למה כאבי ברכיים כה שכיחים

למה כאבי ברכיים כה שכיחים

למה כאבי ברכיים כה שכיחים? מדוע כול כך הרבה אנשים ובכול הגילים סובלים מהם? כאבים בברכיים מהווים את אחת מהתלונות השכיחות ביותר לאדם. אנשים רבים ברחבי העולם פונים לקבלת עזרה רפואית מסיבה זאת. הברך הוא מבנה מורכב הנתון לעומסים גדולים. מבחינה גרמית הברך כוללת את המפגש בין עצם הירך, עצם השוק ופיקת הברך. עם זאת המבנה המרשים הזה מוגן, נתמך ומונע באמצעות רצועות, סחוסים, שקי בורסה, מיניסקוסים ושרירים. הברכיים תוכננו לאפשר לנו חיים שלמים של הליכה, ריצה, ישיבה תוך התמודדות מרהיבה עם עומסים שונים.

למרות היותן עמידות וחזקות גם הברכיים מתבלות ונפצעות. למעשה כאב ברכיים מהווה את הכאב הכרוני השני בשכיחות לאחר כאבי גב תחתון. על פי הערכות זהירות לפחות מחצית מהאוכלוסייה תסבול מכאבים בברכיים בשלב כזה או אחר בחייהם. גורמי סיכון לכאבי ברכיים כוללים בין היתר גיל מבוגר, מגדר נשי, ספורט מועדף ועוד. נשים נמצאות בסיכון גבוה יותר מגברים לסבול מהפרעות בריאותיות בברכיים. שוב נשאלת השאלה: למה כאבי ברכיים כה שכיחים והאם ניתן להפסיק להרוג את הברכיים?

למה כאבי ברכיים כה שכיחים – רקע

כאב באחת או בשתי הברכיים הוא עניין שכיח בקרב כול הגילים. בקרב צעירים הכאבים הללו נובעים לרוב מפציעות שהחלו בגלל נזקי חבלה או עומסי יתר חוזרניים. ברוב המקרים הגורם לכאבים אלו בגיל המבוגר היא מחלת הפרקים הניוונית (Osteoarthritis). חומרת הכאב ומיקומו בברך משתנה בהתאם לגורם להפרעה. השכיחות של כאבי ברכיים עולה עם הגיל. מעל גיל 15 שכיחות הכאבים בברכיים עומדת על 16%. שכיחות זאת עולה בהדרגה ולאחר גיל 70 מעל מחצית מהאוכלוסייה סובלת מכאבי ברכיים ברמות חומרה שונות. גורמי סיכון להתפתחות כאבי ברכיים כוללים בין היתר גיל מבוגר ומגדר נשי.

פגיעה בברך עלולה לגרום מלבד כאבים גם לסימפטומים נוספים כולל:

  • נפיחות בברך
  • אדמומיות במפרק
  • נוקשות ומגבלות תנועה
  • חולשה
  • חוסר יציבות
  • רעשים וחריקות הבוקעים מהמפרק ועוד

כאבי ברכיים פוגעים קשה ביכולת התנועה והתפקוד של החולה ולכן פוגעים באיכות חייו. חולה עם כאבי ברכיים נוטה להימנע מתנועה, להתבודד ולפתח תלות באחרים. כאבים בברכיים גורמים גם לעלויות כלכליות אדירות הנגרמות בשל:

  • אובדן ימי עבודה ופגיעה בפריון בעבודה
  • טיפולים רפואיים למיניהם
  • תשלומי פיצויים ועוד

טיפול מוקדם בכאב במפרק הברך עשוי למנוע נזקים וכאבים כרוניים ואולי אף ניתוח. כדי למקסם את סיכויי הצלחת הטיפול חשוב להתבסס על אבחון מדוקדק של הנזק בברך. אבחון ראוי צריך לכלול הליך של אבחנה מבדלת. הליך זה לוקח בחשבון את כלל ההפרעות שעלולות לגרום לסימפטומים דומים ושולל את הלא רלוונטיות. במאמר "למה כאבי ברכיים כה שכיחים" ננסה לענות על השאלה הזאת.

מדוע כול כך הרבה אנשים סובלים מכאב בברך?

