פאשיה מה זה?

פאשיה מה זה

פאשיה מה זה? פאשיה הוא המונח שמתייחס לרקמת החיבור המקיפה ותומכת במבנים שונים בגוף האדם, כגון שרירים, עצמות, איברים, עצבים וכלי דם. רקמת חיבור זאת מורכבת מקולגן, אלסטין וחומר יסוד, ויוצרת רשת רציפה המשתרעת מהעור ועד לשכבות העמוקות ביותר בגוף. פאשיה ממלאת תפקיד חשוב באנטומיה, במבנה ובתפקוד של גוף האדם. היא מעורבת בתהליכים פיזיולוגיים שונים, כגון ריפוי פצעים, דלקת, חסינות, תפיסת כאב, ביומכניקה ויציבה. עם זאת, רקמה זאת עלולה להיפגע בעצמה ולגרום לפציעות ודלקות. אבחון וטיפול מוקדם בפציעות אלה עשויים למנוע הפרעות בריאותיות כרוניות כגון פלנטר פשיאיטיס ועוד.

פאשיה מה זה? – רקע

אתם סבורים שהכאבים שלכם בצוואר או בגב נגרמים בגלל מתיחת שריר או פריצת דיסק. יתכן שאתם צודקים אבל ישנה עוד אפשרות שהיא מעט חבויה. יתכן שהגורם לכאבים הללו היא פגיעה ברקמה שפחות מדברים עליה שנקראת פאשיה. רק בשנים האחרונות רקמה זו המתפרסת בכל הגוף קיבלה מעט תשומת לב. תשומת הלב לפאשיה ניתנת לה בזכות תפקידיה המרכזיים בתנועה, איכות התנועה, יציבה, ריפוי פציעות ועוד. אז, פאשיה מה זה?

הפאשיה היא מעטפת דקה של רקמת חיבור המקיפה ומחזיקה כל איבר, כלי דם, עצם, סיבי עצב ושריר במקומם. ניתן לחשוב על רקמת חיבור זאת כעל מעטפת של הרקמות הגוף. מעטפת זאת עושה יותר מאשר לספק מבנה פנימי. לפאשיה מספר תפקידים, כגון:

  • מתן תמיכה, הגנה, ייצוב וחיבור לרקמות, איברים ושרירים.
  • הפחתת החיכוך בין השרירים
  • העברת תנועה מהשריר לעצמות
  • משמשת כנקודת החיבור לשרירי השלד

פאשיה בריאה היא חלקה, חלקלקה וגמישה. בין הגורמים לרקמת חיבור זאת להתקמט ולהיעשות דביקה כוללים:‏

  • ‏אורח חיים יושבני לא פעיל
  • ‏תנועות חוזרות ונשנות
  • ‏טראומה כגון ניתוח או פציעה‏

פציעות אפשריות כוללות של רקמת חיבור זאת כוללות בין היתר תסמונת הכאב המיופציאלי, מחלת דופיטרן, כאבי גב תחתון כרוניים ועוד

סוגים של רקמת חיבור זאת

ניתן לסווג את הפאשיה כשטחית, ויסרלית או עמוקה, בהתאם למיקומה ולתפקודה:

פאשיה שטחית

הפאשיה השטחית היא שכבה של רקמת חיבור שנמצאת ממש מתחת לעור. היא מורכבת מסיבי קולגן, סיבים אלסטיים וחומר דמוי ג'ל. שכבת הפאשיה מתמזגת עם שכבת הדרמיס ומכסה את כל הגוף. הפאשיה השטחית ידועה בין היתר גם בשם "תת עור" (hypodermis). לרקמת חיבור השטחית הזאת מספר תפקידים, כגון:

  • מתן בידוד, אגירת שומן ומים, מתן אפשרות לתנועת העור מעל ומשמשת כמסלול לכלי דם, עצבים ולימפה.

פאשיה ויסרלית

פאשיה ויסצרלית מורכבת בעיקר מרקמת חיבור אראולרית רופפת, עם כמויות משתנות של סיבים אלסטיים, סיבי קולגן ורקמת שומן. יש לרקמה הזאת תוכן גבוה של מים וצפיפות נמוכה של סיבים. הפאשיה הויסצרלית גמישה, אלסטית וניתנת להתאמה לשינויים בצורה ובנפח.

תפקידיה של רקמת החיבור הויסרלית כוללים:

  • קיבוע האיברים בתוך חלליהם ועטיפתם בשכבות של קרומי רקמת חיבור. כל איבר מכוסה בשכבה כפולה של פאשיה, המופרדת על ידי קרום נסיובי דק. לאיברים השונים יש שמות מיוחדים לשכבה הויסרלית שלהם, כגון קרום המוח, קרום הלב, הצדר והצפק.
  • רקמת החיבור הויסרלית מספקת תמיכה, הגנה ומידור לאיברים, ומאפשרת להם להחליק ולנוע זה כנגד זה ללא חיכוך.

