כאב בצד במהלך ריצה

כאב בצד במהלך ריצה

כאב בצד במהלך ריצה הוא תופעה נפוצה ולא מובנת המשפיעה בעיקר על רצים ושחיינים. הפרעה זאת מאופיינת בכאב חד או דקירה באחד או בשני צידי הבטן, בדרך כלל ליד כלוב הצלעות. הכאב עלול גם להקרין לכתף או לגרום לתחושת משיכה או התכווצויות באזור הבטן. הסיבה המדויקת לכאב בבטן במהלך ריצה אינה ידועה. מנגנונים אפשריים שהוצעו כוללים זרימת דם מופחתת לסרעפת, לחץ על רצועות הצפק, גירוי של הצפק ועוד.

גורמי סיכון שמעלים את הסבירות להתפתחות כאב בצד במהלך ריצה כוללים התייבשות, נשימה לא נכונה, אכילה רבה מדי לפני הפעילות ועוד. כדי לטפל בהופעת כאב בצד במהלך ריצה, מומלץ בין היתר להאט או להפסיק את הפעילות, לנשום עמוק ולנשוף לאט ועוד. פנו לאבחון וטיפול מקצועיים אם הכאב נמשך מספר שעות לאחר הריצה או מלווה בחום, נפיחות או תסמינים אחרים.

כאב בצד במהלך ריצה – רקע

כאבי בטן בריצה מהווים תופעה שכיחה. כאבים אלה ידועים גם ככאבי בטן חולפים הקשורים לפעילות גופנית (ETAP). ברוב המקרים הכאב מופיע במהלך ריצה אך הוא עלול להתרחש גם במהלך רכיבת אופניים או שחייה. הכאב מורגש לרוב מתחת לקצה התחתון של כלוב הצלעות, ועלול להקרין לכתף או לגב. הסיבה המדויקת לכאבי הצד הללו אינה ברורה, אך כמה גורמים אפשריים כוללים:

  • גירוי של רירית הבטן, לחץ על הרצועות התומכות באיברים הפנימיים, זרימת דם מופחתת לסרעפת או לבטן, או התכווצויות שרירים

כאב בצד במהלך ריצה נפוץ מאוד בקרב ספורטאים. מחקרים מסוימים מעריכים כי:

  • עד 70% מהרצים חווים אותם לפחות פעם בשנה

כדי למנוע כאב בצד במהלך ריצה, מומלץ:

  • להימנע מאכילה או שתייה של כמויות גדולות לפני פעילות גופנית, במיוחד מזונות ומשקאות עתירי סוכר או שומן, להתחמם כראוי, לשפר את היציבה ואת כוח הליבה, ולנשום עמוק ובקצב איטי ועוד

כדי להקל על כאב בצד במהלך ריצה או פעילות גופנית אחרות מומלץ:

  • להאט את הריצה, להתכופף קדימה, למתוח את הצד הפגוע, לעסות האזור הכואב או לנשוף בעוצמה כאשר כף הרגל בצד הנגדי של הכאב פוגעת בקרקע.

תסמינים

כאב בצד במהלך ריצה מתרחש בדרך כלל במהלך פעילות גופנית ממושכת או אינטנסיבית. הוא מאופיין בחדות הכאב או בהתכווצויות בבטן, בדרך כלל בצד ימין. הכאב בדרך כלל שוכך כאשר התרגיל מפסיק או האינטנסיביות מופחתת. עם זאת, כאב כזה עשוי לקרות גם במנוחה או לאחר פעילות גופנית. הסימפטומים של כאב בצד במהלך ריצה עשויים לכלול:

  • כאב חד או דקירה באחד או בשני צידי הבטן
  • תחושת משיכה מתחת או בסמוך לכלוב הצלעות
  • כאב באזור שמסביב או תחושת התכווצויות
  • הכאב עשוי להשתנות בעוצמתו ובמשכו, ועשוי להיות מלווה בכאבים בקצה הכתף או קשיי נשימה

גורמים להתפתחות כאב בצד במהלך ריצה

הסיבה המדויקת להופעת כאב בצד במהלך ריצה אינה ברורה. כמה גורמים אפשריים לכך כוללים:

איסכמיה סרעפתית

זרימת דם מופחתת לסרעפת, שריר הנשימה העיקרי, עקב לחץ תוך בטני מוגבר במהלך פעילות גופנית

לחץ על רצועות הצפק

רצועות הצפק מחברות את איברי הבטן לסרעפת ולדופן הבטן. רצועות אלה עשויות להימתח או להידחס על ידי תנועת האיברים במהלך התרגיל

גירוי של הצפק

חיכוך בין הצפק לבין דופן הבטן עלול לגרום לקרום המרפד את חללי הבטן והאגן. גירוי כזה יכול להתרחש גם בגלל חומציות מוגברת בנוזל הצפק עקב הצטברות חומצה לקטית במהלך פעילות גופנית.