עומסי יתר המוטלים על הברכיים היא הסיבה העיקרית לשכיחות הגבוהה של כאבים בברכיים. המבנה הייחודי של הברך היא סיבה נוספת לפציעות ושכיחות הכאבים בברכיים. הברך מאפשר רק תנועות כפיפה ויישור ואינה מאפשרת תנועות סיבוביות. מגבלה זאת מעלה את השכיחות של פציעות הברכיים. להלן הפירוט:

עומסי יתר

הברכיים מהווים חלק מהמפרקים נושאי המשקל של גופנו. מפרקים נושאי משקל אחרים כוללים את עמוד השדרה, מפרקי הירך והקרסוליים.  גם פעילות פשוטות כמו הליכה, עמידה או ישיבה כרוכות בעומסים משמעותיים על הברכיים. כמובן שפעילויות כגון ריצות, קפיצות או סחיבת משמעות כבדים מעלה את העומסים הללו דרמטית. עומסי יתר מאיצים את הבלאי של המפרקים נושאי המשקל וגורמים לפציעות, דלקת פרקים ניוונית וכאב. מחקרים מראים כיצד:
  • הליכה מעלה את העומס על הברכיים ב- 261% ממשקל הגוף
  • ירידה במדרגות מעלה את העומס על הברכיים ב- 346% ממשקל הגוף
  • אובדן שיווי משקל פתאומי מעלה את העומס על הברכיים בעד 550% ממשקל הגוף
  • עוד חשוב לציין 60% – 70% מהעומס מוטל על החלק הפנימי של הברכיים. מסיבה זאת החלק הפנימי של הברך מתבלה מוקדם יותר.

עומסים חוזרניים

הברך חשופה במיוחד לעומסים ונזקים הנגרמים מפעולות חוזרניות. גם אם פעולה בודדת כגון עלייה על מדרגה או שתיים אינה יוצרת עומס משמעותי הרי שעליה על מספר רב של מדרגות עלולה להזיק. פעילות חוזרנית עלולה לגרום בין היתר להתפתחות דלקת פרקים ניוונית מוקדמת בברכיים. פעולות חוזרניות שעלולות לגרום לנזקים בברכיים כוללות:

  • ריצות
  • הליכות
  • עלייה וירידה במדרגות
  • סקוואטים ועוד

המבנה האנטומי של הברכיים

מפרק הברך הוא מפרק ציר המורכב מהמפגש בין שלוש עצמות:

  • הירך (thighbone)
  • השוק (shinbone)
  • ופיקת הברך (kneecap)

עצם הירך ועצם השוק מחוברים באמצעות ארבע רצועות:

  • רצועה צדדית תיכונה (ligamentMedial collateral )
  • ורצועה צדדית חיצונית – (ligamentLteral collateral )
  • רצועה צולבת קדמית (ligament anterior cruciate)
  • ורצועה צולבת אחורית (ligament Posterior cruciate)

הרצועות מחזקות ומייצבות את מפרקי הברכיים ומונעות מהן תנועות סיבוביות וגלישה לפנים או לאחור. עצם השוק ועצם הירך מופרדים באמצעות שני מיניסקוסים. כול עצמות הברך מכוסות באזורי החיכוך שלהם באמצעות סחוסים. הסחוסים והמיניסקוס מגוננים על החלקים הגרמיים, בולמים זעזועים ועוד.

התנועות של הברך

מפרק הברך מאפשר כפיפה ויישור אך אינו מאפשר תנועה סיבובית משמעותית. חוסר היכולת הזאת לבצע תנועת סיבוב משמעותית הוא שגורם לחלק ניכר מהפציעות. כול נחיתה לא טובה במהלך משחק כדור סל או תנועה סיבובית עם האגן עלולים להוביל למתיחה או קרע רצועות.

