פרופריוספציה וכאבים כרוניים

פרופריוספציה וכאבים כרוניים

פרופריוספציה וכאבים כרוניים, מה הקשר? כאבים כרוניים מהווים בעיה שכיחה בעלת השפעה משמעותית על איכות החיים של החולים. בשל כאבים אלה נפגעת רווחתם הנפשית, החברתית והכלכלית. עוד נוסיף שכאבים כרוניים גורמים לאובדן הכנסות ולהוצאות אדירות. אובדן ההכנסות נובע בין היתר מהפגיעה בפריון בעבודה הוצאות כלכליות אלה הנאמדות בארצות הברית במיליארדי דולרים לשנה נובעות מתשלומי הפיצויים, הוצאות רפואיות ועוד.

יתרה מכך חולים רבים הסובלים מכאבים כרוניים צורכים תרופות משככות כאב ובכלל זה אופיואידים. בחלק מהמקרים החולים הללו מתמכרים לתרופות על כל המשתמע מכך. לאחרונה החלו מחקרים להצביע על קשר אפשרי בין ליקויים פרופיוצפטיביים לבין התפתחות כאבים כרוניים. דוגמאות לכך כוללות כאבי גב תחתון וכאבי צוואר כרוניים שלעתים קרובות נלווים להם ליקוי תפקודי של השרירים בעמוד השדרה. מאמר זה "פרופריוספציה וכאבים כרוניים" מנסה להבהיר את הקשר האפשרי בין שני אלה.

פרופריוספציה וכאבים כרוניים -רקע

מהי פרופריוספציה?

פרופריוספציה היא תחושה של תנועה עצמית, כוח ומנח גוף. לפעמים הוא מתואר כ"חוש השישי" [1]. תחושה זאת חיונית לשמירה על יציבה, קואורדינציה ושיווי משקל. חוש זה ניזון ממידע המגיע אליו באמצעות:

  • פרופריוצפטורים ונוירונים מכנו-סנסוריים הממוקמים בתוך שרירים, גידים ומפרקים [2]

פרופריוספציה מאפשרת לנו לנוע בחופשיות בלי לחשוב באופן מודע על הסביבה שלנו. באמצעות חוש זה אנו יכולים ללכת, לבעוט, או לגעת באף בעיניים עצומות [3]. פרופריוספציה עלולה להיפגע בגלל:

  • פציעות ספורט, תאונות, הפרעות בריאותיות הנובעות מבלאי או שינויים הקשורים לגיל. כל אלה עלולים לפגוע בקולטני החישה או בחלקי המוח שמעבדים אותות פרופריוספטיביים [3]

ניתן לבחון ולהעריך את היכולת הפרופריוספטיבית על-ידי מבחנים שונים. בין היתר מבחנים שמודדים שיווי משקל, קואורדינציה, שליטה ביציבה וכוח [3].

מהו כאב כרוני?

כאב כרוני מוגדר ככאב שנמשך או חוזר במשך יותר משלושה חודשים, או מעבר לזמן הריפוי הרגיל לאחר פציעה או מחלה [4]. כאבים כרוניים משפיעים על אנשים רבים ברחבי העולם. בין היתר יש לכאב כרוני השפעה משמעותית על:

  •  על רווחתם הפיזית, הפסיכולוגית, החברתית והכלכלית של החולים

השכיחות של כאב כרוני משתנה בהתאם להגדרה, למדידה ולאוכלוסייה שנחקרה. חלק מההערכות מצביעות על כך שהוא משפיע על בין שליש למחצית מאוכלוסיית העולם [5]. באוסטרליה, בשנת 2016 דווחו על כאב כרוני כ- 20% מהמבוגרים. הכאב הכרוני היה קשור [6]:

  • לאיכות חיים נמוכה יותר
  • עלויות בריאות גבוהות יותר
  • והשתתפות מופחתת בכוח העבודה

ניתן לסווג כאב כרוני לשני סוגים:

כאבים כרוניים ראשוניים [1]

