כאבים בלסת העליונה ליד האוזן

כאבים בלסת העליונה ליד האוזן

כאבים בלסת העליונה ליד האוזן מהווים תלונה שכיחה של הפרעת מפרק הלסת (TMJ). הפרעה זאת גורמת לכאב, נוקשות ומגבלות תנועה ותפקוד במפרק הלסת וברקמות הסובבות אותו. יש לעתים שלכאב הזה ליד האוזן התלוו תסמינים נוספים כגון כאבי ראש, טנטון ואפילו ליקויי שמיעה. הגורם המדויק להפרעת TMJ אינו תמיד ברור, אך כמה גורמים אפשריים כוללים טראומה, מחלות פרקים, חריקת שיניים ועוד.

יש לאבחן בהקדם את מקור הכאב באוזן ולוודא שהוא אכן נובע מפגיעה לסת. ברוב המכריע של המקרים, די בטיפול שמרני מהיר ובכלל זה טיפול כירופרקטי כדי לרפא את הכאב בלסת. במקרים נדירים יהיה צורך בטיפולים תרופתיים נוגדי דלקת ואולי אף ניתוח. במאמר "כאבים בלסת העליונה ליד האוזן" נדון בנושא בהרחבה.

כאבים בלסת העליונה ליד האוזן – רקע

כאבי לסת הם בעיה נפוצה המשפיעה על מיליוני אנשים ברחבי העולם. כאבים בלסת הללו ושאר התסמינים מופיעים בגלל נזקים למפרק ולרקמות סביבו והתפתחות הפרעות במפרק לסתי רקתי (TMJDs). הסיבות האפשריות לנזקים הללו כוללות פציעות, שימוש יתר, מחלות או מתח נפשי. ההפרעות במפרק הלסת כוללות:

סימנים ותסמינים של ההפרעות במפרק הלסת כוללים בין היתר:

  • כאב או נוקשות בלסת ואולי גם בראש, פנים, צוואר, רעשים הבוקעים מהמפרק, צלצולים באוזניים ועוד

על פי המכון הלאומי לחקר רפואת שיניים, גולגולת ופנים, השכיחות של TMJDs, שהם הגורם השכיח ביותר לכאבי לסת, היא:

  • בין 5% ל -12%, מכלל האוכלוסייה

מחקר שנערך על ידי וולף ועמיתיו מצא כי שכיחות כאבי לסת הייתה:

  • מעל 18.5% בקרב חולי דלקת פרקים שגרוני ודלקת פרקים ניוונית
  • 35.4% בקרב חולי פיברומיאלגיה

על פי מחקרים אחרים, TMDs נפוצים יותר ומתמשכים:

  • אצל נשים, אנשים מבוגרים, ואלה עם מצבי כאב כרוניים

כאבים בלסת העליונה ליד האוזן יכולים להיות מצב כרוני ומתיש המשפיע משמעותית על איכות החיים. פנו לכירופרקט לקבלת עזרה אם אתם חשים כאבים אלה יחד עם כל אחד מהתסמינים האחרים שהוזכרו לעיל. הכירופרקט יאבחן את הגורם לתסמינים הללו, יעריך את חומרת הנזק ויספק אסטרטגיות טיפול וניהול מתאימות. רוב האנשים עם TMDs אינם זקוקים לניתוח ויכולים להשתפר עם טיפולים שמרניים, כגון כירופרקטיקה, טכניקות הרפיה ומכשירים אוראליים

סימנים ותסמינים של הפרעות במפרק הלסת

בין יתר מהסימנים והתסמינים הנפוצים של הפרעות במפרק הלסת נמנה:

  • כאבים באחד או בשני המפרקים הרקתיים
  • נוקשות או כאב של שרירי הלסת, במיוחד בבוקר או לאחר שימוש ממושך.
  • כאבים בלסת או רגישות שעלולה להקרין לפנים, לצוואר או לכתפיים.
  • כאבי ראש, מיגרנות או סחרחורות
  • כאב בפנים
  • כאבי שיניים וחניכיים
  • כאבי אוזניים, צלצולים באוזניים (טינטון) או ירידה בשמיעה.
  • קושי בלעיסה או כאב בזמן הלעיסה, פיהוק, דיבור
  • קושי בפתיחה או סגירה של הפה, או טווח תנועה מוגבל של הלסת.
  • נעילה של מפרק הלסת
  • קולות של פצפוץ או חריקה בעת הזזת הלסת, אשר עשויים להיות כואבים או לא.

מה הם הגורמים להתפתחות כאבים בלסת?

הגורמים לתסמונת TMJ אינם תמיד ברורים, אך הם עשויים לכלול אחד או יותר מהגורמים הבאים:

טראומה

פגיעה בלסת, בראש או בצוואר עלולה לפגוע ב-TMJ או בשרירים ובעצבים סביבו. זה יכול לגרום לדלקת, נפיחות או חוסר התאמה של מפרקי הלסת או השיניים.

