קורונה ודלקת בחוט בשדרה

קורונה ודלקת בחוט בשדרה

קורונה ודלקת בחוט השדרה האם יש קשר. פגיעות ומחלות בחוט השדרה פוגעות באיכות החיים של חולים רבים ברחבי העולם. חוט השדרה עלול להיפגע בגלל חבלה, זיהום נגיפי או חיידקי או בגלל מחלה אוטואימונית כגון טרשת נפוצה. כמחצית מהפגיעות בחוט השדרה נגרמות בגלל חבלה. חלק משמעותי מהפגיעות בחוט השדרה שאינן טראומטיות נגרמות בגלל זיהום נגיפי או מיקרואורגניזם אחר.

פגיעת הנגיף בעצבי חוט השדרה יכולה להיות ישירה או לעורר תגובה אוטואימונית הגורמת לפגיעה העצבית. נגיפים שעלולים לגרום נזק עצבי ישיר או עקיף כוללים בין היתר את נגיפי השלבקת וכפי שהתברר לאחרונה גם בגלל נגיף הקורונה.

קורונה ודלקת בחוט בשדרה – רקע

מחלת נגיף הקורונה 2019 (COVID-19), נגרמת באמצעות נגיף הקורונה החדש של תסמונת הנשימה החריפה החמורה (SARS-CoV-2). ישנן עדויות הולכות וגדלות לכך שהקורונה עלולה להוביל לסיבוכים נוירולוגיים שונים, כולל דלקת בחוט השדרה. דלקת בחוט השדרה היא מצב נדיר הגורם נזק לכיסוי המגן של סיבי העצבים בחוט השדרה. דלקת בחוט השדרה יכולה לגרום לתסמינים כגון:

  • חולשה, חוסר תחושה, כאב, תפקוד לקוי של שלפוחית השתן והמעיים, ואפילו שיתוק

סקירה שיטתית של 21 דיווחי מקרה מצאה כי COVID-19 היה קשור לדלקת בחוט השדרה אצל חלק מהחולים. אצל חלקם זה נגרם מחדירה נגיפית ישירה ואצל חלק אחר כתגובה של מערכת החיסון. התפתחות הדלקת בחוט השדרה הייתה שונה, ונעה בין מספר ימים למספר שבועות לאחר הופעת הסימפטומים הנשימתיים של COVID-19.

האבחנה אושרה על ידי הדמיית תהודה מגנטית (MRI) של עמוד השדרה וניתוח נוזל השדרה (CSF). אפשרויות הטיפול כללו סטרואידים, אימונוגלובולינים, החלפת פלזמה ותרופות אנטי-ויראליות. הפרוגנוזה הייתה שונה, כאשר חלק מהחולים החלימו באופן מלא ואחרים סבלו מנכות שיורית או מוות. לכן, יש לשקול דלקת בחוט השדרה כסיבוך אפשרי של COVID-19 ויש צורך בהערכה וניהול מהירים.

מעט פרטים על מחלת הקורונה

מחלת הקורונה (COVID-19) נמצאת אתנו כבר מעל שנה. במהלך השנה הזאת המדענים לא שקדו על השמרים. ואכן למידה אינטנסיבית של הנגיף אפשרה בין היתר את הפיתוח המופלא של החיסון. החוקרים למדו על מבנו של הנגיף, דרכי פעולתו והשפעותיו על הגוף האנושי. ברוב המקרים נגיף הקורנה גורם למחלה קלה בלבד דמוית שפעת. עם זאת, בחלק קטן מהמקרים הווירוס עלול לגרום למחלה קשה ולפגיעה במערכות גוף רבות. השפעותיו הישירות והעקיפות (באמצעות התגובה החיסונית) של וירוס הקורנה על גוף האדם כוללות:

  • פגיעה קשה במערכת הנשימה ובכלל זה התפתחות דלקתית חמורה בריאות
  • נזקים למערכת הדם והקרישה ובכלל זה התקפי לב ושבץ מוחי
  • בעקבות נזק לתאי הלבלב התפתחות סוכרת
  • תסמונת דלקתית רב מערכתית בקרב ילדים שעלולה לסכן חיים
  • הידלדלות של רקמת השריר וחולשה
  • הפרעות נוירולוגיות שונות. מחקר עדכני מצא שתוצאה אפשרית של הידבקות בנגיף עלולה להיות גם דלקת רוחבית חריפה בחוט השדרה.