  • זהו כאב שמתרחש באזור אנטומי אחד או יותר
  • קשור למצוקה רגשית משמעותית או למוגבלות תפקודית
  • לא ניתן לייחס אותו למצב כאב אחר או למחלה בסיסית אחרת

כאב כרוני משני [4]

  • זהו כאב שנגרם על-ידי מצב אחר או קשור אליו, כמו סרטן, דלקת פרקים, סוכרת או פגיעה עצבית

טיפול וניהול כאב כרוני

ניהול כאב כרוני דורש גישה רב-תחומית וביו-פסיכו-סוציאלית. גישה זאת צריכה לכלול התייחסות לגורמים הביולוגיים, הפסיכולוגיים והחברתיים שתורמים לחוויית הכאב ומשמרים אותה [4]. חלק מהאסטרטגיות שיכולות לעזור לאנשים עם כאב כרוני כוללות:

  • טיפולים תרופתיים, התערבויות לא תרופתיות (כגון כירופרקטיקה, פיזיותרפיה, טיפול פסיכולוגי, עיסוי וכו')
  • חינוך ותמיכה בניהול עצמי
  • שינויים באורח החיים (כגון פעילות גופנית, הרפיה, היגיינת שינה וכו') [6]

המטרה של ניהול כאב כרוני אינה בהכרח להעלים את הכאב לחלוטין, אלא להפחית את השפעתו על תפקודו של האדם ועל איכות חייו [7].

מה הקשר בין פרופריוספציה לכאב כרוני?

חיוני להבין את הגורמים לכאב כרוני ואת הדרכים הטובות יותר לניהולו. מחקרים שונים הצביעו על קשר אפשרי בין פגיעה בחוש הפרופריוספציה לבין כאב כרוני. כך למשל כאבי גב תחתון וכאבי צוואר הם שתיים מהתלונות הנפוצות ביותר על כאבים כרוניים. לעתים קרובות הסיבות לכאבים הללו הן חוסר איזון ותפקוד לקוי של שרירים ורקמות תפקודיות אחרות בגוף [8]. הפרעות כאב כרוני הם מקור לעומס אדיר על חדרי המיון ושירותי הרפואה השונים [9 ,8]. כאב הוא גם גורם מוביל לשימוש והתמכרות באופיואידים.

האם אכן תפקוד לקוי של פרופריוספציה יכול להוות מקור לתסמונות כאב. יתכן שאימון של המערכת הפרופריוספטיבית יכול לעזור לנו להתמודד עם לפחות חלק מהתלונות על כאבים כרוניים. ומה בכלל הקשר בין פרופריוספציה וכאבים כרוניים? הסברים אפשריים כוללים:

מבנה ותפקוד רקמת החיבור

פרופריוספציה וכאב כרוני
פרופריוספציה וכאב כרוני

כאב כרוני משנה את המבנה והתפקוד של רקמת החיבור או הפאשיה. רקמה זאת מקיפה ומחברת בין השרירים, העצמות, העצבים והאיברים. הפאשיה עשירה בקולטני חישה המספקים מידע פרופריוצפטיבי למערכת העצבים המרכזית. כאשר הפאשיה הופכת דלקתית, פיברוטית או דביקה היא עלולה לשבש את האותות הפרופריוספטיביים מהאזור הפגוע. פגיעה בפאשיה עלולה להתרחש בגלל פציעה, שימוש יתר או חוסר שימוש. זה עלול להוביל להפרעות סנסומוטוריות, כגון תחושה מופחתת של מיקום המפרקים, שליטה לקויה ביציבה ודפוסי תנועה משתנים.

עיבוד ואינטגרציה של מידע פרופריוצפטיבי במוח

כאב כרוני משפיע על עיבוד ואינטגרציה של אותות פרופריוצפטיביים במוח. כאב כרוני עלול לגרום לשינויים במבנה המוח ובתפקודו, כגון ירידה בנפח החומר האפור, שינוי קישוריות ורגישות מוגברת לגירויים נוסיספטיביים. שינויים אלה עלולים לפגוע ביכולתו של המוח לתפוס במדויק קלט פרופריוצפטיבי מהגוף ולהגיב אליו. הדבר עלול לגרום להתנהגויות מוטוריות לא מסתגלות, כגון שמירה, חישוק או הימנעות מתנועה.

