חולשה וכאב בשרירי הגפיים התחתונות

חולשה וכאב בשרירי הגפיים התחתונות

חולשה וכאב בשרירי הגפיים התחתונות יכולים להתפתח מסיבות שונות, החל מפציעות קלות ועד מצבים רפואיים חמורים. בין יתר הסיבות האפשריות נציין הפרעות כגון שבץ, נזק עצבי, מחלות שרירים, בעיות בעמוד השדרה או מחלות סיסטמיות כגון בלוטת התריס או סוכרת. בהתאם לסיבה הבסיסית, הטיפול עשוי להשתנות ממנוחה ותרופות לכירופרקטיקה וניתוח.

האבחון של חולשה וכאב בשרירי הגפיים התחתונות כולל היסטוריה מקיפה של הסימפטומים ובדיקה גופנית. לעיתים קרובות לצורך הגעה לאבחון יידרשו גם בדיקות נוספות כגון מחקרי הדמיה, אלקטרומיוגרפיה וביופסיה של שריר. במאמר הנוכחי "חולשה וכאב בשרירי הגפיים התחתונות" נדון בנושא בהרחבה.

חולשה וכאב בשרירי הגפיים התחתונות – רקע

חולשה וכאב בשרירי הגפיים התחתונות הן תלונות נפוצות שמשפיעות על איכות החיים והתפקוד של רבים. השכיחות של התסמינים האלה משתנה בהתאם להגדרה, לאוכלוסייה ולשיטות המדידה שבהן משתמשים. עם זאת, מחקרים מסוימים דיווחו על שיעורים הנעים:

  • בין 5% ל-40% בקבוצות גיל שונות

הגורמים להתפתחות לכאב וחולשה בשרירי הרגליים הם מגוונים. אלה יכולים לכלול אטיולוגיות נוירולוגיות, ראומטולוגיות, אנדוקריניות, גנטיות, הקשורות לתרופות או לרעלנים. מצבים ספציפיים שיכולים לגרום לחולשה ולכאב בשרירי הגפיים התחתונות כגון:

  • מיוזיטיס, תסמונת תא מאמץ כרונית, מתח או פציעה של שרירים, נוירופתיה היקפית, רדיקולופתיה, חוסר איזון אלקטרוליטים ועוד

האבחנה של חולשה וכאב בשרירי הגפיים התחתונות מתבססת על היסטוריה מקיפה ובדיקה גופנית. אך אין בכך, אבחון של הפרעה זאת עשוי לדרוש גם בדיקות מעבדה, מחקרי הדמיה, אלקטרומיוגרפיה וביופסיה של שריר. הטיפול בחולה עם שרירים חלשים וכאבים ברגליים תלוי בסיבה הבסיסית. האפשרויות הטיפוליות עשויות לכלול תרופות, כירופרקטיקה, ניתוח או טיפול תומך.

גורמים להתפחות חולשה וכאב בשרירי הגפיים התחתונות

חולשה וכאב בשרירי הגפיים התחתונות יכולים להתפתח מסיבות שונות, כגון פציעות שימוש יתר ועד למצבים רפואיים מורכבים. חלק מהסיבות הנפוצות הן:

מחלת עורקים היקפיים (PAD)

זהו מצב שבו העורקים המספקים דם לרגליים מצטמצמים, מה שמקטין את זרימת הדם והחמצן לשרירים. מחלת עורקים היקפית עלולה לגרום להתפתחות חולשה וכאב בשרירי הגפיים התחתונות. תסמינים נוספים עשויים לכלול, התכווצויות, חוסר תחושה, קור ושינויים בצבע העור. הפרעה זאת עלולה גם להגביר את הסיכון לקרישי דם וזיהומים ברגליים.

פקקת ורידים עמוקים (DVT)

זהו מצב בו נוצר קריש דם בווריד עמוק, בדרך כלל בירך או ברגל התחתונה. פקקת ורידים עמוקים עלולה לגרום לכאבי רגליים, נפיחות, חום ואדמומיות. אם קריש הדם שנוצר מתנתק ממקומו ונע אל הריאות, הוא עלול לסכן את החיים.

נוירופתיה היקפית

זהו מצב המשפיע על העצבים ההיקפיים הנושאים אותות בין המוח וחוט השדרה לבין שאר הגוף. הגורם לנוירופתיה היקפית הוא, לעתים קרובות סוכרת, תרופות, זיהומים או פציעות, רעלים או הפרעות תורשתיות. נוירופתיה היקפית עלולה לגרום לכאבי רגליים, עקצוץ, חוסר תחושה, חולשה ואובדן שיווי משקל.

היצרות עמוד השדרה

זהו מצב שבו חלל חוט השדרה בתוך עמוד השדרה מצטמצם. כתוצאה מכך מופעל לחץ על חוט השדרה והעצבים המסתעפים ממנו. היצרות עמוד השדרה יכולה להיגרם על ידי הזדקנות, דלקת פרקים, פציעה או מומים מולדים. תסמינים של היצרות עמוד השדרה כוללים כאבי רגליים, עקצוץ, חוסר תחושה, חולשה וקושי בהליכה או בעמידה.

