אטופן תופעות לוואי

אטופן תופעות לוואי

אטופן – תופעות לוואי של שימוש בתרופה זאת עלולות להיות חמורות. חשוב לוודא שאכן אין ברירה אלא לעשות זאת. אטופן (Etopan) היא תרופה המשתייכת לקבוצת תרופות נוגדות דלקת שאינם סטרואידים (NSAID's)אטופן מפחיתה את הייצור של הפרוסטגלנדינים בדם ובכך מעכבת ומפחיתה את הפעולה הדלקתית של הגוף. אטודולק (Etodolacהוא החומר הפעיל שנמצא באטופן.

קבוצת תרופות זאת מתאימה לטיפול במגוון מצבים דלקתיים, כאב וחום. דוגמאות להפרעות שעשויות ליהנות מהשפעת האטופן כוללות דלקת מפרקים ניוונית, דלקת מפרקים שיגרונית ועוד.  עם זאת, לאטופן עלולות להיות גם תופעות לוואי, חלקן חמורות. חשוב לנסות לטפל בכאב באמצעות חלופות טיפול בטוחות יותר כגון כירופרקטיקה.

אטופן תופעות לוואי – רקע

כאב מוגדר כ"חוויה חושית ורגשית לא נעימה הקשורה לנזק ממשי או פוטנציאלי לרקמות". שכיחות כאב חריף וכרוני היא בעיה משמעותית עם השלכות פסיכולוגיות, פיזיולוגיות וכלכליות. שיתוף פעולה בין קלינאים שונים הוא קריטי לאופטימיזציה של ניהול הכאב.

‏כאב חריף הוא אחת התלונות הנפוצות ביותר שמובילות אמריקאים לחפש עזרה רפואית. כאב מסוג זה המתואר כ"מודעות לאיתות מזיק מרקמה שזה עתה ניזוקה", עלול להוביל לנכות, ירידה באיכות החיים והתקדמות לכאב כרוני. השכיחות של כאב בארצות הברית גבוהה. יש להניח שבישראל המצב דומה. על פי מחקרים שונים שכיחות הכאב בארצות הברית מוערכת:

  •  כאב חריף הוא הסיבה למעל 115 מיליון ביקורים בחדרי מיון מדי שנה.
  • בשנת 2021, כ-20.9% מהמבוגרים (51.6 מיליון איש) חוו כאב כרוני.
  • כ-6.9% (17.1 מיליון איש) חוו כאב כרוני בעל השפעה גבוהה שהגביל משמעותית את הפעילות השגרתית שלהם.

טיפול בכאב ושיפור חייהם של אלה החיים עם כאב הוא צו בריאות הציבור. קלינאים העוסקים בתחום צריכים להבטיח גישה לטיפול מתאים, יעיל ובטוח עבור אנשים אלה. השאלה הגדולה איך ניגשים לזה באופן נכון ולא מזיק.

הטיפולים הרפואיים המקובלים עבור כאב

‏המטרות המיידיות של הטיפול בחולים הסובלים מכאב כוללות הפחתת הכאב לרמה נסבלת והתאוששות תפקודית. מטרות ארוכות טווח של הטיפול כוללות:

  • שיפור איכות החיים של המטופלים
  • הפחתת הסיכון לסיבוכים כגון, התקדמות לכאב כרוני
  • הפחתת העלויות הקשורות לטיפול רפואי

הרפואה המודרנית מממקדת את הטיפול בכאבים הללו באמצעות תרופות. המלצת הרופאים היא לרוב להתחיל לטפל בכאב עם תרופות משככות כאב כגון פרצטמול. עם זאת, תרופות נוגדות דלקת לא סטרואידיות (NSAIDs) כגון אטופן נותרו הנשק העיקרי של הממסד הרפואי נגד הכאב. כאשר תרופות אלה לא מצליחות לשכך את הכאב עוברים הרופאים לטיפול באמצעות אופיואידים ועוד. במאמר הזה אתייחס לתרופה אטופן.

אטופן

כאיש מקצוע בתחום הבריאות, אני נתקל לעתים קרובות בתרופות שונות המשמשות בדרך כלל לטיפול בכאב. תרופה אחת כזו היא אטופן. אטופן היא תרופה נוגדת דלקת לא סטרואידית (NSAID) המשמשת בעיקר להקלה על כאבים ולהפחתת דלקת. תרופה זאת פועלת באמצעות חסימת ההשפעות של האנזימים ציקלואוקסיגנאז (COX).

אנזימים אלה מעורבים בייצור של פרוסטגלנדינים. פרוסטגלנדינים ממלאים תפקיד בהתפתחות הדלקת ותסמיני הדלקת הכוללים בין היתר כאב. על ידי עיכוב אנזימי COX, אטופן מפחיתה דלקת וכאב הקשורים למצבים כמו דלקת מפרקים שגרונית, דלקת מפרקים ניוונית וכאבים חריפים אחרים.

