דלקת פרקים ניוונית בירך

דלקת פרקים ניוונית בירך

דלקת פרקים ניוונית בירך (Osteoarthritis of the Hip) היא הפרעה בריאותית שכיחה הפוגעת בסחוסי המפרקים. הפרעה זאת מתפתחת במפרקים נושאי משקל כגון ברכיים, ירכיים, עמוד שדרה וקרסוליים. גם מפרקים שבהם אנו מרבים להשתמש כגון שורשי ובכפות ידיים נוטים להתפתחות מחלה זאת. דלקת פרקים ניוונית שכיחה בעיקר בקרב מבוגרים. תסמיני דלקת מפרקים ניוונית בירך כוללים בין היתר כאב ומגבלות תפקודיות. דוגמאות למגבלה כזאת כוללת קושי בהתכופפות כדי לשרוך נעליים.

‏נכון להיום אין מרפא לדלקת פרקים ניוונית ויתרה מכך על ציר הזמן המחלה מוסיפה להחמיר. אסטרטגיות יעילות עבור מחלה זאת הן מניעת המחלה וטיפול מוקדם. הטיפול השמרני בתסמיני דלקת פרקים ניוונית בירך כולל מנוחה, שינוי באורח חיים, טיפולי כירופרקטיקה ועוד. טיפול רפואי בהפרעה זאת כולל תרופות נוגדות דלקת ולעיתים גם ניתוח להחלפת מפרק.‏

‏דלקת פרקים ניוונית בירך – רקע

‏מפרק הירך הוא אחד המפרקים הגדולים בגוף. זהו מפרק כדורי הבנוי בצורה של מכתש ועלי. המכתש נוצר על ידי אצטבולום (חלק מעצם האגן) והכדור הוא ראש עצם הירך.‏ ‏מפרק כדורי מאפשר חופש תנועתי נרחב לכל הכיוונים.‏ ‏נקודות הממשק הגרמיות של המפרק מכוסות בסחוס מפרקי המגן ומרפד את העצמות ומאפשר תנועה חלקה.‏

‏בדלקת מפרקים ניוונית, הסחוס במפרק נשחק בהדרגה. ככל שהסחוס נשחק, הוא מתחספס, מאבד את מבנהו האחיד וחלל המפרק בין העצמות מצטמצם. שינויים נוספים במפרק החולה כוללים בין היתר התרחבות עצמות המפרק, הצמחת זיזים גרמיים (אוסטאופיטים) ועוד.‏ דלקת מפרקים ניוונית מתרחשת לרוב אצל אנשים בני 50 ומעלה. עם זאת, עם נוכחות של גורמי סיכון כגון השמנת יתר היא עלולה להתרחש גם בגיל צעיר יותר.‏

שכיחות דלקת מפרקים ניוונית (OA) של הירך עולה בהתמדה. זהו הגורם העיקרי לכאב ונכות באוכלוסייה המזדקנת שלנו עם עלות הולכת וגדלה לספקי שירותי הבריאות. הבנת תהליך המחלה וגישות מודרניות מבוססות ראיות לניהולו מאפשרת לנו ליזום טיפול מתאים ויעיל ולמקסם את המשאבים העומדים לרשותנו בניהול מחלה זו, שלעתים קרובות אינה מוערכת כראוי. סקירה זו נועדה לבחון מחדש מחלה זו ולעדכן את הקוראים על מושגים עכשוויים לגבי פתופיזיולוגיה, כמו גם גישות לטיפול כירורגי ולא ניתוחי.

חולי ניווני של המפרקים שכיחות והשפעה כלכלית

השכיחות של דלקת מפרקים ניוונית בירך משתנה ברחבי העולם ועולה עם הגיל. מחקרים הממוצעת ברחבי העולם הייתה 8.55% מכלל האוכלוסייה. כאשר השכיחות הגבוהה ביותר הייתה באירופה עם 12.59%. לא נמצא הבדל מובהק סטטיסטית בשכיחות בין גברים (9.42%) לנשים (7.94%). דלקת מפרקים ניוונית בירך משפיעה באופן משמעותי על הפרודוקטיביות, במיוחד בכוח העבודה.

