היצרות פורמינלית בצוואר

היצרות פורמינלית בצוואר

היצרות פורמינלית בצוואר היא גורם שכיח ללחץ על שורש עצב, כאב, עקצוץ, הירדמות וחולשה בזרוע. הפרעה זאת מתפתחת כאשר הפתחים הגרמיים שדרכם יוצאים עצבי עמוד השדרה מתעלת עמוד השדרה מצטמצמים. הגורמים לצמצום הפתחים הללו כוללים אוסטאופיט, פריצת דיסק, טראומה, ספונדילוליסטזיס או התפתחות דלקת. אבחון של היצרות פורמינלית בצוואר מתבסס על היסטוריה רפואית ובדיקה גופנית. עם זאת, רק אמצעי הדמיה כגון CT או MRI יכולים לאשר את האבחנה ולהעריך את חומרת ההיצרות.

אפשרויות הטיפול תלויות בחומרת התסמינים, במידת הלחץ על העצבים ובסיבה להיצרות. חלק מהטיפולים השמרניים כוללים מנוחה ושינויים נדרשים באורח חיים, כריות חימום, טיפולי כירופרקטיקה, תרופות ועוד. אם טיפולים אלה אינם מפחיתים מהכאב או שמתפתח נזק עצבי משמעותי, ניתן לשקול ניתוח.

היצרות פורמינלית בצוואר – רקע

היצרות של פורמינלית בצוואר, היא מצב שכיח המשפיע על אנשים רבים, במיוחד מבוגרים. הפורמינה הבין חולייתית הם הפתחים בין חוליות עמוד השדרה המאפשרים לעצבי עמוד השדרה לצאת מתעלת עמוד השדרה ולהסתעף אל הגוף. היצרות של פתחים אלה בעמוד השדרה הצווארי נקראת היצרות פורמינלית בצוואר. היצרות פורמינלית בצוואר עלולה לגרום ללחץ או דלקת של עצבי עמוד השדרה ולהוביל לכאב, חוסר תחושה, עקצוץ או חולשה בצוואר, בכתף, בזרוע או ביד.

השכיחות של היצרות פורמינלית צווארית אינה מבוססת היטב, אך מחקרים מסוימים מצביעים על כך שהיא גבוהה מאוד בקרב האוכלוסייה המבוגרת. לדוגמה, מחקר אחד מצא:

  • מעל 85% מהאנשים מעל גיל 60 סובלים מספונדילוזיס צווארי. הפרעה זאת כוללת ניוון של הדיסקים והמפרקים בצוואר ויכולה לגרום להיצרות פורמינלית. מחקר אחר דיווח שיותר מ-90% מהאנשים בגילאי 60 ומעלה סובלים ממחלת דיסק ניוונית. גם הפרעה זאת מהווה גורם סיכון להתפתחות היצרות פורמינלית בצוואר.

האבחנה של היצרות פורמינלית צווארית מבוססת על היסטוריה קלינית, בדיקה גופנית ובדיקות הדמיה. לדיוק האבחנה חשוב לבצע הליך של אבחנה מבדלת. אפשרויות הטיפול תלויות בחומרת הסימפטומים ובסיבה הבסיסית להיצרות. ברוב המקרים, טיפולים שמרניים כמו טיפולי כירופרקטיקה, יעילים בהקלה על הסימפטומים. אולם חלק מהמטופלים עשויים להזדקק לניתוח כדי לשחרר לחץ על עצבי עמוד השדרה ולשחזר את החלל הפורמינלי.