מחקרים שונים מצאו שהתפתחות דלקתית רוחבית חריפה של חוט בשדרה מהווה מעט יותר מאחוז אחד מכלל הפגיעות הנוירולוגיות שנגרמות בגלל נגיף הקורונה. המחלה נגרמת בגלל תגובת יתר של מערכת החיסון (מחלה אוטואימונית) שאותה מתניע נגיף הקורונה. תגובה אוטואימונית זאת פוגעת בשכבת הבידוד (מיאלין) של העצבים משני צדי חוט השדרה. עקב הנזקים הללו נפגעים תפקודים עצביים ומופיעים הסימפטומים. דלקת רוחבית חריפה בחוט בשדרה (Acute transverse myelitis) עלולה לגרום בין היתר לסימפטומים מוטוריים, תחושתיים, פגיעה בסוגרים ועוד.

דלקת רוחבית בחוט השדרה: פרטי המחקר

המחקר המתואר כאן פורסם (1) השנה בירחון Frontiers in Immunology. החוקרים שהסתמכו על מגוון מקורות הגיעו למסקנה שנגיף הקורונה והתגובה החיסונית שנגרמת בגינו גורמים בין היתר גם למחלה נוירולוגית נדירה הנקראת דלקת רוחבית בחוט השדרה. בין חודש מרץ 2020 לחודש ינואר 2021 איתרו החוקרים 43 חולי קורונה שבחוט השדרה שלהם התפתחה דלקת רוחבית חריפה.

ממצאים נוספים מהמחקר:

  • השכיחות של דלקת רוחבית בחוט השדרה עלתה בעידן הקורונה. בעוד שהשכיחות הרגילה מוערכת ב- 1.34- 4.6 מקרים למיליון אנשים בתקופת מגפת הקורנה השכיחות עלתה ל- 5.0 מקרים למיליון אנשים.
  • חולי קורונה שחלו בדלקת רוחבית של חוט השדרה אותרו ב-21 מדינות שונות
  • מקרב 43 החולים בדלקת רוחבית של חוט השדרה היו 23 גברים ו- 20 נשים
  • הבוגרים מקרב החולים היו בגיל 21 – 73
  • שלושת הילדים מקרב החולים היו בגיל 3 – 14
  • ב- 68% מהמקרים המחלה התפתחה תוך 10 ימים עד 6 שבועות לאחר התפתחות הקורונה. האיחור הזה עשוי להצביע על התגובה החיסונית כגורם עיקרי להתפתחות המחלה הנוירולוגית
  • כל החולים סבלו משיתוק חריף, אובדן תחושה ופגיעה בסוגרים. 58% מהם סבלו משיתוק בארבעת הגפיים ו- 42% משיתוק בשתי גפיים
  • חלק מהחולים סבל מדלקת רוחבית של חוט השדרה הצווארי או חוט השדרה הטורקלי וחלק אחר מדלקת בחוט השדרה צווארי-טורקלי וחוט השדרה טורקלי-מותני

גורמים אפשריים למחלה העצבית

מגוון רחב של גורמים עלולים להוביל להתפתחות דלקת רוחבית בחוט השדרה. בין הגורמים האפשריים להתפתחות דלקתית זאת נמנה:

  • זיהומים נגיפיים או חיידקיים שהתפתחו תחילה בדרכי הנשימה או במערכת העיכול
  • נגיפי השלבקת ונגיפים נוספים שמדביקים באופן ישיר את חוט השדרה
  • נגיפים המעוררים תגובה אוטואימונית הגורמת לדלקת בחוט השדרה. מחלה אוטואימונית כמו טרשת נפוצה ואחרות פוגעות בשכבת המיאלין בחוט השדרה והמוח. סביר להניח שהידבקות בנגיף הקורנה יוצרת תגובה חיסונית שגורמת נזקים לחוט השדרה
  • תגובה אוטואימונית הגורמת לדלקת בחוט השדרה עלולה להתפתח גם בגלל חיסונים נגד מחלות זיהומיות. חיסונים שעלולים לגרום לתגובה אוטואימונית כוללים חיסון לצהבת B, חיסון חצבת-חזרת-אדמת ועוד.

חלק מהאנשים עלולים לסבול מדלקת חריפה רוחבית בחוט השדרה בגלל:

סימנים ותסמינים של המחלה העצבית

סימפטומים של דלקת רוחבית חריפה בחוט השדרה משתנים בהתאם למיקום הנזק. פגיעה בחוט השדרה הצווארי משמעותה סימנים ותסמינים מהצוואר ומטה. בעוד שפגיעה בחוט השדרה הטורקלי תגרום להופעת סימנים ותסמינים מתחת למקום הפגיעה. הסימפטומים הללו יכולים להתפתח באופן מהיר (שעות) או בהדרגתיות (תוך ימים ועד שבועיים). באופן כללי הסימפטומים של דלקת רוחבית חריפה בחוט השדרה עלולים לכלול:

  • כאבים בצוואר עם השלכות כאב לידיים לכאבים בגב עם השלכות כאב לרגליים
  • חולשה בגפיים ולעתים אף שיתוק מלא של הגפיים
  • שינויים תחושתיים בגפיים ובכלל זה הירדמות, נימול, קור, צריבה, תחושת לפיתה של אזורים בגוף, רגישות גבוהה למגע ועוד
  • פגיעה ביכולת השליטה בסוגרים ובכלל זה בריחת שתן, עצירות ועוד

ברוב המקרים החולים מחלימים מהדלקת הזאת בחוט השדרה. במקרים כרוניים שבהם המחלה היא חוזרנית הנזקים עלולים להיות בלתי הפיכים וכך גם הסימפטומים.

