שבר בצלעות טיפול

שבר בצלעות טיפול

שבר בצלעות, טיפול מהיר יכול לקצר את הסבל. צלעות שבורות הן אחת הפציעות הטראומטיות השכיחות ביותר לאדם וזאת בשל תאונות דרכים, נפילות, פציעות ספורט ועוד. ברוב המקרים השברים הללו גורמים כאב בחזה אבל אינם מסכנים את בריאותו וחייו של המטופל. במקרים אלה די בטיפול שמרני ובכלל זה טיפול כירופרקטי הכולל לייזר רך מקצועי כדי להאיץ את החלמת השבר.

בחלק מהמקרים, השברים בצלעות כרוכים בסיבוכים על רקע פגיעה באיברים פנימיים. מקרים אלה כרוכים בשיעור גבוה של תחלואה ותמותה וזקוקים להתייחסות מיוחדת ומהירה במיוחד. מאמר זה "שבר בצלעות טיפול" סוקר את הנושא בהרחבה.

שבר בצלעות טיפול – רקע

שברים בצלעות הם פציעות שכיחות הנובעות לרוב מטראומה. כאשר כוח משמעותי מספיק מופנה לצלע הוא יגרום לשבר. שבר כזה עלול לגרום לכאבים משמעותיים ולעיתים גם לסיבוכים נשימתיים ותמותה. ספורטאים יכולים גם לפתח דפוסים ספציפיים של שברי מאמץ בצלעות בהתאם לספורט שלהם. כלוב בית החזה כולל 12 זוגות צלעות. שבע הצלעות הראשונות מתחברות קדמית לחזה ואחורית לעמוד השדרה. צלעות 8 – 10 מתחברות אחורית לעמוד השדרה וקדמית לסחוס הצלע של הסטרנום. צלעות 11 – 12 מתחברות אחורית לעמוד השדרה ובצידן הקדמי נותרות חופשיות ולכן נקראות צלעות "צפות".

מתחת לכל צלע נמצאים העצבים הבין-צלעיים, העורק והוורידים המספקים את אספקת הדם והעצבוב. הצלעות יוצרות כלוב שתפקידו להגן על האיברים הבסיסיים והמבנים של חלל בית החזה. כל שבר בצלעות מחייב הערכה יסודית של כל פגיעה נלווית, כולל ריאות, לב, כליות, טחול, כבד, עצבים וכלי דם.

שכיחות השברים בצלעות משתנה בהתאם לסוג וחומרת הטראומה, גיל ומגדר המטופל. על פי הערכות, שברים בצלעות מתרחשים:

  • אצל 6% – 38.7% מכלל מטופלי הטראומה
  • ואצל 30% מאלה שחווים טראומה בחזה

ממחלות רקע כמו אוסטאופורוזיס או סרטן עלולות לגרום לשברים בצלעות גם ללא פציעה טראומטית. אבחון מהיר וטיפול מתאים עשויים לקצר את סבלו של החולה ולעתים גם להציל את חייו. ברוב המקרים די בטיפול שמרני ובכלל זה כירופרקטי. בחלק מהמקרים יתחייב פתרון כירורגי כדי לייצב את בית החזה.

התסמינים של צלע שבורה

שברים בצלעות עלולים לגרום לכאב משמעותי ולעיתים גם לסיבוכים ותמותה. הסימפטומים של שבר בצלעות עשויים להשתנות על פי חומרת השבר, מיקומו, חומרת הפגיעה באיבר פנימי ועוד. שבר פשוט בצלע יגרום לתסמינים הבאים:

  • כאבים בחזה (במיוחד כאשר אתה נושם, משתעל או מזיז את החזה ואת פלג הגוף העליון).
  • רגישות מקומית במגע
  • שטפי דם או שינוי צבע.

סיבוכים של צלעות שבורות

צלעות שבורות יכולות לפגוע באיברים פנימיים ולגרום לסימפטומים אופייניים לפגיעה באיבר הזה. הסיבוך המפחיד ביותר של שברים בצלעות הוא חזה מרפרף (Flail chest). במצב זה לפחות שתי צלעות סמוכות נשברות בלפחות שני מקומות בכל צלע. הנזק בצלעות גורם לתנועה לקויה של האזור ולנשימה פרדוקסלית. שיעור התמותה של חזה מרפרף הוא בין 10% – 15%.