גורמים

חלק מהגורמים השכיחים להיצרות פורמינלית בעמוד השדרה הצווארי (אזור הצוואר) הם:

  • שינויים ניווניים בעמוד השדרה עקב הזדקנות, כגון דורבן עצם (אוסטאופיטים), ניוון דיסק או רצועות מעובות
  • בלטי דיסק או פריצות דיסק הבולטים אל תוך פתח הפורמינה
  • ספונדילוליסטזיס, שהוא החלקה של חוליה אחת על פני אחרת
  • טראומה או פגיעה בעמוד השדרה, כגון שבר או נקע
  • ציסטות או גידולים הגדלים בתוך הפתח או בקרבתו
  • מצבים דלקתיים, כגון דלקת מפרקים שגרונית או אנקילוזיס ספונדיליטיס (דלקת חוליות מקשחת)

גורמי סיכון להתפתחות היצרות פורמינלית בצוואר

גורמי הסיכון להתפתחות היצרות פורמינלית בצוואר הם:

  • גיל. ספונדילוזיס בצוואר (ניוון) מתרחש בדרך כלל כחלק מההזדקנות.
  • מקצועות הכרוכות בתנועות צוואר חוזרות ונשנות, תנועות מעוותות או עבודה מרובה מעל גובה הראש מפעילות לחץ נוסף על הצוואר
  • רקע של פציעות צוואר בעבר מגבירות את הסיכון לתהליכי ניוון בעמוד השדרה הצווארי.
  • גורמים גנטיים גורמים לכך שאנשים מסוימים במשפחות מסוימות יחוו יותר שינויים כאלה לאורך זמן.
  • עישון עלול להגביר את הסיכון לכאבי צוואר וספונדילוזיס צוואר הרחם.
  • היצרות מולדת של תעלת עמוד שדרה בצוואר מגדילה את הסיכון ללחץ על חוט השדרה.
  • מחלת דיסק ניוונית בעמוד השדרה הצווארי גורם בין היתר לאובדן גובה הדיסק וההידרציה. אלה יכולים להקטין את גודל הפתח הבין חולייתי ולגרום לפגיעה בשורש העצבים.
  • הסתיידות של הרצועה האורכית האחורית או של הרצועה הצהובה (ligamentum flavum) יכולה להצר את תעלת עמוד השדרה ואת הפתח הבין חולייתי.

תסמינים

חלק מהסימנים והתסמינים של היצרות פורמינלית בצוואר הם:

  • כאבי צוואר שעלולים להחמיר עם תנועה או תנוחות מסוימות
  • כאב רדיקולרי הנע לאורך שורש העצב הפגוע לתוך הכתף, הזרוע או היד
  • נימול (תחושת עקצוץ או סיכות ומחטים) בזרוע או ביד
  • חוסר תחושה או אובדן תחושה בזרוע או ביד
  • חולשה או קושי בהנעת היד או היד
  • רפלקסים מופחתים בזרוע או ביד

אבחנה

אבחון של היצרות פורמינלית בצוואר היא משימה מאתגרת. משימה זאת דורשת הערכה זהירה של ההיסטוריה של המטופל ובדיקה גופנית. עם זאת, אין די בצעדים אלה כדי לאשר את האבחנה. הדמיה רפואית, כגון MRI או CT, נדרשת כדי לאשר את האבחנה ולהמחיש את מידת ההיצרות ואת הלחץ על חוט השדרה או שורשי העצבים.

היסטוריה רפואית

בשלב הזה נברר פרטים אודות:

  • התסמינים השכיחים של היצרות פורמינלית צווארית (כאבי צוואר, כאב רדיקולרי, חוסר תחושה, עקצוץ או חולשה בזרוע או ביד)
  • נברר מתי החלו, מה גרם להם, מה משפיע עליהם ועוד
  • עוד נלמד על הרקע הבריאותי של החולה על מקצועו ותחביביו

בדיקה גופנית

הבדיקה הגופנית תכלול התבוננות, מישוש, והנעה של עמוד השדרה הצווארי במטרה:

  • להעריך את תנועה של עמוד השדרה הצווארי, את הכוח המוטורי ואת התחושה והרפלקסים
  • נבצע בדיקות מיחודות כדי לזהות לחץ על רקמה עצבית

בדיקות הדמיה

האבחנה של היצרות פורמינלית בצוואר יכולה להיות מאושרת רק על ידי מחקרי הדמיה. בין אמצעי ההדימיה שיכולים לעזור לנו בעיניין הזה נמנה:

  • צילומי רנטגן
  • סריקת טומוגרפיה ממוחשבת (CT)
  • דימות תהודה מגנטית (MRI)
  • מיאלוגרפיה