פאשיה עמוקה

הפאשיה העמוקה היא רקמת חיבור צפופה ומאורגנת הממוקמת עמוק לעור ולרקמה התת עורית. רקמת חיבור זאת מהווה חלק ממערכת השלד והשרירים. היא מחברת שרירים, גידים ועצמות ויוצרת רשת רציפה של יריעות, רצועות ומיתרים. אלה מספקים תמיכה מבנית, יציבות וצורה לגוף, ומאפשרים תנועה והעברת כוח. בהתאם למיקומה, ישנם מספר תת-סוגים של רקמת החיבור העמוקה הזאת כולל: פאשיה של שרירים ופאשיה של חללי גוף.

הפאשיה העמוקה פחות אלסטית מהשטחית, שנמצאת מתחת לעור. יש לה צפיפות גבוהה של סיבי קולגן המעניקים לו חוזק ושלמות. כמות סיבי האלסטין קובעת כמה יכולת הרחבה ועמידות יש לו. הפאשיה העמוקה היא אווסקולרית, (ללא כלי דם), אך היא מעוצבבת היטב בסיבי עצב הנושאים מידע תחושתי אל מערכת העצבים המרכזית וממנה.

התפקידים של הפאשיה עמוקה

פאשיה עמוקה ממלאת מספר תפקידים חשובים בנושאים:

העברת כוחות מכניים בגוף

הפאשיה מעבירה כוחות מכניים בכל הגוף. הפאשיה מאפשרת לחלקים שונים בגוף לתקשר ולתאם זה עם זה, ויוצרת מערכת דינמית וסתגלנית שיכולה להגיב לגירויים ודרישות שונות. לדוגמה, הפאשיה מאפשרת העברת כוחות מתח ודחיסה מהשרירים לעצמות, מה שמקל על תנועה ויציבות. הפאשיה מאפשרת גם העברת כוחות גזירה ופיתול מהעור לשכבות העמוקות יותר, ומאפשרת משוב חושי ופרופריוספציה.

פאשיה עמוקה מכילה קולטני חישה שונים המזהים שינויים במתח, לחץ, רטט, טמפרטורה וסביבה כימית. קולטנים אלה שולחים מידע למערכת העצבים המרכזית, המווסתת את טונוס השרירים, היציבה ודפוסי התנועה. הפאשיה מגיבה לקלט חושי על ידי כיווץ או הרפיה, בהתאם לסוג ועוצמת הגירוי. זה יכול להשפיע על המתח והטונוס של השרירים והפאשיה, מה שיכול לשנות את היציבה. יתר על כן, הפאשיה יכולה לאחסן ולשחרר אנרגיה אלסטית ולשפר את היעילות והביצועים.

ויסות וחילופי נוזלים

הפאשיה מווסתת את זרימת הנוזלים ואת חילופי הנוזלים בגוף. היא יוצרת מחסום חדיר למחצה השולט בתנועת מים, אלקטרוליטים, חומרים מזינים, חמצן, הורמונים ותאי מערכת החיסון בין תאים שונים בגוף. הפאשיה משפיעה גם על הלחץ והנפח של נוזלים שונים, כגון דם, לימפה ונוזל אינטרסטיציאלי. על-ידי ויסות דינמיקת נוזלים, רקמת חיבור זאת משפיעה על היבטים רבים של בריאות, כגון הידרציה, תזונה, חמצון, ניקוי רעלים, מערכת החיסון ודלקת.

ריפוי ותיקון רקמות

הפאשיה מקלה על ריפוי ותיקון של רקמות פגועות. לפאשיה יש יכולת יוצאת דופן להסתגל ולעצב את עצמה מחדש בתגובה לפציעה, לחץ או מחלה. הפאשיה יכולה לשנות את המבנה שלה, הרכבה, צפיפותה וגמישותה בהתאם לסוג ומשך הגירוי. לדוגמה, רקמת חיבור זאת יכולה להיות עבה ונוקשה יותר באזורים של עומס כרוני או דלקת, או דקה וגמישה יותר באזורים של שימוש מופחת או אימוביליזציה. הפאשיה העמוקה מכילה קולטני חישה שונים המזהים שינויים במתח, לחץ, רטט, טמפרטורה וסביבה כימית.

