה של קירות הנרתיק או הרחם.

ניתוח

עשוי להיחשב כמוצא אחרון כאשר טיפולים אחרים נכשלים או כאשר יש צניחת איברי אגן חמורה או בריחת שתן.

מניעה

‏למרות שהם נסתרים מהעין, שרירי רצפת האגן שלך יכולים להיות נשלטים באופן מודע ולכן מאומנים. בדומה לשרירי הזרוע, הרגל או הבטן (הבטן), חיזוק שרירי רצפת האגן יעזור לתמוך באופן פעיל בשלפוחית השתן ובמעי. זה משפר את השליטה בשלפוחית השתן ובמעיים ומקטין את הסבירות לדליפה בשוגג משלפוחית השתן או מהמעי. כמו שרירים אחרים בגופך, שרירי רצפת האגן שלך יתחזקו עם תוכנית אימונים קבועה. זה חשוב גם לגברים וגם לנשים.‏

References:

Grimes WR, Stratton M. Pelvic Floor Dysfunction. [Updated 2023 Jun 26]. In: StatPearls [Internet]. Treasure Island (FL): StatPearls Publishing; 2023 Jan-.

Jundt K, Peschers U, Kentenich H. The investigation and treatment of female pelvic floor dysfunction. Dtsch Arztebl Int. 2015 Aug 17;112(33-34):564-74.

Peinado Molina Rocío Adriana, et al. Influence of pelvic floor disorders on quality of life in women, Frontiers in Public Health, 11, 2023

Nygaard I, Barber MD, Burgio KL, et al. Prevalence of symptomatic pelvic floor disorders in US women. JAMA. 2008;300(11):1311-1316.

Higa R, Lopes MHBM, Reis MJSDS. Prevalence of pelvic floor dysfunction in women: a systematic review with meta-analysis. Revista da Escola de Enfermagem da USP. 2018;52:e03353.

Takahashi T, Yoshida H, Mamada Y et al. Prevalence of lower urinary tract symptoms and pelvic organ prolapse in Japanese women: a cross-sectional internet survey. Low Urin Tract Symptoms. 2017;9(2):95-100.

Bump RC, Norton PA. Epidemiology and natural history of pelvic floor dysfunction. Obstet Gynecol Clin North Am. 1998;25(4):723-746.

Rortveit G, Daltveit AK, Hannestad YS et al. Urinary incontinence after vaginal delivery or cesarean section. N Engl J Med. 2003;348(10):900-907.

Hendrix SL, Clark A, Nygaard I et al. Pelvic organ prolapse in the Women's Health Initiative: gravity and gravidity. Am J Obstet Gynecol. 2002;186(6):1160-1166.

MacLennan AH, Taylor AW, Wilson DH et al. The prevalence of pelvic floor disorders and their relationship to gender, age, parity and mode of delivery. BJOG: An International Journal of Obstetrics & Gynaecology 2000;107(12):1460-1470.

Barber MD , Walters MD , Bump RC . Short forms of two condition‐specific quality‐of‐life questionnaires for women with pelvic floor disorders (PFDI‐20 and PFIQ‐7) . Am J Obstet Gynecol . 2005 ;193(1):103–113 .

שימו סוף לכאב.

לאבחון מקצועי וייעוץ,
התקשרו: 03-6430372
או השאירו פרטים:

שימו סוף לכאב!

לאבחון מקצועי וייעוץ, התקשרו: 03-6430372
או השאירו פרטים ומיד נחזור אליכם:

קראו עוד באותו נושא:

פס אנסרין בורסיטיס דלקת באמתחת רגל האווז

פס אנסרין בורסיטיס

דלקת באמתחת רגל האווז הוא אחד הגורמים האפשריים לכאבים בחלק הפנימי של הברך. "אמתחת רגל האווז" הוא הכינוי של אמתחת (בורסה) המצויה בחלק הפנימי של הרגל כחמישה סנטימטרים מתחת לקו המפרק. הקרבה הזאת גורמת לעתים קרובות לאבחון שגוי.

פציעות שחייה מה גורם להן

פציעות שחייה מה גורם להן

פציעות שחייה? גורמים בגלל שחייה אינן נדירות כפי שהרבה אנשים עלולים לחשוב. אכן, שחייה גורמת לגופנו לפעול באופן רגוע תוך שיפור הכושר, טיפוח שרירי היציבה, חיזוק שרירים ועוד. אך אם אתם חושבים שאלו שמרבים לשחות אינם נפצעים לעולם, אתם טועים ובגדול.