תופעות לוואי של אטופן

לרוב, אטופן יעילה בהקלה בכאב ואינה גורמת לתופעות לוואי משמעותיות. עם זאת, כמו תרופות רבות אחרות גם, הטיפול עם אטופן נושא סיכונים וסכנות מסוימים. לכן, חיוני להיות מודע לתופעות הלוואי האפשריות של הטיפול באמצעות תרופה זאת. תופעות לוואי אפשריות של אטופן כוללות:

תופעות לוואי הקשורות לקיבה

אטופן עלול לגרום או להחמיר תופעות לוואי במערכת העיכול. כגון:

  • גירוי, כיבים, דימומים ואף ניקוב.
  • יש להשתמש בזהירות באנשים עם רקע של מחלות במערכת העיכול (דימומים או כיבים), אנשים שנוטלים במקביל גם אספירין, נוגדי קרישה או קורטיקוסטרואידים, קשישים, אלכוהוליסטים ומעשנים.
סיכון קרדיווסקולרי

מעכבי COX2 כגון אטופן קשורים לסיכון מוגבר של אירועים קרדיווסקולריים כולל התקף לב והחמרה של יתר לחץ דם. הסיכון מוגבר בעיקר באנשים עם גורמי סיכון נוספים למחלת לב איסכמית כגון:

  • יתר לחץ דם, רמת כולסטרול/שומנים גבוהה בדם, סוכרת, מחלת כלי דם פריפריים או אם הנך מעשן/ת.
  • אנשים עם אי ספיקת לב, אגירת נוזלים, מחלת לב איסכמית או יתר לחץ דם.
תפקוד הכליות ואנזימי הכבד

אטופן עלול להשפיע על תפקוד הכליות ולהגביר את אנזימי הכבד. יש להשתמש בזהירות באנשים עם הפרעות בתפקוד כליות או כבד.

טינטון

דווח על צלצולים באוזניים כתוצאה משימוש בנוגדי דלקת כגון אטופן.

זמן דימום

אטופן עלול להאריך את זמן הדימום, במיוחד כאשר הוא ניתן יחד עם תרופות אחרות המעכבות את קרישת הדם.

פגיעות בעור

NSAIDs עלולים לגרום לתופעות לוואי עוריות קשות, כגון תסמונת סטיבנס-ג'ונסון. תגובות של רגישות יתר עלולות להתפתח גם ללא חשיפה קודמת לתכשיר.

לא מתאים לאנשים מסוימים

צריכים להימנע מאטופן:

  • אנשים עם מחלת כליות, היסטוריה של כיבי קיבה או הפרעות אחרות במערכת העיכול, מחלות לב וכלי דם קיימות, או אלה שעברו ניתוח השתלת מעקפים עורקים כליליים.
תגובות בין תרופות

טיפול עם אטופן ובמקביל עם תרופות אחרות עלול לגרום לתגובה בין תרופתית לא רצויה. בין היתר מדובר בתרופות כגון:

  • דיגוקסין לטיפול בהפרעות קצב לבביות, תרופות משתנות, תרופות לטיפול בלחץ דם, ליתיום ועוד.
אזהרת הריון

אין להשתמש בנוגדי דלקת שאינם סטרואידים במהלך שלושת החודשים האחרונים להריון בשל סיכונים פוטנציאליים לעובר.

מדוע עצרו בארצות הברית את הטיפול עם אטופן?

תופעות לוואי של אטופן
תופעות לוואי של אטופן

אטופן (בארצות הברית: Lodine) הייתה תרופת מרשם נפוצה לטיפול בכאב. תרופה זאת הופסקה בארצות הברית בין היתר בגלל:

  • חששות מתופעות הלוואי האפשריים במערכת העיכול, לב וכלי דם, כליות ועוד.
  • FDA פרסם אזהרות והטיל מגבלות על השימוש באטופן בשל הפוטנציאל שלו לגרום לאירועים קרדיווסקולריים חמורים.
  • זמינותן של חלופות בטוחות יותר לטיפול בכאב ובכללן פרצטמול ו- NSAIDs עם פרופילי בטיחות משופרים
  • חלק מהחולים דיווחו כי התרופה הפכה פחות יעילה בניהול התסמינים לאחר שימוש ממושך
  • זמינותן של גרסאות גנריות של אטודולאק

טיפולי כירופקטיקה כחלופה בטוחה לאטופן?