שיטות אלה יכולות לספק מידע מפורט על האנטומיה והפתולוגיה של עמוד השדרה הצווארי, כולל גודל, צורה ומידת היצרות של הפורמינה הבין חולייתית, כמו גם נוכחות והיקף דחיסת שורש עצב ו / או עיוות. עם זאת, אין הסכמה על מערכת הדירוג הרדיולוגית האופטימלית להערכת היצרות פורמינלית צווארית. לשיטות שונות עשויות להיות אמינות ותוקף שונים. לכן, האבחנה של היצרות פורמינלית בצוואר צריכה להתבסס על ניתוח מקיף של כל הנתונים הזמינים, ולא להסתמך רק על הדמיה.

טיפול

היצרות של הפורמינה בצוואר
היצרות של הפורמינה בצוואר

האפשרויות הטיפוליות בחולה עם היצרות פורמינלית בצוואר הן נרחבות. חלק מאפשרויות הטיפול הנפוצות הן:

מנוחה ושינוי באורח חיים

ההנחיות לחולה עם היצרות פורמינלית בצוואר היא לנוח ולשנות את אורח חייו באופן שאינו מגרה או מחמיר את התסמינים שעליהם הוא מדווח. ההמלצה הזאת כוללת שינויים ארגונומיים בעמדת העבודה ובאופן ביצוע העבודה, שינויים נדרשים בפעילות הגופנית, בתנוחות שינה ועוד.

כריות חימום

אין כותב שורות אלה ממליץ על קומפרסים של קרח. לאחר 48 השעות הראשונות מפרוץ התסמינים מומלץ להניח על הצוואר כרית חימום לשיפור בזרימת הדם והפחתת כאב.

שיפור היציבה

ליציבה יש משמעות גדולה על העומסים והלחצים המוטלים על עמוד השדרה. הקפדה על יציבה נכונה יכולה להפחית את העומסים והלחצים הללו ולמנוע גירוי של העצב הלכוד בתוך הפורמינה המוצרת.

טיפול כירופרקטי

הטיפול הכירופרקטי כולל:

  • טכניקות טיפול ידניות שמטרתן שיפור התפקוד של העמוד השדרה הצווארי. השיפור מתבסס על חיזוק וייצוב שרירי הצוואר, והגדלת טווח התנועה והגמישות של עמוד השדרה.
  • שימוש בעזרים נוספים כגון לייזר רך מקצועי, כדי להפחית כאב ודלקת

טיפול רפואי

הטיפול הרפואי להפחתת דלקת וכאב כולל:

  • תרופות נוגדות דלקת לא סטרואידיות (NSAIDs), תרופות נוגדות דיכאון ומרפי שרירים, זריקות סטרואידים.
  • ניתוח לשחרר את הלחץ על העצב על ידי הסרת מקור הלחץ, כגון פריצת דיסק, אוסטאופיט או רצועה מעובה. הליכים כירורגיים עבור חולה עם היצרות פורמינלית צווארית כוללים כריתת דיסקטומיה ואיחוי חוליות בצוואר, פורמינוטומיה צווארית אחורית, למינקטומיה צווארית או למינופלסטיקה צווארית.

בחירת הטיפול תלויה בגורמים שונים, כגון גיל המטופל, מצבו הבריאותי, העדפתו וציפיותיו. יש לדון ביעילות ובבטיחות של כל אפשרות טיפול עם קלינאי מוסמך לעמוד השדרה לפני קבלת החלטה. חשוב להיות מודע לתופעות הלוואי האפשריות של הטיפולים התרופתיים והכירורגיים.

References:

Mayo Clinic. Cervical spondylosis – Symptoms & causes. https://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/cervical-spondylosis/symptoms-causes/syc-20370787

Lee HD, Jeon CH, Chung NS, Yoon HS, Chung HW. Is the Severity of Cervical Foraminal Stenosis Related to the Severity and Sidedness of Symptoms? Healthcare (Basel). 2021 Dec 17;9(12):1743.

