תחושת שריפה בירך

תחושת שריפה בירך

תחושת שריפה בירך היא תופעה שכיחה. מגוון רחב של גורמים והפרעות בריאותיות עלולים להוביל להתפתחות התחושה הזאת בירך. ברוב המקרים הגורם לתחושה של צריבה באזור הירך הוא חסר משמעות. בחלק מהמקרים התסמין הזה מצביע על נזק משמעותי או מחלה משמעותית שאין להתעלם מהם.

לטיפול מהיר בגורם עשוי להיות חשיבות. יש לאבחן ובמידת הצורך לטפל במהירות בכל מקרה שחולה מתלונן על תחושה של צריבה בחלק זה או אחר לאורך הירך. עיכוב במתן טיפול יעיל עלול להוביל להתפתחות נזקים ותסמינים כרוניים. אבחון מדויק חייב להתבסס על הליך של אבחנה מבדלת. הליך זה לוקח בחשבון את כלל הגורמים האפשריים להופעת הצריבה בירך ומסנן אותם עד הגעה לאבחון המדויק.

תחושת שריפה בירך – רקע

מפרק הירך הוא אחד המפרקים החשובים ביותר בגוף האדם. הוא מאפשר לנו ללכת, לרוץ ולקפוץ. הוא נושא את משקל גופנו ואת כוח השרירים החזקים של הירך והרגל. מפרק הירך הוא גם אחד המפרקים הגמישים ביותר שלנו. טווחי התנועה שלו גדולים יותר מטווחי התנועה כל המפרקים האחרים בגוף למעט הכתף. עם זאת, מפרק הירך גם נתון לפגיעות שונות הגורמות בין היתר לתחושת צריבה.

תחושה של צריבה בירך היא תלונה נפוצה המשפיעה על אנשים רבים. הפרעה זאת יכולה להיגרם על ידי גורמים שונים ובכללם פגיעה עצבית, דלקת זיהומית, מתיחה של שריר בירך, דלקת פרקים ועוד. השכיחות של תחושת צריבה בירך אינה מבוססת היטב. עם זאת, לפי מחקרים מסוימים צריבה זאת בירך משפיעה על עד 15% מהאוכלוסייה הכללית.

חומרת ומשך הסימפטום יכולים להשתנות בהתאם לסיבה הבסיסית וסובלנות הכאב של הפרט. אנשים מסוימים עשויים לחוות אי נוחות קלה וחולפת, בעוד שאחרים עלולים לסבול מכאב כרוני ומתיש המפריע לפעילות היומיומית ולאיכות חייהם. במאמר הנוכחי "תחושת שריפה בירך" נדון בנושא בהרחבה.

מה הם הגורמים לתחושת צריבה בירך?

מפרק הירך הוא מפרק מסוג כדור ושקע והוא נוצר במקום שבו עצם הירך (עצם הירך) פוגשת את האגן. רקמות רבות מרכיבות, מניעות ומייצבות את מפרק הירך ובכך מאפשרות את תפקודו. בין הרקמות נמנה:

  • עצמות, רצועות, לברום, גידים ושרירים, סחוסים, עצבים כלי דם ועוד

פגיעה בכל אחת או יותר מהרקמות הללו עלולה לגרום בין היתר להתפתחות תחושת שריפה בירך. תסמינים אפשריים נוספים עלולים לכלול כאב, נוקשות או קשיי תנועה ותפקוד, אובדן תחושה ועוד. חלק מהפרעות שעלולות להתפתח בשל נזק מקומי בירך ולגרום לתחושת של צריבה בחלק זה או אחר של הירך כוללים:

בורסיטיס בירך

אחד הגורמים העיקריים לתחושת שריפה בירך היא הפרעה שנקראת בורסיטיס בירך (Hip). במפרק הירך ממוקמים בורסות שתפקידן להפריד ולהגן על רקמות. הגורמים להתפתחות בורסיטיס בירך כוללים חשיפה לעומסים או חיכוכים חוזרניים, טראומה, ניתוח בירך ועוד. בורסיטיס בירך יכול להיגרם גם בגלל מחלות רקע כגון דלקת פרקים שגרונית, גאוט, סוכרת ועוד.