לסיכום

פרופריוספציה וכאב כרוני קשורים זה לזה ועשויים להשפיע זה על זה במעגל קסמים. אימון ושיפור הפרופריוספציה עשוי להיות אסטרטגיה שימושית לשיקום כאב כרוני. תפקוד משופר של הפרופריוספציה עשוי לשפר את התפקוד התחושתי-מוטורי, להפחית את תפיסת הכאב ולהחזיר דפוס של תנועה נורמלית [12].  קיימת קורלציה בין פגיעה בחוש הפרופריוספציה להתפתחות כאב [11]. עם זאת הקשר הזה עדיין זקוק לחיזוק והבהרות ועל כן יש להמשיך ולחקור אותו.

References:

[1] Proprioception – Wikipedia. https://en.wikipedia.org/wiki/Proprioception

[2] Proprio ception: What It Is, Problems, Diagnosis, Treatment & More. https://www.healthline.com/health/body/proprioception

[3] Proprioception: Definition, Exercises, Testing – Verywell Health. https://www.verywellhealth.com/proprioception-2696141

[4] IASP. IASP Terminology. https://www.iasp-pain.org/Education/Content.aspx?ItemNumber=1698#Pain

[5] GBD 2016 Disease and Injury Incidence and Prevalence Collaborators. Global, regional, and national incidence, prevalence, and years lived with disability for 328 diseases and injuries for 195 countries, 1990–2016: a systematic analysis for the Global Burden of Disease Study 2016. Lancet 2017; 390:1211–59.

[6] AIHW. Chronic pain in Australia. https://www.aihw.gov.au/reports/chronic-disease/chronic-pain-in-australia/summary

[7] NICE. Chronic pain (primary and secondary) in over 16s: assessment of all chronic pain and management of chronic primary pain. https://www.nice.org.uk/guidance/ng193

[8] Blind F, Melton J, Karp J, et al. Evaluation of the use of individualized patient care plans in frequent emergency department visitors with pain complaints. International Journal of Emergency Medicine. 2022;15(1). doi:10.1186/s12245-022-00440-6

[9] Meier ML, Vrana A, Schweinhardt P. Low back pain: The potential contribution of supraspinal motor control and proprioception. The Neuroscientist. 2019;25(6):583-596. doi:10.1177/1073858418809074

[10] Hoogenboom BJ, Voight ML, Prentice WE. Musculoskeletal Interventions: Techniques for Therapeutic Exercise. 4th ed. New York: McGraw Hill; 2021.

[11] Lin J, Halaki M, Rajan P, Leaver A. Relationship between proprioception and pain and disability in people with non-specific low back pain: A systematic review with meta-analysis. Spine (03622436). 2019;44(10): E606-E617. doi:10.1097/BRS.0000000000002917

[12] Hlaing SS, Puntumetakul R, Khine EE, Boucaut R. Effects of core stabilization exercise and strengthening exercise on proprioception, balance, muscle thickness and pain-related outcomes in patients with subacute nonspecific low back pain: a randomized controlled trial. BMC Musculoskeletal Disord. 2021;22(1):998. Published 2021 Nov 30. doi:10.1186/s12891-021-04858-6

שימו סוף לכאב.

לאבחון מקצועי וייעוץ,
התקשרו: 03-6430372
או השאירו פרטים:

שימו סוף לכאב!

לאבחון מקצועי וייעוץ, התקשרו: 03-6430372
או השאירו פרטים ומיד נחזור אליכם:

קראו עוד באותו נושא:

כאבים בברך או בירך מה עדיף

כאבים בברך או בירך מה עדיף

עדיף כאב בברך ולא בירך! קל הרבה יותר לטפל בדלקת פרקים ניוונית במפרק הברך לעומת הטיפול בדלקת כזאת במפרק הירך. יתכן ואחת הסיבות לכך היא העובדה שברך דלקתית מצויה במצב תמידי של תיקון עצמי בעוד שתיקון עצמי מעין זה לא נצפה במפרק ירך.