כאב מעל הברך

כאב מעל הברך

כאב מעל הברך הוא תסמין שכיח. הגורמים לכך עשויים לכלול פציעות טראומטיות, דלקת פרקים, בורסיטיס, דלקת גידים ועוד. האבחנה של כאב מעל הברך תלויה בהיסטוריה, בדיקה גופנית, בדיקות הדמיה או מעבדה. הטיפול בהתפתחות כאב מעל הברך תלוי בגורם לכאב ובחומרת התסמינים.

ברוב המקרים די בטיפול שמרני ובכלל זה כירופרקטי כדי לרפא את הכאב. במקרים מסוימים, יידרשו טיפולים תרופתיים, זריקות של סטרואידים או ניתוח. אמצעים אלה מומלצים עבור מקרים חמורים שאינם מגיבים לטיפול שמרני או במקרים הדורשים תיקון או החלפה של מבנים פגומים.

כאב מעל הברך – רקע

כאב מעל הברך הוא תלונה נפוצה שיכולה להשפיע על אנשים בגילאים שונים ורמות פעילות שונות. לכאב זה יכולות להיות סיבות שונות. בין יתר הסיבות האפשריות נמנה פציעות טראומטיות, פציעות שימוש יתר, דלקת פרקים, בורסיטיס ועוד.

קשה להעריך את שכיחות הכאב מעל הברך, שכן היא תלויה בהגדרות המחקר, באוכלוסייה הנחקרת ובמשך המעקב. עם זאת, כמה מחקרים דיווחו כי כאב מעל הברך:

  • משפיע על 25% מהמבוגרים
  • שכיחותו עולה עם הגיל
  • הכאב נפוץ יותר אצל נשים מאשר אצל גברים

לכאב מעל הברך יכולה להיות השפעה משמעותית על איכות החיים, התפקוד והשימוש בשירותי הבריאות. לכן, חשוב לאבחן ולטפל בו בהקדם. עיכוב עלול לגרום לנזקים ותסמינים כרוניים ולעתים גם לצורך בניתוח.

סימנים ותסמינים

הפרעות שונות עלולות לגרום כאב מעל הברך וכל אחת מהן עלולה לגרום לתסמינים אופייניים. כמה סימנים ותסמינים נפוצים שעלולים להתלוות לכאבים מעל הברך הם:

  • נפיחות ונוקשות
  • אדמומיות וחמימות למגע
  • חולשה או חוסר יציבות
  • רעשים וחריקות הבוקעים מהברך
  • חוסר יכולת ליישר או לכופף את הברך באופן מלא
  • כאב

גורמים

לכאב מעל הברך יכולות להיות סיבות שונות, בהתאם למיקום, חומרת ומשך הכאב. חלק מהסיבות הנפוצות ביותר הן:

דלקת בגיד הארבע ראשי או האמסטרינג

זוהי דלקת של הגידים המחברים את שרירי החלק הקדמי או האחורי של הירך לברך. דלקת כזאת יכולה לנבוע משימוש יתר, תנועה לא נכונה, או טראומה לברך. הסימפטומים כוללים רגישות, נפיחות בברך וכאב בעת תנועה או כיפוף הרגל.

דלקת פרקים

מחלת פרקים ניוונית גורמת לשחיקה של הסחוס המרפד את מפרק הברך ודלקת של הסינוביום. הפרעה זאת יכולה להשפיע על כל חלק של הברך, אך בעיקר על הצד הפנימי או מתחת פיקת הברך. הסימפטומים של דלקת פרקים ניוונית בברך כוללים נוקשות, נפיחות, טווח תנועה מופחת וכאב המחמיר עם הפעילות.

בורסיטיס

גירוי של אחת הבורסות סביב הברך גורמת לבורסיטיס. הבורסות הם שקים מלאים בנוזל המרפדים את העצמות, הגידים, השרירים והעור סביב הברך. תפקידם להפחית את החיכוך בין העצמות, השרירים והגידים של הברך. בורסיטיס יכולה להתרחש עקב שימוש יתר, זיהום, פציעה, או לחץ על הברך. הסימפטומים כוללים חום, אדמומיות, נפיחות וכאב המתגבר עם תנועה או לחץ.

נזקים טראומטיים לברך

טראומה עלולה לגרום להופעת כאב מעל הברך עקב שברים, נקעים, מתחים או קרעים בעצמות, רצועות, שרירים או מניסקוס. זה יכול גם לגרום לנפיחות, שטפי דם, חוסר יציבות, או חוסר יכולת לשאת משקל.