סיבות אפשריות נוספות

  • התנפחות של מערכת העיכול
  • התכווצויות בשרירי הבטן
  • התכווצויות בסרעפת עקב מאמץ יתר או טכניקת נשימה לקויה
  • דחיסת עורק צליאק
  • גירוי עצבי בעמוד השדרה
  • זרימת דם מופחתת לשרירי הבטן עקב התייבשות או חוסר איזון אלקטרוליטי

גורמי סיכון

גורמים מסוימים שעלולים להגביר את הסיכון לפתח כאב בצד במהלך ריצה ובכלל אלה:

  • התייבשות, נשימה לא נכונה, שרירי ליבה או רצפת אגן חלשים, אכילה רבה מדי או מוקדם מדי לפני פעילות גופנית, ושתיית משקאות ממותקים או מוגזים

אבחון כאב בצד במהלך ריצה

האבחנה של כאבי הבטן המופיעים בפעילות גופנית או אחריה מבוססת על ההיסטוריה והבדיקה הגופנית של המטופל. אין בדיקות ספציפיות או מחקרי הדמיה שיכולים לאשר זאת.

אבחנה מבדלת

אם הכאב נמשך או חוזר לעתים קרובות, יש לשלול סיבות אחרות לכאבי בטן. בדיקות נוספות במקרים נדירים אלה עשויות לכלול:

  • בדיקות דם, בדיקות שתן, בדיקות הדמיה (כגון אולטרסאונד, רנטגן, סריקת CT או MRI) ופרוצדורות אנדוסקופיות (כגון גסטרוסקופיה או קולונוסקופיה).

חלק מהאבחנות המבדילות של כאבי בטן חדים המופיעים במהלך פעילות גופנית הן:

הפרעות בכיס המרה

יכולות לגרום לכאב ברביע העליון הימני של הבטן שעלול להקרין לכתף או לגב

מחלות כבד

יכולות לגרום לכאב ברביע העליון הימני של הבטן שעלול להחמיר עם נשימה עמוקה או תנועה

הפרעות בכליות

יכולות לגרום כאב אחר בצדאו בגב התחתון שעלול להקרין למפשעה או לבטן

מחלות של הטחול

יכול לגרום לכאב ברביע העליון השמאלי של הבטן שעלול להחמיר עם נשימה עמוקה או תנועה

מחלות לבלב

עלולות לגרום לכאב ברביע העליון האמצעי או השמאלי העליון של הבטן שעלול להקרין לגב או לחזה

מחלה במערכת העיכול

עלולות לגרום לכאבים במקומות שונים בבטן. עשויים להיות קשורים לחום, בחילות, הקאות, שלשולים או עצירות

מחלות לב

עלולות לגרום לכאבים בחזה שעלולים להקרין לזרוע, ללסת, לצוואר או לגב. עשויים להיות מלווים בקוצר נשימה, הזעה, דפיקות לב או סחרחורות

מחלת ריאות

יכול לגרום לכאבים בחזה שעלולים להחמיר עם נשימה או שיעול. עשויים להיות קשורים לחום, שיעול, ייצור כיח ועוד

מתיחת שרירים בין הצלעות

נשימה חוזרת או תנועות פיתול עלולים למתוח את השרירים בין הצלעות. הכאב מורגש בדרך כלל בצד אחד של החזה או הבטן העליונה, והוא עלול להחמיר עם נשימה עמוקה, שיעול או התעטשות.

מתיחה בשרירי הבטן

תנועות פתאומיות או כוחניות עלולות למתוח או לקרוע את שרירי הבטן. הכאב מורגש בדרך כלל בבטן התחתונה או ליד הטבור, והוא עשוי להקרין לגב או למפשעה. הכאב עלול להתגבר עם כיפוף, פיתול או הרמה.

עווית של הסרעפת

כיווץ בלתי רצוני של הסרעפת גורם לקשיי נשימה וכאב. הכאב מורגש בדרך כלל בבטן העליונה או בחזה התחתון, והוא עשוי להיות מלווה בקוצר נשימה, בחילה או סחרחורת. הכאב עלול להיגרם על ידי התייבשות, חוסר איזון אלקטרוליטי או חרדה.

תסמונת סטרנליס

גירוי ודלקת של שריר החזה, העובר לאורך עצם החזה, יכול לגרום לכאב. הכאב מורגש בדרך כלל במרכז החזה, והוא עשוי להקרין לכתף או לזרוע. הכאב עלול להחמיר על ידי ריצה, שיעול או לחיצה על עצם החזה.

