מחלות אוטואימוניות הגורמות כאבי גב תחתון

מחלות אוטואימוניות הגורמות כאבי גב תחתון

מחלות אוטואימוניות הגורמות כאבי גב תחתון אינן שכיחות אך, חשוב להכירן כדי לבצע אבחנה מבדלת. ‏כאבי גב תחתון יכולים להיגרם על ידי מספר גורמים, כולל יציבה לקויה, פציעות ושינויים הקשורים לגיל בעמוד השדרה. עם זאת, הם יכולים להיגרם גם על ידי מחלות אוטואימוניות.

במאמר הנוכחי "מחלות אוטואימוניות הגורמות כאבי גב תחתון" נדון בגורמים האוטואימוניים הנפוצים ביותר לכאבי גב תחתון. עוד נברר כיצד הם גורמים לכאבים הללו, כיצד הם מאובחנים ואפשרויות הטיפול הזמינות.‏

מחלות אוטואימוניות הגורמות כאבי גב תחתון – רקע

כאבי גב תחתון (LBP) הם מצב שכיח ומגביל שמשפיע על מיליוני אנשים ברחבי העולם. ל-LBP יכולות להיות סיבות שונות, אך ברוב המקרים, האטיולוגיה הספציפית אינה ידועה. עם זאת, ישנם מקרים של כאבי גב תחתון שקשורים למחלות אוטואימוניות. מחלות אוטואימוניות הן הפרעות בריאותיות שבהן המערכת החיסונית תוקפת את רקמות הגוף עצמו. חלק מהמחלות האוטואימוניות הנפוצות ביותר הן:

  • דלקת מפרקים שגרונית, זאבת, טרשת נפוצה, סוכרת מסוג 1 ומחלות מעי דלקתיות

מחלות אוטואימוניות יכולות להשפיע על איברים ומערכות שונות, כולל עמוד השדרה והשרירים התומכים בו. כמה דוגמאות למחלות אוטואימוניות שעלולות לגרום לכאב בגב התחתון הן:

מחלות אלה עלולות לגרום לדלקת, נזק ועיוות של מפרקי עמוד השדרה והדיסקים, כמו גם חולשה ועייפות של שרירי הגב. השכיחות של מחלות אוטואימוניות הגורמות LBP אינה מבוססת היטב, אך ההערכה היא כי הם מהווים:

  • פחות מ -10% מכלל מקרי LBP

כאבי גב תחתון יכולים להיות חריפים או כרוניים, והם יכולים להפריע לפעילות היומיומית ולאיכות החיים. כאב בגב התחתון יכול גם להיות סימן למצבים חמורים אחרים, כגון לחץ על חוט השדרה, מחלה זיהומית או סרטן. חשוב לזהות ולנהל מקרים של כאבי גב תחתון הקשורים למחלות אוטואימוניות. במיוחד נכונים הדברים בקרב חולים עם כאב גב תחתון כרוני או חוזר שאינו מגיב לטיפולים קונבנציונליים.

הטיפול בכאבי גב תחתון אצל אנשים עם מחלות אוטואימוניות תלוי בסיבה הבסיסית ובחומרת הכאב. מטרת הטיפול היא להפחית דלקת וכאב, למנוע נזקים נוספים ולשפר את התנועה והתפקוד. חלק מהטיפולים הנפוצים כוללים תרופות אנטי דלקתיות, סטרואידים, מדכאי חיסון, תרופות ביולוגיות ועוד. טיפוליים מסייעים נוספים ובכללם כירופרקטיקה, פעילות גופנית, עיסוי ועוד עשויים לתרום לרווחת החולה. ניתוח יידרש במצבים קשים במיוחד. במאמר הנוכחי "מחלות אוטואימוניות הגורמות כאבי גב תחתון" נדון בנושא בהרחבה.

גורמים לכאבי גב תחתון

נזק לכל אחת מהרקמות בגב התחתון יוביל לכאבי גב תחתון ותסמינים נוספים. ישנם מספר גורמים אפשריים לגרימת נזק ברקמות הגב התחתון ובכללם:

  • עומסים חוזרניים, נזקי חבלה, מחלות

עומסי יתר ועומסים חוזרניים

הרמת משאות כבדים חוזרת, תנועות לקויות ופתאומיות, יציבה וארגונומיה לקויים עלולים לגרום נזקים לרקמות הגב התחתון. בין היתר עלולים להינזק באופן הזה שרירים, גידים, רצועות, סחוסים, דיסקים בין חולייתיים (בלט או פריצת דיסק) ועוד. נזק כזה עלול לגרום בין היתר לגב תחתון תפוס, כאב בגב התחתון, סיאטיקה, מגבלות תנועה ותפקוד ועוד.