ההפרעות משניות לשברים בצלעות העליונות שעלולות להתפתח כוללות:

  • חזה אוויר (pneumothorax) הצטברות אוויר בין קרומי האדר 
  • חזה דם (hemothorax) ׁׁהצטברות דם בחלל האדר
  • חבלות בלב או בריאות

ההפרעות משניות לשברים בצלעות התחתונות שעלולות להתפתח כוללות:

  • חבלות לכליות, כבד וטחול

הגורמים לשבר בצלע

שברים בצלעות יכולים להיות טראומטיים או א-טראומטיים. רוב השברים בצלעות נובעים מחדירה ישירה או טראומה קהה לחזה. צלעות 1 עד 3 נשברות רק בטראומה קשה וזאת בשל חוזקן היחסי. בשל גמישותן הרבה של הצלעות הצפות 11 – 12 הן עמידות במיוחד לשברים. מכאן שברוב המקרים הצלעות שנשברות הן צלעות 4 – 10. הצלעות של ילדים הן אלסטיות ונוטות פחות להישבר. לכן, בכל מקרה של צלעות שבורות אצל ילדים יש לחשוד בטראומה קשה או התעללות אפשרית.

הגורמים לשברים בצלעות משתנים בהתאם למנגנון ולעוצמת הפציעה. חלק מהסיבות הנפוצות ביותר כוללות:

מחלות כגון סרטן שהתפשט לעצמות ואוסטאופורוזיס מחלישות את העצמות וגורמות לכך שכל עומס קטן על הצלעות יגרום לשבר פתולוגי. עומס כזה עלול להיות גם:

  • שיעול חזק מאוד או שיעול חוזרני. שברים ספונטניים בצלעות יכולים להתרחש גם עקב שיעול חמור והם נוטים יותר להתרחש אצל אלה עם אוסטאופורוזיס או מחלת ריאות בסיסית.
  • מעידה קלה ועוד

אבחון צלעות שבורות

האבחנה של שבר בצלעות מתבססת על למידת ההיסטוריה הרפואית, בדיקה גופנית ואמצעי הדמיה.

היסטוריה רפואית

ברוב המקרים החולה התלונן על:

  • כאב בחזה שהחל בעקבות טראומה
  • קשיי נשימה ומגבלות תנועת של בית החזה בשל כאב

תלונות על סימנים ותסמינים הכוללים היפוקסיה, שינויים בקצב הלב, מצוקה נשימתית משמעותית צריכים לעורר חשד של פגיעה באיבר פנימי.

בדיקה גופנית

התבוננות, מישוש ותנועה של בית החזה ידגימו:

  • שטפי דם מקומיים
  • רגישות למישוש
  • קשיי תפקוד ותנועה של בית החזה

הדמיה

אם יש חשד לשברים מרובים בצלעות או טראומה משמעותית עם נזק לאיבר הבסיסי, נפנה את החולה להדמיה:

  • צילומי רנטגן – המהלך הקליני השפיר של שברים בצלעות מבודדות מייתר את הצורך בצילומי רנטגן לצלעות. בכל מקרה צילומים אלה יכולים לאבחן רק כ-50% משברי צלעות.
  • אולטרה סאונד נקודתי – יכול לזהות שברים בצלעות יחד עם סיבוכים אפשריים כגון פגיעה בריאות
  • סריקת טומוגרפיה (CT) – היא תקן הזהב לאיתור שברים בצלעות. לא תמיד השברים שזוהו הם בעלי משמעות קלינית.

טיפול בשברים בצלעות

הטיפול עבור שבר בצלעות תלוי בחומרת הנזק והתסמינים ואם קיימת פגיעה באיברים פנימיים. שברים בצלעות מבודדים נוטים להחלים היטב ואינם זקוקים להתערבויות נוספות מלבד גישה שמרנית.

טיפול שמרני

הטיפול השמרני עבור שברים פשוטים ומבודדים כולל:

  • מנוחה
  • הימנעות מתנועות ומנחים הגורמים לכאב
  • חגורת תמיכה בצלעות
  • טיפול כירופרקטי הכולל לייזר רך מקצועי
  • משככי כאב ועוד

טיפול רפואי

שבר בצלעות
שבר בצלעות

את המקרים הבאים של שברים בצלעות נפנה לטיפול רפואי:

  • ריבוי שברים בצלעות
  • שברים בצלעות שנעקרו ממקומם
  • פציעות ופגיעות נלוות באיברים פנימיים בשל שברים בצלעות

הטיפול הרפואי במקרים הללו עשוי לכלול מגוון אמצעים ובכללם:

  • בלוקים עצביים אינטרקוסטליים
  • במידת הצורך ייצוב כירורגי של בית החזה
  • טיפול בסיבוכים כגון דלקת ריאות

מניעת שברים בצלעות

שברים בצלעות בקרב קשישים קשורים לתמותה ותחלואה גבוהים. חשוב על כן, להשקיע מאמצים במניעת נפילות בקרב קשישים. מאמצים אלה צריכים לכלול הסברה, ארגון הבתים שבהם חיים קשישים ואימונים גופניים לשיפור שיווי המשקל שלהם.