אבחון כאב מעל הברך

אבחנה של כאב מעל הברך דורשת היסטוריה מקיפה ובדיקה גופנית. במידת הצורך נשאב מידע גם מבדיקות הדמיה ומעבדה מתאימות.

היסטוריה רפואית

בשלב הזה נברר עם החולה אודות:

  • המיקום, אופן ההתפרצות, משך ואיכות הכאב
  • תסמינים מכניים או מערכתיים קשורים
  • היסטוריה של נפיחות
  • תיאור של טראומה מזרזת
  • היסטוריה רפואית או כירורגית רלוונטית

בדיקה גופנית

בשלב של הבדיקה הגופנית של הברך:

  • נתבונן, נמשש ונניע את הברך
  • נעריך את טווח התנועה והכוח
  • נערוך בדיקות נוירו-וסקולריות ובדיקות מיוחדות להערכה להפרעות ספציפיות

בדיקות הדמיה ומעבדה

ברוב המקרים בדיקות אלה אינן הכרחיות. במידה וקיים ספק לגבי האבחון או שיש צורך לאשר או לשלול אבחון אחר נפנה את החולה לבדיקות מתקדמות ובכללן:

  • צילומי רנטגן בעיקר לכאב  שנמשך מעל שישה שבועות או לכאב טראומטי חריף
  • אולטרה-סאונד שריר-שלד להערכת נפיחות, ציסטות ונזקים אחרים
  • יש לשקול דימות MRI  רק כאשר הניתוח מתוכנן או כאשר הטיפול השמרני נכשל
  • בדיקות מעבדה יכולות לעזור לאשר או לשלול גורמים דלקתיים או זיהומיים לכאב מעל הברך

הטיפול

כאב מעל פיקת הברך
כאב מעל פיקת הברך

הטיפול בכאב מעל הברך תלוי בגורם הבסיסי ובחומרת הסימפטומים. עקרונות הטיפול הכלליים כוללים שיכוך כאבים, הפחתת דלקות, שיקום תפקודי ומניעת פגיעה נוספת. בחירת הטיפול צריכה להיות מותאמת אישית על פי העדפותיו של המטופל, מטרותיו ותגובתו לטיפול. אפשרויות הטיפול הנפוצות כוללות:

מנוחה

הימנעות מפעילויות המחמירות את הכאב ומתן זמן לריפוי.

קומפרסים חמים

הנחת קומפרסים חמים על האזור הפגוע למשך 15 עד 20 דקות מספר פעמים ביום כדי לשפר זרימת דם ולקדם ריפוי.

חבישה

שימוש בתחבושת אלסטית סביב הברך כדי לספק תמיכה ולהגביל נפיחות

הגבהת הרגל

הרמת הרגל מעל גובה הלב לשיפור זרימת הדם ולהפחתת נפיחות

טיפולי כירופרקטיקה

כירופרקט יעשה שימוש באמצעים כגון כגון לייזר רך וטכניקות טיפול ידניות כדי לשפר את הריפוי

תרופות וזריקות

תרופות נוגדות דלקת ללא מרשם כגון איבופרופן, תרופות נוגדות דלקת שאינם סטרואידים, זריקות סטרואידים או זריקות חומצה היאלורונית.

ניתוח

במקרים מסוימים, ייתכן שיהיה צורך בניתוח כדי לתקן רקמות פגועות או להסיר בורסה דלקתית. ניתוח עשוי להיות גם אופציה עבור דלקת פרקים חמורה שאינה מגיבה לטיפולים אחרים ומחייבת החלפת מפרק הברך.

מניעה

כדי למנוע כאב מעל הברך, חשוב לנקוט כמה אמצעי זהירות, כגון:

  • חימום לפני אימון וקירור לאחר אימון
  • בצע מתיחות כראוי לפני פעילות גופנית
  • שימוש בטכניקה ובציוד מתאימים בעת ביצוע פעילות גופנית
  • הימנעות משינויים פתאומיים בעצימות או במשך האימון
  • נעילת נעליים ואורתוטיקה מתאימות במידת הצורך
  • שמירה על משקל בריא ותזונה להפחתת הלחץ על המפרקים
  • הקפדה על יציבה תקינה
  • אם הכאב נמשך או מחמיר לפנות לטיפול מקצועי

References:

Bunt CW et al. Knee Pain in Adults and Adolescents: The Initial Evaluation. Am Fam Physician. 2018;98(9):576-585. https://www.aafp.org/pubs/afp/issues/2018/1101/p576.html

Peat G et al. Knee pain and osteoarthritis in older adults: a review of community burden and current use of primary health care. Ann Rheum Dis. 2001;60(2):91-97.