חריקת שיניים והידוק לסתות

הידוק או חריקת שיניים רגילים (ברוקסיזם) יכולים להפעיל לחץ מוגזם על TMJ ולגרום לשחיקה של הסחוס והדיסק המרפדים את המפרק. זה יכול גם להוביל לנקודות הדק בשרירי הלעיסה, כאבים בלסת ובפנים ועוד.

דלקות פרקים

מחלות פרקים כגון דלקת מפרקים ניוונית או דלקת מפרקים שגרונית יכולות להשפיע על TMJ ולגרום לדלקת, שחיקה או עיוות של המפרק. זה יכול לפגוע בתנועה החלקה של הלסת ולגרום לכאב ונוקשות.

מתח נפשי

לחץ פסיכולוגי יכול לעורר או להחמיר תסמונת TMJ על ידי גרימת מתח שרירים, חריקת שיניים, או מצוקה רגשית. מתח יכול להשפיע גם על אופן תפיסת הכאב והתמודדות אתו.

חוסר התאמה

מנשך גרוע או אי התאמה בגודל או בצורה של הלסת או השיניים יכולים להשפיע על היישור של מפרקי הלסת. חוסר התאמה כזאת עלולה לגרום ללחץ לא אחיד על המפרקים. התוצאה עלולה להיות כאבים בלסת, נוקשות, ליקויי תנועה ותפקוד ועוד.

אבחון הפרעות במפרק הלסת

האבחון של כאבים בלסת מתבצע על ידי כירופרקט, רופא שיניים או מומחה לסת אחר. האבחנה של כאבים בלסת מתבססת על ממצאים מההיסטוריה, מהבדיקה הגופנית ומבדיקות ההדמיה של מפרק הלסת:

היסטוריה רפואית

בשלב הזה נברר עם החולה מה הם תלונותיו, מתי כיצד החלו, מה משפיע על התסמינים ועוד.

בדיקה גופנית

הבדיקה הגופנית שתכליתה להבין מה גורם להתפתחות כאבים בלסת תכלול:

  • התבוננות במפרק הלסת ובפנים
  • מישוש מפרק הלסת והרקמות סביבן
  • בדיקת יכולת התנועה של מפרק הלסת

הדמיה

בדיקות הדמיה יכולות לעזור לאבחן TMDs על ידי הצגת המבנה והתפקוד של מפרקי הלסת והרקמות שמסביב. דוגמאות לבדיקות הדמיה עבור TMDs הן:

  • צילומי רנטגן דנטליים ופנורמיים
  • סריקות טומוגרפיה ממוחשבת (CT)
  • דימות תהודה מגנטית (MRI)
  • אולטרה-סאונד

הטיפול במפרק הלסת

כאבים בלסת ליד האוזן
כאבים בלסת ליד האוזן

אפשרויות הטיפול משתנות בהתאם לחומרת והגורם למצב. כמה אפשרויות טיפול נפוצות כוללות:

טיפול שמרני

  • סדים, מגיני פה או צלחות נשיכה, שיכולים להפחית לחץ על מפרק הלסת
  • שינויים באורח החיים, כגון הימנעות ממזונות קשים
  • קומפרסים של חום על האזור הפגוע
  • תרגול טכניקות הרפיה
  • תיקון הרגלי יציבה
  • טיפול התנהגותי, כגון ניהול מתח, טכניקות הרפיה, ביופידבק או טיפול קוגניטיבי-התנהגותי. יעזור לטפל בגורמים פסיכולוגיים שתורמים לתסמונת TMJ
  • כירופרקטיקה הכוללת טכניקות טיפול ידניות, טיפול בחום, לייזר רך מקצועי. אלה ישפרו את תנועת הלסת ולהפחית כאב ודלקת

טיפול רפואי

כאשר טיפולים שמרניים כושלים יופנה החולה לטיפול רפואי. טיפול רפואי עשוי לכלול:

  • תרופות, כגון משככי כאבים, נוגדי דלקת שאינם סטרואידים, מרפי שרירים או נוגדי דיכאון
  • ניתוח, כגון ארתרוסקופיה או ניתוח מפרק פתוח

הפרוגנוזה של הפרעות במפרק הלסת

מחקרים שונים המצאו שהפרוגנוזה של כאבים בלסת היא בדרך כלל חיובית עבור רוב האנשים. במיוחד נכונים הדברים כאשר הגורם לכאבים הלו מאובחן ומטופל מוקדם. הליך המחלה הטבעי של הפרעות במפרק הלסת תלוי במספר גורמים, כגון:

  • גיל, מגדר, משך התסמינים, חומרת הכאב, תקינות תנועת הלסת והממצאים בבדיקות הדמיה

עם זאת, רוב האנשים עם הפרעות במפרק הלסת אינם זקוקים לניתוח ויכולים להשתפר עם טיפולים שמרניים בלבד. למעשה, על פי אותם מחקרים:

  • עד 90% מהאנשים עם הפרעות במפרק הלסת התאוששו ספונטנית, ללא טיפול או עם טיפול שמרני בלבד

References:

Frederick WolfeRobert S KatzKaleb Michaud, Jaw pain: its prevalence and meaning in patients with rheumatoid arthritis, osteoarthritis, and fibromyalgia.