טיפולי כירופרקטיקה מציעים חלופה בטוחה יותר לתרופות כגון אטופן לטיפול בכאב. הטיפול הכירופרקטי מתמקד ביכולת הטבעית של הגוף לרפא את עצמו. הכירופרקט לא עושה שימוש בתרופות או ניתוחים. טיפולי כירופרקטיקה מתמקדים בטיפול בגורם הבסיסי לכאב, ולא רק במיסוך הסימפטומים.

כירופרקטורים משתמשים בציוד מתקדם ןבטכניקות ידניות כדי להחזיר את התפקוד התקין של עמוד השדרה, המפרקים והרקמות הרכות. שיפור תפקודי זה יכול להפחית דלקת וכאב ולשפר את הבריאות הכללית. טיפולים כירופרקטיים נמצאו יעילים בהפחתת כאבים הקשורים למצבים כגון כאבי גב, כאבי צוואר, כאבי ראש ופציעות שרירים ושלד.

יתרונות הטיפול הכירופרקטי על פני תרופות כגון אטופן

כאשר משווים טיפול כירופרקטי לטיפול תרופתי עם תרופות כמו אטופן, ישנם מספר יתרונות שהופכים את טיפולי הכירופרקטיקה לאופציה בטוחה יותר:

  • הטיפול הכירופרקטי אינו פולשני וללא תרופות או ניתוחים. התוצאה הפחתת הסיכון לתופעות לוואי וסיבוכים הקשורים לתרופות כגון אטופן או ניתוחי גב, ירך, ברכיים ועוד.
  • טיפולי כירופרקטיקה מתמקדים בשורש הכאב, ולא רק במתן הקלה זמנית. גישה זו יכולה להוביל לשיפור ארוך טווח בניהול הכאב ובבריאות הכללית.
  • הטיפול הכירופרקטי שם דגש גם על חינוך והעצמה של המטופל, ומצייד את הפרט בידע ובכלים להשתלט על בריאותו. התוצאה יכולת מניעה טובה יותר של המטופלים.

ניפוץ מיתוסים על טיפולי כירופרקטיקה

ישנן מספר תפיסות מוטעות סביב טיפול כירופרקטי שעשויות להרתיע אנשים מלשקול אותו כחלופה בטוחה לתרופות כמו אטופן.

  • מיתוס נפוץ אחד הוא שהטיפול הכירופרקטי מסוכן ועלול להזיק. טיפול כירופרקטי הניתן על ידי כירופרקט מוסמך ומנוסה הוא בטוח ויעיל
  • מיתוס נוסף הוא שטיפול כירופרקטי אינו נתמך בראיות מדעיות. במציאות, מחקרים רבים הוכיחו את יעילותם של טיפולים כירופרקטיים לשיכוך כאבים ולשיפור תוצאות המטופלים.

כיצד להחליט בין אטופן לטיפול כירופרקטי

כאשר מחליטים בין אטופן לטיפול כירופרקטי לטיפול בכאב, חיוני לקחת בחשבון מספר גורמים:

  • חשוב להתייעץ עם איש מקצוע בתחום הבריאות כדי להעריך את מצבכם ולספק המלצות מותאמות אישית.
  • יש לקחת בחשבון גורמים כגון חומרת הכאב, מצבים בריאותיים בסיסיים והעדפות אישיות.
  • חיוני לשקול את הסיכונים והיתרונות הפוטנציאליים של כל אפשרות טיפול ולשקול את ההשלכות ארוכות הטווח על בריאותכם

לסיכום

אטופן נמצא בשימוש נרחב לטיפול בכאב, אך טומן בחובו סיכונים פוטנציאליים. סיכונים אלה הם בין יתר הסיבות שהובילו להפסקתו במדינות מסוימות. טיפול כירופרקטי מציע אלטרנטיבה בטוחה ויעילה להקלה בכאב ללא שימוש בתרופות או ניתוחים. באמצעות התייעצות עם איש מקצוע בתחום הבריאות ושקילת האפשרויות הזמינות, ניתן לקבל החלטה מושכלת המתמקדת בבטיחות וביעילות ניהול הכאב.

References on Etodolac:

Jones, R.A. Etodolac: An overview of a selective COX-2 inhibitor. Inflammopharmacol 7, 269–275 (1999).

LiverTox: Clinical and Research Information on Drug-Induced Liver Injury [Internet]. Bethesda (MD): National Institute of Diabetes and Digestive and Kidney Diseases; 2012-. Etodolac. [Updated 2018 Apr 5].

Schnitzer TJ, Constantine G. Etodolac (Lodine) in the treatment of osteoarthritis: recent studies. J Rheumatol Suppl. 1997 Feb;47:23-31. PMID: 9035017.

Fine M. Quantifying the impact of NSAID-associated adverse events. Am J Manag Care®. 2013;19(suppl 14):S267-S72.