גורמי סיכון להתפתחות כאב בברכיים

כאבים בברכיים עלולים להתפתח בגלל עומס יתר חוזרניים, טראומה או מחלה כגון דלקת פרקים ניוונית.  ישנם מספר גורמי סיכון המעלים את הסבירות להתפתחות נזקים וכאבים בברכיים. בין גורמי הסיכון השכיחים לכך נציין:
  • גיל
 ככול שאנו מתבגרים כך גם עולה הסיכון לפציעות ברכיים ולהתפתחות דלקת פרקים ניוונית בברכיים.  לאחר גיל 50 כאבי ברכיים נעשים שכיחים גם בגלל אובדן מסת שרירי וחוסר פעילות גופנית.
  • משקל עודף
משקל עודף או השמנה מעלים את העומסים על המפרקים נושאי המשקל ובכלל זה על הברכיים. עומסי יתר עלי המפרקים הללו מאצים את קצב הבלאי של הסחוסים ואת התפתחות דלקת פרקים ניוונית.
  • פעילות גופנית לא נכונה או עודפת
בעוד שפעילות גופנית היא דבר מומלץ הרי שעודף פעילות גופנית עלולה להזיק. כך למשל אחת התלונות השכיחות של רצים קרויה ברך רצים. בהפרעה זאת נפגע הסחוס מתחת לפיקת הברך. ענפי ספורט כמו רכיבה על אופניים או אומנויות לחימה מעלים את הסיכוי לפציעות טראומטיות.
  • מגדר
לנשים סיכוי גבוה יותר לסבול כאבי ברכיים. הסיבות אפשריות לכך כוללות אגן רחב יותר הגורם לזווית ירך שוק גדולה יותר, שרירים חלשים יותר והבדלים הורמונליים המשפיעים על חוזק הרצועות בברך.
  • עישון
העישון מהווה גורם סיכון למגוון רחב של הפרעות בריאותיות ובכלל זה לפגיעה בסחוסי המפרק. פגיעה בסחוסים מובילה להתפתחות כאבי ברכיים.

הפרעות בריאותיות הגורמת להתפתחות כאבי ברכיים

כאבי ברכיים כה שכיחים
כאבי ברכיים כה שכיחים

נזק לכול אחת הרקמות בברכיים עלול לגרום להתפתחות דלקת וכאבים בברכיים. רקמות שברכיים שעלולות להיפצע כוללות בין היתר גידים, שרירים, סחוסים, רצועות, מיניסקוסים, בורסות ועוד. פציעות שכיחות בברכיים כוללות:

מתיחה או קרע רצועות

סיבוב מהיר של הברך עלול לגרום למתיחה או קרע רצועות בברכיים. קרע של הרצועה הצולבת הקדמית היא פציעת ספורט שכיחה.

קרע מיניסקוס

ביצוע סיבוב פתאומי עם הברך עלול גם לגרום לקרע מיניסקוס. קרע ניווני של המיניסקוס יכול להתפתח גם באופן הדרגתי.

פציעת גידים

פעילות חוזרנית על הרקמות בברכיים עלולה לגרום גם לדלקות גידים. כך למשל רצים סובלים באופן שכיח מדלקת בגיד שמחבר את השרירי הארבע ראשי אל פיקת הברך.

פריקה של פיקת הברך

פריקה של פיקת הברך מתוך המסלול שבו היא נעה בחזית הברך עלולה לגרום לכאבי ברכיים. כאבי ברכיים עלולים להתפתח גם בגלל תנועת פיקת ברך לא תקינה.

דלקת באחת הבורסות בברך

מפרק הברך זרוע במספר אמתחות הקרויות בורסות שתפקידן לגונן ולהפריד בין רקמות. עומסי יתר או פגיעה טראומטית בבורסה עלולים לגרום להתפתחות בורסיטיס בברך.

שברים

החלקים הגרמיים בברכיים עלולים בשל טראומה להישבר

דלקות פרקים

דלקת פרקים עלולה לגרום לכאבי ברכיים. דלקות פרקים שכיחות בברכיים כוללות דלקת פרקים ניוונית, דלקת פרקים שגרונית ולעתים גם גאוט.

 גידולים סרטניים

לעתים הגורם לכאבים בברכיים הוא גידול סרטני. אוסטאוסרקומה הוא גידול סרטני שכיח יחסית עם זאת גם גידולים סרטניים אחרים עלולים לפגוע בברך.

References:

Fernandes GS, Sarmanova A, Warner S, et al. Knee pain and related health in the community study (KPIC): a cohort study protocol. BMC Musculoskelet Disord. 2017 Sep 21;18(1):404. doi: 10.1186/s12891-017-1761-4. PMID: 28934932; PMCID: PMC5609004.

Wang H, Ma B. Healthcare and Scientific Treatment of Knee Osteoarthritis. J Healthc Eng. 2022 Jan 28;2022:5919686. doi: 10.1155/2022/5919686. PMID: 35126931; PMCID: PMC8816538.