אבחון ההפרעה הנוירולוגית המדוברת

אבחון דלקת רוחבית בחוט השדרה מתבצע בדומה לאבחון של כל בעיה אחרת במערכת שריר ושלד. ההליך האבחוני מתבסס על ממצאים שהופקו:

  • מההיסטוריה הרפואית
  • מהבדיקה הגופנית הכוללת בין היתר בדיקות נוירולוגיות
  • מהדמיית MRI, CT או myelography
  • בדיקות מעבדה ובכלל זה ניקור מותני ובדיקת נוזל השדרה, בדיקות דם מיוחדות ועוד.

טיפול בדלקת רוחבית חריפה בחוט השדרה

דלקת רוחבית חריפה בחוט השדרה
דלקת רוחבית חריפה בחוט השדרה

אנשים רבים מחלימים מדלקת רוחבית חריפה בחוט השדרה וזאת אף על פי שאין טיפול יעיל במחלה. ההחלמה מדלקת רוחבית בחוט השדרה מתרחשת לרוב תוך עד שלושה חודשים מיום הופעת הסימפטומים לראשונה. עם זאת ישנם אנשים שאצלם נמשך הליך ההחלמה עד שנתיים.

הטיפול במחלה הוא תרופתי בעיקרו ומטרתו הפחתת הדלקת הגורמת לסימפטומים. תרופות עיקריות כוללות:

  • סטרואידים תוך ורידיים ניתנים במטרה לתן את תגובת המערכת החיסונית ולהאיץ את ההתאוששות
  • טיפול להחלפת פלסמה לצורך סילוק נוגדנים
  • שימוש במשככי כאבים ועוד
  • יש לעתים שלאחר ההחלמה יש צורך בהליך שיקומי גופני

Reference:

Román Gustavo C. et al, 2021, Acute Transverse Myelitis (ATM): Clinical Review of 43 Patients With COVID-19-Associated ATM and 3 Post-Vaccination ATM Serious Adverse Events with the ChAdOx1 nCoV-19 Vaccine (AZD1222), Frontiers in Immunology, 12, 879

שימו סוף לכאב.

לאבחון מקצועי וייעוץ,
התקשרו: 03-6430372
או השאירו פרטים:

שימו סוף לכאב!

לאבחון מקצועי וייעוץ, התקשרו: 03-6430372
או השאירו פרטים ומיד נחזור אליכם:

קראו עוד באותו נושא:

דלקת בגיד מה גורם לה

דלקת בגיד מה גורם לה

דלקת בגיד היא אחד הגורמים השכיחים לכאב. על פי המסורת יש לאדם 365 (שס"ה) גידים. התפקיד של הגידים הוא לחבר את השריר אל העצם ולהעביר כוח לביצוע תנועה. פציעת גידים בכתף היא למשל תופעה שכיחה וזאת בעיקר עקב העומסים המוטלים על הגידים במפרק הכתף. 

כאבי גב וסקס

לעשות סקס כאשר הגב כואב

כאבי גב וסקס עלולים לעתים להיות כרוכים זה בזה. יחסי מין הם עניין חשוב אך רבים מידי חוששים מהם בגלל כאבי גב. חוקרים הגיעו למסקנה שהמפתח לפעילות מינית בלי גרימת כאבי גב מצוי בתנוחות שאותם אתם בוחרים. בחרו תנוחה שאינה גורמת כאב. 

כאבים כרוניים אבחון וטיפול

כאבים כרוניים אבחון וטיפול

כאבים כרוניים כרוכים בהוצאות עצומות וגורמים לפגיעה קשה באיכות החיים של רבים ברחבי העולם. מחקרים מצביעים על כך שהתופעה מקיפה מעל 20% מהבוגרים בארצות הברית כאשר ההשפעה על אורך החיים של 8% מסובלים מתסמין כרוני היא קשה במיוחד.

כאבי ראש בקרב ילדים

כאב ראש אצל ילדים

כאבי ראש בקרב ילדים? כאבים בראש בקרב ילדים הן מהתלונות השכיחות ששומע כול רופא ראשוני. ברוב המקרים הגורם לכאב הראש זניח והכאב צפוי לחלוף תוך שעות בחלק מהמקרים הגורם עלול להיות רציני אפילו מסכן חיים. חשוב לזהות את מקור הכאב.