שאלות שחשוב לשאול לפני ניתוח

שאלות שחשוב לשאול לפני ניתוח

שאלות שחשוב לשאול לפני ניתוח תאפשרנה לקבל את המידע הנדרש להחליט לגבי נחיצות הניתוח. נכון, חלק מהניתוחים הם הכרחיים. כך למשל נזקים קשים שנגרמים בגלל תאונת דרכים יחייבו לרוב גם טיפול כירורגי. אבל, חלק ניכר מהניתוחים אינם ניתוחי חירום. הניתוחים מהסוג הזה מוגדרים כניתוחים אלקטיביים – ניתוחים מוזמנים שאין דחיפות לבצע אותם.

קבוצה נוספת של ניתוחים הם כאלה שמוצגים כניתוחים הכרחיים בעוד שטיפול שמרני עשוי למנוע אותם. הצגת ניתוחים שאינם הכרחיים ככאלה שחשוב לבצעם בדחיפות גורמת לחולים מבוהלים לבצע ניתוחים מיותרים ומסוכנים. כיצד נדע האם הניתוח שאנו עומדים לבצע הוא אכן מחויב במציאות? כדי להחליט את ההחלטה הנכונה חשוב לשאול את השאלות הנכונות. במאמר "שאלות שחשוב לשאול לפני ניתוח נדון בכך.

שאלות לשאול לפני ניתוח – רקע

מיליוני ניתוחים מתבצעים מידי שנה ברחבי העולם. בארצות הברית למשל בוצעו בשנת 2009 כ- 50 מיליוני ניתוחים. בין הניתוחים שבוצעו בארצות הברית בשנת 2009 נציין:

  • 1.2 מיליון ניתוחים במערכת העצבים
  • 69,000 ניתוחי עיניים
  • 24,000 ניתוחי אוזניים
  • 289,000 ניתוחים במערכת אף אוזן גרון
  • 1.3 מיליון ניתוחים בדרכי האוויר
  • 7.3 מיליון ניתוחים במערכת לב וכלי הדם
  • 6.1 מיליון ניתוחים במערכת לב וכלי הדם
  • 1.1 מיליון ניתוחים בדרכי השתן
  • 5.2 מיליון ניתוחים במערכת שריר ושלד
  • 1.4 מיליון ניתוחי עור ועוד

יש להניח שרוב הניתוחים הם אכן הכרחיים. גם הנחה מקלה כזאת מצביעה על כך שחלק מהניתוחים אינם הכרחיים ואולי גם מיותרים. ניתוח מתאים שנעשה כשאין בררה יכול לשפר את איכות חייכם. עם זאת, לניתוחים כידוע יש לעתים תופעות לוואי שבחלקן עלול להיות משמעותי. תופעות לוואי אפשריות לניתוחים כוללים זיהומים, נזקים עצביים ואפילו מוות. כיצד נוכל להימנע מהניתוחים שאין כורח לבצעם? לשם כך נצטרך לשאול את השאלות הנכונות ולאסוף מידע.

כמובן שלא הגיוני לאסוף מידע כאשר אתם נמצאים בחדר הניתוח שאליו נלקחתם לאחר תאונת דרכים קטלנית. אבל, כאשר אתם סובלים מכאבי גב כרוניים או כאבי ברכיים כרוניים יש מקום לחקור ולוודא שאכן הניתוח שמוצע לכם ישפר את מצבכם. חשוב לוודא שהיתרונות הצפויים מהניתוח יעלו בסבירות גבוה במאמר על הסיכונים הכרוכים בו. המאמר הנוכחי "שאלות שחשוב לשאול לפני ניתוח" מתייחס לניתוחים במערכת שריר ושלד בלבד.

מהן השאלות שצריך לשאול לפני ניתוח?

מלבד במצב שבו אתם צריכים ניתוח חירום יש עובדות רבות שאתם צריכים לברר. את העובדות הללו תוכלו לברר עם המנתח שבחרתם. עם זאת, אין להסתפק בדבריו של המנתח. עם כל כוונותיו הטובות של המנתח לא כל החכמה והידע מצויים אצלו. כדאי להפנות את אותן שאלות לפני ניתוח גם לכירורג נוסף וגם לכירופרקט או למקצוע רפואי שמרני אחר. להלן השאלות שכדאי לשאול את אנשי המקצוע הללו:

האם הניתוח באמת נחוץ?

שאלות שחשוב לשאול לפני ניתוח חייבות לכלול גם את השאלה: האם הניתוח אכן נחוץ? במחקר שבו רופאים ממגוון התמחויות ענו על שאלונים אנונימיים נמצא שכ- 11% מהניתוחים המבוצעים אינם הכרחיים. מחקר אוסטרלי (1) הגיע למסקנה שמעל 150 שירותים ופרוצדורות רפואיות שהממשלה האוסטרלית מממנת:

  • אינם יעילים
  • אינם בטוחים
  • ומבוצעים באופן לא ראוי

מסקנות המחקר נשענות על סקירה שיטתית של 5209 מחקרים שפורסמו. זכרו מנתחים נוטים לנתח בגלל שזה מה שהם יודעים וזה האופן שבו הם רגילים לפתור בעיות רפואיות.