Alshami AM. Knee osteoarthritis related pain: a narrative review of diagnosis and treatment. Int J Health Sci (Qassim). 2014 Jan;8(1):85-104. doi: 10.12816/0006075. PMID: 24899883; PMCID: PMC4039588.

Wang, Y., Teichtahl, A.J., Abram, F. et al. Knee pain as a predictor of structural progression over 4 years: data from the Osteoarthritis Initiative, a prospective cohort study. Arthritis Res Ther 20, 250 (2018). https://doi.org/10.1186/s13075-018-1751-4

Rathleff MS, Holden S, Straszek CL, et al. Five-year prognosis and impact of adolescent knee pain: a prospective population-based cohort study of 504 adolescents in Denmark BMJ Open 2019;9:e024113. doi: 10.1136/bmjopen-2018-024113

Mayo Clinic. (2020). Knee pain – Symptoms and causes. https://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/knee-pain/symptoms-causes/syc-20350849

Healthline. (2019). Chronic Knee Pain: Causes, Symptoms, and Diagnosis. https://www.healthline.com/health/chronic-knee-pain

Penn Medicine. (n.d.). Knee Pain – Symptoms and Causes. https://www.pennmedicine.org/for-patients-and-visitors/patient-information/conditions-treated-a-to-z/knee-pain

Johns Hopkins Medicine. (n.d.). Knee Pain and Problems. https://www.hopkinsmedicine.org/health/conditions-and-diseases/knee-pain-and-problems

Arthritis Foundation. (n.d.). Knee Pain Causes and Treatments. https://www.arthritis.org/health-wellness/about-arthritis/where-it-hurts/knee-pain

WebMD. (2020). Knee Pain: Causes, Treatments, Prevention, and Exercises for Relief. https://www.webmd.com/pain-management/knee-pain/default.htm

American Academy of Orthopaedic Surgeons. (2016). Common Knee Injuries. https://orthoinfo.aaos.org/en/diseases–conditions/common-knee-injuries/

שימו סוף לכאב.

לאבחון מקצועי וייעוץ,
התקשרו: 03-6430372
או השאירו פרטים:

שימו סוף לכאב!

לאבחון מקצועי וייעוץ, התקשרו: 03-6430372
או השאירו פרטים ומיד נחזור אליכם:

קראו עוד באותו נושא:

שנת צהריים משפרת יכולת קוגניטיבית

שנת צהריים לשיפור הקוגניטיביות

שנת צהריים ליכולת קוגניטיבית! האם בחיים האינטנסיביים שאנו מכתיבים לילדים שלנו אין מקום לשנת צהריים? לטענת החוקרים, למרות החשיבות האדירה שיש למנוחת הצהריים לצורך התפתחות התקינה של הילדים שלנו, זה מה שקורה בפועל, הילדים לא נחים בצהריים.

מרלגיה פרסטטיקה מה גורם לזה

מרלגיה פרסטטיקה מה גורם לזה

מרלגיה פרסטטיקה? גורמים ותסמינים אופייניים עשויים להועיל באבחון התופעה. מרלגיה פרסטטיקה היא תסמונת הכוללת כאב בירך, נימול ותחושת שריפה הנגרמים בגלל נזק לעצב היקפי הקרוי "עצב עור הירך הצידי". הגורמים העיקריים לדלקת בעצב הזה הם ליקוי יציבה ו/או ארגונומי.

כאבים בכף הרגל טיפול

כאבים בכף הרגל טיפול

כאבים בכף הרגל? טיפול הנעשה מהר עשוי לקצר את הסבל ולמנוע נזקים בלתי הפיכים. כפות הרגליים שלנו נושאות אותנו בנאמנות תחת עומסים עצומים. אנחנו הולכים, רצים וקופצים עליהם מבלי לתת את הדעת על היכולת המופלאה שלהם לעמוד בעומסים מבלי להיפצע. 

טעויות שכיחות בחדר כושר

אימון בחדר הכושר טעויות שכיחות

טעויות שכיחות בחדר הכושר כוללות התעלמות מכאב, תכנית אימונים זהה ועוד. כולנו עושים טעויות במהלך האימון בחדר הכושר, מי יותר ומי פחות. יעילות האימון והסיכון לנזקי גוף תלויים בין היתר גם ביכולת שלכם להפחית את מספר השגיאות שלכם ואת חומרתן למינימום.