Merskey H, Bogduk N. Part III: pain terms, a current list with definitions and notes on usage. In: Classification of Chronic Pain. 2nd ed. Seattle, WA: IASP Press; 2004:209-214.

Tighe P, Buckenmaier CC III, Boezaart AP, et al. Acute pain medicine in the United States: a status report. Pain Med. 2015;16(9):1806-1826. doi: 10.1111/pme.12760.

Vijayan R. The patient in pain. In: Chan YK, Ng KP, Sim DSM, eds. Pharmacological Basis of Acute Care. Berlin, Germany: Springer; 2015:163-166.

Coda BA, Bonica JJ. General considerations of acute pain. In: Loeser JD, Butler SH, Chapman CR, et al, eds. Bonica’s Management of Pain. 3rd ed. Baltimore, MD: Lippincott Williams & Wilkins; 2001:222-240.

Towheed TE, Maxwell L, Judd MG, Catton M, Hochberg MC, Wells G. Acetaminophen for osteoarthritis. Cochrane Database Syst Rev. 2006;(1):CD004257.

Schattenkirchner M. An updated safety profile of etodolac in several thousand patients. Eur J Rheumatol Inflamm. 1990;10(1):56-65. PMID: 2146132.

References on chiropractic efficiency:

Amir Qaseem, et al; for the Clinical Guidelines Committee of the American College of Physicians. Noninvasive Treatments for Acute, Subacute, and Chronic Low Back Pain: A Clinical Practice Guideline from the American College of Physicians. Ann Intern Med.2017;166:514-530. [Epub 14 February 2017].

Kathryn T. Hoiriis, et al. A Randomized Clinical Trial Comparing Chiropractic Adjustments to Muscle Relaxants for Subacute Low Back Pain, Journal of Manipulative and Physiological Therapeutics, Volume 27, Issue 6, 2004, Pages 388-398.

Goodman DM, Burke AE, Livingston EH. Low Back Pain. JAMA. 2013;309(16):1738.

Goertz, Christine M. et al. Adding Chiropractic Manipulative Therapy to Standard Medical Care for Patients with Acute Low Back Pain: Results of a Pragmatic Randomized Comparative Effectiveness Study. Spine 38(8): p 627-634, April 15, 2013.

Kelsey L Corcoran, et al. Association Between Chiropractic Use and Opioid Receipt Among Patients with Spinal Pain: A Systematic Review and Meta-analysis, Pain Medicine, Volume 21, Issue 2, February 2020, Pages e139–e145,

Goertz CM, et al. Effect of Usual Medical Care Plus Chiropractic Care vs Usual Medical Care Alone on Pain and Disability Among US Service Members with Low Back Pain: A Comparative Effectiveness Clinical Trial. JAMA New Open. 2018;1(1):e180105.

Schneider, Michael, et al. Comparison of Spinal Manipulation Methods and Usual Medical Care for Acute and Subacute Low Back Pain: A Randomized Clinical Trial. Spine 40(4): p 209-217, February 15, 2015.

Keeney, Benjamin J. et al. Early Predictors of Lumbar Spine Surgery After Occupational Back Injury: Results from a Prospective Study of Workers in Washington State. Spine 38(11): p 953-964, May 15, 2013.

Eric L. Hurwitz, et al. Variations in Patterns of Utilization and Charges for the Care of Neck Pain in North Carolina, 2000 to 2009: A Statewide Claims’ Data Analysis, Journal of Manipulative and Physiological Therapeutics, Volume 39, Issue 4, 2016, Pages 240-251.

שימו סוף לכאב.

לאבחון מקצועי וייעוץ,
התקשרו: 03-6430372
או השאירו פרטים:

שימו סוף לכאב!

לאבחון מקצועי וייעוץ, התקשרו: 03-6430372
או השאירו פרטים ומיד נחזור אליכם:

קראו עוד באותו נושא:

בריאות הגבר

איך שומרים על בריאות הגבר

בריאות הגבר נתונה לסיכונים ייחודיים. ישנם מספר איומים מוחשיים על בריאותם של בני האדם בכלל ועל בריאות הגבר בפרט. חלק מהאיומים הם על איכות חייו של הגבר וחלק אחר על עצם חייו. במאמר זה אצביע על האיומים הבריאותיים על הגברים ועל הדרכים להתמודד איתם.

כאבי בטן אבחון וטיפול

כאבי בטן אבחון וטיפול

כאבי בטן? אבחון וטיפול נדרשים כעת כדי למזער את הסיכון לחולי קשה. נכון לא כול מיחוש בבטן כרוך בסכנת חיים. בחלק מהמקרים מדובר בסך הכול במיחושים בשרירי הבטן או "קלקול קיבה" אך לפעמים בלי אבחון וטיפול מהירים מרחפת סכנה לחייו של החולה.