ניתן לטפל בבעיה שלי באופן אחר שאינו כירורגי?

שאלות לפני ניתוח כוללות בין היתר:

האם ישנה אפשרות טיפול שמרנית בבעיה הבריאותית שלי?

חלק מהכירורגים חושבים באופן אינסטינקטיבי על הטיפול הכירורגי כאפשרות ראשונה. נציין שכירופרקטיקה מטפלת בהצלחה רבה במגוון רחב של הפרעות במערכת שריר ושלד. גם אם קיימים סיכויי הצלחה מעטים וכל עוד מצבו הבריאותי של החולה לא מתדרדר כדאי לנסות. עם זאת ישנם מצבי קיצון שהטיפול הכירופרקטי או טיפול שמרני אחר אינו מתאים עבורם. האם אני במצב הזה? כדאי לברר עם כירופרקט אם הבעיה שלי שייכת לקבוצת הבעיות שלא ניתן לטפל בה באופן שאינו כירורגי.

כמה זמן יש לי עד שהמצב שלי עלול להתדרדר?

היו ספקניים כאשר המנתח דוחף אתכם לבצע ניתוח בלוח זמנים קצר לגבי בעיה שאתם סובלים ממנה זמן רב. עיכוב במועד הניתוח יאפשר לכם לקבל חוות דעת נוספות ואולי אף טיפול שאינו כירורגי. יתכן שעיכוב בביצוע הניתוח יאפשר לגוף שלכם לרפא את הבעיה ללא כל טיפול. להערכתי ברוב המקרים, העיכוב בקבלת תור לבדיקות משרתת את האינטרסים של החולים. זמן ההמתנה לבדיקה עשוי להועיל במניעת הניתוח. במחקרים (2,3) שנערכו בארצות הברית נמצאו התאמות בין הזמינות של מכשירי וסריקות MRI לריבוי ניתוחים. אז אולי זה לא כל כך רע שבארץ אין זמינות של מכשירי MRI ואתם נאלצים להמתין זמן רב לבדיקה.

בכמה צפוי המצב שלי להשתפר לאחר הניתוח ומתי?

בררו מה הצפי לגבי השיפור במצבכם לאחר הניתוח ומתי הוא אמור לחול. בין היתר נסו להבין:

  • האם הכאב צפוי להיעלם או לכל הפחות צפויה הקלה בכאב וכמה
  • כיצד יטופלו הכאבים שלי לאחר הניתוח?
  • איזה סוג של טיפול מעקב אצטרך?
  • טווחי התנועה צפויים להשתפר
  • האם יש הוראות מיוחדות שיסייעו לזרז את ההחלמה?
  • מה אוכל לעשות לאחר הניתוח (לעלות מדרגות, לרוץ, לשחק טניס)

שקלו את הסיכון של הניתוח אל מול השיפורים הצפויים. האם הצפי של הכירורג לשיפור של 50% בחומרת הכאב לאחר הניתוח מספק אתכם?

מה בדיוק כולל הניתוח הזה?

מגוון הפרוצדורות והאפשרויות הכירורגיות הוא גדול. חשוב לכם להבין היטב מה כולל הניתוח שלכם ובאלו אמצעים השתמשו במהלך הניתוח. בין היתר בררו עם הכירורג שלכם:

  • האם הניתוח כולל הרדמה ואיזה סוג של הרדמה?
  • ומה לגבי אשפוז האם אצטרך לשהות בבית החולים לאחר הניתוח ולכמה זמן
  • האם הניתוח מתבצע באמצעות טכנולוגיה זעיר פולשנית או עם חיתוך מלא.
  • לאיזה סוג של צלקות אני יכול לצפות?

חקירה עצמית

שאלות לפני ניתוח
שאלות לפני ניתוח

אין להסתפק במידע שצברתם מהכירורגים ומחוות הדעת הנוספת שקיבלתם מהכירופרקט. למדו כל מה שאפשר על הניתוח שאתם צפויים לעבור גם מגורמים חיצוניים. מקורות מידע חיצוניים שעשויים לתרום לכם כוללים:

להתייעץ עם חולים שעברו פרוצדורה דומה

כדאי להתייעץ עם חולים אחרים שסבלו מאותה בעיה וטופלו באופן שמרני או כירורגי. נסו ללמוד מניסיונם. אתרו את החולים הללו ושאלו אותם. אל תוותרו על השלב הזה. מחקרים מראים שלחולים יש לעתים קרבות פרספקטיבה שונה מהכירורג לגבי תוצאות הניתוח.