מחקרים מצביעים על כך שדלקת מפרקים ניוונית בירך תורמת לפרישה מוקדמת מהעבודה. בנוסף, דיווח עצמי על כאבי שרירים ושלד והפרעות כאב, יחד עם רמות נכות שנמדדו על ידי שאלון הערכת הבריאות (HAQ), קשורים להסתברות להפסקת עבודה עקב דלקת מפרקים ניוונית בירך. זה מדגיש את הנטל הכלכלי המשמעותי ואת הפסדי הפריון הקשורים דלקת מפרקים ניוונית בירך בכוח העבודה.

עקב כך, העלויות הישירות והעקיפות של דלקת מפרקים ניוונית בירך הן משמעותיות. העלויות הישירות בהולנד בגלל חופשת מחלה עקב דלקת פרקים ניוונית בירך היו כ -13 מיליון אירו בשנה. חופשת מחלה ממוצעת על רקע זה עלתה 12,482 אירו לאדם. עלויות אלה היו גבוהות במיוחד בקרב עובדים גברים ואלה עם מספר גבוה יותר של שעות עבודה שבועיות. מחקר קנדי מצא ש- 80% מסך העלויות הקשורות לדלקת מפרקים ניוונית נגרמות בגלל דלקת פרקים ניוונית בירך ובברך. העלות השנתית הממוצעת עבור אנשים עם דלקת מפרקים ניוונית בירך הייתה 12,200 דולר קנדי.

מה הם הגורמים וגורמי סיכון לדלקת פרקים ניוונית בירך?

לדלקת מפרקים ניוונית אין סיבה ספציפית אחת מלבד הזדקנות. על ציר השנים רוב בני האדם יראו סימנים של הפרעת מפרקים זאת. עם זאת, אך ישנם גורמי סיכון שעשויים להגביר את הסיכוי לפתח את המחלה, כולל:‏

‏‏הזדקנות

דלקת מפרקים ניוונית של הירך שכיחה יותר אצל אנשים מעל גיל 50. עם זאת, חולי מפרקי ניווני יכול בגלל גורמי סיכון שונים להתרחש גם אצל אנשים צעירים יותר‏.

‏היסטוריה משפחתית‏‏

היסטוריה משפחתית של דלקת מפרקים ניוונית יכולה להגדיל את הסיכוי לפתח דלקת מפרקים ניוונית בירך‏.

‏פציעה של מפרק הירך

‏פציעות במפרק הירך, בין אם לאחרונה או בעבר, יכולות להיות גורם תורם להתפתחות דלקת פרקים ניוונית‏ בירך.

‏השמנת יתר

נשיאת משקל גוף עודף יכולה לתרום לדלקת מפרקים ניוונית במפרקים נושאי משקל כמו הירכיים והברכיים‏.

‏התפתחות לקויה של מפרק הירך בלידה

מצבים כגון דיספלסיה התפתחותית של הירך, שבהם מפרק הירך אינו נוצר כראוי בלידה, יכולים לגרום להתפתחות דלקת פרקים ניוונית בירך‏.

‏לחץ חוזר ושימוש יתר

לחץ חוזר ונשנה ושימוש יתר במפרק הירך עקב פעילויות מסוימות יכול להגביר את הסיכון להתפתחות דלקת פרקים ניוונית‏ בירך.

‏גנטיקה

‏נטיות תורשתיות יכולות לשחק תפקיד בהתפתחות של דלקת מפרקים ניוונית, כולל דלקת מפרקים ניוונית בירך‏.

תסמינים של דלקת פרקים ניוונית בירך

‏התסמין השכיח ביותר של דלקת מפרקים ניוונית בירך הוא כאב. הכאב בירך מתפתח לאט ומחמיר בהדרגה. תסמינים נוספים כוללים:

  • ‏כאב במפשעה או בירך המקרין לישבן או לברך‏
  • ‏כאב שמתלקח בפעילות נמרצת‏
  • ‏נוקשות במפרק הירך המקשה על הליכה או כיפוף‏
  • כאב ונוקשות עשויים להיות גרועים יותר בבוקר, או לאחר ישיבה או מנוחה במשך זמן מה.
  • עם הזמן התסמינים עשויים להתרחש בתדירות גבוהה יותר, כולל במהלך מנוחה או בלילה.
  • ‏"נעילה" של המפרק
  • רעש שחיקה (קרפיטוס) במהלך תנועה הנגרם על ידי שברי סחוס רופפים ורקמות אחרות המפריעים לתנועה החלקה של הירך‏
  • ‏ירידה בטווח התנועה בירך המשפיעה על יכולת ההליכה ועלולה לגרום לצליעה‏‏

אבחון

‏דלקת מפרקים ניוונית בירך מאובחנת באמצעות שילוב של שיטות המסייעות להעריך את הסימפטומים ולאשר את ההפרעה. תהליך האבחון כולל בדרך כלל את השלבים הבאים:‏

‏היסטוריה רפואית

בשלב הזה נדון עם המטופל על תסמיניו והאופן שבו התפתחו, על הרקע הבריאותי והמשפחתי שלו ועוד

בדיקה גופנית

בשלב הזה נעריך את תפקוד הירך ונחפש סימנים של כאב ונפיחות במישוש ומגבלות תנועה ותפקוד בהליכה ובבדיקות מיוחדות‏

בדיקות הדמיה

צילומי רנטגן משמשים בדרך כלל כדי לשקף את מפרק הירך. צילום כזה יכול להדגים ממצאים אופייניות של דלקת פרקים ניוונית בירך, כגון היצרות חלל המפרק, שינויים בעצמות המפרק, אוסטאופיטים ועוד.‏‏‏ במקרים מסוימים, בדיקות הדמיה נוספות כמו סריקות MRI או CT עשויות להיות נחוצות להערכה מפורטת יותר.

‏בדיקות דם

אין בדיקת דם ספציפית לאבחון דלקת מפרקים ניוונית, אך ניתן להזמין בדיקות דם כדי לשלול מצבים אחרים שיכולים לגרום לתסמינים דומים‏.

‏שאיבת נוזל מהמפרק

במקרים מסוימים, ניתוח נוזלים מהמפרק הפגוע יכול לעזור לאשר את האבחנה על ידי חיפוש סימנים של דלקת או סמנים אחרים הקשורים לדלקת מפרקים ניוונית‏.

‏טיפול‏ שמרני בדלקת פרקים ניוונית בירך

‏למרות שאין תרופה לדלקת מפרקים ניוונית, ישנן מספר אפשרויות טיפול שיסייעו להקל על הכאב, לשפר את הניידות ולמנוע המשך התדרדרות.‏ ‏טיפול שמרני הוא הטיפול המועדף בדלקת פרקים ניוונית בירך. רק בעקבות כישלון הטיפול השמרני ניתן לשקול אפשרויות כירורגיות. מגוון אפשרויות הטיפול השמרני כוללות:‏

‏שינויים באורח החיים

התנהלות מתחשבת ומודעת למפרק הירך עשויה להאט את התקדמות דלקת פרקים ניוונית בירך. בין היתר חשוב:‏

  • ‏לצמצם פעילויות המחמירות את התסמינים, כגון שימוש במדרגות.‏
  • ‏בחירת פעילות בעלת השפעה נמוכה כגון שחייה ורכיבה על אופניים. הימנעות מפעילות בעלת השפעה גבוהה (כמו ריצה או טניס).‏
  • ‏הפחתת משקל.
  • טיפולי ‏כירופרקטיקה הכוללים שימוש בלייזר לריפוי דלקת וטכניקות טיפול ידניות לשיפור טווח התנועה ואיזון השרירים.

‏מכשירי עזר

שימוש בתומכי הליכה כמו ‏‏מקל, קביים או הליכון‏‏ יכול לשפר את הניידות והעצמאות.