סיאטיקה

זהו מצב שבו העצב הסיאטי בגב התחתון צבוט ומגורה. הגורם העיקרי לסיאטיקה הוא פריצת דיסק. גורמים אפשריים נוספים כוללים היצרות בעמוד השדרה, תסמונת פיריפורמיס ועוד. תסמינים של סיאטיקה כוללים כאבי רגליים המקרינים מהגב התחתון לישבן ובמורד החלק האחורי של הרגל, חוסר תחושה, חולשה או קושי להזיז את הרגל או את כף הרגל.

דלקת פרקים

זהו מצב שבו המפרקים הופכים דלקתיים וכואבים עקב שחיקה או הפרעות אוטואימוניות. דלקת פרקים יכולה להשפיע על כל מפרק בגפה התחתונה, כגון הירך, הברך או הקרסול. דלקת פרקים עלולה לגרום לכאבי רגליים, נוקשות, נפיחות וטווח תנועה מופחת.

התכווצויות שרירים

שהן התכווצויות פתאומיות ולא רצוניות של שריר אחד או יותר שעלולות לגרום לכאב חמור ונכות זמנית. התכווצויות שרירים יכולות להיגרם כתוצאה מהתייבשות, חוסר איזון אלקטרוליטי, שימוש יתר או פציעה.

מתיחה או קרע שרירים

קרעים או מתיחות יתר של סיבי השריר או הגידים המחברים בין השרירים לעצמות ברגליים עלולים לגרום להתפתחות חולשה וכאב בשרירי הגפיים התחתונות. תסמינים נוספים עשויים לכלול נפיחות, שטפי דם וטווח תנועה מופחת. מתיחה וקריעת שרירים יכולה לנבוע מכוח מוגזם, עייפות או טכניקה לא נכונה במהלך פעילות גופנית.

תסמונת המדור (CECS)

זהו מצב המתרחש כאשר הלחץ בתוך תא השרירים עולה במהלך פעילות גופנית. הלחץ הזה גורם לדחיסת כלי הדם והעצבים והפחתת זרימת הדם ואספקת החמצן לשרירים. תסמונת המדור יכולה לגרום תסמינים כגון חולשה וכאב בשרירי הגפיים התחתונות. תסמינים נוספים עשויים לכלול חוסר תחושה, עקצוץ ועוד. הסימפטומים בדרך כלל שוככים עם מנוחה וחוזרים עם פעילות גופנית.

טרשת נפוצה (MS)

מחלה אוטואימונית הפוגעת במעטפת המגן סביב העצבים במערכת העצבים המרכזית, וגורמת לדלקת, הצטלקות ואובדן עצבים. טרשת נפוצה עלולה לגרום לחוסר תחושה, עקצוץ, כאב, חולשה, ספסטיות או אובדן קואורדינציה ברגליים.

תסמונת גיליאן ברה (GBS)

הפרעה אוטואימונית נדירה הגורמת למערכת החיסון לתקוף את העצבים ההיקפיים, וכתוצאה מכך חולשת שרירים מהירה ושיתוק שמתחיל בדרך כלל בכפות הרגליים והרגליים ומתפשט כלפי מעלה. Guillain-Barré יכול גם לגרום עקצוץ, כאב, או אובדן תחושה ברגליים.

סיבות נוספות

סיבות אפשריות אחרות להתפתחות חולשה וכאב בשרירי הגפיים התחתונות כוללות:

  • זיהומים (כגון שפעת או מחלת ליים), מחלות אוטואימוניות (כגון זאבת ודלקת פרקים שגרונית), מחלות כלי דם (כגון צליעה לסירוגין), הפרעות מטבוליות (כגון תת פעילות של בלוטת התריס או מחסור בוויטמין D), תרופות (כגון סטטינים או סטרואידים), גידולים (כגון נגעים בעמוד השדרה או סרטן העצמות), והפרעות גנטיות (כגון דיסטוניה או מיאסטניה גרביס).

אבחון

כאב וחולשה ברגליים
כאב וחולשה ברגליים

כדי לאבחן את הגורם להתפתחות חולשה וכאב בשרירי הגפיים התחתונות, יש צורך בהיסטוריה יסודית ובבדיקה גופנית, ולאחריה בדיקות מעבדה מתאימות, מחקרי הדמיה ובדיקות אלקטרודיאגנוסטיות. בהתאם לאטיולוגיה החשודה, חלק מהבדיקות שעשויות להתבצע כוללות:

  • סריקות CT או MRI כדי לבחון את המבנים הפנימיים של הגוף שלך
  • בדיקות עצביות כדי להעריך כמה טוב העצבים מתפקדים
  • אלקטרומיוגרפיה (EMG) לבדיקת הפעילות העצבית בשרירים
  • בדיקות דם כדי לבדוק סימנים של זיהום או תנאים אחרים
  • ביופסיית שריר ללקיחת דגימות של השריר