NICE Clinical Knowledge Summaries. Knee pain – assessment: Prevalence of knee pain. https://cks.nice.org.uk/topics/knee-pain-assessment/background-information/prevalence-of-knee-pain/ (accessed 26 Nov 2023).

American College of Radiology (ACR). ACR Appropriateness Criteria®: Acute Trauma to the Knee. https://acsearch.acr.org/docs/69483/Narrative/ (accessed 26 Nov 2023).

NICE Clinical Knowledge Summaries. Osteoarthritis: Prevalence. https://cks.nice.org.uk/topics/osteoarthritis/background-information/prevalence/ (accessed 26 Nov 2023).

Knee pain – Symptoms and causes – Mayo Clinic (https://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/knee-pain/symptoms-causes/syc-20350849)

Fernandes GS, Sarmanova A, Warner S, Harvey H, Akin-Akinyosoye K, Richardson H, Frowd N, Marshall L, Stocks J, Hall M, Valdes AM, Walsh D, Zhang W, Doherty M. Knee pain and related health in the community study (KPIC): a cohort study protocol. BMC Musculoskelet Disord. 2017 Sep 21;18(1):404.

Pain Above Knee: Causes, Treatment, and Prevention – Healthline (https://www.healthline.com/health/pain-above-knee)

Anthony Beutler, MDKarl B Fields, MD. Approach to the adult with knee pain likely of musculoskeletal origin. Uptodate Mar 28, 2023.

Leg Pain Above the Knee | Healthfully (https://healthfully.com/leg-pain-above-the-knee-4866946.html)

Ericsson, Y.B., McGuigan, F.E. & Akesson, K.E. Knee pain in young adult women- associations with muscle strength, body composition and physical activity. BMC Musculoskelet Disord 22, 715 (2021).

Knee pain: Symptom When to see a doctor – Mayo Clinic (https://www.mayoclinic.org/symptoms/knee-pain/basics/when-to-see-doctor/sym-20050688)

Knee Pain: Causes, Treatments, Prevention – WebMD (https://www.webmd.com/pain-management/knee-pain/default.htm)

Healthline. Pain Above Knee: Causes, Treatment, and Prevention. https://www.healthline.com/health/pain-above-knee

שימו סוף לכאב.

לאבחון מקצועי וייעוץ,
התקשרו: 03-6430372
או השאירו פרטים:

שימו סוף לכאב!

לאבחון מקצועי וייעוץ, התקשרו: 03-6430372
או השאירו פרטים ומיד נחזור אליכם:

קראו עוד באותו נושא:

דלקת באמה

דלקת באמה מה גורם לה

דלקת באמה עלולה להיגרם בגלל בין היתר פציעות גידים ולכידה פריפרית של סיבי עצב. הגורמים לפגיעה באזור אנטומי זה הם לרוב נזקי חבלה, עומס יתר חוזרני או השלכת תסמינים לאמה הנגרמת בגלל נזק לדיסק בין חולייתי (בלט דיסק, פריצת דיסק) בצוואר.

מכתבי תודה

מכתבי תודה

בעמוד זה ריכזנו מקבץ של מכתבי תודה שנשלחו מהמטופלים במרפאה. בחרנו מתוך המכתבים את אלו שעוסקים בטורטיקוליס, פציעות ספורט, תסמונת מפרק הלסת, פריצת דיסק מותני וצווארי, כאבי כתפיים, כאבי רגליים הרצאות וארגונומיה.

ללעוס יותר כדי לאכול פחות

תלעסו יותר כדי לאכול פחות

לעס יותר אכול פחות! אנשים שלועסים לאט אוכלים פחות ונוטים בין היתר, מסיבה זאת להיות רזים יותר בהשוואה לאנשים שלועסים מהר. אכילה איטית ולעיסה מרובה גורמים לתחושת שובע מוקדמת ועקב כך להפחתת הקלוריות הנצרכות בהארוחה ב10-15%.

כאבי גב מגפה עולמית

כאבי גב – מגפה עולמית

שכיחות כאבי הגב עולה! כאבי גב הם הגורם השני בשכיחותו למגבלות תנועה בקרב הבוגרים האמריקאים וכך גם בקרב הבוגרים הישראלים. משנה לשנה יותר ויותר אנשים ברחבי העולם המערבי סובלים מכאבי גב כרוניים. עוגמת הנפש אדירה והעלויות שוברות שיאים ופתרון אין.