נזקי חבלה

תאונות, נפילות ופציעות ספורט עלולים לגרום נזק טראומטי למגוון הרקמות בגב התחתון. אלה עלולים לגרום מתיחה או קרע של רקמות הרכות כולל גידים, שרירים, דיסקים בין חולייתיים ועוד. עם זאת, חבלה עלולה לגרום גם לשברים בחוליות עמוד השדרה, פריקת מפרקים ועוד. נזקים אלה עלולים ליצור לחץ על שורשי העצבים המותניים או על חוט השדרה. התוצאה עלולה להיות סיאטיקה הכוללת כאבי גב תחתון עם השלכות כאב במורד הרגל, שינויים תחושתיים ועוד.

נזקי מחלות

מגוון מחלות רחב יכול להשפיע על הגב התחתון ולגרום לכאב גב תחתון, נוקשות וניידות מופחתת. בין המחלות שעלולות להוביל לכך נציין:

  • דלקת מפרקים ניוונית שיכולה להוביל לבלט או פריצת דיסק, היצרות תעלת השדרה המותנית ועוד
  • אוסטאופורוזיס שגורמת לעצמות חלשות ושבירות וסיכון מוגבר לשברים בעמוד השדרה
  • דלקת פרקים אוטואימונית שיכולה לגרום לכאבי גב תחתון, כגון דלקת חוליות מקשחת

הפרעות אוטואימוניות שכוללות כאב בגב התחתון

מחלות אוטואימוניות מסוימות עלולות לגרום לכאבי גב תחתון, באופן ישיר או עקיף. בין המחלות הללו נמנה:

דלקת חוליות מקשחת

קשחת חוליות (Ankylosing spondylitis – AS) היא הפרעה אוטואימונית המשפיעה בעיקר על עמוד השדרה. הפרעה זאת גורמת בין היתר לדלקת בחוליות ובמפרקי הסקרואיליאק. תסמינים של הפרעה זאת כוללים:

  • כאב כרוני המחמיר בבוקר לאחר הקימה, נוקשות, וניידות מופחתת בגב התחתון והירכיים
  • פעילות גופנית עשויה לשפר את התסמינים
  • במקרים חמורים, עצמות עמוד השדרה יכולות להתמזג יחד, מה שמוביל לאובדן גמישות
  • יתכנו תסמינים אחרים, בגון עייפות, אובדן תיאבון וירידה במשקל

דלקת חוליות מקשחת שכיחה יותר אצל אנשים שיש להם גן שנקרא HLA-B27.

דלקת פרקים שגרונית

מחלת מפרקים שגרונית (rheumatoid arthritis – RA) היא מחלה אוטואימונית נוספת שיכולה לגרום לכאבי גב תחתון. הפרעה זאת עלולה לגרום:

  • לכאב המחמירים בעיקר בבוקר לאחר הקימה, נוקשות וניידות מופחתת
  • כאבי גב הנלווים ל- RA עשויים להחמיר בבוקר או לאחר תקופות ארוכות של חוסר פעילות
  • בניגוד לכאבים הקשורים ל- AS, כאבי גב הנלווים ל- RA עשויים שלא להשתפר עם פעילות גופנית.
  • תסמינים נוספים כגון עייפות, חום בדרגה נמוכה וירידה במשקל
  • במקרים מתקדמים עלולים להתרחש עיוותים במפרקים, מה שמוביל לכאב ונכות נוספים.‏

דלקת בחוט השדרה

דלקת בחוט השדרה (Transverse myelitis) משפיעה על העברת אותות עצביים בין המוח לשאר הגוף. הפרעה זאת יכולה לגרום:

  • לכאב, חוסר תחושה, עקצוץ, חולשה או שיתוק בגב התחתון ובגפיים

דלקות בחוט השדרה יכולות להתפתח בין היתר בגלל זיהומים, הפרעות במערכת החיסון או מחלות מיאלין אחרות כמו טרשת נפוצה.

דלקת מפרקים פסוריאטית

דלקת מפרקים פסוריאטית (PsA) היא סוג של דלקת מפרקים המשפיעה על אנשים עם פסוריאזיס. הפרעה זאת גורמת לדלקת מפרקים גם בעמוד השדרה, מה שמוביל לכאבי גב תחתון. תסמינים כוללים:

  • כאב המתואר בדרך כלל ככאב עמום או נוקשות, אך הוא יכול להיות גם חד ויורה במקרים מסוימים
  • כאבי הגב מלווים לעתים קרובות בתסמינים אחרים, כגון פריחות בעור, שינויים בציפורניים ודלקת עיניים‏

פולימיאלגיה ריאומטיקה

‏פולימיאלגיה ריאומטיקה (Polymyalgia rheumatica – PMR) היא מחלה אוטואימונית המשפיעה בעיקר על מבוגרים, בדרך כלל אלה מעל גיל 50. הפרעה זאת מאופיינת:

  • בכאב ונוקשות בכתפיים, בצוואר, בירכיים ובגב התחתון, שיכולים להיות חמורים ומתישים
  • כאב זה הוא בדרך כלל סימטרי, ומשפיע על שני צידי הגוף באופן שווה
  • הנוקשות והכאב לעיתים קרובות מחמירים בבוקר ויכולים להשתפר במהלך היום עם תנועה
  • PMR יכול גם לגרום לתסמינים נוספים כגון עייפות, חום וירידה במשקל.‏

הגורם המדויק ל-PMR אינו ידוע, אך סבורים שהוא קשור לתפקוד לקוי של מערכת החיסון.

‏זאבת

זאבת (Systemic Lupus Erythematosus – SLE) היא מחלה אוטואימונית שיכולה להשפיע על חלקים רבים של הגוף, כולל המפרקים והשרירים. דלקת באזורים אלה עלולה לגרום:

  • כאב, ובכלל זה כאבי גב תחתון
  • הכאב יכול להחמיר בבוקר או לאחר תקופות של חוסר פעילות וגם לאחר פעילות גופנית
  • תסמינים אחרים של זאבת, כגון עייפות, כאבי פרקים, פריחות בעור וחום.‏

תסמונת סיוגרן

תסמונת סיוגרן (Sjögren's syndrome) היא מחלה אוטואימונית נוספת הגורמת לדלקת במפרקים ובשרירים. התסמינים של הפרעה זאת עלולים לכלול:

  • כאבי גב תחתון, נוקשות, כאבי פרקים
  • הכאב עשוי להיות גרוע יותר בבוקר, לאחר תקופות של חוסר פעילות, או לאחר פעילות
  • תסמינים אחרים של סיוגרן, כגון יובש בעיניים ובפה, עייפות ופריחות בעור.‏

נוירופתיה היקפית

נוירופתיה היקפית (Peripheral neuropathy) היא הפרעה בריאותית המשפיעה על העצבים ההיקפיים. עצבים אלה נושאים אותות מחוט השדרה לשרירים, לעור ולאיברים. נוירופתיה היקפית עלולה לגרום:

  • לכאב, צריבה, עקצוץ או חוסר תחושה בגב התחתון וברגליים

חלק מהגורמים לנוירופתיה היקפית כוללים סוכרת, זיהומים, רעלנים, טראומה או מחלות אוטואימוניות כמו תסמונת סיוגרן, זאבת, דלקת מפרקים שגרונית, תסמונת גיליאן-בארה, פולינוירופתיה כרונית דלקתית ווסקוליטיס.

דלקת הענביה

דלקת הענביה (Uveitis) שהיא השכבה האמצעית של העין המכילה כלי דם. מחלה אוטואימונית זאת יכולה לגרום:

  • כאבי עיניים, אדמומיות, רגישות לאור, או ראייה מטושטשת

אוביאטיס יכול להיות קשור עם מחלות אוטואימוניות המשפיעות על חלקים אחרים של הגוף, כגון סרקואידוזיס, זאבת, קרוהן, דלקת חוליות מקשחת, דלקת פרקים שגרונית ועוד. מחלות אוטואימוניות אלה עלולות לגרום בין היתר לכאבי גב תחתון.

אבחון של הפרעות אלה

כאבי גב תחתון ומחלות אוטואימוניות
כאבי גב תחתון ומחלות אוטואימוניות

אבחנה של ‏מחלות אוטואימוניות הגורמות כאבי גב תחתון כרוך בשילוב של:

  • היסטוריה רפואית
  • בדיקה גופנית
  • בדיקות מתקדמות

בשלב של ההיסטוריה הרפואית נברר את הפרטים אודות התסמינים ואופן התפתחותם. עוד נברר בשלב הזה את רקעו הבריאותי של החולה ומשפחתו. בשלב של הבדיקה הגופנית נתבונן, נמשש ונניע את הגב התחתון ושאר חלקי הגוף הרלוונטיים. במידת הצורך נזמין:

  • בדיקות דם כדי לבדוק דלקת ונוגדנים הקשורים להתפתחות מחלות אוטואימוניות
  • ובדיקות הדמיה כגון צילומי רנטגן, MRI או סריקות CT כדי להעריך כל שינוי בעצמות או במפרקים.‏

‏הטיפול בהפרעות אלה‏

‏הטיפול העיקרי במחלות אוטואימוניות הגורמות לכאבי גב תחתון מתבסס על תרופות. בין התרופות נמנה:

  • תרופות נוגדות דלקת לא סטרואידיות (NSAIDs) כדי להפחית דלקת וכאב
  • תרופות אנטיראומטיות משנות מחלה (DMARDs) כגון מטוטרקסאט, פלאקווניל ועוד
  • תרופות ביולוגיות כגון יומירה, רמיקייד, אנברל ועוד לניהול המחלה האוטואימונית הבסיסית

טיפולים נוספים כוללים:

פעילות גופנית, שינויים באורח החיים, טיפולי כירופרקטיקה, תרגילים שונים, שמירה על יציבה טובה, ירידה במשקל והימנעות מפעילויות המחריפות את הכאב. כל אלה עשויים לשפר את התפקוד של הגב התחתון והרקמות סביב ולהפחית את הכאב.