טיפול

האבחון והטיפול בחולה עם חולשה וכאב בשרירי הגפיים התחתונות תלויים בגורם הבסיסי ובחומרת התסמינים. כמה אמצעים שמרניים שעשויים לעזור כגון:

  • מנוחה למניעת החמרת חולשה וכאב בשרירי הגפיים התחתונות שנובעים מנזקים במערכת שריר ושלד
  • כירופרקטיקה, לשיפור כוח השרירים, תנועתיות ותפקוד.
  • קומפרסים חמים כדי להקל על התכווצויות שרירים וכאבים ולשפר זרימת דם

במקרים מסוימים של חולשה וכאב בשרירי הגפיים התחתונות עשוי להידרש טיפול רפואי כגון:

References:

Larson ST, Wilbur J. Muscle Weakness in Adults: Evaluation and Differential Diagnosis. Am Fam Physician. 2020;101(2):95-108.

Chronic exertional compartment syndrome. Mayo Clinic. https://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/chronic-exertional-compartment-syndrome/symptoms-causes/syc-20350830. Accessed November 27, 2023.

Muscle pain Causes. Mayo Clinic. https://www.mayoclinic.org/symptoms/muscle-pain/basics/causes/sym-20050866. Accessed November 27, 2023.

Muscle Weakness and Fatigue. Patient. https://patient.info/signs-symptoms/tiredness-fatigue/muscle-weakness. Accessed November 27, 2023.

Finsterer J, Frank M. Causes of progressive generalized muscle weakness with atrophy. Acta Neurol Belg. 2017;117(1):5-16.

Goyal NA, Cash TM, Alam U, et al. Seronegative myasthenia gravis: Disease severity, autoantibodies, and treatment response. Neurology. 2016;87(1):71-7.

Katzberg HD, Killian JM, Wolfe GI. Neuromuscular manifestations of endocrine disorders. Continuum (Minneap Minn). 2018;24(5):1438-58.

Bhatti AB, Usman M, Kandi V. An overview of diabetic peripheral neuropathy. Cureus. 2018;10(12):e3731.

Chaudhry V, Cornblath DR. An update on the management of Guillain-Barré syndrome. Ther Adv Neurol Disord. 2019;12:1756286419832243.

Deymeer F, Serdaroglu P, Parman Y. Clinical characteristics of limb girdle muscular dystrophy 2A in Turkey. Neuromuscul Disord. 2008;18(11):859-63.

Garg N, Park SB, Howells J, Vucic S, Yiannikas C, Matamala JM, Krishnan AV. Differentiating lower motor neuron syndromes. J Neurol Neurosurg Psychiatry. 2017;88(6):474-83.

Lundberg IE, Tjärnlund A, Bottai M, Werth VP, Pilkington C, Visser M, Alfredsson L, Amato AA, Barohn RJ et al. 2017 European League Against Rhe

Alshami AM, Souvlis T, Coppieters MW. A review of plantar heel pain of neural origin: differential diagnosis and management. Man Ther. 2008;13(2):103-11.

Frontera WR, Silver JK, Rizzo TD Jr., editors. Essentials of physical medicine and rehabilitation: musculoskeletal disorders, pain, and rehabilitation. 4th ed. Philadelphia: Elsevier; 2019.

Koes BW, van Tulder M, Lin CW, Macedo LG, McAuley J, Maher C. An updated overview of clinical guidelines for the management of non-specific low back pain in primary care. Eur Spine J. 2010;19(12):2075-94.

שימו סוף לכאב.

לאבחון מקצועי וייעוץ,
התקשרו: 03-6430372
או השאירו פרטים:

שימו סוף לכאב!

לאבחון מקצועי וייעוץ, התקשרו: 03-6430372
או השאירו פרטים ומיד נחזור אליכם:

קראו עוד באותו נושא:

עישון גורם סיכון להתפתחות כאבי גב

עישון גורם סיכון לכאבי גב

עישון גורם סיכון לכאבי גב! השכיחות העצומה של כאבי גב וההמגבלות הקשות שהיא מטילה הופכים את הבעיה הזאת לאחת הבעיות המעיקות ביותר על האדם המודרני והיקרה ביותר בכול הנוגע לנזקים הכלכליים האישיים והלאומיים הנגרמים בגינה. אז מה עושים?

רצפת האגן וכאב גב תחתון

רצפת האגן וכאב גב תחתון

רצפת האגן וכאב גב תחתון? קיים קשר ברור בין מצב שרירי רצפת האגן לתפקוד של עמוד שדרה המותני. שרירי רצפת האגן ויתר שרירי הליבה מייצבים ומגנים על עמוד השדרה, בעיקר באזור המותן. ליקוי תפקודי ברצפת האגן עלולה להוביל לפגיעה מקומית.