קולטנים אלה שולחים מידע למערכת העצבים המרכזית, שמווסתת את הדלקת ואת תפיסת הכאב. הפאשיה מגיבה לקלט חושי על ידי כיווץ או הרפיה, בהתאם לסוג ועוצמת הגירוי. זה יכול להשפיע על זרימת הדם וניקוז הלימפה באזור הפגוע וכתוצאה מכך להשפיע גם על התגובה הדלקתית. פאשיה יכולה גם לייצר גורמי גדילה שונים, ציטוקינים ורכיבי מטריצה חוץ-תאיים המקדמים התחדשות רקמות ועיצובן מחדש. הפאשיה העמוקה יכולה גם להתכווץ או להירגע כדי להקל על סגירת הפצע או למנוע הצטלקות מוגזמת.

מחלות שכיחות המערבות את רקמת החיבור הזאת

הפרעות בריאותיות המערבות את הפאשיה יכולות להשפיע על המבנה שלה, על תפקודה או על שניהם. התוצאה עלולה להיות כאב, נוקשות, דלקת או טווח תנועה מופחת. חלק מההפרעות הנפוצות המערבות את רקמת החיבור הזאת הן:

תסמונת הכאב המיופציאלי

מצב כאב כרוני המאופיין בנוכחות נקודות טריגר בשרירים ובפאשיה. נקודות טריגר הן נקודות רגישות יתר הגורמות לכאב מקומי או מופנה בעת לחיצה או גירוי. תסמונת כאב מיופציאלי יכולה להיגרם על ידי שימוש יתר בשרירים, פציעה, מתח או יציבה לקויה. אפשרויות הטיפול כוללות כירופרקטיקה, עיסוי, מתיחות, פעילות גופנית ובמידת הצורך גם תרופות נגד כאבים.

פלנטר פשיאיטיס (Plantar fasciitis)

זהו מצב הגורם לכאב ודלקת בחיתולית הכפית (plantar fascia). חיתולית הכפית היא רצועת עבה בכף הרגל המחברת בין עצם העקב לבהונות. מחלת חיתולית הכפית (מכונה גם "דורבן") נפוצה בקרב רצים, אנשים שעומדים תקופות ארוכות, אנשים הסובלים מעודף משקל או אנשים שנועלים נעליים שאינן מתאימות היטב. אפשרויות הטיפול כוללות מנוחה, שינויים בהתנהלות, אורתוטיקה, טיפולי כירופרקטיקה הכוללים שימוש בגלי הלם ועוד.  במידת הצורך יהיה צורך בתרופות אנטי דלקתיות וזריקות סטרואידים.

מחלת דופיטרן

פאשיה של כף היד
פאשיה של כף היד

במחלה זאת שנקראת גם "כוויצת דופיטרן" (Dupuytren's contracture) מתפתח עיבוי והתכווצות של חיתולית כף היד (Palmar Fascia). פאשיה זאת עוטפת את גידי כף היד ואת האצבעות. כתוצאה מכיווץ זה יש חוסר יכולת ליישר את האצבעות. מחלת דופיטרן עלולה לגרום להיווצרות גושים ומיתרים המושכים את האצבעות למצב כפוף. הגורם המדויק למחלת דופיטרן אינו ידוע, אך הוא עשוי להיות קשור לגורמים גנטיים, עישון, שימוש באלכוהול או סוכרת. אפשרויות הטיפול כוללות ניתוח, זריקות או טיפולים גופניים.

תסמונת הרצועה האיליוטיביאלית

מצב הגורם לכאב ודלקת ברצועה האיליוטיביאלית. זוהי רצועה עבה של פאשיה העוברת מהמותן ועד הברך לאורך הצד החיצוני של הירך. תסמונת הרצועה האיליוטיביאלית נפוצה בקרב רצים, רוכבי אופניים או אנשים המבצעים פעילויות כיפוף ברכיים חוזרות ונשנות. גורמים אפשריים להפרעה זאת כוללים שימוש יתר, התקצרות של הרצועה, חולשה או חוסר תיאום בין הרצועה האיליוטיביאלית לבין השרירים שמתחברים אליה. אפשרויות הטיפול כוללות מנוחה, קרח, חיזוק, כירופרקטיקה, מתיחות, עיסוי, תרופות אנטי דלקתיות ועוד.

כאבי גב תחתון כרוניים

לכאבי גב תחתון כרוניים יכולות להיות סיבות שונות, כגון ניוון דיסק, היצרות עמוד השדרה, ספונדילוליסטזיס או תסמונת פצטלית מותנית. עם זאת, מקרים מסוימים של כאבי גב תחתון כרוניים עשויים להיות קשורים לתפקוד לקוי של החיתולית גבית מותנית (thoracolumbar). זוהי יריעה גדולה של רקמת חיבור המכסה את הגב התחתון והבטן. החיתולית התורקולומברית עלולה להתקשות או להיות דלקתית עקב לחץ מכני, דלקת או גורמים פסיכולוגיים. אפשרויות הטיפול כוללות פעילות גופנית, טיפול ידני כגון כירופרקטי, טיפול התנהגותי קוגניטיבי ועוד.