טיפול רפואי בדלקת פרקים ניוונית בירך

דלקת מפרקים ניוונית בירך
דלקת מפרקים ניוונית בירך

בעקבות כישלון הטיפול השמרני נפנה את החולה לטיפול הרפואי. אפשרויות הטיפול הרפואי בדלקת פרקים ניוונית בירך כוללות:

‏תרופות

הרופא עשוי להמליץ על מגוון תרופות. חשוב להיות מודע גם לתופעות הלוואי של כל אחת מהתרופות הללו. בין יתר התרופות נציין:

  • משכך כאבים ללא מרשם כגון פרצטמול שיכול להיות יעיל בהפחתת כאבי דלקת פרקים קלה.
  • ‏תרופות נוגדות דלקת לא סטרואידיות (NSAIDs)‏‏ עם או בלי מרשם להקלה על הכאב ולהפחתת דלקת.
  • סטרואידים דרך הפה או בהזרקה.‏

‏טיפול כירורגי‏

‏כאשר הטיפול השמרני והטיפול התרופתי כשלו הרופא עשוי להמליץ על ניתוח. חשוב להיות מודע לתופעות הלוואי של הניתוחים הללו. בין יתר הניתוחים נציין:‏

  • ‏החלפת מפרק ירך מלאה‏‏ הכוללת משטחי מפרקים חדשים ממתכת, פלסטיק או קרמיקה.‏
  • החלפה חלקית של מפרק הירך הכוללת החלפה של ראש עצם הירך הפגומה ולא את שקע הירך.

References:

Sandiford, Nemandra et al. Osteoarthritis of the hip: aetiology, pathophysiology and current aspects of management- 2019, Annals of Joint; Vol 5 (January 2020): Annals of Joint, 2019.

Fan Z, Yan L, Liu H, Li X, Fan K, Liu Q, Li JJ, Wang B. The prevalence of hip osteoarthritis: a systematic review and meta-analysis. Arthritis Res Ther. 2023 Mar 29;25(1):51.

Fu, M., Zhou, H., Li, Y. et al. Global, regional, and national burdens of hip osteoarthritis from 1990 to 2019: estimates from the 2019 Global Burden of Disease Study. Arthritis Res Ther 24, 8 (2022).

Arash Rezaei, Stojanovic Michael, Ahmed Eldib, Lalit Puri. Relative Acetabular Retroversion and Its Association with Earlier-Onset Symptomatic Osteoarthritis of the Hip, Arthroplasty Today, Volume 26, 2024, 101322.

Hardenberg, M., Speklé, E.M., Coenen, P. et al. The economic burden of knee and hip osteoarthritis: absenteeism and costs in the Dutch workforce. BMC Musculoskelet Disord 23, 364 (2022).

Laires, P.A., Canhão, H., Rodrigues, A.M. et al. The impact of osteoarthritis on early exit from work: results from a population-based study. BMC Public Health 18, 472 (2018).

Hendrik J. Bieleman, et al. The Effect of Osteoarthritis of the Hip or Knee on Work Participation the Journal of Rheumatology Sep 2011, 38 (9) 1835-1843.

Ching, A., & Prior, Y. (2023). Exploring the perceptions of how living with osteoarthritis affects employed people's work productivity. Musculoskeletal Care, 21(3), 683–693.

שימו סוף לכאב.

לאבחון מקצועי וייעוץ,
התקשרו: 03-6430372
או השאירו פרטים:

שימו סוף לכאב!

לאבחון מקצועי וייעוץ, התקשרו: 03-6430372
או השאירו פרטים ומיד נחזור אליכם:

קראו עוד באותו נושא:

כאב בגב התחתון טיפול ללא תרופות תחילה

כאב בגב התחתון טיפול ללא תרופות

כאב גב תחתון? נסו בלי תרופות. על פי קווים מנחים חדשים על האנשים שסובלים מכאבים בגב התחתון לחפש מזור לכאביהם תחילה עם טיפולים שמרניים כמו מניפולציה של עמוד השדרה המותני ולהמתין עם טיפול באמצעות תרופות מרשם או תרופות ללא מרשם.

כאבים בלסת ותסמינים נלווים

כאבים בלסת ותסמינים נלווים

כאבים בלסת בפנים, באוזן ובמקומות נוספים עלולים להעיד על פגיעה במפרק הלסת. מה גורם לזה ומה הם הנזקים שנגרמים למפרק? השימוש הרב שאנו עושים במפרק במהלך דיבור, לעיסה ועוד חושף את המפרק לעומסים ולבלאי ממאמץ חוזר.