References:

Peek J, Beks RB, Hietbrink F, et al. Epidemiology and outcome of rib fractures: a nationwide study in the Netherlands. Eur J Trauma Emerg Surg. 2022;48(1):265-271.

Cleveland Clinic. Rib Fracture (Broken Rib): Symptoms, Healing Tips & Treatment. https://my.clevelandclinic.org/health/diseases/17434-rib-fracture-broken-rib. Accessed December 9, 2022.

Mayo Clinic. Broken ribs – Symptoms and causes. https://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/broken-ribs/symptoms-causes/syc-20350717. Accessed December 9, 2022.

Kuo K, Kim AM. Rib Fracture. [Updated 2023 Aug 8]. In: StatPearls [Internet]. Treasure Island (FL): StatPearls Publishing; 2023 Jan-.

Peek J, Ochen Y, Saillant N, et al. Traumatic rib fractures: a marker of severe injury. A nationwide study using the National Trauma Data Bank. Trauma Surgery & Acute Care Open 2020;5:e000441.

Witt CE, Bulger EM. Comprehensive approach to the management of the patient with multiple rib fractures: a review and introduction of a bundled rib fracture management protocol. Trauma Surgery & Acute Care Open 2017;2:e000064.

Bayat M, Virdi A, Jalalifirouzkouhi R, Rezaei F. Comparison of effects of LLLT and LIPUS on fracture healing in animal models and patients: A systematic review. Prog Biophys Mol Biol. 2018 Jan;132:3-22.

Cotler HB, Chow RT, Hamblin MR, Carroll J. The Use of Low-Level Laser Therapy (LLLT) For Musculoskeletal Pain. MOJ Orthop Rheumatol. 2015;2(5):00068.

Turk F, Kurt AB, Saglam S. Evaluation by ultrasound of traumatic rib fractures missed by radiography. Emerg Radiol. 2010 Nov;17(6):473-7.

Hwang EG, Lee Y. Effectiveness of intercostal nerve block for management of pain in rib fracture patients. J Exerc Rehabil. 2014 Aug;10(4):241-4.

שימו סוף לכאב.

לאבחון מקצועי וייעוץ,
התקשרו: 03-6430372
או השאירו פרטים:

שימו סוף לכאב!

לאבחון מקצועי וייעוץ, התקשרו: 03-6430372
או השאירו פרטים ומיד נחזור אליכם:

קראו עוד באותו נושא:

דלקת פרקים ניוונית בגלל ספורט אתגרי

דלקת פרקים ניוונית בגלל ספורט אתגרי

ספורט ודלקת פרקים ניוונית קשורים זה בזה! עומסים גבוהים ומתמשכים על המפרקים המאפיינים את אורח החיים של ספורטאי עלית ובעיקר של אלה העוסקים בספורט הכולל מגע אגרסיבי כמו כדור רגל ורוגבי מעלים את הסיכון לפתח לאחר שנים דלקת פרקים ניוונית.   

דלקת באמה

דלקת באמה מה גורם לה

דלקת באמה עלולה להיגרם בגלל בין היתר פציעות גידים ולכידה פריפרית של סיבי עצב. הגורמים לפגיעה באזור אנטומי זה הם לרוב נזקי חבלה, עומס יתר חוזרני או השלכת תסמינים לאמה הנגרמת בגלל נזק לדיסק בין חולייתי (בלט דיסק, פריצת דיסק) בצוואר.

קליקים במפרקים אבחון וטיפול

קליקים במפרקים אבחון וטיפול

קליקים במפרקים? אבחון וטיפול מהירים עשויים להציל את המפרקים הרועשים מנזקים בלתי הפיכים לסחוס. רעשים אקראיים הבוקעים מפרקי הגוף בעת ביצוע תנועה כמו למשל הרמת כתף, ישיבה, עלייה במדרגות או ריקוד סוער אינם מעידים בהכרח על מצב פתולוגי.

בורסיטיס בירך חכו עם הניתוח

בורסיטיס בירך חכו עם הניתוח

בורסיטיס בירך? חכו עם הניתוח והתחילו עם טיפול שמרני. כאב במפרק הירך עלול להיגרם גם בגלל דלקת באמתחת תל הירך הממוקמת בצד החיצוני של המפרק מעל תל הירך הגדול. הכאב הנובע מבעיה זאת מטופל במגוון אמצעים. הטיפול בגלי הלם הוכח כיעיל.