References:

Fascia: Overview, Anatomy, and Treatment – WebMD. https://www.webmd.com/a-to-z-guides/what-is-fascia

Fascia: anatomy, structure, and function – Kenhub. https://www.kenhub.com/en/library/anatomy/fascia

Mayo Clinic (2021). Myofascial pain syndrome – Symptoms and causes. Retrieved from https://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/myofascial-pain-syndrome/symptoms-causes/syc-20375444

WebMD (2020). Fascia: Overview, Anatomy and Treatment. Retrieved from https://www.webmd.com/a-to-z-guides/what-is-fascia

Physiopedia (2021). Fascia. Retrieved from https://www.physio-pedia.com/Fascia

Wilke J., Schleip R., Yucesoy C.A., Banzer W. (2017). Multiple Interactions between the Nervous System and Fascial Tissues: A Systematic Review with Implications for Low Back Pain Research. Frontiers in Human Neuroscience 11: 53

Fascia: Structure, Function, Rehab – Verywell Health. https://www.verywellhealth.com/what-is-fascia-5079645

Fascia: Current knowledge and future directions in physiotherapy: A narrative review – Journal of Bodywork & Movement Therapies. https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S1360859214000550

Mayo Clinic (2020). Iliotibial band syndrome – Symptoms and causes. Retrieved from https://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/iliotibial-band-syndrome/symptoms-causes/syc-20371651

Fascia: A hidden piece of the puzzle of fibromyalgia pain – BMC Musculoskeletal Disorders. https://bmcmusculoskeletdisord.biomedcentral.com/articles/10.1186/1471-2474-11-280

Fascia: The Tensional Network of the Human Body – Elsevier. https://www.elsevier.com/books/fascia-the-tensional-network-of-the-human-body/schleip/978-0-7020-3425-1

The role of fascia in rheumatic diseases – Nature Reviews Rheumatology https://www.nature.com/articles/nrrheum.2019.253

The role of fascia in movement control – Journal of Bodywork & Movement Therapies. https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S136085921500003X

Fascial Manipulation for Musculoskeletal Pain – Piccin Nuova Libraria. https://www.piccin.it/libro/fascial-manipulation-for-musculoskeletal-pain/

The role of fascia in chronic pain disorders – Current Rheumatology Reports. https://link.springer.com/article/10.1007/s11926-016-0609-0

שימו סוף לכאב.

לאבחון מקצועי וייעוץ,
התקשרו: 03-6430372
או השאירו פרטים:

שימו סוף לכאב!

לאבחון מקצועי וייעוץ, התקשרו: 03-6430372
או השאירו פרטים ומיד נחזור אליכם:

קראו עוד באותו נושא:

מסוגלים לעמוד על רגל אחת

לעמוד על רגל אחת

יכולים לעמוד על רגל אחת? היכולת לעמוד על רגל אחת למשך 20 שניות ויותר מהווה אמת מידה לבריאות המוח וכלי הדם ולא רק לשיווי המשקל. חוסר היכולת לבצע את הפעולה הזאת לפרק הזמן הזה עלולה להעיד על נזקים לכלי דם במוח בגלל שבץ או דימום מוחי מזערי.

בורסיטיס בירך

בורסיטיס בירך מה גורם לזה

בורסיטיס בירך או דלקת באמתחת תל הירך (טרוכנטריק בורסיטיס) היא בעיה שכיחה. מדובר בדלקת שק (אמתחת) הבורסה, הממוקם מעל תל הירך הגדול ובצדו החיצוני. הסובלים מהתופעה מדווחים על מיחושים מקומיים, מגבלות תנועה, נפיחות והפרעות שינה.

חיזוק שרירי הבטן לגב בריא

חיזוק שרירי הבטן לגב בריא

חיזוק שרירי הבטן לגב בריא! חוליות עמוד שדרה מותני הן החוליות הפגיעות ביותר בעמוד השדרה. חוליות והרקמות סביבן אלו מהווים את המקור העיקרי לפציעות והתפתחות דלקות. מחקרים טוענים ששרירי בטן חזקים המהווים רכיב מרכזי בשרירי הליבה עשויים למנוע פגיעות באזור הזה.

ספונדילוליזיס אבחון וטיפול

ספונדילוליזיס אבחון וטיפול

ספונדילוליזיס? אבחון וטיפול נדרשים לצמצם את הסבל ולמנוע החמרה במצב. מדובר בשבר מאמץ המתפתח בקשת האחורית של החוליה, בעיקר בקרב ילדים ובני נוער,לרוב על רקע של פציעות מאמץ חוזרני. אחד מגורמי הסיכון לתופעה הוא מבנה מולד לקוי.