Ko S, Choi W, Lee J. The Prevalence of Cervical Foraminal Stenosis on Computed Tomography of a Selected Community-Based Korean Population. Clin Orthop Surg. 2018 Dec;10(4):433-438.

Spine-health. Cervical Foraminal Stenosis Causes and Diagnosis – Spine-health. https://www.spine-health.com/conditions/spinal-stenosis/cervical-foraminal-stenosis-causes-and-diagnosis

Cleveland Clinic. Foraminal Stenosis: What It Is, Symptoms, Types & Treatments. https://my.clevelandclinic.org/health/diseases/24856-foraminal-stenosis

Ramos, R.M., da Costa, R.C., Oliveira, A.L. et al. Morphological changes of the caudal cervical intervertebral foramina due to flexion-extension and compression-traction movements in the canine cervical vertebral column. BMC Vet Res 11, 184 (2015).

Cervical Foraminal Stenosis – Causes, Symptoms, and Treatment https://www.neurosurgeonsofnewjersey.com/blog/cervical-foraminal-stenosis-causes-symptoms-and-treatment/

Andrew M. et al. Interrater Reliability of Cervical Neural Foraminal Stenosis Using Traditional and Splayed Reconstructions: Analysis of One Hundred Scans, World Neurosurgery, Volume 175, 2023,Pages e314-e319.

Hutchins, J., Lagerstrand, K., Stävlid, E. et al. MRI evaluation of foraminal changes in the cervical spine with assistance of a novel compression device. Sci Rep 13, 11508 (2023).

Tomodensitometric bone anatomy of the intervertebral foramen of the lower cervical spine: measurements and comparison of foraminal volume in healthy individuals and patients suffering from cervicobrachial neuralgia due to foraminal stenosis | SpringerLink https://link.springer.com/article/10.1007/s00276-022-02941-8

Cervical intervertebral foramen narrowing and myelographic nerve root sleeve deformity | SpringerLink https://link.springer.com/article/10.1007/BF00588403

Systematic review of radiological cervical foraminal grading systems: a reliability and validity perspective | SpringerLink https://link.springer.com/article/10.1007/s00234-020-02596-5

Frontiers | Intervertebral Foramen Width Is an Important Factor in Predicting Clinical Outcomes After Percutaneous Endoscopic Cervical Discectomy | Surgery https://www.frontiersin.org/articles/10.3389/fsurg.2021.626344/fullss

שימו סוף לכאב.

לאבחון מקצועי וייעוץ,
התקשרו: 03-6430372
או השאירו פרטים:

שימו סוף לכאב!

לאבחון מקצועי וייעוץ, התקשרו: 03-6430372
או השאירו פרטים ומיד נחזור אליכם:

קראו עוד באותו נושא:

מה לאכול לפני אימון ולאחריו

מה לאכול לפני אימון ולאחריו

מה לאכול לפני אימון ולאחריו? את השאלה הזאת שואלים רבים וטובים. תזונה מאוזנת חשובה במיוחד לאנשים שעוסקים בספורט. תזונה לקויה היא אחד הגורמים המשמעותיים לפגיעה ביכולות ובהתפתחות פציעות ספורט ואילו תזונה מאוזנת תשפר ביצועים. 

מאמץ חוזרני על התעלה הקרפלית

פציעות שימוש יתר

מאמץ חוזרני על התעלה הקרפלית עלול לגרום בין היתר לדלקות גידים ולדלקות סיב עצב התווך העובר בתעלה הקרפלית. מאמץ חוזרני מהווה גורם מרכזי לפציעות על פס הייצור בעבודה, בגלל ביצוע מטלות בבית ואפילו בגלל פעילות במהלך בילוי בשעות הפנאי. 

שיקום מהו ולמה זה חשוב

שיקום מהו ומה מטרותיו

שיקום מהו? מידע כללי על תהליך זה לאחר פציעה מוגש במאמר הבא. החזרת היכולות של המפרק פצוע המתבצעת באופן המתאים למצב הפציעה הוא המפתח לחזרה בטוחה יחסית לפעילות ולאורח חיים נורמלי. בלי תהליך זה המפרק נותר נטול הגנה מפני פציעה חוזרת.