מחקרים שנעשו על הניתוח שלכם

בניגוד לתרופות ניתוחים אינם מפוקחים על ידי משרד הבריאות. המשמעות היא שכירורגים יכולים לבצע ניתוחים שיעילותם הקלינית אינה מספקת. ניתוחים לפרוסקופיים להסרה חלקית של מיניסקוס בברך ממחישה את העובדה הזאת. למרות שמחקר גדול הראה שניתוחים אלה אינם יעילים יותר מטיפול שמרני הם נמשכו עוד שנים רבות. בכול הנוגע לניתוחים אורטופדיים אל תסמכו על מקורות מידע של מרכזים כירורגיים פרטיים. מידע אובייקטיבי יותר נמצא באתרים המקצועיים כגון American Academy of Orthopaedic Surgeons.

לסיכום

ההחלטה הנכונה לגבי ביצוע או אי ביצוע ניתוח נתונה בידי החולה. החולה צריך לשאול שאלות לפני ניתוח ולהתייעץ עם גורמים מקצועיים ובכללם כירורגים וכירופרקטים. עם זאת אין להסתפק בכך, החולה צריך לשוחח עם חולים שעברו פרוצדורה דומה ולשמוע את חוות דעתם. וגם בכך אין להסתפק. החולה או מי מטעמו צריך להתעמק במחקרים בין לאומיים שעוסקים בפרוצדורה שהוא אמור לעבור. יש לבחון את המחקרים ואת ההוכחות ליעילות הפרוצדורה.

references:

1) Adam G Elshaug, Amber M Watt, Linda Mundy, and Cameron D Willis Med J Aust 2012; 197 (10): 556-560. || doi: 10.5694/mja12.11083

2) Shreibati JB, Baker LC. The relationship between low back magnetic resonance imaging, surgery, and spending: impact of physician self-referral status. Health Serv Res. 2011 Oct;46(5):1362-81. doi: 10.1111/j.1475-6773.2011.01265. x. Epub 2011 Apr 21. PMID: 21517834; PMCID: PMC3207182.Published online: 19 November 2012

3) Stanford University Medical Center. "MRI Abundance May Lead to Excess in Back Surgeries, Study Shows." ScienceDaily. ScienceDaily, 16 October 2009.

Robotic surgery: an evolution in practice. Goh EZ, Ali T. J Surg Protoc Res Methodol. 2022;2022(1):snac003. doi:10.1093/jsprm/snac003

An Introduction to Robotically Assisted Surgical Systems: Current Developments and Focus Areas of Research. Klodmann J, et al. Curr Robot Rep. 2021;2(4):321-332. doi:10.1007/s43154-021-00064-3

Journal of Surgical Case Reports. Oxford University Press. ISSN 2042-8812 (online). https://academic.oup.com/jscr

General Surgery. Medscape Reference. https://emedicine.medscape.com/general_surgery

שימו סוף לכאב.

לאבחון מקצועי וייעוץ,
התקשרו: 03-6430372
או השאירו פרטים:

שימו סוף לכאב!

לאבחון מקצועי וייעוץ, התקשרו: 03-6430372
או השאירו פרטים ומיד נחזור אליכם:

קראו עוד באותו נושא:

כאבי גב עליון אבחון

כאבי גב עליון אבחון

כאבי גב עליון? אבחון מהיר יועיל במניעת נזקים כרוניים. מיחושים בחלק העליון של הגב על רקע משמעותי שכיחים פחות ממיחושים בגב התחתון או בצוואר. ברוב המקרים מיחושים אלה התרחשו על רקע "מתיחה של שריר". לעיתים הגורם לכאבים אלו עלול להיות פתולוגיה מסוכנת.

כאבי בטן בגלל פגיעה באיבר פנימי

כאבי בטן בגלל פגיעה באיבר פנימי

כאבי בטן פנימיים או כאב בטן שמקורו פגיעה באיבר פנימי צריך להיות מאובחן ומטופל ללא דיחוי. מיחושים באזור הזה עלולים להיגרם גם בגלל נזק באיבר פנימי המצוי תחתיו. ריבוי הפתולוגיות מסכנות החיים שעלולות להיות הגורם מחייב אבחנה מבדלת מדוקדקת.

טורטיקוליס חריף

טורטיקוליס חריף אבחון וטיפול

טורטיקוליס חריף? אבחון וטיפול מהירים עשויים לקצר את הסבל. טורטיקוליס חריף הוא מצב של מיחושים חדים ביותר המלווים במגבלות תנועה קשות ועיוות של הראש והצוואר. התופעה מתפתחת לרוב, באופן מהיר. כול שנדרש לעתים כדי להגיע למצב הזה הוא תנועה קטנה. 

מה עושה כירופרקט

מה עושה כירופרקט

יצחק בכר  (M.S.c D.C) הוא ד"ר לכירופרקטיקה, בוגר תואר ראשון ושני במדעים (M.Sc) מאוניברסיטת פורטסמות' (Portsmouth) והקולג' האנגלי אירופאי ללימודי כירופרקטיקה (AECC). תכנית לימודית אקדמאית זו שהינה המקיפה מסוגה, מכשירה קלינאים לצורך טיפול, ניהול ושיקום פציעות ספורט, פגיעות בעמוד השדרה ופגיעות במערכות עצב-שריר-שלד.