References:

Ankylosing spondylitis – Symptoms & causes – Mayo Clinic. https://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/ankylosing-spondylitis/symptoms-causes/syc-20354808

Transverse myelitis – Symptoms & causes – Mayo Clinic. https://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/transverse-myelitis/symptoms-causes/syc-20354726

Autoimmune Diseases: Signs, Symptoms, and Complications – Verywell Health. https://www.verywellhealth.com/autoimmune-disease-symptoms-3232847

Cohen SP, Mao J. Neuropathic low back pain: The case for chronic opioid therapy. Pain Pract. 2014;14(8):E1-E10. doi:10.1111/papr.12164

Deodhar A, Strand V, Kay J et al. The term 'non-radiographic axial spondyloarthritis' is much more important to classify than to diagnose patients with axial spondyloarthritis. Ann Rheum Dis. 2016;75(5):791-794. doi:10.1136/annrheumdis-2015-208852

James SL, Abate D, Abate KH, et al. Global, regional, and national incidence, prevalence, and years lived with disability for 354 diseases and injuries for 195 countries and territories, 1990–2017: a systematic analysis for the Global Burden of Disease Study 2017. Lancet 2018; 392: 1789–858.

Deyo RA, Weinstein JN. Low back pain. N Engl J Med 2001; 344: 363–70.

Sieper J, Poddubnyy D. Axial spondyloarthritis. Lancet 2017; 390: 73–84.

Gilhus NE, Verschuuren JJ. Myasthenia gravis: subgroup classification and therapeutic strategies. Lancet Neurol 2015; 14: 1023–36.

Sparkes M. Korean nuclear fusion reactor achieves 100 million°C for 30 seconds. New Scientist. 2022 Sep 7. Available from: https://www.newscientist.com/article/2336385-korean-nuclear-fusion-reactor-achieves-100-millionc-for-30-seconds/

Transverse myelitis – Symptoms & causes – Mayo Clinic [Internet]. Mayo Clinic. 2021 [cited 2023 Oct 25]. Available from: https://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/transverse-myelitis/symptoms-causes/syc-20354726

Peripheral neuropathy – Symptoms and causes – Mayo Clinic [Internet]. Mayo Clinic. 2021 [cited 2023 Oct 25]. Available from: https://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/peripheral-neuropathy/symptoms-causes/syc-20352061

שימו סוף לכאב.

לאבחון מקצועי וייעוץ,
התקשרו: 03-6430372
או השאירו פרטים:

שימו סוף לכאב!

לאבחון מקצועי וייעוץ, התקשרו: 03-6430372
או השאירו פרטים ומיד נחזור אליכם:

קראו עוד באותו נושא:

כאבים באגן אבחון וטיפול

כאבים באגן אבחון וטיפול

כאבים באגן? אבחון וטיפול הנעשים מהר עשויים למנוע בכייה לדורות. הגורמים האפשריים למיחושים באזור הזה הם רבים וכוללים החל מסקרואילאיטיס וכלה בגידול סרטני.  אבחון מדוקדק שיאפשר זיהוי הבעיה ואומדן חומרתה חייב להקדים את הטיפול.

פיברומיאלגיה טיפול באמצעות ספורט

פיברומיאלגיה טיפול באמצעות ספורט

ספורט לטיפול בפיברומיאלגיה היא אולי השיטה היעילה ביותר לטיפול במחלה הזאת. פיברומיאלגיה היא תסמונת כאב כרונית, נכון להיום חשוכת מרפא, הכוללת מגוון רחב של סימנים ותסמינים גופניים ונפשיים. מחלה זאת משבשת את איכות חייהן של נשים רבות ברחבי העולם.

הליכה או רכיבה על אופניים

הליכה או רכיבה על אופניים

להגיע ברגל או עם אופניים? לא משנה, העיקר לא לנסוע ברכב. פעילות גופנית משפרת את תפקוד המוח, מונעת מחלות ובכלל זה כאבי גב ומאריכה חיים ולמרות זאת רוב האנשים אינם פעילים גופנית. הליכה או רכיבת אופניים יומית לעבודה עשויים להספיק.