Prevalence of TMJD and its Signs and Symptoms | National Institute of Dental and Craniofacial Research https://www.nidcr.nih.gov/research/data-statistics/facial-pain/prevalence

Al-Saleh MA, Armijo-Olivo S, Flores-Mir C, Thie NM. The effectiveness of oral appliances for temporomandibular disorders: a systematic review and meta-analysis. J Am Dent Assoc. 2012;143(5):498-509.

Buescher JJ. Temporomandibular joint disorders. Am Fam Physician. 2007;76(10):1477-82.

Chen J, Huang ZY, Long XH, Cai WQ. Temporomandibular disorders: a review of etiology, clinical management, and tissue engineering strategies. Int J Oral Sci. 2013;5(4):209-18.

de Leeuw R, Klasser GD, eds. Orofacial Pain: Guidelines for Assessment, Diagnosis, and Management. 6th ed. Chicago: Quintessence Publishing; 2018.

Emshoff R, Rudisch A. The efficacy of intra-articular hyaluronic acid in patients with reducing displaced disc of the temporomandibular joint: a randomized clinical trial. J Oral Maxillofac Surg. 2004;62(11):1401-6.

Fricton J. Current evidence providing clarity in management of temporomandibular disorders: summary of a systematic review of randomized clinical trials for intra-oral appliances and occlusal therapies. J Evid Based Dent Pract. 2006;6(1):48-52.

Greene CS. Diagnosis and treatment of temporomandibular disorders: emergence of a new care guidelines statement. Oral Surg Oral Med Oral Pathol Oral Radiol Endod. 2010;110(2):137-9.

Manfredini D, Guarda-Nardini L, Winocur E, Piccotti F, Ahlberg J, Lobbezoo F. Research diagnostic criteria for temporomandibular disorders: a systematic review of axis I epidemiologic findings. Oral Surg Oral Med Oral Pathol Oral Radiol Endod. 2011;112(4):453-62.

Scrivani SJ, Keith DA, Kaban LB. Temporomandibular disorders. N Engl J Med. 2008;359(25):2693-705.

Wright EF, North SL. Management and treatment of temporomandibular disorders: a clinical perspective. J Man Manip Ther. 2009;17(4):247-54.

שימו סוף לכאב.

לאבחון מקצועי וייעוץ,
התקשרו: 03-6430372
או השאירו פרטים:

שימו סוף לכאב!

לאבחון מקצועי וייעוץ, התקשרו: 03-6430372
או השאירו פרטים ומיד נחזור אליכם:

קראו עוד באותו נושא:

טיפול בפציעה של שריר הירך האחורי

טיפול בכאב בשריר הירך האחורי

שריר הירך האחורי? טיפול מהיר בפציעה של השריר ימנע תסמינים כרוניים ופציעות חוזרניות. פציעה של שריר הירך האחורי בגלל מתיחה או קרע באחד משרירי מיתר הברך שכיחה בקרב ספורטאים בענפי ספורט שיש בהם עומס על החלק האחורי של הירך כמו כדורגל, טניס, כדורסל ועוד. 

כאבי שרירים אבחון וטיפול

כאבי שרירים אבחון וטיפול

כאבי שרירים? אבחון וטיפול מהירים עשויים למנוע תסמינים כרוניים ולמנוע נזקים בלתי הפיכים. מיחושים בשרירים מהווים בעיה שכיחה ביותר שכמעט כולם סובלים ממנה מידי פעם. התסמינים הללו נגרמים לרוב בגלל מתח נפשי, עומסי יתר ונזקי חבלה אך גם בגלל מגוון מחלות רחב כולל שפעת.

כאבים בכתף גורמים ותסמינים

כאבים בכתף מה גורם להם

כאבים בכתף? גורמים ותסמינים אופייניים יעזרו בזיהוי הרקמה שניזוקה ובהערכת חומרת הנזק. מפרק הכתף הוא מפרק מרכזי ומורכב, בעל טווח תנועה גדול ומגוון תנועות עצום. התנועתיות הרבה שלו באה על חשבון יציבותו וחוסנו והתוצאה עלולה להיות פציעה. 

כאבים מאחורי הברך

אבחון ברך לפי מיקום הכאב

כאבים מאחורי הברך? אבחון על פי מיקום הכאב בברך היא דרך טובה לזהות הרקמה הפצועה. חשוב לדעת שאבחון מדויק ומהיר הוא הבסיס לטיפול יעיל. אבחון לקוי משמעותו לעתים קרובות הוא טיפול לקוי או טיפול לא יעיל והתפתחות נזקים ותסמינים כרוניים ואולי אף צורך בניתוח.