טיפול עצמי

כאב בטן בריצה
כאב בטן בריצה

כאב בצד במהלך ריצה חולף לרוב תוך דקות לאחר הפסקת התרגיל. במקרים מסוימים שאריות של כאב יכולים להימשך למשך מספר ימים נוספים. הטיפול בכאב הזה כולל:

  • שינוי עוצמת האימון, אורכו ותדירותו
  • לנשום עמוק ולנשוף לאט
  • לשנות את דפוס הנשימה
  • להתכופף לפנים או להישען לצד הנגדי של הכאב
  • לשנות את היציבה במהלך הריצה
  • למתוח את שרירי הבטן על ידי הושטת יד אחת מעל הראש או להתכופף בעדינות לצד הפגוע
  • לעסות או ללחוץ על האזור הכואב
  • לחדש את התרגיל בהדרגה עם שוך הכאב

לרוב, הכאב הזה אינו דורש טיפול רפואי. פנו לטיפול רפואי רק במקרים שבהם הכאב בצד קשור לתסמינים אחרים כגון חום, הקאות, דם בצואה או כאב מתמשך.

מניעה

כדי למנוע כאב בצד במהלך ריצה, מומלץ:

  • להתחמם כראוי
  • להימנע מארוחות גדולות או שומניות לפני פעילות גופנית
  • לשתות מספיק מים או אלקטרוליטים
  • להימנע משתייה רבה מדי לפני האימון
  • לבחור במים או משקאות איזוטוניים על פני משקאות ממותקים או מוגזים
  • לנשום עמוק ובקצב נכון
  • לחזק את שרירי הליבה ורצפת האגן
  • להימנע משימוש במשככי כאבים
  • לבישת חגורה תומכת סביב המותניים

References:

Morton DP, Callister R. Exercise-related transient abdominal pain (ETAP). Sports Med. 2015;45(1):23-35. doi:10.1007/s40279-014-0245-z

Plunkett BA, Hopkins WG. Investigation of the side pain "stitch" induced by running after fluid ingestion. Med Sci Sports Exerc. 1999;31(8):1169-1175. doi:10.1097/00005768-199908000-00015

Morton DP, Richards D, Callister R. Epidemiology of exercise-related transient abdominal pain at the Sydney City to Surf community run. J Sci Med Sport. 2005;8(2):152-162. doi:10.1016/s1440-2440(05)80008-0

Side Stitch: Causes and What to Do – Verywell Fit. https://www.verywellfit.com/how-do-i-get-rid-of-a-side-stitch-2911699. Accessed November 25, 2021.

Side Stitch: Causes, Prevention, and More – Healthline. https://www.healthline.com/health/side-stitch. Accessed November 25, 2021.

Morton DP, Aragón-Vargas LF. The effect of breathing technique on exercise-related transient abdominal pain (ETAP). J Sci Med Sport. 2017;20:S64-S67.

SIDE STITCH | Sports Medicine Today. https://www.sportsmedtoday.com/side-stitch-va-236.htm. Accessed November 26, 2023.

Morton DP, Aragón-Vargas LF. The effect of fluid ingestion on exercise-related transient abdominal pain (ETAP). Int J Sport Nutr Exerc Metab. 2004;14(2):197-208.

De Oliveira EP, Burini RC. The impact of physical exercise on the gastrointestinal tract. Curr Opin Clin Nutr Metab Care. 2009;12(5):533-8.

Morton DP, Callister R. Factors influencing exercise-related transient abdominal pain (ETAP). Med Sci Sports Exerc. 2004;36(6):975-981.

van Wijk JJ, de Vos R, Akkermans LM, Romberg-Camps MJ, Witteman BJ, Reynders MR et al. Effect of different intensities of running on gastric emptying rate in humans. Eur J Appl Physiol Occup Physiol. 1997;75(4):367-71.

Peters HPF, Bos M, Seebregts L et al. Gastrointestinal symptoms in long-distance runners, cyclists, and triathletes: prevalence, medication, and etiology. Am J Gastroenterol. 1999;94(6):1570-81.

Rehrer NJ, van Kemenade M et al. Gastrointestinal complaints in relation to dietary intake in triathletes. Int J Sport Nutr Exerc Metab. 1992;2(1):48-59.

שימו סוף לכאב.

לאבחון מקצועי וייעוץ,
התקשרו: 03-6430372
או השאירו פרטים:

שימו סוף לכאב!

לאבחון מקצועי וייעוץ, התקשרו: 03-6430372
או השאירו פרטים ומיד נחזור אליכם:

קראו עוד באותו נושא:

לחץ על השק התקאלי

לחץ על השק התקאלי

לחץ על השק התקאלי? מה זה? חלק מהאנשים שבגלל סימנים ותסמינים בעמוד השדרה נשלחו לבצע CT או MRI נותרים עם סימן שאלה ותחושת חמיצות כאשר הם קוראים את תוצאות הפיענוח ומגיעים למשפט "בלט דיסק (בקע, פריצה) היוצר לחץ על השק התקאלי". 

טיפול כירופרקטי מה הוא כולל

טיפול כירופרקטי מה הוא כולל

טיפול כירופרקטי הגיח לעולם בגרסה המודרנית שלו לפני מעט יותר מ- 100 שנים על ידי דניאל דוד פלמר. מאז התפתח תחום זה והפך להיות המקצוע הבריאותי הגדול ביותר בארצות הברית, באירופה אוסטרליה וניו זילנד לאחר הרפואה המדיצינית ורפואת השיניים.