תסמינים אפשריים: תחושה של צריבה לאורך הירך, כאב חריף בחלק החיצוני של הירך. כאבים מחמירים בלילה בשכיבה על הצד המעורב, בקימה מישיבה, בפעילות עם המפרק (הליכה, ריצה, מדרגות ועוד).

מתיחה של שריר

נזק בכל אחד או יותר מהשרירים המניעים או מייצבים את מפרק הירך יכול לגרום תחושת שריפה בירך. הגורם העיקרי לנזק כזה היא פעילות גופנית המסתיימת בפציעת ספורט. עם זאת גם פעילות חוזרנית עלולה להוביל לנזק מצטבר בשריר.

תסמינים אפשריים: תחושה של צריבה לאורך הירך, כאבים, מגבלות תנועה בירך ועוד

תסמונת התפס בירך

גורם אפשרי נוסף להתפתחות תחושת שריפה בירך הוא תסמונת התפס בירך. תסמונת זאת הקרויה גם תסמונת צביטה בירך (Femoroacetabular Impingement) נובעת מליקוי מבני מולד או נרכש במפרק הירך. שינויים אלה במפרק הירך ותסמונת התפס שנגרמת בגללם מובילים:

  • לחיכוך חוזרני של עצמות המפרק זה בזה
  • תנועה ותפקוד לקויים של מפרק הירך
  • נזקים לרקמות הרכות במפרק כולל סחוס, לברום ועוד

תסמינים אפשריים: תחושה של צריבה לאורך הירך, תחושת חיכוך וצביטה בתוך מפרק הירך, כאבים במפשעה, מגבלות תנועה ותפקוד

מרלגיה פרסטטיקה

קיימת גם האפשרות שהתפתחות של תחושת שריפה בירך נובעת מההפרעה העצבית "מרלגיה פרסטטיקה" (Meralgia Paresthetica). הפרעה זאת מתרחשת כאשר ענף תחושתי של עצב הירך (lateral femoral cutaneous nerve) נלכד באגן. גורמים אפשריים להתפתחות הפרעה זאת כוללים שימוש בחגורה מהודקת או מכנסיים מהודקות, השמנה והריון. עם זאת, גם טראומה, ניתוח או מחלת רקע כמו סוכרת עלולים להוביל להתפתחות ההפרעה הזאת.

תסמינים אפשריים: תחושה של צריבה לאורך הירך, תחושת נימול או הירדמות בירך. התסמינים מופיעים בחלק החיצוני קדמי של הירך

לכידה של עצב אחר בגב התחתון או באגן

במקרה של תלונה על תחושת שריפה בירך יש לשקול את האפשרות שעצב אחר נלכד. סיבי עצב שעלולים להילכד ולגרום לצריבה הזאת בירך כוללים את:

  • סיאטיקה עלולה להתפתח בגלל לכידה של העצב הסיאטי בגב התחתון או באמצעות שריר הפיריפורמיס
  • עצב הפודנטל עלול להילכד במספר מקומות אפשריים באגן
  • העצב התחושתי הצדי של הירך (מרלגיה פרסטטיקה) עלול להילכד באגן
  • לכידה של עצב האובטורטור

תסמינים אפשריים: כאבים באזור שמקבל עיצבוב מהעצב הפגוע, נימול והירדמות, תחושה של צריבה לאורך הירך, תפקוד מיני לקוי (פודנטל) ועוד

דלקת פרקים ניוונית בירך

על ציר השנים המפרקים מתבלים ומתפתחת דלקת פרקים ניוונית. בעיקר נכונים הדברים לגבי המפרקים הנושאים במשקל כמו ברכיים ומפרקי הירך. הבלאי של המפרקים כולל שחיקת סחוסים וחשיפה של העצם תחתיה.

תסמינים אפשריים: כאבים באזור הירך, תחושת שריפה בירך, נוקשות, דפורמציה של המפרק ועוד

סקרואילאיטיס

פגיעה או מחלה במפרק העצה והכסל (הסקרואיליאק) עלולים להוביל להתפתחות דלקת או סקרואילאיטיס. למפרקים האלה חשיבות בתמיכה בפלג הגוף העליון. הגורם לחולי במפרק הזה הוא לרוב שימוש חוזרני במפרק, אורך רגליים לא שווה, הריון, טראומה, מחלה ועוד.

תסמינים אפשריים: כאבים בגב התחתון שעלולים להשליך במורד הרגליים, נוקשות, תחושת שריפה בירך, מגבלות תנועה ועוד

קרע לברום

לברום היא רקמה טבעתית הממוקמת בתוך שקע המרחשת (acetabulum). תפקידה כולל בין היתר ייצוב ושיפור האחיזה של ראש עצם הירך בתוך המפרק. פעילות גופנית אתגרית וחוזרנית עלולה על ציר הזמן לגרום לקרע לברום. קרע כזה עלול להיות גם תוצאה של טראומה.

תסמינים אפשריים: כאבים במפשעה, רעשים הבוקעים ממפרק הירך, תחושת חוסר יציבות של הירך תחושת שריפה בירך, מגבלות תנועה ועוד

נמק במפרק הירך

סיבה אפשרית אחרת לתחושת הצריבה באזור הירך היא נמק במפרק הירך (Avascular necrosis, Osteonecrosis). הפרעה זאת נגרמת בגלל פגיעה באספקת הדם לראש עצם הירך ומוות של תאי עצם.

תסמינים אפשריים: כאבים שעלולים להיות עזים, מגבלות תנועה שעלולות להיות קשות, תחושת צריבה סביב מפרק הירך ועוד.

מתי לפנות לקלינאי?

תחושת צריבה בירך
תחושת צריבה בירך

כאשר קיימת תחושה קלה של שריפה בירך ותחושה זאת החלה זה לא מכבר יש מקום להמתנה חכמה. כלומר המתנה ובמקביל לה גם הימנעות מכל פעילות או שהייה במנחים המחמירים את תחושת שריפה בירך. אם זאת כאשר התסמינים הם חריפים ומשבשים את אורח חייכם כדאי להתייעץ עם כירופרקט או קלינאי אחר. סימנים נוספים לכך שאתם צריכים לפנות לכירופרקט או קלינאי אחר:

  • תחושת שריפה בירך החלה בעקבות טראומה
  • מלבד הצריבה לאורך הירך קיים גם כאב במפשעה, ירך או אגן
  • תחושת חום וכאב במגע בירך או סביבו
  • עיוות של הירך נלווית לתחושת השריפה בירך
  • מלבד תחושת שריפה בירך קיים קושי לנוע
  • חולשת שרירים נלווית לתחושת השריפה
  • החולה מתלונן על תחושה של צריבה באזור הירך וגם על נפיחות
  • אובדן תחושה בירך או סביב הירך
  • חום ופריחה בעור שנלווים לתחושת השריפה

אבחון

האבחון של תחושת שריפה בירך מתבסס על:

  • למידת ההיסטוריה הרפואית
  • בדיקה גופנית הכוללת בדיקות מיוחדות (Patrick’s, Ober’s, Thomas) ובדיקה נוירולוגית
  • במידת הצורך בדיקות מעבדה ודימות (MRI, X-ray, CT, Ultrasounds)

האזורים שיבדקו כוללים את:

  • הירך, הגב תחתון, האגן כולל את הרקמות המרכיבות ומניעות את המבנים הללו

טיפול

הטיפול בתלונות על תחושת שריפה בירך תלוי בגורם לתסמין הזה. מגוון האפשרויות הטיפוליות כולל בין היתר:

טיפול עצמי

הטיפול העצמי בתסמין זה בירך כולל:

  • מנוחה
  • הימנעות מפעילות הגורמת להחמרת התסמינים
  • קומפרסים של קרח או חום

טיפול כירופרקטי

הטיפול הכירופרקטי בתחושת השריפה בירך עשוי לכלול:

  • שימוש באמצעי עזר לריפוי דלקת כולל לייזר רך מקצועי
  • טכניקות טיפול ידניות שמטרתן שיפור התפקוד וטווחי התנועה של המפרק, החוליות, הרקמות המעורבות
  • תרגילי שיקום
  • ייעוץ בנושא יציבה, פעילות גופנית, ארגונומיה

טיפול רפואי

הטיפול הרפואי בתלונות על תחושת שריפה בירך עשויים לכלול:

References:

Burning Sensation in Hip: Causes and Treatment – Verywell Health | https://www.verywellhealth.com/burning-hip-pain-5094244

Dawson J, Linsell L, Zondervan K, Rose P, Randall T, Carr A, Fitzpatrick R. Epidemiology of hip and knee pain and its impact on overall health status in older adults. Rheumatology (Oxford). 2004 Apr;43(4):497-504. doi: 10.1093/rheumatology/keh086. Epub 2004 Feb 3. PMID: 14762225.

D'Angelo F, Monestier L, Zagra L. Active septic arthritis of the hip in adults: what's new in the treatment? A systematic review. EFORT Open Rev. 2021 Mar 1;6(3):164-172. doi: 10.1302/2058-5241.6.200082. PMID: 33841915; PMCID: PMC8025707.

Seidman AJ, Taqi M, Varacallo M. Trochanteric Bursitis. [Updated 2022 Nov 20]. In: StatPearls [Internet]. Treasure Island (FL): StatPearls Publishing; 2023 Jan-. Available from: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/books/NBK538503/

Hip Pain Treatment: At-Home Remedies and Medical Relief – Healthline | https://www.healthline.com/health/hip-pain-treatment

Harney D, Patijn J. Meralgia Paresthetica: diagnosis and management strategies. Pain Med. 2007 Nov-Dec;8(8):669-77. doi: 10.1111/j.1526-4637.2006.00227.x. PMID: 18028045.

Trochanteric Bursitis: – Cleveland Clinic | https://my.clevelandclinic.org/health/diseases/4964-trochanteric-bursitis

Femoroacetabular Impingement (FAI) – OrthoInfo – AAOS | https://orthoinfo.aaos.org/en/diseases–conditions/femoroacetabular-impingement/

Pinched Nerve in Hip: Symptoms and Treatment – Healthline | https://www.healthline.com/health/pinched-nerve-in-hip

שימו סוף לכאב.

לאבחון מקצועי וייעוץ,
התקשרו: 03-6430372
או השאירו פרטים:

שימו סוף לכאב!

לאבחון מקצועי וייעוץ, התקשרו: 03-6430372
או השאירו פרטים ומיד נחזור אליכם:

קראו עוד באותו נושא:

להתייעץ עם דוקטור גוגל

להתייעץ עם דוקטור גוגל

טוב להתייעץ עם ד"ר גוגל! כך קובע מחקר שנערך באוסטרליה. בניגוד להפחדות שמנסים להכניס בנו בכול הנוגע לגלישה באינטרנט בניסיון להבין טוב יותר את הסימנים והתסמינים מהם אנו סובלים מתברר שגלישה כזאת מכינה אתכם טוב יותר לפגישה עם הרופא.

מים בברך גורמים אבחון וטיפול

מים בברך מה הם הגורמים לכך

מים בברך מתייחס למצב שבו הברך מתנפחת ומצטברים בה נוזלים תוך מפרקיים עודפים. מים או בשפה מקצועית בצקת עלולה להתפתח בכול מפרק אך שכיחה בעיקר בברכיים. התפתחות בצקתית היא חלק מהסימנים והתסמינים של דלקת הכוללים גם כאבים, אדמומיות חום מקומי ועוד.

דורבן בעקב גלי הלם או מדרסים

דורבן בעקב גלי הלם או מדרסים

דורבן בעקב? גלי הלם ומדרסים הם שני דרכי טיפול אפשריות בהפרעה הזאת. מדרסים מספקים לרוב הקלה מינימאלית וזמנית לחולים המתלוננים על מגוון הסימנים והתסמינים הנובעים מ"דורבן" ובכלל זה כאבים בעקב ומגבלות תנועה. מחקרים מצביעים על היעילות של טיפול עם גלי הלם בבעיה.